Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2005-01-08 do 2008-03-01
Wersja archiwalna od 2005-01-08 do 2008-03-01
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA KULTURY I SZTUKI
z dnia 9 marca 1999 r.
w sprawie określenia dla pracowników tworzących zawodową grupę muzealników wymagań kwalifikacyjnych uprawniających do zajmowania stanowisk związanych z działalnością podstawową muzeów oraz trybu ich stwierdzania
(ostatnia zmiana: Dz.U. z 2004 r., Nr 272, poz. 2695)
Na podstawie art. 32 ust. 4 ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz. U. z 1997 r. Nr 5, poz. 24 i z 1998 r. Nr 106, poz. 668) zarządza się, co następuje:
§ 1.Wymagania kwalifikacyjne uprawniające pracowników tworzących zawodową grupę muzealników do zajmowania stanowisk związanych z działalnością podstawową muzeów określa załącznik do rozporządzenia.
§ 2.Wymagania kwalifikacyjne oraz staż pracy stwierdza, z zastrzeżeniem § 4, pracodawca na podstawie dyplomów, świadectw lub zaświadczeń oraz świadectw pracy dokumentujących:
1) ukończenie szkół wyższych, szkół oraz kursów kwalifikacyjnych lub innych form kształcenia,
2) uprawnienia nabyte do wykonywania określonych zawodów,
3) okresy zatrudnienia.
§ 3.1. Do stażu pracy wymaganego do zajmowania stanowisk określonych w załączniku do rozporządzenia zalicza się okresy zatrudnienia w:
1) muzeach, bibliotekach naukowych, archiwach i instytucjach ochrony dóbr kultury,
2) urzędach organów administracji rządowej oraz samorządu terytorialnego na stanowiskach związanych z działalnością kulturalną, pod warunkiem posiadania co najmniej 3-letniego stażu pracy w muzealnictwie.
2. W uzasadnionych przypadkach pracodawca może zaliczyć pracownikowi do stażu pracy okresy zatrudnienia na innych stanowiskach niż wymienione w ust. 1, na których nabył kwalifikacje przydatne do pracy na określonym stanowisku w muzeum.
§ 4.1. Stwierdzenia kwalifikacji niezbędnych do zajmowania stanowiska kustosza dyplomowanego oraz opiniowania dorobku zawodowego na stanowisku kustosza dokonuje komisja kwalifikacyjna na wniosek osoby zainteresowanej.
1a. [1] Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, oprócz dokumentów potwierdzających wymagania kwalifikacyjne, dołącza się opinię pracodawcy.
2. Członków komisji kwalifikacyjnej powołuje i odwołuje Minister Kultury i Sztuki na wniosek Rady do Spraw Muzeów działającej przy Ministrze Kultury i Sztuki.
3. Liczba członków komisji nie może przekroczyć 5 osób.
4. Członkowie komisji kwalifikacyjnej wybierają przewodniczącego komisji.
5. Komisja kwalifikacyjna działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu, zatwierdzonego przez Ministra Kultury i Sztuki.
6. Komisja kwalifikacyjna:
1) stwierdza posiadanie kwalifikacji niezbędnych do zajmowania stanowiska kustosza dyplomowanego na podstawie złożonych dokumentów oraz rozmowy z zainteresowanym,
2) opiniuje dorobek zawodowy wymagany na stanowisku kustosza na podstawie złożonych dokumentów i materiałów.
7. W przypadku stwierdzenia przez komisję, iż zainteresowany nie spełnia wymagań kwalifikacyjnych do zajmowania stanowiska kustosza dyplomowanego, lub wydania negatywnej opinii o dorobku zawodowym wymaganym na stanowisku kustosza zainteresowany może zwrócić się w ciągu 14 dni do Ministra Kultury i Sztuki z prośbą o ponowne rozpatrzenie wniosku.
§ 5.1. Pracownik, który w dniu wejścia w życie rozporządzenia nie posiada kwalifikacji do zajmowania dotychczasowego stanowiska, powinien je uzupełnić w ciągu 5 lat, z wyjątkiem sytuacji określonych w ust. 2.
2. Pracownik, który w dniu wejścia w życie rozporządzenia nie posiada kwalifikacji do zajmowania dotychczasowego stanowiska, a ukończył 45 lat życia i posiada 15-letni staż pracy związanej z działalnością podstawową muzeów, jest zwolniony od obowiązku uzupełniania kwalifikacji wymaganych na tym stanowisku.
§ 6.Traci moc rozporządzenie Ministra Kultury i Sztuki z dnia 26 czerwca 1998 r. w sprawie wymagań kwalifikacyjnych uprawniających do zajmowania stanowisk w muzeach oraz trybu ich stwierdzania (Dz. U. Nr 122, poz. 804).
§ 7.Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Załącznik do rozporządzenia Ministra Kultury i Sztuki
z dnia 9 marca 1999 r. (poz. 233)
WYMAGANIA KWALIFIKACYJNE UPRAWNIAJĄCE DO ZAJMOWANIA STANOWISK ZWIĄZANYCH Z DZIAŁALNOŚCIĄ PODSTAWOWĄ MUZEÓW DLA PRACOWNIKÓW TWORZĄCYCH ZAWODOWĄ GRUPĘ MUZEALNIKÓW
| Stanowisko | Wymagane kwalifikacje
| |
Lp.
|
| wykształcenie
| staż prac
|
1
| Kustosz dyplomowany
| – wyższe specjalistyczne, – stopień naukowy doktora w dziedzinie związanej z działalnością podstawową muzeum, – dorobek zawodowy w zakresie wskazanym w art. 2 ustawy o muzeach, – znajomość języka obcego
| 8 lat (w tym 2 lata na stanowisku starszego kustosza)
|
2
| Starszy kustosz
| wyższe specjalistyczne oraz stopień naukowy doktora w dziedzinie związanej z działalnością podstawową muzeum lub podyplomowe studium muzealnicze
| 6 lat
|
3
| Kustosz
| wyższe specjalistyczne oraz podyplomowe studium muzealnicze lub dorobek zawodowy w zakresie wskazanym w art. 2 ustawy o muzeach
| 5 lat
|
4
| Adiunkt
| wyższe specjalistyczne
| 3 lata
|
5
| Starszy asystent
| wyższe specjalistyczne
| 2 lata
|
6
| Asystent
| wyższe specjalistyczne wyższe zawodowe (licencjat)
| – –
|
Uwaga: 1. Za wykształcenie wyższe zawodowe uznaje się studia w szkole wyższej pierwszego stopnia zakończone uzyskaniem dyplomu w jednej z dziedzin związanych z działalnością podstawową muzeów.
2. Za wykształcenie wyższe specjalistyczne uznaje się ukończenie studiów wyższych i uzyskanie dyplomu magisterskiego w jednej z dziedzin związanych z działalnością podstawową muzeów.
[1] § 4 ust. 1a dodany przez § 1 rozporządzenia Ministra Kultury z dnia 13 grudnia 2004 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia dla pracowników tworzących zawodową grupę muzealników wymagań kwalifikacyjnych uprawniających do zajmowania stanowisk związanych z działalnością podstawową muzeów oraz trybu ich stwierdzania (Dz.U. Nr 272, poz. 2695). Zmiana weszła w życie 8 stycznia 2005 r.