Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 1999-07-12 do 2001-09-01
Wersja archiwalna od 1999-07-12 do 2001-09-01
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 30 czerwca 1999 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego
Na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943 oraz z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego] W rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 1999 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego (Dz. U. Nr 14, poz. 129) w załączniku nr 2 „Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół ponadpodstawowych” wprowadza się następujące zmiany:
1) w części „Matematyka” wyrazy „Szkoła podstawowa kończąca się maturą” zastępuje się wyrazami „Szkoła ponadpodstawowa kończąca się maturą”;
2) część „Biologia” otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
§ 2.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Minister Edukacji Narodowej: M. Handke
Załącznik do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 30 czerwca 1999 r. (poz. 642)
BIOLOGIA
Cele edukacyjne
Celem nauczania biologii powinno być osiągnięcie przez ucznia:
– rozumienia zależności istniejących w środowisku przyrodniczym;
– świadomości zmienności świata ożywionego;
– świadomości znaczenia zachowania różnorodności biologicznej oraz motywacji do przestrzegania zasad jej ochrony;
– rozumienia jedności podstawowych procesów życiowych organizmów przy ich różnorodności;
– rozumienia zależności człowieka od środowiska i wpływu człowieka na środowisko;
– świadomości zagrożeń cywilizacyjnych;
– rozumienia podstaw działania własnego organizmu;
– rozumienia podstawowych zasad dziedziczenia;
– postawy odpowiedzialności za zdrowie swoje oraz innych ludzi;
– motywacji do przestrzegania ogólnych zasad higieny.
Zadania szkoły
1. Umożliwienie uczniom projektowania i prowadzenia obserwacji i doświadczeń biologicznych.
2. Umożliwienie uczniom poznania podstawowych procesów życiowych organizmów.
3. Rozwijanie odpowiedzialności ucznia za działania podejmowane w najbliższym środowisku.
4. Prowadzenie uczniów do zrozumienia podstaw funkcjonowania własnego organizmu.
Treści
1. Struktura organizmu:
– komórki, ich budowa i pełnione funkcje;
– komórki bakteryjne, znaczenie bakterii w przyrodzie i życiu człowieka, choroby bakteryjne;
– wirusy bakterii roślin i zwierząt, choroby wirusowe człowieka;
– tkanki i organy, ich budowa i pełnione funkcje (na wybranych przykładach).
2. Fizjologia organizmów roślinnych i zwierzęcych:
1) odżywianie:
– potrzeby pokarmowe i sposoby odżywiania się organizmów;
– układ pokarmowy i przebieg procesów trawiennych u człowieka;
– zasady racjonalnego odżywiania;
2) oddychanie i wymiana gazowa:
– oddychanie tlenowe i beztlenowe;
– wymiana gazowa u roślin i zwierząt,
– układ oddechowy człowieka i jego schorzenia;
3) transport substancji i płyny ustrojowe:
– transport substancji u roślin, płyny ustrojowe u zwierząt;
– funkcje homeostatyczne i obronne u człowieka pełnione przez krew;
– choroby układu krążenia;
4) wydalanie:
– zbędne i szkodliwe produkty przemiany materii i sposoby ich usuwania przez rośliny i zwierzęta;
– układ wydalniczy u człowieka i jego schorzenia;
5) rozmnażanie i rozwój organizmów:
– rozmnażanie bezpłciowe i płciowe;
– wzrost i rozwój roślin i zwierząt;
– biologia rozmnażania się i rozwój człowieka;
6) regulacja i koordynacja procesów życiowych:
– regulacja hormonalna u roślin;
– regulacja hormonalna u człowieka i jej zaburzenia;
– budowa, funkcje i higiena układu nerwowego oraz wybranych narządów zmysłów człowieka.
3. Elementy cytologii i genetyki:
– ultrastruktura komórki, organelle, błony biologiczne, cytoszkielet;
– budowa DNA, kod genetyczny, synteza białek;
– mutacje, czynniki mutagenne;
– choroby dziedziczne;
– zasady inżynierii genetycznej, zastosowania biotechnologii.
4. Elementy ewolucjonizmu:
– pojęcie gatunku;
– mutacje i ich konsekwencje, dobór naturalny;
– zasady klasyfikacji naturalnej, drzewa filogenetyczne roślin i zwierząt;
– ewolucja naczelnych.
5. Ekologia i ochrona środowiska przyrodniczego:
– populacja i parametry ją charakteryzujące;
– ekosystem, główne typy ekosystemów Ziemi, struktura troficzna ekosystemu, przepływ energii i krążenie materii w ekosystemie, sukcesja ekologiczna;
– antropopresja, przyczyny i skutki zmniejszania różnorodności biologicznej;
– chemiczne zanieczyszczenie powietrza, wody, gleby, nadmierne odwadnianie i erozja gleb, eutrofizacja wód;
– zasoby odnawialne i nieodnawialne, racjonalna gospodarka zasobami;
– zasada zrównoważonego rozwoju.
Osiągnięcia
1. Formułowanie hipotez. Analizowanie i interpretowanie wyników obserwacji i doświadczeń wraz z oceną ich wiarygodności.
2. Gromadzenie, integrowanie, opracowywanie wiedzy z różnych dziedzin niezbędnej do wyjaśnienia procesów życiowych.
3. Interpretowanie zależności między budową i funkcją układów i narządów w organizmach; postrzeganie funkcjonowania organizmu jako integralnej całości.
4. Interpretowanie zależności między środowiskiem życia organizmu a jego budową i funkcjonowaniem.
5. Analizowanie struktury i funkcjonowania wybranych ekosystemów.
6. Ocenianie zmian zachodzących w środowisku przyrodniczym w wyniku oddziaływania człowieka i ich wpływu na jakość życia oraz umiejętność odnajdywania środków zaradczych.
7. Analizowanie przyczyn zakłóceń stanu zdrowia człowieka, przewidywanie skutków własnych decyzji w tym zakresie; prowadzenie zdrowego trybu życia.
8. Formułowanie zasad zrównoważonego rozwoju i analiza własnych decyzji i zachowań w tym zakresie.