Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Dziennik Ustaw rok 1999 nr 86 poz. 961
Wersja archiwalna od 1999-10-22 do 2011-06-07
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Ustaw rok 1999 nr 86 poz. 961
Wersja archiwalna od 1999-10-22 do 2011-06-07
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

Od redakcji: Rozporządzenie zostało uchylone na podstawie art. 78 ustawy z dnia 22 grudnia 2000 r. o zmianie niektórych upoważnień ustawowych do wydawania aktów normatywnych oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. Nr 120, poz. 1268) oraz zastąpione przez rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 5 maja 2011 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i więcej …

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA KULTURY I SZTUKI

z dnia 7 września 1999 r.

w sprawie zasad i warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki artystyczne

Na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 6 w związku z art. 32a ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943 oraz z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126) zarządza się, co następuje:

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1.[Innowacje i eksperymenty pedagogiczne] 1. Innowacją pedagogiczną, zwaną dalej „innowacją”, w publicznych szkołach i placówkach artystycznych, zwanych dalej „szkołami”, są zmodyfikowane rozwiązania organizacyjne bądź metodyczne mające na celu poprawę skuteczności działania szkoły.

2. Eksperymentem pedagogicznym, zwanym dalej „eksperymentem”, są działania służące podniesieniu skuteczności działania szkoły, w ramach których tworzy się nowe warunki, organizację zajęć, sposób albo treść nauczania, wychowania lub opieki, a efekty tych działań są poddane procedurze weryfikacyjnej, zgodnej z metodologią nauk pedagogicznych.

3. Innowacje i eksperymenty nie mogą prowadzić do zmiany typu szkoły, a ponadto nie mogą naruszać:

1) ramowych planów nauczania, w zakresie określonego przez te plany minimalnego wymiaru godzin zajęć edukacyjnych,

2) zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, w zakresie, który ograniczałby uprawnienia ucznia do uzyskania świadectwa lub dyplomu.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2.[Rozpoczęcie innowacji lub eksperymentu] 1. Innowacja lub eksperyment może obejmować wszystkie lub wybrane zajęcia edukacyjne, całą szkołę lub jej część, czyli wydział, sekcję, grupę, ciąg klas lub grup.

2. Rozpoczęcie innowacji lub eksperymentu jest możliwe po zapewnieniu przez szkołę odpowiednich warunków kadrowych i organizacyjnych niezbędnych do realizacji planowanych działań innowacyjnych i eksperymentalnych.

3. Innowacje lub eksperymenty wymagające przyznania szkole dodatkowych środków budżetowych mogą być podjęte po wyrażeniu przez organ prowadzący szkołę pisemnej zgody na finansowanie planowanych działań.

4. Rekrutacja do szkół, w których prowadzona jest innowacja lub eksperyment, odbywa się na zasadzie powszechnej dostępności.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3.[Innowacje] Innowacje, o których mowa w § 1 ust. 1, mogą w szczególności polegać na:

1) modyfikacji rozwiązań organizacyjnych lub metodycznych zachowującej cele kształcenia oraz wiedzę i umiejętności ucznia określone w podstawie programowej,

2) łącznym, czyli blokowym, nauczaniu zajęć edukacyjnych na podstawie jednego programu nauczania,

3) wprowadzeniu do szkolnego planu nauczania zajęć edukacyjnych nie ujętych w ramowych planach nauczania wspomagających kierunek kształcenia artystycznego.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 4.[Uchwała w sprawie wprowadzenia innowacji] 1. Uchwałę w sprawie wprowadzenia innowacji w szkole podejmuje rada pedagogiczna.

2. Uchwała o wprowadzeniu innowacji może być podjęta po uzyskaniu:

1) pozytywnej opinii rady szkoły,

2) pozytywnej opinii metodyka lub konsultanta wyznaczonego przez Centrum Edukacji Artystycznej, zwane dalej „Centrum”, w przypadku innowacji, o której mowa w § 3 pkt 3,

3) pisemnej zgody autora lub zespołu autorskiego innowacji,

4) zgody organu prowadzącego szkołę, o której mowa w § 2 ust. 3.

3. Uchwałę rady pedagogicznej o podjęciu innowacji wraz z opisem jej zasad oraz opiniami, o których mowa w ust. 2, dyrektor szkoły przekazuje Centrum do 30 czerwca roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny wprowadzenia innowacji.

4. Centrum po upływie trzech miesięcy od rozpoczęcia roku szkolnego informuje ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego o zakresie i rodzajach innowacji podjętych w szkołach, nad którymi sprawuje nadzór pedagogiczny.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 5.[Przesłanki wstrzymania dalszego prowadzenia innowacji] W przypadku stwierdzenia w trybie nadzoru pedagogicznego, że innowacja prowadzona jest niezgodnie z warunkami określonymi w niniejszym rozporządzeniu albo powoduje obniżenie poziomu kształcenia lub skuteczności działania szkoły, Centrum może wstrzymać dalsze prowadzenie innowacji.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 6.[Ocena wyników innowacji] Dyrektor szkoły prowadzącej innowację przekazuje - bezpośrednio po jej zakończeniu – Centrum, a w uzasadnionych przypadkach również organowi prowadzącemu szkołę – ocenę wyników innowacji.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 7.[Wymogi dotyczące eksperymentu] Eksperyment nie może naruszać uprawnień ucznia do bezpłatnej nauki, wychowania i opieki w zakresie ustalonym w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943 oraz z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126), a także w zakresie uzyskania wiedzy i umiejętności koniecznych do ukończenia danego typu szkoły, złożenia egzaminu dyplomowego i maturalnego.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 8.[Wymóg uzyskania zgody ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego] Prowadzenie eksperymentu wymaga zgody ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 9.[Złożenie wniosku przez dyrektora szkoły] 1. Dyrektor szkoły po uzyskaniu zgody rady pedagogicznej i opinii Centrum występuje z wnioskiem do ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego w terminie do 31 stycznia roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym planowane jest jego rozpoczęcie.

2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać:

1) założenia, czas trwania i sposób realizacji eksperymentu, wskazanie procedur weryfikacyjnych oraz formę przedstawienia oceny wyników eksperymentu,

2) opinię wyższej uczelni, która przeprowadzi weryfikację założeń eksperymentu, będzie sprawować opiekę naukową nad eksperymentem oraz dokona jego oceny,

3) w przypadku eksperymentu dotyczącego zawodu nie umieszczonego w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego – opinię wojewódzkiego urzędu pracy lub instytucji artystycznej zainteresowanej wynikami eksperymentu oraz pozytywną opinię o merytorycznej zawartości dokumentacji programowej, wydaną przez wyższą szkołę artystyczną właściwą dla zawodu będącego przedmiotem eksperymentu,

4) potwierdzenie zgody rady pedagogicznej oraz pozytywną opinię rady szkoły,

5) zgodę organu prowadzącego szkołę, o której mowa w § 2 ust. 3.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 10.[Ocena eksperymentu] 1. Dyrektor szkoły prowadzącej eksperyment przekazuje bezpośrednio po jego zakończeniu ministrowi właściwemu do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego ocenę eksperymentu, a w uzasadnionych przypadkach – również organowi prowadzącemu szkołę.

2. Oceny, o których mowa w ust. 1, składa się za pośrednictwem Centrum, które dołącza swoją opinię.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 11.[Przepisy uchylone] Traci moc zarządzenie Ministra Kultury i Sztuki z dnia 29 marca 1994 r. w sprawie zasad i warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez szkoły i placówki artystyczne (Dz. Urz. MKiS Nr 3, poz. 9).

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 12.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Minister Kultury i Sztuki: A. Zakrzewski

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00