Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 1999-04-22 do 2008-05-31
Wersja archiwalna od 1999-04-22 do 2008-05-31
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA PRACY I POLITYKI SOCJALNEJ
z dnia 15 kwietnia 1999 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń dla pracowników nie będących nauczycielami, zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez organy administracji rządowej.
Na podstawie art. 773 Kodeksu pracy zarządza się, co następuje:
§ 1.W rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 3 lipca 1996 r. w sprawie zasad wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń dla pracowników nie będących nauczycielami, zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez organy administracji rządowej (Dz. U. Nr 80, poz. 375, z 1997 r. Nr 31, poz. 182 i z 1998 r. Nr 45, poz. 281), wprowadza się następujące zmiany:
1) w tytule rozporządzenia po wyrazach „administracji rządowej” dodaje się wyrazy „oraz w Biurze Uznawalności Wykształcenia i Wymiany Międzynarodowej”;
2) § 1 otrzymuje brzmienie:
„§ 1. 1. Przepisy rozporządzenia stosuje się do pracowników:
1) nie będących nauczycielami, zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych działających na podstawie ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943 oraz z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126), zakładanych i prowadzonych przez:
a) ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania,
b) ministra właściwego do spraw kultury,
c) ministra właściwego do spraw sprawiedliwości,
2) zatrudnionych w Biurze Uznawalności Wykształcenia i Wymiany Międzynarodowej, zwanym dalej „Biurem”.
2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o szkole bez bliższego określenia, rozumie się przez to:
1) szkoły,
2) placówki doskonalenia nauczycieli o zasięgu ogólnokrajowym,
3) warsztaty szkolne szkół zawodowych przy zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich,
4) zakłady poprawcze, schroniska dla nieletnich oraz rodzinne ośrodki diagnostyczno-konsultacyjne tworzone i prowadzone przez ministra właściwego do spraw sprawiedliwości,
5) Centralną Komisję Egzaminacyjną oraz okręgowe komisje egzaminacyjne,
6) Centrum Edukacji Artystycznej.”;
3) § 2:
a) pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) tabele miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego, stanowiące załącznik nr 1 do rozporządzenia,”
b) pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) tabele stanowisk, kwalifikacji i zaszeregowania pracowników, stanowiące załącznik nr 3 do rozporządzenia.”;
4) § 3:
a) w ust. 2 wyraz „tabelę” zastępuje się wyrazem „tabele”,
b) dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
„3. Tabela miesięcznych stawek dodatku funkcyjnego dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach kierowniczych w Biurze ustalona została w relacji procentowej do miesięcznej minimalnej stawki wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii zaszeregowania, określonej w tabeli II załącznika nr 1 do rozporządzenia.”;
5) § 5 otrzymuje brzmienie:
„§ 5. 1. Pracownikowi zatrudnionemu w Biurze na stanowisku, na którym niezbędne jest posługiwanie się językiem obcym, przysługuje dodatek za znajomość języka obcego w wysokości:
1) za znajomość jednego języka obcego – do 10% miesięcznej minimalnej stawki,
2) za znajomość każdego następnego języka obcego – do 15% miesięcznej minimalnej stawki
wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii zaszeregowania, określonej w tabeli II załącznika nr 1 do rozporządzenia.
2. Warunkiem przyznania dodatku jest posiadanie przez pracownika świadectwa potwierdzającego złożenie z wynikiem pozytywnym egzaminu ze znajomości języka obcego, wydanego przez zagraniczną lub krajową instytucję uprawnioną do wydawania takich świadectw.
3. Od składania egzaminu, o którym mowa w ust. 2, zwolnieni są pracownicy, którym posługiwanie się językiem obcym jest niezbędne na danym stanowisku, posiadający:
1) dyplom ukończenia studiów wyższych na wydziale filologii obcej w zakresie języka obcego lub ukończenia nauczycielskiego kolegium języków obcych,
2) uprawnienia tłumacza w zakresie języka obcego, przyznane na podstawie odrębnych przepisów,
3) dyplom ukończenia wyższej uczelni lub szkoły średniej za granicą, w której językiem wykładowym był język obcy, za którego znajomość pracownik ma pobierać dodatek.
4. Złożenie egzaminu, o którym mowa w ust. 2, uprawnia do dodatku przez okres 5 lat. Warunkiem przyznania dodatku po upływie tego okresu jest ponowne złożenie egzaminu. Nie dotyczy to pracownika, który złożył egzamin z wynikiem co najmniej dobrym.
5. Dodatek przysługuje pracownikowi za dni, za które otrzymuje wynagrodzenie. Dodatek ten przysługuje również za dni nieobecności w pracy z powodu niezdolności do pracy wskutek choroby bądź konieczności osobistego sprawowania opieki nad dzieckiem lub chorym członkiem rodziny, za które pracownik otrzymuje zasiłek z ubezpieczenia społecznego.
6. Dodatek przyznaje się od pierwszego dnia miesiąca następującego po:
1) złożeniu przez pracownika egzaminu z wynikiem pozytywnym,
2) przedłożeniu dokumentów uzasadniających zwolnienie pracownika od składania egzaminu.
7. Prawo do dodatku wygasa z końcem miesiąca, w którym pracownik:
1) przestał wykonywać czynności lub zajmować stanowisko uzasadniające przyznanie dodatku,
2) uzyskał ocenę negatywną z ponownie składanego egzaminu.”;
6) w § 9 w ust. 2 oraz w § 10 w ust. 2 po wyrazach „dyrektora szkoły” dodaje się wyraz „(Biura)”;
7) w § 12:
a) w ust. 1 skreśla się wyrazy „w niektórych placówkach resocjalizacyjnych”,
b) skreśla się ust. 3;
8) dodaje się § 26a w brzmieniu:
„§ 26a. Dyrektor szkoły (Biura) może w uzasadnionych wypadkach skrócić pracownikowi okres pracy wymagany na danym stanowisku.”;
9) załączniki nr 1, 2, 3 i 4 do rozporządzenia otrzymują brzmienie ustalone w załącznikach nr 1, 2, 3 i 4 do niniejszego rozporządzenia;
10) w załączniku nr 5 do rozporządzenia ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Dodatek za pracę w warunkach szkodliwych dla zdrowia lub uciążliwych wypłaca się:
1) przy pierwszym stopniu szkodliwości lub uciążliwości – w wysokości od 9,00 zł do 33,00 zł,
2) przy drugim stopniu szkodliwości lub uciążliwości – w wysokości od 16,00 zł do 47,00 zł,
3) przy trzecim stopniu szkodliwości lub uciążliwości – w wysokości od 21,00 zł do 64,00 zł.”;
11) załącznik nr 6 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie ustalone w załączniku nr 5 do niniejszego rozporządzenia.
§ 2.Stawki wynagrodzenia zasadniczego, dodatku funkcyjnego oraz dodatku za pracę w warunkach szkodliwych dla zdrowia lub uciążliwych, określone w rozporządzeniu, przeliczone zostały zgodnie z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 14 grudnia 1998 r. w sprawie sposobu przeliczenia przychodu w związku z wprowadzeniem obowiązku opłacania składki na ubezpieczenia społeczne przez ubezpieczonych (Dz. U. Nr 153, poz. 1006).
§ 3.Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1999 r., z tym że § 1 pkt 10 oraz stawki wynagrodzenia zasadniczego, określone w tabeli I i II.B załącznika nr 1 i w załączniku nr 2 oraz tabela miesięcznych stawek dodatku funkcyjnego określona w tabeli II.A załącznika nr 4 do niniejszego rozporządzenia, wchodzą w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 marca 1999 r.
Minister Pracy i Polityki Socjalnej: L. Komołowski
Załączniki do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej
z dnia 15 kwietnia 1999 r. (poz. 334)
Załącznik nr 1
TABELE
MIESIĘCZNYCH STAWEK WYNAGRODZENIA ZASADNICZEGO
I. dla pracowników zatrudnionych w szkołach, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia
Kategoria | Kwota w złotych |
I | 515– 640 |
II | 520– 655 |
III | 525– 670 |
IV | 530– 705 |
V | 535– 745 |
VI | 545– 785 |
VII | 555– 840 |
VIII | 565– 895 |
IX | 575– 955 |
X | 585–1 015 |
XI | 595–1 075 |
XII | 605–1 140 |
XIII | 620–1 205 |
XIV | 635–1 275 |
XV | 650–1 360 |
XVI | 665–1 445 |
XVII | 680–1 530 |
XVIII | 700–1 615 |
XIX | 725–1 700 |
II. dla pracowników zatrudnionych w Biurze Uznawalności Wykształcenia i Wymiany Międzynarodowej
A. Obowiązująca od 1 stycznia do 28 lutego 1999 r.
Kategoria | Kwota w złotych |
I | 550– 650 |
II | 560– 680 |
III | 570– 720 |
IV | 580– 770 |
V | 590– 830 |
VI | 600– 900 |
VII | 615– 970 |
VIII | 630–1 050 |
IX | 645–1 130 |
X | 660–1 220 |
XI | 690–1 310 |
XII | 720–1 400 |
XIII | 750–1 500 |
XIV | 800–1 600 |
XV | 850–1 700 |
XVI | 900–1 850 |
XVII | 1 000–2 000 |
XVIII | 1 300–2 250 |
XIX | 1 600–2 500 |
B. Obowiązująca od 1 marca 1999 r.
Kategoria | Kwota w złotych |
I | 600– 710 |
II | 610– 740 |
III | 620– 780 |
IV | 630– 840 |
V | 640– 900 |
VI | 650– 980 |
VII | 670–1 060 |
VIII | 690–1 140 |
IX | 710–1 230 |
X | 730–1 330 |
XI | 755–1 430 |
XII | 785–1 530 |
XIII | 820–1 630 |
XIV | 875–1 740 |
XV | 930–1 850 |
XVI | 985–2 000 |
XVII | 1 100–2 200 |
XVIII | 1 400–2 400 |
XIX | 1 700–2 700 |
Załącznik nr 2
TABELA GODZINOWYCH STAWEK WYNAGRODZENIA ZASADNICZEGO KIEROWCÓW, POMOCNIKÓW KIEROWCÓW ORAZ ROBOTNIKÓW ZATRUDNIONYCH W WARSZTATACH SZKOLNYCH SZKÓŁ ZAWODOWYCH*
Kategoria | Stawka godzinowa w złotych |
I | 2,85 – 3,62 |
II | 2,88 – 3,68 |
III | 2,93 – 3,80 |
IV | 2,98 – 3,99 |
V | 3,03 – 4,18 |
VI | 3,08 – 4,45 |
VII | 3,13 – 4,74 |
VIII | 3,18 – 5,04 |
IX | 3,24 – 5,38 |
X | 3,30 – 5,73 |
XI | 3,36 – 6,08 |
XII | 3,42 – 6,46 |
* Ustalona dla 42-godzinnego tygodniowego wymiaru czasu pracy.
Załącznik nr 3
TABELE STANOWISK, KWALIFIKACJI I ZASZEREGOWANIA
I. dla pracowników szkół, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia
Lp. | Stanowisko | Wymagane kwalifikacje | Kategoria |
| |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
|
| I. Pracownicy szkół |
|
| XV – XVII |
|
1 | Zastępca dyrektora ds. ekonomiczno-administracyjnych | ||||
wyższe | 7 | ||||
Główny księgowy |
| ||||
Radca prawny | według odrębnych przepisów |
| |||
2 | Kierownik gospodarczy | wyższe | 2 | XIII – XV |
|
średnie | 6 |
| |||
3 | Sekretarz szkoły | średnie | 5 | XII – XIV |
|
4 | Specjalista | wyższe | 2 | XII – XIV |
|
średnie | 5 |
| |||
5 | Starszy księgowy | średnie | 4 | X – XII |
|
6 | Starszy operator elektronicznych monitorów ekranowych | średnie | 6 | IX – XII |
|
Samodzielny referent | 4 |
| |||
Starszy magazynier |
| 4 |
| ||
7 | Starszy laborant | średnie | 4 | VIII – XI |
|
Starszy referent | 3 |
| |||
Starszy intendent | 3 |
| |||
Kasjer | 1 |
|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
8 | Starszy recepcjonista |
| 4 |
|
Intendent | średnie | – | VIII – X | |
Magazynier | – | |||
Starsza maszynistka | – | |||
9 | Referent |
| – |
|
Laborant | średnie | – | VI – X | |
Księgowy | 1 | |||
10 | Recepcjonista | średnie | – | VII – X |
11 | Maszynistka | średnie | – | VII – IX |
II. Pracownicy placówek doskonalenia nauczycieli o zasięgu | ||||
1 | Kierownik Wydziału Ekonomiczno-Administracyjnego w Centralnej Komisji Egzaminacyjnej | wyższe | 7 | XVI – XVIII |
2 | Główny Księgowy | wyższe | 7 | XV – XVIII |
3 | Radca prawny | według odrębnych przepisów | XV – XVIII | |
4 | Zastępca kierownika Wydziału Ekonomiczno-Administracyjnego w Centralnej Komisji Egzaminacyjnej | wyższe | 7 | XV – XVII |
5 | Zastępca kierownika wydziału organizacyjno-administracyjnego w okręgowej komisji egzaminacyjnej | wyższe | 7 | XIV – XVI |
6 | Starszy specjalista | wyższe | 6 | XIV – XVI |
7 | Specjalista | wyższe | 5 | XIII – XV |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
|
8 | Samodzielny referent | średnie | 6 | XI – XIII |
|
Starszy księgowy | 4 |
| |||
Programista | 6 |
| |||
9 | Operator elektronicznych monitorów ekranowych | średnie | 6 | XI – XII |
|
10 | Starszy kasjer | średnie | 4 | X – XIII |
|
11 | Starszy referent | średnie | 4 | VIII – XII |
|
12 | Kasjer | średnie | – | IX – XI |
|
13 | Referent | średnie | – | VI – XI |
|
Księgowy |
| ||||
III. Pracownicy warsztatów szkolnych szkół zawodowych |
| ||||
1 | Kierownik biura warsztatowego | wyższe | 7 | XVI – XIX |
|
2 | Główny księgowy | wyższe | 7 | XV – XVIII |
|
3 | Główny specjalista | wyższe | 6 | XIV – XVI |
|
4 | Zastępca głównego księgowego | wyższe | 5 | XIII – XV |
|
5 | Kierownik robót | średnie | 7 | XII – XV |
|
Kierownik sekcji | średnie |
| |||
6 | Mistrz | średnie | 6 | XI – XIV |
|
Instruktor praktycznej nauki zawodu | |||||
zawodowe | |||||
|
|
| |||
7 | Kierownik magazynu | średnie | 4 | X – XIII |
|
Samodzielny referent | 6 |
| |||
8 | Samodzielny magazynier | średnie | 4 | IX – XIII |
|
Starszy księgowy |
| ||||
9 | Starszy laborant | średnie | 4 | VIII – XII |
|
Starszy referent |
| ||||
Księgowy |
| – |
|
| |
10 | Magazynier | średnie | 3 | VIII – XI |
|
Starsza maszynistka | – |
| |||
11 | Sekretarz | średnie | 1 |
|
|
Laborant | – | VI – XI |
| ||
Referent | – |
|
12 | Maszynistka | średnie | – | VII – X |
|
IV. Pracownicy obsługi |
| ||||
1 | Konserwator maszyn | średnie | 4 | IX – XIII |
|
Konserwator instrumentów muzycznych |
| ||||
Stroiciel instrumentów muzycznych |
| ||||
Konserwator sprzętu i urządzeń sportowych lub elektronicznych, akustycznych, automatycznych |
| ||||
Operator sprzętu audiowizualnego lub urządzeń powielających |
| ||||
2 | Starszy rzemieślnik | średnie | 4 | VII – XII |
|
Starszy strażnik w zakładzie poprawczym i schronisku dla nieletnich |
| ||||
3 | Rzemieślnik w zawodzie: ślusarza, mechanika, elektrotechnika, murarza, stolarza, ogrodnika, fotografa, montażysty wystaw itd. | zasadnicze zawodowe |
|
|
|
– | |||||
Palacz c.o. | podstawowe | ||||
– | |||||
VII – XI | |||||
Starszy woźny |
| – |
| ||
Robotnik do pracy ciężkiej | podstawowe | – |
| ||
Praczka | – |
| |||
Starszy strażnik | 2 |
| |||
4 | Strażnik w zakładzie poprawczym | podstawowe | – | VI – X |
|
5 | Starszy portier | podstawowe | – | VI – IX |
|
Woźny |
| ||||
Dozorca |
| ||||
Robotnik do pracy lekkiej |
| ||||
Strażnik |
| ||||
6 | Szatniarz | podstawowe | – | III – VIII |
|
Portier |
| ||||
Sprzątaczka |
| ||||
7 | Goniec | podstawowe | – | I – V |
|
V. Kierowcy |
| ||||
1 | Kierowca autobusu | według odrębnych przepisów | X – XI |
| |
2 | Kierowca samochodu ciężarowego | IX – X |
| ||
3 | Kierowca samochodu osobowego | VII – VIII |
|
II. dla pracowników zatrudnionych w Biurze Uznawalności Wykształcenia i Wymiany Międzynarodowej
Lp. | Stanowisko | Kategoria zaszeregowania | Stawka dodatku funkcyjnego do | Wymagane kwalifikacje | |
wykształcenie | liczba lat pracy | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
1 | Dyrektor | XIX | 4 | wyższe | 8 |
2 | Zastępca dyrektora | XVII – XVIII | 3 | wyższe | 7 |
Główny księgowy | wyższe | 6 | |||
3 | Naczelnik wydziału | XIV – XV | 2 | wyższe | 6 |
4 | Główny specjalista | XII – XIII | 1 | wyższe | 6 |
5 | Starszy specjalista | X – XII | – | wyższe | 4 |
6 | Specjalista | IX – XI | – | wyższe | 2 |
7 | Samodzielny księgowy | VIII – X | – | wyższe | 2 |
średnie | 4 | ||||
8 | Samodzielny referent | VII – IX | – | wyższe | – |
średnie | 2 | ||||
9 | Księgowy | VI – VIII | – | średnie | – |
10 | Starszy referent | V – VII | – | średnie | 1 |
11 | Sekretarka | IV – VI | – | średnie | – |
12 | Referent | III – V | – | średnie | – |
13 | Sprzątaczka, portier, dozorca | II – IV | – | podstawowe | – |
14 | Goniec | I – III | – | podstawowe | – |
Załącznik nr 4
WYKAZ STANOWISK KIEROWNICZYCH ORAZ TABELE MIESIĘCZNYCH STAWEK DODATKU FUNKCYJNEGO
I. Wykaz stanowisk kierowniczych uprawnionych do dodatków funkcyjnych w szkołach, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia
Lp. | Stanowisko | Stawka dodatku funkcyjnego |
1 | 2 | 3 |
I. Pracownicy szkół i placówek | ||
1 | Zastępca dyrektora ds. ekonomiczno-administracyjnych | 3–6 |
Główny księgowy | ||
Radca prawny | ||
2 | Kierownik Wydziału Ekonomiczno-Administracyjnego w Centralnej Komisji Egzaminacyjnej | 4–6 |
3 | Kierownik wydziału organizacyjno-administracyjnego w okręgowej komisji egzaminacyjnej | 3–6 |
4 | Zastępca kierownika Wydziału Ekonomiczno-Administracyjnego | 3–5 |
5 | Zastępca kierownika wydziału organizacyjno-administracyjnego | 2–5 |
6 | Kierownik gospodarczy | 2–4 |
Sekretarz szkoły | ||
II. Pracownicy warsztatów szkolnych | ||
1 | Kierownik biura warsztatowego | 2–6 |
Główny księgowy | ||
2 | Główny specjalista*) | 2–4 |
3 | Kierownik robót | 1–3 |
Starszy mistrz | ||
Kierownik zmiany | ||
4 | Kierownik sekcji | 1–2 |
Mistrz | ||
Instruktor praktycznej nauki zawodu w zakładzie poprawczym i schronisku dla nieletnich | ||
Kierownik magazynu |
*) Głównemu specjaliście przyznaje się dodatek funkcyjny jedynie w przypadku, gdy ze względów organizacyjnych nie przewiduje się w warsztatach stanowiska kierownika biura warsztatowego, a kierowanie pracą w zakresie jednej z wymienionych komórek powierza się głównemu specjaliście.
II. Tabela miesięcznych stawek dodatku funkcyjnego
A. dla pracowników szkół, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia
Stawka dodatku funkcyjnego | Kwota w złotych |
1 | 45–110 |
2 | 52–135 |
3 | 61–165 |
4 | 73–195 |
5 | 85–225 |
6 | 97–255 |
B. dla pracowników Biura Uznawalności Wykształcenia i Wymiany Międzynarodowej
Stawka dodatku funkcyjnego | Procent minimalnej stawki |
1 | 50–105 |
2 | 60–120 |
3 | 70–135 |
4 | 80–150 |
Załącznik nr 5
WYSOKOŚĆ I ZASADY PRZYZNAWANIA DODATKU SPECJALNEGO ZA TRUDNĄ PRACĘ
1. Pracownikowi zatrudnionemu w zakładzie poprawczym, schronisku dla nieletnich oraz w rodzinnych ośrodkach diagnostyczno-konsultacyjnych, prowadzonych przez ministra właściwego do spraw sprawiedliwości, przysługuje dodatek specjalny za trudną pracę z nieletnimi, ustalany w relacji procentowej do wynagrodzenia zasadniczego.
Wykaz pracowników uprawnionych do dodatku oraz wysokość dodatku.
Wyszczególnienie | Kategoria placówki | ||
| I | II | III |
Strażnicy, pracownicy biur warsztatów szkolnych, instruktorzy praktycznej nauki zawodu, pracownicy obsługi, robotnicy | 40 % | 35 % | 30 % |
Pracownicy administracyjno-ekonomiczni | 35 % | 30 % | 25 % |
2. Pracownikowi posiadającemu 25-letni staż pracy w placówkach resocjalizacyjnych i diagnostycznych, wymienionych w ust. 1, dyrektor placówki lub kierownik rodzinnego ośrodka diagnostyczno-konsultacyjnego może podwyższyć o 10% wysokość najwyższego dodatku za trudne warunki pracy, przewidzianego dla danej grupy pracowników.
3. Dodatek nie przysługuje:
a/ w okresie zawieszenia w pełnieniu czynności służbowych,
b/ za okres przekraczający 2 miesiące niepełnienia obowiązków służbowych z innych przyczyn niż określone pod lit. a).
4. Do poszczególnych kategorii placówek zalicza się:
1/ do I kategorii:
a/ zakłady poprawcze resocjalizacyjne:
– o charakterze zamkniętym dla wielokrotnych uciekinierów z zakładów o charakterze otwartym i półotwartym,
– o wzmożonym nadzorze wychowawczym dla nieletnich o wysokim stopniu demoralizacji,
b/ zakłady resocjalizacyjno-rewalidacyjne dla nieletnich upośledzonych umysłowo,
c/ zakłady resocjalizacyjno-terapeutyczne dla nieletnich:
– z zaburzeniami psychicznymi lub innymi zaburzeniami osobowości,
– uzależnionych od środków odurzających lub psychotropowych,
– nosicieli wirusa HIV,
d/ schroniska dla nieletnich:
– zwykłe,
– interwencyjne,
e/ zakłady poprawcze prowadzone łącznie ze schroniskami dla nieletnich;
2/ do II kategorii – zakłady poprawcze resocjalizacyjne:
a/ o charakterze otwartym: młodzieżowe ośrodki adaptacji społecznej,
b/ o charakterze półotwartym;
3/ do III kategorii:
a/ placówki resocjalizacyjne dla wychowanków umieszczonych przez sądy powszechne w związku z popełnieniem czynu karalnego,
b/ rodzinne ośrodki diagnostyczno-konsultacyjne.