Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 1999-07-01 do 2000-01-01
Wersja archiwalna od 1999-07-01 do 2000-01-01
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW
z dnia 23 czerwca 1999 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie podatku akcyzowego.
Na podstawie art. 6 ust. 10 pkt 2, art. 32 ust. 5, art. 35 ust. 4, art. 36 ust. 5, art. 37 ust. 2–4, art. 38 ust. 2 oraz art. 47 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50, Nr 28, poz. 127 i Nr 129, poz. 599, z 1994 r. Nr 132, poz. 670, z 1995 r. Nr 44, poz. 231, Nr 142, poz. 702 i 703, z 1996 r. Nr 137, poz. 640, z 1997 r. Nr 111, poz. 722, Nr 123, poz. 776 i 780, Nr 137, poz. 926, Nr 141, poz. 943 i Nr 162, poz. 1104, z 1998 r. Nr 139, poz. 905 i Nr 161, poz. 1076 oraz z 1999 r. Nr 50, poz. 499 i Nr 57, poz. 596) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Rozporządzenie w sprawie podatku akcyzowego] W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 1998 r. w sprawie podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 157, poz. 1035) wprowadza się następujące zmiany:
1) w § 1 w ust. 2:
a) w pkt 1 skreśla się wyrazy „w poz. 1 pkt 1–4,”
b) w pkt 3 wyrazy „poz. 3–10, w poz. 12 i w poz. 15 pkt 1–3” zastępuje się wyrazami „poz. 3–10 i 12”;
2) w § 2:
a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Stawki podatku akcyzowego określone w poz. 1 pkt 4 i w poz. 2 pkt 2 załącznika nr 1 do rozporządzenia dotyczą podatników spełniających łącznie następujące warunki:
1) wytwarzających paliwa silnikowe z ropy naftowej,
2) posiadających zorganizowany w kraju system zbiórki olejów przepracowanych,
3) będących właścicielami specjalistycznych instalacji umożliwiających prowadzenie procesów oczyszczania, destylacji i rerafinacji olejów przepracowanych do bazowych olejów smarowych,
4) stosujących ciąg technologiczny przerobu olejów przepracowanych, składający się łącznie z następujących procesów:
a) oczyszczania umożliwiającego usunięcie zanieczyszczeń mechanicznych i wody, prowadzonego w drodze:
– dekantacji polegającej na ogrzaniu oleju i samoczynnym odstaniu zanieczyszczeń lub
– filtracji polegającej na oddzieleniu zanieczyszczeń przez filtrowanie lub wirowanie, lub
– obróbki chemicznej polegającej na oddzieleniu zanieczyszczeń poprzez dodanie rozcieńczonego wodorotlenku sodowego, a następnie przeprowadzenie dekantacji, lub
– obróbki rozpuszczalnikowej polegającej na oczyszczaniu rozpuszczalnikiem,
b) destylacji próżniowej prowadzonej na zaprojektowanych specjalnie dla olejów przepracowanych urządzeniach umożliwiających rozdział na frakcje: paliwowe, olejów bazowych oraz pozostałość po destylacji,
c) rerafinacji umożliwiającej usunięcie niepożądanych związków chemicznych w destylatach, prowadzonej w drodze:
– kontaktowania ziemią odbarwiającą, polegającego na dodawaniu ziemi okrzemkowej w podwyższonej temperaturze i jej odfiltrowanie, lub
– rafinacji rozpuszczalnikowej z udziałem rozpuszczalników selektywnych, lub
– katalitycznej rerafinacji w atmosferze wodoru,
5) posiadających zezwolenie na odbiór i wykorzystanie odpadów niebezpiecznych zgodnie z art. 11 ust. 3 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o odpadach (Dz. U. Nr 96, poz. 592 oraz z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 113, poz. 715),
6) produkujących i sprzedających rocznie oleje napędowe z udziałem komponentów uzyskiwanych z regeneracji olejów przepracowanych w ilości nie większej niż 3,5-krotność ilości olejów przepracowanych, określonych w zezwoleniu, o którym mowa w pkt 5,
7) zużywających bazowe oleje smarowe uzyskiwane przy wykorzystaniu instalacji, o których mowa w pkt 3, do produkcji gotowych olejów smarowych.”,
b) dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
„3. Przez oleje przepracowane, o których mowa w ust. 2 pkt 2–4 i 6, rozumie się oleje pochodzenia naftowego lub estrowego, które w czasie stosowania utraciły swoje niektóre właściwości i nie mogą być dłużej stosowane w zakresie, do którego były pierwotnie przeznaczone, określone jako grupa 13 albo podgrupa 16-07 w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 24 grudnia 1997 r. w sprawie klasyfikacji odpadów (Dz. U. Nr 162, poz. 1135).”;
3) w § 4 po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
„2a. Podatnicy, o których mowa w ust. 1, mogą obniżyć należny podatek akcyzowy o podatek akcyzowy zawarty w cenach zakupu, a także zapłacony od importu olejów opałowych.”;
4) w § 11 w ust. 1 skreśla się pkt 3;
5) w § 12 w ust. 2 wyrazy „z regeneracji zużytych olejów smarowych” zastępuje się wyrazami „z regeneracji olejów przepracowanych”;
6) w § 13 w ust. 2 wyrazy „772,00 zł/1000 l” zastępuje się wyrazami „806,00 zł/1000 l”;
7) w § 27:
a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. W przypadku sprzedaży wyrobów winiarskich do faktury powinno być dołączone zaświadczenie właściwego w sprawach podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego urzędu skarbowego, że sprzedawca nie zalega z płatnością podatku akcyzowego oraz podatku od towarów i usług.”,
b) dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
„3. W przypadku gdy podatnik wystawia fakturę przed upływem pierwszego dla tego podatnika terminu płatności podatku akcyzowego i podatku od towarów i usług, zaświadczenie, o którym mowa w ust. 2, może być wydane nie wcześniej niż po dokonaniu zapłaty tych podatków.”;
8) w § 29 w ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) etylin 98, etylin 94E i innych etylin 94 oraz benzyn bezołowiowych z zawartością od 4,5% do 5% alkoholu etylowego, w części odpowiadającej kwocie 120,00 zł od każdej tony tych paliw, z tym że od 1 września 1999 r. kwota ta wynosi 91 zł od każdego 1000 l tych paliw.”;
9) w załączniku nr 1:
a) poz. 1 otrzymuje brzmienie:
Poz. | Symbol | Nazwa grupy towarów (towaru) | Stawka podatku akcyzowego w % obrotu lub w zł na jednostkę wyrobu |
1 | 2 | 3 | 4 |
„1 | 0241-1, 0242-2, -3, 0246-3 | Paliwa*): |
|
1) paliwa silnikowe benzynowe oraz benzyny bazowe | 1223,00 zł/1000 l | ||
w tym: |
| ||
a) etylina 94 i benzyna bazowa tej etyliny | 1219,00 zł/1000 l | ||
b) benzyny bezołowiowe | 1127,00 zł/1000 l | ||
c) paliwo lotnicze | 1283,00 zł/1000 l | ||
2) oleje napędowe do silników szybkoobrotowych, z wyjątkiem olejów do silników okrętowych | 828,00 zł/1000 l | ||
w tym oleje o zawartości siarki: a) do 0,05% włącznie | 761,00 zł/1000 l | ||
b) powyżej 0,05% do 0,2% włącznie | 806,00 zł/1000 l | ||
3) paliwa do silników lotniczych turbospalinowych | 742,00 zł/1000 l | ||
4) oleje napędowe do silników szybkoobrotowych, wytwarzane z udziałem komponentów uzyskiwanych z regeneracji olejów przepracowanych, w których udział komponentów uzyskanych z regeneracji olejów przepracowanych w produkcie gotowym wynosi minimum 10% | 298,00 zł/1000 l | ||
w tym oleje o zawartości siarki: a) do 0,05% włącznie | 283,00 zł/1000 l | ||
b) powyżej 0,05% do 0,2% włącznie | 293,00 zł/1000 l | ||
5) oleje opałowe, z których 85% lub więcej objętościowo destyluje przy 350° C, z wyjątkiem olejów do silników okrętowych, w przypadku gdy sprzedaż dotyczy oleju zabarwionego na czerwono, przeznaczonego na cele opałowe | 282,00 zł/1000 l | ||
6) nafta | 1283,00 zł/1000 l | ||
7) pozostałe | wolne od podatku” |
b) w poz. 2 w kolumnie 3 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
1 | 2 | 3 | 4 |
2 | 0243 | „2) oleje silnikowe wytwarzane z udziałem komponentów uzyskiwanych z regeneracji olejów przepracowanych, w których udział komponentów z regeneracji w produkcie gotowym stanowi minimum 10% | 5” |
c) w objaśnieniach skreśla się pkt 1;
10) w załączniku nr 2 w poz. 2 w kolumnie 4 liczbę „415,00”, odnoszącą się do pkt 2 w kolumnie 3, zastępuje się liczbą „5677,00”;
11) w załączniku nr 3 poz. 15 i 16 otrzymują brzmienie:
1 | 2 | 3 | 4 |
„15 | ex 2710 00 | Paliwa2): | 1223,00 zł/1000 l |
1) paliwa silnikowe benzynowe oraz benzyny bazowe | |||
a) etylina 94 | 1219,00 zł/1000 l | ||
b) benzyny bezołowiowe | 1127,00 zł/1000 l | ||
c) benzyny lotnicze, paliwa typu benzyny do silników odrzutowych | 1283,00 zł/1000 l | ||
2) nafta | 1283,00 zł/1000 l | ||
3) oleje napędowe do silników, z wyjątkiem olejów do silników okrętowych | 828,00 zł/1000 l | ||
w tym oleje napędowe o zawartości siarki: |
| ||
a) do 0,05% włącznie | 761,00 zł/1000 l | ||
b) powyżej 0,05% do 0,2% włącznie | 806,00 zł/1000 l | ||
4) paliwa do silników odrzutowych | 742,00 zł/1000 l | ||
2710 00 66 9 | 5) pozostałe oleje napędowe z wyjątkiem olejów do silników okrętowych, w przypadku gdy import dotyczy oleju zabarwionego na czerwono, przeznaczonego na cele opałowe | 282,00 zł/1000 l | |
16 | 2710 00 71 0 | Oleje opałowe z wyjątkiem olejów do silników okrętowych, w przypadku gdy import dotyczy oleju zabarwionego na czerwono, przeznaczonego na cele opałowe | 282,00 zł/1000 l” |
12) w załączniku nr 4 w poz. 1:
a) w kolumnie 3 pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„4) oleje napędowe do silników szybkoobrotowych wytwarzane z udziałem komponentów uzyskiwanych z regeneracji olejów przepracowanych, w których udział komponentów uzyskanych z regeneracji olejów przepracowanych w produkcie gotowym wynosi minimum 10%
w tym oleje o zawartości siarki:
a) do 0,05% włącznie
b) powyżej 0,05% do 0,2% włącznie”,
b) w kolumnie 6 skreśla się wyrazy „1493,00 zł/t”, „1467,00 zł/t”, „1357,00 zł/t”, „1458,00 zł/t”, „891,00 zł/t”, „819,00 zł/t”, „867,00 zł/t”, „843,00 zł/t”, „223,00 zł/t”, „205,00 zł/t”, „217,00 zł/t”;
13) w załączniku nr 5 w poz. 2 w kolumnie 4 liczbę „415,00”, odnoszącą się do pkt 2 w kolumnie 3, zastępuje się liczbą „5433,00”;
14) w załączniku nr 6 skreśla się poz. 10.
§ 2.[Stawki podatku akcyzowego dla nafty i oleju opałowego sprzedawanego w kraju od 1 lipca do 31 lipca 1999 r.] Od dnia 1 lipca do dnia 31 lipca 1999 r. stawki podatku akcyzowego dla nafty i oleju opałowego sprzedawanego w kraju określa załącznik nr 1 do niniejszego rozporządzenia, a dla nafty i oleju opałowego importowanego określa załącznik nr 2 do niniejszego rozporządzenia.
§ 3.[Stawki podatku akcyzowego dla nafty i oleju opałowego sprzedawanego w kraju od 1 sierpnia do 31 sierpnia 1999 r.] Od dnia 1 sierpnia do dnia 31 sierpnia 1999 r. stawki podatku akcyzowego dla paliw sprzedawanych w kraju określa załącznik nr 3 do niniejszego rozporządzenia, a dla paliw importowanych określa załącznik nr 4 do niniejszego rozporządzenia.
§ 4.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lipca 1999 r., z tym że:
1) § 1 pkt 1, pkt 12 lit. b) i pkt 14 wchodzą w życie z dniem 1 sierpnia 1999 r.,
2) § 1 pkt 9 i 11 wchodzą w życie z dniem 1 września 1999 r.
Minister Finansów: w z. J. Bauc
Załączniki do rozporządzenia Ministra Finansów
z dnia 23 czerwca 1999 r. (poz. 599)
Załącznik nr 1
TABELA STAWEK PODATKU AKCYZOWEGO DLA NAFTY I OLEJU OPAŁOWEGO SPRZEDAWANYCH W KRAJU
Poz. | Symbol | Nazwa grupy towarów (towaru) | Stawka podatku akcyzowego w % obrotu lub w zł na jednostkę wyrobu |
1 | 2 | 3 | 4 |
1 | 0246-3 | Nafta | 1458,00 zł/t |
2 |
| Oleje opałowe, z których 85% lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C, z wyjątkiem olejów do silników okrętowych, w przypadku gdy sprzedaż dotyczy oleju zabarwionego na czerwono, przeznaczonego na cele opałowe | 307,00 zł/t |
Załącznik nr 2
TABELA STAWEK PODATKU AKCYZOWEGO DLA IMPORTOWANEJ NAFTY I OLEJU OPAŁOWEGO
Poz. | Kod PCN | Nazwa grupy towarów (towaru) | Stawka podatku akcyzowego w zł na jednostkę wyrobu lub w % podstawy opodatkowania |
1 | 2 | 3 | 4 |
1 | ex 2710 00 | Nafta | 1458,00 zł/t |
2 | 2710 00 66 9 | Pozostałe oleje napędowe, z wyjątkiem olejów do silników okrętowych, w przypadku gdy import dotyczy oleju zabarwionego na czerwono, przeznaczonego na cele opałowe | 307,00 zł/t |
3 | 2710 00 71 0 | Oleje opałowe, z wyjątkiem olejów do silników okrętowych, w przypadku gdy import dotyczy oleju zabarwionego na czerwono, przeznaczonego na cele opałowe | 307,00 zł/t |
Załącznik nr 3
TABELA STAWEK PODATKU AKCYZOWEGO DLA PALIW SPRZEDAWANYCH W KRAJU
Poz. | Symbol | Nazwa grupy towarów (towaru) | Stawka podatku akcyzowego w % obrotu lub w zł na jednostkę wyrobu |
|
1 | 2 | 3 | 4 |
|
1 | 0241-1, 0242-2, -3, 0246-3 | Paliwa: | 1642,00 zł/t |
|
1) paliwa silnikowe benzynowe oraz benzyny bazowe | ||||
w tym: | 1614,00 zł/t |
| ||
b) benzyny bezołowiowe | 1493,00 zł/t |
| ||
c) paliwo lotnicze | 1604,00 zł/t |
| ||
2) oleje napędowe do silników szybkoobrotowych, z wyjątkiem olejów do silników okrętowych | 980,00 zł/t |
| ||
w tym oleje o zawartości siarki: | 901,00 zł/t |
| ||
b) powyżej 0,05% do 0,2% włącznie | 954,00 zł/t |
| ||
3) paliwa do silników lotniczych turbospalinowych | 927,00 zł/t |
| ||
4) oleje napędowe do silników szybkoobrotowych, wytwarzane z udziałem komponentów uzyskiwanych z regeneracji olejów przepracowanych, w których udział komponentów uzyskanych z regeneracji olejów przepracowanych w produkcie gotowym wynosi minimum 10% | 353,00 zł/t |
| ||
w tym oleje o zawartości siarki: | 335,00 zł/t |
| ||
b) powyżej 0,05% do 0,2% włącznie | 347,00 zł/t |
| ||
5) oleje opałowe, z których 85% lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C, z wyjątkiem olejów do silników okrętowych, w przypadku gdy sprzedaż dotyczy oleju zabarwionego na czerwono, przeznaczonego na cele opałowe | 334,00 zł/t |
| ||
6) nafta | 1604,00 zł/t |
| ||
7) pozostałe | wolne od podatku |
|
Załącznik nr 4
TABELA STAWEK PODATKU AKCYZOWEGO DLA IMPORTOWANYCH PALIW
Poz. | Kod PCN | Nazwa grupy towarów (towaru) | Stawka podatku akcyzowego w zł na jednostkę wyrobu |
1 | 2 | 3 | 4 |
1 | ex 2710 00 | Paliwa: | 1642,00 zł/t |
a) etylina 94 | 1614,00 zł/t | ||
b) benzyny bezołowiowe | 1493,00 zł/t | ||
c) benzyny lotnicze, paliwa typu benzyny do silników odrzutowych | 1604,00 zł/t | ||
2) nafta | 1604,00 zł/t | ||
3) oleje napędowe do silników, z wyjątkiem olejów do silników okrętowych | 980,00 zł/t | ||
w tym oleje napędowe o zawartości siarki: | 901,00 zł/t | ||
b) powyżej 0,05% do 0,2% włącznie | 954,00 zł/t | ||
4) paliwa do silników odrzutowych | 927,00 zł/t | ||
| 2710 00 66 9 | 5) pozostałe oleje napędowe z wyjątkiem olejów do silników okrętowych, w przypadku gdy import dotyczy oleju zabarwionego na czerwono, przeznaczonego na cele opałowe | 334,00 zł/t |
2 | 2710 00 71 0 | Oleje opałowe z wyjątkiem olejów do silników okrętowych, w przypadku gdy import dotyczy oleju zabarwionego na czerwono, przeznaczonego na cele opałowe | 334,00 zł/t |