Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 1999-07-30 do 2002-01-01
Wersja archiwalna od 1999-07-30 do 2002-01-01
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia 21 czerwca 1999 r.
w sprawie akcji przeciwlodowej na wodach morskich
Na postawie art. 49 § 1 ustawy z dnia 1 grudnia 1961 r. – Kodeks morski (Dz. U. z 1998 r. Nr 10, poz. 36) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Akcja przeciwlodowa] 1. W okresie zalodzenia wód morskich dla zapewnienia bezpiecznej żeglugi prowadzi się akcję przeciwlodową.
2. Akcja przeciwlodowa obejmuje:
1) łamanie lodów i torowanie drogi statkom za pomocą lodołamaczy w portach morskich, na redach i kotwicowiskach tych portów oraz na torach wodnych prowadzących do portów,
2) udzielanie interwencyjnej pomocy statkom, które z powodu lodów nie mogą kontynuować podróży lub znajdują się w stanie zagrożenia – na akwenach innych niż wymienione w pkt 1,
3) organizowanie konwojów w celu grupowego przeprowadzania statków przez lody na akwenach objętych akcją przeciwlodową.
§ 2.[Lodołamacz] Lodołamaczem w rozumieniu rozporządzenia jest statek wyznaczony do prowadzenia akcji przeciwlodowej.
§ 3.[Kierownik akcji przeciwlodowej] Akcją przeciwlodową kieruje kierownik akcji przeciwlodowej, którym jest:
1) Kapitan Portu Gdynia – dla rejonu wschodniego, obejmującego terytorialny zakres działania dyrektorów Urzędów Morskich w Gdyni i Słupsku, z wyłączeniem portu Kołobrzeg,
2) Kapitan Portu Szczecin – dla rejonu zachodniego, obejmującego terytorialny zakres działania dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie oraz w porcie Kołobrzeg.
§ 4.[Wyznaczanie portów] 1. W zakresie związanym z akcją przeciwlodową kapitanaty i bosmanaty wszystkich portów podlegają kierownikowi akcji przeciwlodowej.
2. W terminie do dnia 10 listopada każdego roku kierownik akcji przeciwlodowej w porozumieniu z kapitanatami portów wyznacza:
1) porty, w których może być wprowadzona w danym roku akcja przeciwlodowa,
2) porty przebazowania kutrów i łodzi rybackich.
3. W odniesieniu do portów położonych na obszarze terytorialnego zakresu działania dyrektora Urzędu Morskiego w Słupsku decyzje określone w ust. 2 kierownik akcji przeciwlodowej podejmuje po uzgodnieniu ich z dyrektorem Urzędu Morskiego w Słupsku.
§ 5.[Współpraca kierownika akcji przeciwlodowej z innymi podmiotami] 1. W zakresie prowadzenia akcji przeciwlodowej kierownik tej akcji współpracuje:
1) z odpowiednim oddziałem Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej,
2) z odpowiednimi okręgowymi dyrekcjami gospodarki wodnej,
3) z Marynarką Wojenną na podstawie odrębnych przepisów,
4) z innymi odpowiednimi terytorialnie podmiotami organizacyjnymi portów.
2. Kierownik akcji przeciwlodowej może prowadzić dla celów tej akcji rozpoznanie lotnicze za pomocą samolotów lub w ramach współpracy z innymi podmiotami, nie wymienionymi w ust. 1.
§ 6.[Określenie obowiązków kapitanatów i bosmanatów portów] Dla celów akcji przeciwlodowej kierownik akcji określa w instrukcjach obowiązki kapitanatów i bosmanatów portów, o których mowa w § 4 ust. 1, współpracujących jednostek organizacyjnych, o których mowa w § 5 ust. 1, oraz kierowników lodołamaczy.
§ 7.[Wykaz lodołamaczy] 1. W porozumieniu z zainteresowanymi armatorami kierownik akcji przeciwlodowej uzgadnia w terminie do dnia 15 października każdego roku wykaz lodołamaczy.
2. Dyrektorzy urzędów morskich zawierają z armatorami lodołamaczy odpowiednie umowy o wykonanie usług lodołamania, określające w szczególności zasady i tryb dysponowania lodołamaczami.
3. Armatorzy lodołamaczy obowiązani są w terminie do dnia 10 listopada każdego roku zapewnić pełną gotowość techniczną i nawigacyjną lodołamaczy, przewidzianych do akcji przeciwlodowej.
§ 8.[Decyzja o rozpoczęciu, zawieszeniu i zakończeniu akcji przeciwlodowej] 1. Decyzje o rozpoczęciu, zawieszeniu i zakończeniu akcji przeciwlodowej dla poszczególnych rejonów podejmuje kierownik tej akcji na podstawie oceny istniejącego stanu zalodzenia wód portowych i morskich i jego wpływu na bezpieczeństwo żeglugi, po zasięgnięciu opinii właściwych kapitanatów i bosmanatów portów.
2. W odniesieniu do portów położonych w obszarze terytorialnego zakresu działania dyrektora Urzędu Morskiego w Słupsku decyzje określone w ust. 1 kierownik akcji przeciwlodowej podejmuje po uzgodnieniu ich z dyrektorem Urzędu Morskiego w Słupsku.
3. Decyzje, o których mowa w ust. 1, kierownik akcji przeciwlodowej przesyła na piśmie wszystkim zainteresowanym przedsiębiorstwom oraz instytucjom, z podaniem dnia i godziny rozpoczęcia, zawieszenia lub zakończenia akcji.
4. W czasie trwania akcji przeciwlodowej kierownicy akcji przesyłają Ministrowi Transportu i Gospodarki Morskiej codzienne komunikaty lodowe, a po zakończeniu akcji – sprawozdania z przebiegu akcji wraz z oceną i wnioskami.
§ 9.[Użycie lodołamacza do akcji ratowniczej] 1. W czasie trwania akcji przeciwlodowej pełniące dyżur lodołamacze pozostają w wyłącznej dyspozycji kierownika akcji.
2. Użycie lodołamacza, o którym mowa w ust. 1, do akcji ratowniczej wymaga każdorazowej zgody kierownika akcji przeciwlodowej.
3. W przypadku użycia lodołamacza do akcji ratowniczej zainteresowany armator obowiązany jest niezwłocznie zawiadomić o zaistniałej sytuacji kierownika akcji przeciwlodowej i uzgodnić z nim dalsze postępowanie.
§ 10.[Oznaczenie lodołamacza] 1. W czasie akcji przeciwlodowej lodołamacz powinien być oznaczony:
1) w dzień – flagą służbową, którą podnosi się na topie masztu lub na prawym noku rejki sygnałowej,
2) w nocy – światłem stałym niebieskim widzialnym dookoła widnokręgu i umieszczonym w miejscu, z którego będzie najlepiej widoczne.
2. Wzór flagi służbowej dla lodołamaczy określają odrębne przepisy.
§ 11.[Uprawnienia kierownika akcji przeciwlodowej] Stosownie do sytuacji i w zależności od stanu zalodzenia wód morskich oraz ilości posiadanych do dyspozycji lodołamaczy kierownik akcji przeciwlodowej:
1) wyznacza lodołamacze do udzielenia statkom pomocy interwencyjnej,
2) organizuje konwoje dla grupowego przeprowadzenia statków,
3) zarządza, w porozumieniu z kapitanatem danego portu oraz po zasięgnięciu opinii podmiotu zarządzającego portem, zamknięcie dla żeglugi portu lub jego części.
§ 12.[Kierownik konwoju] 1. W przypadku organizowania konwojów statków kierownik akcji przeciwlodowej wyznacza kierownika konwoju.
2. Kierownik konwoju upoważniony jest do wydawania statkom wchodzącym w skład konwoju poleceń koniecznych do przeprowadzenia konwoju, a w szczególności dotyczących: kolejności statków w konwoju, odstępów między statkami i szybkości statków.
§ 13.[Stosowanie się do poleceń] 1. Statki korzystające z usług lodołamacza obowiązane są stosować się do poleceń wydawanych przez kierownika lodołamacza, a statki idące w konwoju – do poleceń kierownika konwoju. Okoliczność ta jednak nie zdejmuje odpowiedzialności z kapitana statku za bezpieczeństwo jego statku.
2. Statki nie stosujące się do poleceń kierownika lodołamacza lub kierownika konwoju automatycznie tracą prawo do korzystania z usług lodołamacza.
3. Statki korzystające z usług lodołamacza obowiązane są utrzymywać stały nasłuch radiotelefoniczny i porozumiewać się z lodołamaczem za pomocą radiotelefonu na wyznaczonym kanale UKF.
§ 14.[Koszty łamania lodu] 1. Koszty łamania lodu na torach wodnych, redach i kotwicowiskach, wykonywanego na polecenie kierownika akcji przeciwlodowej, pokrywa się z budżetu państwa w części dotyczącej Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej w ramach środków przewidzianych na administrację morską.
2. Łamanie lodu w portach (w basenach portowych, kanałach i przy nabrzeżach) wykonywane jest odpłatnie na koszt właściciela lub użytkownika tego nabrzeża.
3. Łamanie lodu na torach wodnych podejściowych do portów skomunalizowanych, przeładowni zakładowych i portów prywatnych odbywa się na koszt właścicieli lub użytkowników tych portów.
4. Udzielanie interwencyjnej pomocy statkom na akwenach innych niż wymienione w § 1 ust. 2 pkt 1 wykonywane jest na koszt armatora.
§ 15.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Transportu i Gospodarki Morskiej: T. Syryjczyk