Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 1999-08-28 do 2001-03-19
Wersja archiwalna od 1999-08-28 do 2001-03-19
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW
z dnia 4 sierpnia 1999 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie agencji celnych i agentów celnych
Na podstawie art. 261 ustawy z dnia 9 stycznia 1997 r. – Kodeks celny (Dz. U. Nr 23, poz. 117, Nr 64, poz. 407, Nr 121, poz. 770, Nr 157, poz. 1026 i Nr 160, poz. 1084, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 160, poz. 1063 oraz z 1999 r. Nr 40, poz. 402) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Rozporządzenie w sprawie agencji celnych i agentów celnych] W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 10 grudnia 1997 r. w sprawie agencji celnych i agentów celnych (Dz. U. Nr 154, poz. 1008) wprowadza się następujące zmiany:
1) w § 3:
a) w ust. 1 pkt 3 i 4 otrzymują brzmienie:
„3) aktualne zaświadczenie, wydane przez właściwy dla siedziby lub miejsca zamieszkania wnioskodawcy:
a) urząd skarbowy, że wnioskodawca nie zalega z podatkami stanowiącymi dochód budżetu państwa,
b) oddział Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, że wnioskodawca nie posiada zaległości z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne,
4) oświadczenie, według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do rozporządzenia, że:
a) wnioskodawca jest osobą krajową w rozumieniu art. 3 § 1 pkt 11 lit. a) lub b) Kodeksu celnego,
b) w stosunku do wnioskodawcy nie jest prowadzone postępowanie egzekucyjne, upadłościowe, likwidacyjne lub układowe,
c) wnioskodawca nie zalega z cłem i podatkami stanowiącymi dochód budżetu państwa oraz składkami na ubezpieczenie społeczne,
d) wnioskodawcy nie cofnięto w okresie ostatnich 5 lat koncesji na prowadzenie agencji celnej ze względu na naruszenie przepisów prawa,
e) wnioskodawca nie prowadzi i nie jest uprawniony do prowadzenia działalności gospodarczej innej niż dopuszczają przepisy prawa celnego,”
b) ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:
„2. Przepisu § 3 ust. 1 pkt 4 lit. c) nie stosuje się do osób, które prowadzą działalność gospodarczą.
3. Jeżeli w chwili składania wniosku o wydanie koncesji na prowadzenie działalności w formie agencji celnej wnioskodawca nie prowadził działalności gospodarczej i nie posiadał uprawnień do jej prowadzenia, nie dołącza dokumentów, o których mowa w ust. 1 pkt 1–3.”,
c) dodaje się ust. 4–6 w brzmieniu:
„4. Jeżeli w chwili składania wniosku o wydanie koncesji na prowadzenie działalności w formie agencji celnej wnioskodawca nie rozpoczął działalności gospodarczej, pomimo że jest uprawniony do jej prowadzenia, nie dołącza dokumentów, o których mowa w ust. 1 pkt 3.
5. Dokumenty, o których mowa w ust. 1, powinny być dołączone w oryginale lub uwierzytelnionej kopii oraz zawierać aktualne dane, z zastrzeżeniem ust. 6.
6. Dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 3, powinny zostać sporządzone nie wcześniej niż 3 miesiące, a dokument określony w ust. 1 pkt 5 nie wcześniej niż 6 miesięcy – przed datą złożenia wniosku.”;
2) w rozdziale 2 po § 3 dodaje się § 3a w brzmieniu:
„§ 3a. 1. W celu uzyskania rozszerzenia koncesji na prowadzenie działalności w formie agencji celnej należy wystąpić z pisemnym wnioskiem do Prezesa Głównego Urzędu Ceł. Wzór wniosku stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.
2. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, należy dołączyć aktualne zaświadczenie, wydane przez właściwy dla siedziby lub miejsca zamieszkania wnioskodawcy:
1) urząd skarbowy, że wnioskodawca nie zalega z podatkami stanowiącymi dochód budżetu państwa,
2) oddział Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, że wnioskodawca nie posiada zaległości z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne.
3. Prezes Głównego Urzędu Ceł może zażądać dokumentów, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, 2, 4 i 5.
4. Przepisy § 3 ust. 5 i 6 stosuje się odpowiednio.”;
3) w § 4 po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
„2a. Przewodniczący oraz zastępca przewodniczącego Komisji, po upływie kadencji, o której mowa w ust. 2, pełnią swoje obowiązki do czasu powołania kolejnego przewodniczącego i jego zastępcy.”;
4) w § 5 w ust. 7 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu:
„Przepis § 4 ust. 2a stosuje się odpowiednio.”;
5) w § 6 w ust. 1 wyrazy „Biuletynie Urzędowym Głównego Urzędu Ceł” zastępuje się wyrazami „Dzienniku Urzędowym Ministerstwa Finansów”;
6) w § 7 w pkt 5 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się pkt 6 w brzmieniu:
„6) dysponuje środkami uzyskanymi z opłat egzaminacyjnych oraz nadzoruje wypłaty dokonywane z tych środków, w zakresie określonym w § 14 ust. 2–5.”;
7) w § 8 w ust. 2 wyrazy „w Głównym Urzędzie Ceł” zastępuje się wyrazami „do Komisji”;
8) w § 15:
a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Do wniosku o wpis na listę agentów celnych, z zastrzeżeniem § 26a, należy dołączyć kserokopię:
1) dokumentu potwierdzającego posiadanie co najmniej średniego wykształcenia,
2) aktualnej informacji z Centralnego Rejestru Skazanych,
3) dowodu wniesienia opłaty, o której mowa w art. 275 § 3 pkt 8 Kodeksu celnego,
4) dokumentu o nadaniu numeru identyfikacji podatkowej (NIP).”,
b) dodaje się ust. 3 i 4 w brzmieniu:
„3. W przypadku wątpliwości co do wiarygodności dokumentów, o których mowa w ust. 2, Prezes Głównego Urzędu Ceł może zażądać przedstawienia ich oryginałów.
4. Jeżeli przepisy odrębne nie stanowią inaczej, dokument, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, powinien zostać sporządzony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku.”;
9) w § 17:
a) po ust. 1 dodaje się ust. 1a i 1b w brzmieniu:
„1a. Kaucję, o której mowa w ust. 1, należy złożyć w ciągu 30 dni od dnia doręczenia powiadomienia.
1b. W uzasadnionych przypadkach, na wniosek złożony do Prezesa Głównego Urzędu Ceł, za pośrednictwem właściwego miejscowo organu celnego, przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1a, Prezes Głównego Urzędu Ceł może przedłużyć ten termin, jednak nie dłużej niż o 30 dni.”,
b) dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
„4. Przepisy ust. 1, 1a, 1b, 2 i 3 stosuje się odpowiednio do wniosku o rozszerzenie koncesji na prowadzenie działalności w formie agencji celnej.”;
10) w § 18 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
„3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do rozszerzenia koncesji na prowadzenie działalności w formie agencji celnej.”;
11) w § 19 dodaje się ust. 3–6 w brzmieniu:
„3. Jeżeli uchybienie terminu, o którym mowa w ust. 1, nastąpiło z przyczyn niezależnych od osoby, która uzyskała koncesję, właściwy miejscowo organ celny, na uzasadniony wniosek tej osoby, może przywrócić termin. Wniosek o przywrócenie terminu należy wnieść w ciągu siedmiu dni od dnia ustania przyczyny uchybienia terminu, jednak nie później niż na 14 dni przed upływem terminu ważności przyjętej kaucji gwarancyjnej. Jednocześnie z wniesieniem wniosku należy złożyć nową kaucję gwarancyjną lub dokument stwierdzający przedłużenie terminu ważności uprzednio złożonej kaucji gwarancyjnej, o której mowa w ust. 1.
4. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do osób, które co najmniej na 30 dni przed upływem terminu ważności kaucji gwarancyjnej powiadomiły Prezesa Głównego Urzędu Ceł, za pośrednictwem właściwego miejscowo organu celnego, o zawieszeniu wykonywania działalności w formie agencji celnej.
5. W przypadku zawieszenia wykonywania działalności w formie agencji celnej wznowienie działalności może nastąpić nie wcześniej niż dnia następnego po dniu, w którym osoba posiadająca koncesję otrzymała potwierdzenie przyjęcia kaucji gwarancyjnej, jeżeli osoba ta spełnia warunki określone w art. 259 § 2 Kodeksu celnego.
6. W przypadku gdy dyrektor urzędu celnego stwierdzi, że złożona kaucja gwarancyjna nie spełnia wymogu określonego w § 17 ust. 2 pkt 1, może w każdym czasie zażądać uzupełnienia kaucji gwarancyjnej.”;
12) w § 20:
a) w ust. 2:
– pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„4) datę i numer zgłoszenia celnego lub określenie innego rodzaju wykonywanej czynności.”,
– skreśla się pkt 5,
b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Ewidencja prowadzona w formie książkowej powinna mieć zszyte i ponumerowane karty ewidencji. Urząd celny opatruje przeszycie plombą, na ostatniej stronie ewidencji zamieszcza liczbę stron, datę zatwierdzenia ewidencji oraz oznacza miejsce wykonywania działalności agencji celnej. W przypadku zmiany miejsca wykonywania działalności urząd celny dokonuje adnotacji o zmianie w ewidencji czynności agencji celnej.”,
c) w ust. 4 w pkt 6 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się pkt 7 w brzmieniu:
„7) uprzedniego powiadomienia właściwego miejscowo organu celnego o miejscu prowadzenia ewidencji.”,
d) dodaje się ust. 6 w brzmieniu:
„6. Ewidencja prowadzona jest w sposób ciągły z możliwością stosowania rocznej numeracji zapisów.”;
13) w § 21:
a) w ust. 2:
– w pkt 1 wyraz „otrzymania” zastępuje się wyrazem „przyjęcia”,
– w pkt 4 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje pkt 5 w brzmieniu:
„5) termin ważności upoważnienia.”,
b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Do prowadzenia rejestru upoważnień stosuje się odpowiednio przepisy § 20 ust. 3–6, z tym że rejestr powinien obejmować upoważnienia, na podstawie których agencja celna dokonuje czynności w miejscu swojej działalności. W przypadku stosowania numeracji rocznej pozycja rejestru upoważnień powinna składać się z numeru kolejnego oraz roku i powinna mieć brzmienie NN/RRRR, gdzie NN – oznacza pozycję rejestru, a RRRR – rok przyjęcia upoważnienia.”;
14) § 22 i 23 otrzymują brzmienie:
„§ 22. W przypadku wielokrotnego dokonywania zgłoszeń celnych przez agencję celną w urzędzie celnym, w rozumieniu art. 3 § 1 pkt 21 Kodeksu celnego, na rzecz jednej osoby i na podstawie jej upoważnienia o charakterze stałym, agencja celna może dokonywać zgłoszeń celnych, dołączając kserokopię upoważnienia, potwierdzoną przez agenta celnego za zgodność z oryginałem, lub podając numer pozycji rejestru upoważnień, o którym mowa w § 21 ust. 2. Organ celny może zażądać przedstawienia oryginału lub uwierzytelnionej kopii upoważnienia.
§ 23. 1. Osoba posiadająca koncesję na prowadzenie agencji celnej powinna przedstawić właściwemu miejscowo organowi celnemu wykaz zatrudnionych agentów celnych wraz z numerem i datą wpisu na listę agentów celnych lub numerem i datą zaświadczenia, jeżeli agent celny nabył uprawnienia przed wejściem w życie Kodeksu celnego, numerem dowodu osobistego i wzorem podpisu każdego agenta celnego.
2. Osoba posiadająca koncesję, o której mowa w ust. 1, jest obowiązana niezwłocznie informować właściwy miejscowo organ celny o zatrudnieniu lub zwolnieniu agenta celnego, nie później jednak niż:
1) w przypadku osoby nowo zatrudnionej – przed dniem dokonania przez nią pierwszej czynności w imieniu agencji celnej,
2) w przypadku osoby zwolnionej – w terminie siedmiu dni od dnia rozwiązania bądź wygaśnięcia umowy o pracę.”;
15) w § 25 w ust. 1:
a) w zdaniu wstępnym po wyrazie „Osoba” dodaje się wyrazy „wnioskująca o wydanie koncesji lub”,
b) pkt 8 i 9 otrzymują brzmienie:
„8) wynajmu nieruchomości własnych lub dzierżawionych – symbol EKD 70.20,
9) wynajmu maszyn i sprzętu biurowego, łącznie ze sprzętem komputerowym – symbol EKD 71.33,”
c) pkt 13 otrzymuje brzmienie:
„13) działalności kurierskiej – symbol EKD 64.12,”;
16) po § 26 dodaje się § 26a w brzmieniu:
„§ 26a. 1. Osoby, które w dniu 1 stycznia 1998 r. posiadały uprawnienia do wykonywania czynności agenta celnego, nie dołączają do wniosku o wpis na listę agentów celnych dokumentu, o którym mowa w § 15 ust. 2 pkt 1.
2. Osoby, o których mowa w ust. 1, powinny dołączyć również dokumenty:
1) potwierdzające, że w okresie ostatnich 2 lat przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 10 kwietnia 1999 r. o zmianie ustawy – Kodeks celny (Dz. U. Nr 40, poz. 402) przez co najmniej 6 miesięcy wykonywały czynności agenta celnego,
2) wskazujące, które z czynności, wymienionych w art. 116 ustawy z dnia 28 grudnia 1989 r. – Prawo celne (Dz. U. z 1994 r. Nr 71, poz. 312, z 1995 r. Nr 85, poz. 427 i Nr 87, poz. 434, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 oraz z 1997 r. Nr 6, poz. 31 ) lub w art. 256 § 1 Kodeksu celnego, wykonywał wnioskodawca.
3. Dokumentami, o których mowa w ust. 2, mogą być w szczególności:
1) świadectwa pracy,
2) zaświadczenia od pracodawcy.”;
17) załączniki nr 1, 2, 4 i 5 otrzymują brzmienie określone odpowiednio w załącznikach nr 1, 2, 3 i 4 do niniejszego rozporządzenia.
§ 2.[Postępowanie o wpis na listę agentów celnych oraz wydanie koncesji] Postępowanie o wpis na listę agentów celnych oraz o wydanie koncesji na prowadzenie działalności w formie agencji celnej, które zostało wszczęte przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, a nie zostało do tego dnia zakończone, podlega rozpatrzeniu z uwzględnieniem przepisów niniejszego rozporządzenia.
§ 3.[Termin dostosowania ewidencji wykonywanych czynności i rejestrów upoważnień] Ewidencje wykonywanych czynności i rejestry upoważnień prowadzone na dotychczasowych zasadach należy dostosować do przepisów niniejszego rozporządzenia w terminie 3 miesięcy od dnia jego wejścia w życie.
§ 4.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Finansów: w z. H. Wasilewska-Trenkner
Załączniki do rozporządzenia Ministra Finansów
z dnia 4 sierpnia 1999 r. (poz. 767)
Załącznik nr 1
WNIOSEK
Załącznik nr 2
OŚWIADCZENIE
Załącznik nr 3
WNIOSEK
Załącznik nr 4
UPOWAŻNIENIE