Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 1999-08-24 do 2001-08-12
Wersja archiwalna od 1999-08-24 do 2001-08-12
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
dnia 22 lipca 1999 r.
w sprawie trybu likwidacji funduszy inwestycyjnych.
Na podstawie art. 144 ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 139, poz. 933) zarządza się, co następuje:
§ 1.Rozpoczęcie likwidacji funduszu następuje z datą określoną w decyzji Komisji Papierów Wartościowych i Giełd, zwanej dalej „Komisją", o likwidacji funduszu inwestycyjnego, zwanego dalej „funduszem".
§ 2.1. Decyzja o likwidacji funduszu określa sposób wynagrodzenia likwidatora.
2. Decyzję o likwidacji funduszu doręcza się niezwłocznie:
1) depozytariuszowi,
2) funduszowi,
3) likwidatorowi funduszu - w przypadku gdy jest nim podmiot inny niż depozytariusz,
4) towarzystwu, będącemu organem funduszu, które w chwili wydania decyzji o likwidacji nie reprezentowało funduszu w stosunkach z osobami trzecimi.
§ 3.Likwidację prowadzi się pod nazwą funduszu z dodatkiem „w likwidacji".
§ 4.1. W czasie trwania likwidacji fundusz:
1) nie zbywa jednostek uczestnictwa ani nie emituje certyfikatów inwestycyjnych,
2) nie odkupuje jednostek uczestnictwa i nie wykupuje certyfikatów inwestycyjnych, z wyjątkiem wypłat dokonywanych w trybie, o którym mowa w art. 141 ust. 1 ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 139, poz. 933), zwanej dalej „ustawą",
3) nie dokonuje przewidzianych w statucie funduszu wypłat, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy.
2. Z chwilą otwarcia likwidacji funduszu likwidatorowi przysługują wyłączne prawa do reprezentowania funduszu i zarządzania funduszem.
§ 5.Komisja zawiadamia niezwłocznie sąd rejestrowy, załączając odpis decyzji o likwidacji funduszu, o:
1) decyzji, w stosunku do której przysługuje prawo do złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy,
2) decyzji, która stała się ostateczna w wyniku upływu terminu do złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy,
3) decyzji wydanej po rozpoznaniu wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy.
§ 6.1. O rozpoczęciu likwidacji funduszu towarzystwo niezwłocznie informuje osoby, którym powierzyło wykonywanie swoich obowiązków, oraz podmioty, za pośrednictwem których fundusz:
1) zbywa jednostki uczestnictwa albo certyfikaty inwestycyjne,
2) odkupuje jednostki uczestnictwa albo wykupuje certyfikaty inwestycyjne.
2. Likwidator funduszu jest obowiązany do niezwłocznego dokonania ogłoszeń o rozpoczęciu likwidacji funduszu.
3. Ogłoszeń o rozpoczęciu likwidacji funduszu dokonuje się, w odstępach czternastodniowych, trzykrotnie, w piśmie przeznaczonym do ogłoszeń funduszu. Pierwszego ogłoszenia dokonuje się w terminie czternastu dni od dnia doręczenia decyzji. Ogłoszenia powinny być również udostępnione w punktach zbywania jednostek uczestnictwa oraz w punktach domów maklerskich i banków prowadzących działalność maklerską, w których były przyjmowane zapisy na nabycie certyfikatów inwestycyjnych.
4. W ogłoszeniu o rozpoczęciu likwidacji zamieszcza się w szczególności:
1) nazwę i rodzaj funduszu,
2) wskazanie daty wydania decyzji Komisji o likwidacji funduszu oraz przesłanek wydania tej decyzji,
3) termin rozpoczęcia i zakończenia likwidacji,
4) nazwę (firmę) lub imię i nazwisko, siedzibę lub miejsce zamieszkania likwidatora funduszu oraz adres siedziby likwidatora funduszu lub adres miejsca zamieszkania,
5) wezwanie wierzycieli nie będących uczestnikami funduszu do zgłaszania likwidatorowi roszczeń w terminie jednego miesiąca od daty ostatniego ogłoszenia,
6) tryb i termin określenia wysokości wypłat dla uczestników funduszu,
7) wskazanie, że jeżeli wierzyciele nie zgłoszą roszczeń w terminie miesiąca od dnia ostatniego ogłoszenia, wypłaty uczestnikom funduszu zostaną dokonane w oparciu o dane znane likwidatorowi,
8) oznaczenie, którym z kolei jest dokonywane ogłoszenie.
§ 7.1. W przypadku pojawienia się sporu co do istnienia wierzytelności lub wysokości wierzytelności w stosunku do funduszu, likwidator składa sumę pieniężną odpowiadającą wielkości przedmiotu sporu do depozytu sądowego.
2. Jeżeli w czasie trwania likwidacji funduszu spór zostanie rozstrzygnięty na korzyść funduszu, suma złożona do depozytu zostaje podzielona między wierzycieli funduszu i uczestników funduszu.
3. Jeżeli spór zostanie rozstrzygnięty po zakończeniu likwidacji funduszu na niekorzyść funduszu - suma złożona do depozytu ulega zwrotowi wierzycielowi, z zastrzeżeniem, że wierzyciel ten nie może być procentowo zaspokojony w stopniu większym, aniżeli zostali zaspokojeni pozostali wierzyciele funduszu nie będący uczestnikami funduszu.
4. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 lub 2, jak również w przypadku, gdy spór zostanie rozstrzygnięty częściowo na niekorzyść funduszu, sumy, które nie zostały zwrócone wierzycielowi, który pozostawał w sporze z funduszem, zostają rozdzielone między pozostałych wierzycieli funduszu i uczestników funduszu.
5. Jeżeli koszty dokonania podziału sum, o których mowa w ust. 1-4, są większe od sum, które powinny podlegać podziałowi, stosuje się przepis art.142 ustawy.
§ 8.1. Towarzystwo, a w przypadku, o którym mowa w art. 48 ust. 1 ustawy - depozytariusz, jest obowiązane do przekazania likwidatorowi wszelkich dokumentów i nośników informacji dotyczących działalności funduszu, w tym w szczególności:
1) ksiąg rachunkowych funduszu, w tym rejestru uczestników funduszu (w przypadku funduszu inwestycyjnego otwartego i specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego),
2) statutu i prospektu funduszu,
3) dokumentów rejestracyjnych funduszu,
4) umów zawartych przez fundusz,
5) dokumentacji postępowań sądowych i administracyjnych, których wynik może mieć wpływ na sytuację finansową funduszu.
2. Przekazanie dokumentów i nośników informacji, o których mowa w ust. 1, następuje w terminie dwóch tygodni od daty doręczenia towarzystwu decyzji o likwidacji funduszu.
§ 9.1. Likwidator sporządza sprawozdanie finansowe rozpoczęcia likwidacji funduszu niezwłocznie po otrzymaniu dokumentów i nośników informacji, o których mowa w § 8 ust. 1.
2. Niezwłocznie po sporządzeniu sprawozdania finansowego, o którym mowa w ust. 1, likwidator przekazuje jego kopię równocześnie:
1) depozytariuszowi,
2) Komisji,
3) radzie inwestorów - w przypadku gdy została ona utworzona.
§ 10.1. Likwidator przedstawia Komisji, w ciągu 14 dni od dnia doręczenia mu dokumentów i nośników informacji, o których mowa w § 8 ust. 1, harmonogram oraz sposób dokonywania czynności związanych z likwidacją funduszu, w tym sposób podejmowania decyzji dotyczących zbycia aktywów funduszu oraz sposób i kolejność dokonywania wypłat środków pieniężnych wierzycielom oraz uczestnikom funduszu.
2. Likwidator, oprócz informacji określonych w ust. 1, przedstawia Komisji:
1) informację o sumie zobowiązań funduszu na dzień rozpoczęcia likwidacji wraz z listą wierzycieli znanych funduszowi,
2) informację o sumie zobowiązań funduszu na dzień następujący po ostatnim dniu, do którego, zgodnie z § 6 ust. 4 pkt 7, wierzyciele powinni zgłaszać roszczenia wobec funduszu.
3. Informacje, o których mowa w ust. 2, powinny być przekazywane również towarzystwu będącemu organem funduszu.
§ 11.1. Likwidator jest obowiązany do dostarczania Komisji informacji miesięcznych do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego ta informacja dotyczy, począwszy od miesiąca, w którym została rozpoczęta likwidacja. Informacje są sporządzane według danych na ostatni dzień miesiąca.
2. Informacja, o której mowa w ust. 1, zawiera następujące dane:
1) ilość i rodzaj zbytych aktywów w danym miesiącu,
2) sumę zobowiązań ogółem,
3) sumę roszczeń zaspokojonych w danym miesiącu,
4) sumę roszczeń pozostających do zaspokojenia, z podziałem na roszczenia uczestników funduszu oraz innych podmiotów,
5) poniesione koszty likwidacji, w tym wynagrodzenie wypłacone likwidatorowi w danym miesiącu.
3. Informacje, o których mowa w ust. 2 pkt 1, 3 i 5, podaje się również narastająco od dnia rozpoczęcia likwidacji funduszu.
§ 12.1. Po dokonaniu czynności określonych w art. 141 ustawy likwidator sporządza sprawozdanie zawierające co najmniej:
1) bilans zamknięcia,
2) listę podmiotów, które zgłosiły roszczenia wobec funduszu,
3) wyliczenie kosztów likwidatora, na dzień zakończenia likwidacji, wynikających z roszczeń zgłoszonych wobec funduszu.
2. W terminie 14 dni od dnia zaspokojenia wierzycieli funduszu i umorzenia jednostek uczestnictwa lub certyfikatów inwestycyjnych likwidator przekazuje do sądu rejestrowego wniosek o wykreślenie zlikwidowanego funduszu z rejestru funduszy inwestycyjnych.
3. Kopię sprawozdania, o którym mowa w ust. 1, oraz kopię wniosku, o którym mowa w ust. 2, likwidator przekazuje Komisji w terminie 14 dni od dnia sporządzenia wniosku.
§ 13.W przypadku gdy likwidatorem funduszu wyznaczonym przez Komisję jest podmiot inny niż depozytariusz, depozytariusz jest obowiązany do wykonywania wszelkich poleceń likwidatora związanych z likwidacją funduszu, chyba że są sprzeczne z prawem lub statutem funduszu.
§ 14.Przepisów § 6-13 nie stosuje się do funduszu rozwiązywanego ze względu na upływ czasu, na jaki dany fundusz został utworzony, jeżeli sposób przeprowadzenia likwidacji został określony w statucie tego funduszu.
§ 15.Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Prezes Rady Ministrów: J. Buzek