Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2000-03-31 do 2002-01-01
Wersja archiwalna od 2000-03-31 do 2002-01-01
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia 31 stycznia 2000 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie opłat za przejazd po drogach krajowych wykorzystywanych w międzynarodowym transporcie drogowym oraz jednostek wyznaczonych do ich pobierania
Na podstawie art. 27 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 2 sierpnia 1997 r. o warunkach wykonywania międzynarodowego transportu drogowego (Dz. U. Nr 106, poz. 677 i z 1999 r. Nr 32, poz. 310) zarządza się, co następuje:
§ 1.W rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 3 grudnia 1997 r. w sprawie opłat za przejazd po drogach krajowych wykorzystywanych w międzynarodowym transporcie drogowym oraz jednostek wyznaczonych do ich pobierania (Dz. U. Nr 148, poz. 993 i z 1998 r. Nr 45, poz. 286) wprowadza się następujące zmiany:
1) w § 2 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Wysokość opłat ustala się w zależności od rodzaju i dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu w sposób następujący:
Opłata w zł Rodzaj pojazdu | dobowa (24-godzinna) | siedmiodniowa | miesięczna | półroczna (6-miesięczna) | roczna (12-miesięczna) |
Samochody osobowe powyżej 5 osób łącznie z kierowcą | 5,5 | 20 | 60 | 300 | 500 |
Autobusy | 12 | 45 | 120 | 600 | 1000 |
Samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej: 1. powyżej 3,5*t do 6 t | 5,5 | 20 | 60 | 300 | 500 |
2. powyżej 6 t do 12 t | 20 | 60 | 180 | 900 | 1600 |
3. powyżej 12 t | 45 | 100 | 300 | 1500 | 2800 |
*z tym że dopuszczalna ładowność wraz z ładownością przyczepy przekracza 1,5 tony.
2) w § 3:
a) w ust. 1 pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„4) przedsiębiorcy prowadzący stacje benzynowe, z zastrzeżeniem ust. 2,"
b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Przedsiębiorcy prowadzący stacje benzynowe mogą pobierać wyłącznie opłaty dobowe i siedmiodniowe. Przedsiębiorcy prowadzący stacje benzynowe zaopatrują się w karty opłat w jednostce, o której mowa w ust. 1 pkt 1, po uprzednim dokonaniu na wyodrębniony rachunek Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych wpłaty, która stanowi równowartość opłat za pobrane karty, zmniejszoną o prowizje należne przedsiębiorcy i jednostce, o której mowa w ust. 1 pkt 1, zgodnie z odrębnymi przepisami.";
3) § 5 otrzymuje brzmienie:
„§ 5. Krajowy i zagraniczny przedsiębiorca uiszcza opłaty w jednostkach, o których mowa w § 3 ust. 1.";
4) w § 7:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Karta opłaty podlega wypełnieniu, przed rozpoczęciem przejazdu, przez jednostkę, o której mowa w § 3 ust. 1, poprzez wpisanie w oznaczonym miejscu numeru rejestracyjnego pojazdu oraz daty i godziny rozpoczęcia przejazdu, a także daty upływu terminu ważności karty opłaty i daty wydania karty. Datę rozpoczęcia przejazdu oznacza się mechanicznie za pomocą odcisku stempla lub nadrukiem komputerowym, przy czym miesiąc powinien być oznaczony przynajmniej pierwszymi trzema literami jego nazwy. Godzinę rozpoczęcia przejazdu oznacza się czterema cyframi, z czego dwie pierwsze odpowiadają kolejnym godzinom w 24-godzinnym cyklu dobowym.",
b) dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
„3. Karta opłaty wypełniona w sposób inny niż określony w ust. 1 i 2 lub niewypełniona przez jednostkę, o której mowa w § 3 ust. 1, a także zawierająca poprawki jest nieważna.”,
5) § 8 otrzymuje brzmienie:
„§ 8. W przypadku wymiany pojazdu samochodowego objętego koncesją lub zmiany numeru rejestracyjnego tego pojazdu samochodowego uiszczoną opłatę półroczną lub roczną zalicza się w części nie wykorzystanej na poczet nowej opłaty, odpowiednio półrocznej albo rocznej.";
6) załączniki nr 1-20 do rozporządzenia otrzymują brzmienie określone w załącznikach nr 1-20 do niniejszego rozporządzenia.
§ 2.1. Karty opłat obowiązujące przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zachowują ważność przez okres 3 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia.
2. Karty opłat, potwierdzające uiszczenie opłaty za przejazd po drogach krajowych wykorzystywanych w międzynarodowym transporcie drogowym, wypełnione prawidłowo w taki sposób, że okres ich ważności przekracza termin określony w ust. 1, podlegają wymianie na nowe. Wymiana polega na wydaniu nowej karty opłaty z zaliczeniem części niewykorzystanej opłaty na poczet nowej opłaty.
3. Wymiany kart opłat, o której mowa w ust. 2, dokonuje Biuro Obsługi Transportu Międzynarodowego w Warszawie, nie później niż przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1.
§ 3.[1] Rozporządzenie wychodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Transportu i Gospodarki Morskiej: T. Syryjczyk
Załączniki do rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki
Morskiej z dnia 31 stycznia 2000 r. (poz. 224)
OPIS KART OPŁAT OBJĘTYCH ZAŁĄCZNIKAMI NR 1-20
1. Karta opłaty wykonana jest w 20 rodzajach.
2. Poszczególne rodzaje kart różnią się określeniem czasu ważności karty opłaty oraz rodzaju i wielkości pojazdów samochodowych, dla których wydana jest karta; karta opłaty jest:
a) dobowa,
b) siedmiodniowa,
c) miesięczna,
d) półroczna,
e) roczna.
3. Papier ze znakiem wodnym:
a) włókna rozmieszczone nieregularnie w masie papieru (niebieskie, zielone) widoczne w promieniach ultrafioletowych,
b) papier jest zabezpieczony chemicznie przed próbami usunięcia zapisów na dokumencie.
4. Ramka giloszowa w kolorze szarym.
5. Mikrodruk w formie ramki (tekst: MTiGM BOTM).
6. Tło giloszowe. Kolorystyka zależy od rodzaju karty:
a) dobowa - żółta,
b) siedmiodniowa - purpurowa,
c) miesięczna - niebieska,
d) półroczna - pomarańczowa,
e) roczna - zielona.
7. Numeracja nadrukowana farbą czarną, świecącą w promieniach ultrafioletowych na zielono.
8. Napisy w kolorze czarnym.
Załącznik 1
Załącznik 2
Załącznik 3
Załącznik 4
Załącznik 5
Załącznik 6
Załącznik 7
Załącznik 8
Załącznik 9
Załącznik 10
Załącznik nr 11
Załącznik nr 12
Załącznik nr 13
Załącznik nr 14
Załącznik nr 15
Załącznik nr 16
Załącznik nr 17
Załącznik nr 18
Załącznik nr 19
Załącznik nr 20
[1] Rozporządzenie wychodzi w życie 31 marca 2000 r.