Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2000-09-06 do 2003-06-01
Wersja archiwalna od 2000-09-06 do 2003-06-01
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia 16 września 1999 r.
w sprawie czynności Głównego Inspektora Kolejnictwa, za które pobierane są opłaty, a także wysokości tych opłat i trybu ich pobierania.
(ostatnia zmiana: Dz.U. z 2000 r., Nr 69, poz. 814)
Na podstawie art. 41 ust. 3 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. Nr 96, poz. 591 i z 1998 r. Nr 106, poz. 668) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Czynności, za które Główny Inspektor Kolejnictwa pobiera opłaty] Główny Inspektor Kolejnictwa pobiera opłaty za czynności związane z:
1) wydawaniem świadectw dopuszczenia do eksploatacji na:
a) budowle i urządzenia przeznaczone do prowadzenia ruchu kolejowego,
b) każdy typ eksploatowanego pojazdu szynowego,
2) kontrolą, o ile polega ona na wykonywaniu specjalistycznych badań i pomiarów, dotyczącą:
a) szczegółowych zasad i warunków prowadzenia ruchu na liniach kolejowych,
b) warunków technicznych eksploatacji pojazdów szynowych,
c) warunków technicznych budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego,
d) warunków, jakie powinni spełniać zatrudnieni na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem ruchu na liniach kolejowych oraz prowadzący pojazdy szynowe,
e) pojazdów szynowych.
§ 2.[Wysokość opłat] [1] Wysokość opłat ustala się w zależności od zakresu badań i czynności wykonywanych przez Głównego Inspektora Kolejnictwa, koniecznych do uzyskania świadectwa dopuszczenia do eksploatacji na budowle i urządzenia przeznaczone do prowadzenia ruchu kolejowego oraz na każdy typ eksploatowanego pojazdu szynowego, a także czynności związanych z kontrolą, w następującej wysokości:
Nr poz. | Rodzaj czynności | Wysokość opłat: w zł (PLN) | ||||||||||||
I | Wydawanie świadectw dopuszczenia do eksploatacji na: |
| ||||||||||||
1 | Budowle przeznaczone do prowadzenia ruchu kolejowego: | Pracochłonność | ||||||||||||
do 5 godzin | 5 do 10 godzin | 10 do 20 godzin | 20 do 30 godzin | opłata maksymalna przy pracochłonności ponad 30 godz. | ||||||||||
1. 1 | Nawierzchnie i elementy nawierzchni kolejowej | 500 | 2 000 | 4 000 | 6 000 | 20 000 | ||||||||
1. 2 | Skrzyżowania linii kolejowych z drogami publicznymi w jednym poziomie | 500 | 1 500 | 2 000 | 3 000 | 5 000 | ||||||||
1. 3 | Sieć trakcyjna | 500 | 1 500 | 2 000 | 3 000 | 10 000 | ||||||||
2 | Urządzenia przeznaczone do prowadzenia ruchu kolejowego: | Pracochłonność | ||||||||||||
do 5 godzin | 5 do 10 godzin | 10 do 20 godzin | 20 do 30 godzin | opłata maksymalna przy pracochłonności ponad 30 godz. | ||||||||||
2. 1 | Urządzenia sterowania ruchem kolejowym | 500 | 1 500 | 2 000 | 3 000 | 10 000 | ||||||||
2. 2 | Urządzenia telekomunikacji kolejowej związanej z prowadzeniem ruchu kolejowego | 500 | 1 500 | 2 000 | 3 000 | 10 000 | ||||||||
3 | Typy pojazdów szynowych: | Pracochłonność | ||||||||||||
do 5 godzin | 5 do 10 godzin | 10 do 20 godzin | 20 do 30 godzin | opłata maksymalna przy pracochłonności ponad 30 godz. | ||||||||||
3. 1 | Pojazdy trakcyjne | 2 000 | 8 000 | 16 000 | 24 000 | 80 000 | ||||||||
3. 2 | Wagony osobowe | 2 500 | 10 000 | 20 000 | 30 000 | 60 000 | ||||||||
3. 3 | Wagony towarowe | 1 500 | 6 000 | 12 000 | 18 000 | 30 000 | ||||||||
3. 4 | Tabor kolejowy specjalny | 2 000 | 8 000 | 16 000 | 24 000 | 50 000 | ||||||||
3. 5 | Pojazdy pomocnicze | 1 500 | 6 000 | 12 000 | 18 000 | 40 000 | ||||||||
3. 6 | Typowe podzespoły i elementy pojazdów szynowych | 1 000 | 2 000 | 5 000 | 10 000 | 20 000 | ||||||||
II | Czynności związane z kontrolą: | Pracochłonność | ||||||||||||
do 5 godzin | 5 do | 10 do | 20 do | opłata maksy- | ||||||||||
1. | Zasad i warunków prowadzenia ruchu na liniach kolejowych | 800 | 1 500 | 3 000 | 5 000 | 10 000 | ||||||||
2. | Warunków technicznych eksploatacji pojazdów szynowych | 800 | 1 500 | 3 000 | 5 000 | 10 000 | ||||||||
3. | Warunków technicznych budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego | 800 | 1 500 | 3 000 | 5 000 | 10 000 | ||||||||
4. | Posiadania wymaganych uprawnień zawodowych przez pracowników bezpośrednio związanych z prowadzeniem ruchu na liniach kolejowych i prowadzeniem pojazdów | 800 | 1 500 | 3 000 | 5 000 | 10 000 | ||||||||
5. | Pojazdów szynowych | 800 | 1 500 | 3 000 | 5 000 | 10 000 | ||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
§ 3.[Pobieranie opłat] 1. Opłaty, o których mowa w § 1, pobierane są:
1) przy składaniu wniosku o wydanie świadectwa dopuszczenia do eksploatacji – 50% dolnej stawki wysokości opłaty dla danego rodzaju czynności,
2) przy wydaniu świadectwa – pozostała część opłaty,
3) za czynności związane z kontrolą, o której mowa w § 1 pkt 2:
a) przy rozpoczęciu kontroli – 50% dolnej stawki wysokości opłat dla danego rodzaju czynności,
b) przy odbiorze protokołu kontroli – pozostała część opłaty.
2. Opłaty, o których mowa w ust. 1, nie podlegają zwrotowi.
§ 4.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
[1] § 2 część l tabeli w brzmieniu ustalonym przez § 1 rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 21 lipca 2000 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie czynności Głównego Inspektora Kolejnictwa, za które pobierane są opłaty, a także wysokości tych opłat i trybu ich pobierania (Dz.U. Nr 69, poz. 814). Zmiana weszła w życie 6 września 2000 r.