Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 1999-12-02 do 2001-01-01
Wersja archiwalna od 1999-12-02 do 2001-01-01
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 3 listopada 1999 r.
w sprawie rejestru głównych oddziałów zagranicznych zakładów ubezpieczeń.
Na podstawie art. 41a ust. 9 ustawy z dnia 28 lipca 1990 r. o działalności ubezpieczeniowej (Dz. U. z 1996 r. Nr 11, poz. 62, z 1997 r. Nr 43, poz. 272, Nr 88, poz. 554, Nr 107, poz. 685, Nr 121, poz. 769 i 770 i Nr 139, poz. 934, z 1998 r. Nr 155, poz. 1015 oraz z 1999 r. Nr 49, poz. 483) zarządza się, co następuje:
§ 1.Rozporządzenie określa zasady i tryb postępowania w sprawach rejestru głównych oddziałów zagranicznych zakładów ubezpieczeń objętych ustawą z dnia 28 lipca 1990 r. o działalności ubezpieczeniowej (Dz. U. z 1996 r. Nr 11, poz. 62, z 1997 r. Nr 43, poz. 272, Nr 88, poz. 554, Nr 107, poz. 685, Nr 121, poz. 769 i 770 i Nr 139, poz. 934, z 1998 r. Nr 155, poz. 1015 oraz z 1999 r. Nr 49, poz. 483) - zwaną dalej ustawą, dane podlegające wpisowi do rejestru, sposób jego prowadzenia oraz szczegółowe zasady udostępniania rejestru do wglądu.
§ 2.Dla każdego głównego oddziału zagranicznego zakładu ubezpieczeń, zwanego dalej głównym oddziałem, prowadzi się oddzielną księgę rejestrową.
§ 3.Księga rejestrowa składa się z następujących rubryk:
1) rubryka pierwsza - numer kolejny wpisu,
2) rubryka druga - nazwa (firma), siedziba i adres głównego oddziału,
3) rubryka trzecia - nazwa (firma) zagranicznego zakładu ubezpieczeń, jego siedziba i nazwa państwa, w którym działa,
4) rubryka czwarta - zakres rzeczowy działalności głównego oddziału i jego zmiany,
5) rubryka piąta - imiona i nazwiska dyrektora głównego oddziału, jego zastępców bądź osoby uprawnionej do reprezentacji głównego oddziału, likwidatora, syndyka lub odpowiedniego organu w postępowaniu upadłościowym,
6) rubryka szósta - wzmianka o statucie oraz o jego zmianach, ze wskazaniem tych zmian,
7) rubryka siódma - dane dotyczące wysokości kaucji, o której mowa w art. 42f ustawy,
8) rubryka ósma - wzmianka o ogłoszeniu upadłości, likwidacji głównego oddziału,
9) rubryka dziewiąta - dane kuratora ustanowionego w trybie art. 79 ust. 1 ustawy,
10) rubryka dziesiąta - data dokonania wpisu i podpis sekretarza sądu,
11) rubryka jedenasta - uwagi.
§ 4.Księgi rejestrowe nie mogą być wydawane poza miejsce ich przechowywania.
§ 5.Niezależnie od księgi rejestrowej dla każdego głównego oddziału prowadzi się akta rejestrowe obejmujące dokumenty stanowiące podstawę wpisu oraz dotyczące postępowania w sprawach rejestru, zwanego dalej postępowaniem rejestrowym.
§ 6.1. W postępowaniu rejestrowym stosuje się przepisy Kodeksu postępowania cywilnego o postępowaniu nieprocesowym, chyba że przepisy poniższe stanowią inaczej.
2. Postępowanie rejestrowe wszczyna się na wniosek, chyba że przepisy zezwalają na dokonanie wpisu z urzędu.
3. Wpisem w rejestrze jest również jego wykreślenie.
§ 7.1. Wniosek o wpis do rejestru powinien zawierać dane, o których mowa w § 3, potrzebne do wypełnienia poszczególnych rubryk rejestru.
2. Do wniosku o zarejestrowanie głównego oddziału dołącza się zezwolenie ministra właściwego do spraw instytucji finansowych na prowadzenie działalności ubezpieczeniowej oraz zatwierdzony przez tego ministra statut oddziału.
§ 8.1. Sąd rejestrowy bada, czy zgłoszony wniosek i dołączone do niego dokumenty są zgodne pod względem formy i treści z bezwzględnie obowiązującymi przepisami prawa.
2. Jeżeli wniosek o wpis do rejestru ma braki lub wady, które dadzą się usunąć, nie stanowiące braków formalnych wniosku, sąd zażąda ich usunięcia, wyznaczając w tym celu stosowny termin. Jeżeli wnioskodawca nie usunie braków lub wad w wyznaczonym terminie, sąd może odmówić wpisu do rejestru.
3. Sąd bada, czy zgłaszane dane są zgodne z prawdziwym stanem rzeczy, jeżeli ma w tym względzie uzasadnione wątpliwości.
§ 9.W postanowieniu zarządzającym wpis sąd określa treść wpisu oraz rubrykę księgi rejestrowej, do której wpis ma być dokonany.
§ 10.Sąd może w treści wpisu powołać się na dokument złożony do akt rejestrowych. Powołane dokumenty uważa się za objęte treścią wpisu.
§ 11.Postanowienia co do istoty sprawy są skuteczne i wykonalne z chwilą ich wydania, z wyjątkiem postanowień dotyczących wykreślenia z rejestru.
§ 12.1. Postanowienie co do istoty sprawy, wydane zgodnie z wnioskiem, nie wymaga uzasadnienia.
2. Sąd z urzędu sporządza uzasadnienie postanowienia co do istoty sprawy, które zostało wydane z urzędu.
§ 13.1. O wniesieniu apelacji od postanowienia zarządzającego wpis zamieszcza się z urzędu wzmiankę w rubryce jedenastej rejestru.
2. Wzmianka, o której mowa w ust. 1, ulega wykreśleniu po prawomocnym zakończeniu postępowania rejestrowego.
§ 14.1. W razie uchylenia postanowienia zarządzającego dokonanie wpisu, sąd z urzędu zarządza jego wykreślenie.
2. W razie zmiany postanowienia zarządzającego dokonanie wpisu, sąd z urzędu zarządza odpowiednią zmianę tego wpisu.
§ 15.Sąd z urzędu wszczyna postępowanie rejestrowe w razie otrzymania informacji o cofnięciu zezwolenia, o którym mowa w § 7 ust. 2.
§ 16.Sąd przesyła postanowienie o dokonanym wpisie do Biura do Spraw Wydawania Monitora Sądowego i Gospodarczego Ministerstwa Sprawiedliwości celem ogłoszenia.
§ 17.1. Każdy może, pod nadzorem urzędnika sądowego, przeglądać rejestr oraz złożone do akt dokumenty stanowiące podstawę wpisu.
2. Zaświadczenia, odpisy i wyciągi z rejestru są wydawane niezwłocznie każdej osobie zainteresowanej.
§ 18.Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Sprawiedliwości: H. Suchocka