Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 1999-03-11 do 2002-06-29
Wersja archiwalna od 1999-03-11 do 2002-06-29
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 25 lutego 1999 r.
w sprawie szczegółowego trybu funkcjonowania Komitetu Ochrony Informacji Niejawnych, zasad udziału w jego posiedzeniach oraz zakresu czynności sekretarza Komitetu.
Na podstawie art. 10 ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Nr 11, poz. 95) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Definicje] Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Nr 11, poz. 95),
2) Komitecie – należy przez to rozumieć Komitet Ochrony Informacji Niejawnych utworzony przy Radzie Ministrów na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy.
§ 2.[Zwołanie pierwszego posiedzenia] 1. Pierwsze posiedzenie Komitetu zwołuje Przewodniczący Komitetu nie później niż w terminie 30 dni od dnia powołania Komitetu.
2. Kolejne posiedzenia Komitetu zwołuje Przewodniczący Komitetu z własnej inicjatywy lub na wniosek co najmniej połowy składu ustawowego Komitetu.
3. Przewodniczący Komitetu może ustalić, że posiedzenia będą odbywać się według określonego planu.
§ 3.[Zadania Przewodniczącego Komitetu] 1. Do zadań Przewodniczącego Komitetu należy w szczególności:
1) ustalanie przedmiotu i terminu posiedzenia Komitetu,
2) zawiadamianie o terminie posiedzenia Komitetu,
3) przewodniczenie posiedzeniom Komitetu,
4) zapraszanie na posiedzenie Komitetu osób, o których mowa w art. 8 pkt 5 oraz w art. 11 pkt 1, 4 i 5 ustawy,
5) wyznaczanie członkom Komitetu, w miarę potrzeby, zadań związanych z działalnością Komitetu.
2. W przypadku nieobecności Przewodniczącego Komitetu jego zadania wykonuje upoważniony zastępca.
§ 4.[Posiedzenia] 1. Posiedzenia Komitetu odbywają się w obecności co najmniej połowy członków Komitetu.
2. Przewodniczący Komitetu może w trakcie posiedzenia wprowadzić do porządku obrad sprawy nie przewidziane w tym porządku.
§ 5.[Termin posiedzenia] 1. Zawiadomienie o terminie posiedzenia Komitetu, wraz z porządkiem posiedzenia i materiałami w sprawach przewidzianych do rozpatrzenia, powinno być doręczone przez sekretarza Komitetu uczestnikom posiedzenia najpóźniej na siedem dni przed terminem posiedzenia.
2. W przypadku zwołania posiedzenia, o którym mowa w § 2 ust. 2, zawiadomienie o terminie posiedzenia Komitetu, wraz z porządkiem posiedzenia i materiałami, powinno być doręczone uczestnikom posiedzenia najpóźniej na trzy dni przed terminem posiedzenia.
§ 6.[Jawny charakter posiedzeń] 1. Posiedzenia Komitetu są jawne.
2. Przewodniczący Komitetu może zarządzić tajność posiedzenia lub jego części.
3. Przewodniczący Komitetu, przed każdym posiedzeniem Komitetu, określa, które z osób wymienionych w art. 8 pkt 5 oraz w art. 11 pkt 1, 4 i 5 ustawy uczestniczą w całości lub w określonej części posiedzenia, pod warunkiem spełniania przez te osoby wymagań w zakresie dostępu do informacji niejawnych.
§ 7.[Osobiste uczestnictwo] 1. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, za zgodą Przewodniczącego, członek Komitetu zapewnia udział w posiedzeniu wyznaczonego przez siebie zastępcy, mającego poświadczenie bezpieczeństwa upoważniające go do dostępu do określonych informacji niejawnych.
2. Obowiązuje osobiste uczestnictwo w posiedzeniach Komitetu:
1) przedstawiciela delegowanego przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej,
2) Prezesa Najwyższej Izby Kontroli,
3) Prezesa Narodowego Banku Polskiego,
4) upoważnionych zastępców członków Komitetu, na których uczestnictwo w posiedzeniu wyraził zgodę Przewodniczący,
5) ministrów nie będących członkami Komitetu, zaproszonych do udziału w posiedzeniu Komitetu w związku z rozpatrywaniem spraw należących do zakresu ich działania,
6) osób powołanych na członków Komitetu, których doświadczenie lub sprawowane funkcje mogą mieć istotne znaczenie dla realizacji zadań Komitetu.
§ 8.[Protokół] 1. Z posiedzenia Komitetu sporządza się protokół oraz pełny zapis jego przebiegu, z zachowaniem przepisów o ochronie informacji niejawnych.
2. Protokół powinien zawierać w szczególności:
1) porządek obrad,
2) imiona i nazwiska osób biorących udział w posiedzeniu,
3) wypowiedzi i wnioski osób biorących udział w posiedzeniu,
4) stanowiska Komitetu, o których mowa w § 9.
3. Protokół podpisuje Przewodniczący Komitetu i sekretarz Komitetu.
4. W terminie siedmiu dni od dnia podpisania protokołu osoby biorące udział w posiedzeniu mogą wnieść sprostowanie do zamieszczonych w protokole sformułowań własnych wypowiedzi i wniosków. Sprostowanie, podpisane przez osobę, która je wniosła, umieszcza się w aneksie do protokołu.
§ 9.[Stanowisko Komitetu] 1. Komitet wyraża swoje stanowisko w formie założeń, ustaleń, wytycznych, opinii, projektów, ocen lub wniosków, podlegających udokumentowaniu w protokole.
2. W sprawach wymagających jednolitego stanowiska Komitetu ustaleń dokonuje się w drodze uzgodnienia stanowisk. W przypadku gdy osiągnięcie uzgodnienia nie jest możliwe, propozycja stanowiska może być, z inicjatywy Przewodniczącego Komitetu, poddana głosowaniu. O treści stanowiska decyduje większość głosów, a w razie równej liczby głosów rozstrzyga głos Przewodniczącego.
3. Osoby biorące udział w posiedzeniu mogą zgłosić do protokołu odrębne stanowisko w stosunku do przyjętego rozstrzygnięcia.
§ 10.[Sekretarz] 1. Obsługę organizacyjną i techniczną prac Komitetu oraz wykonywanie zadań wynikających z ustaleń Komitetu i decyzji Przewodniczącego Komitetu zapewnia sekretarz Komitetu.
2. Do obowiązków sekretarza Komitetu należy:
1) opracowywanie projektów planów pracy Komitetu, w tym posiedzeń i porządku posiedzeń,
2) koordynacja przygotowania oraz dostarczenia materiałów i projektów dokumentów przeznaczonych do rozpatrzenia, oceny, analizy, zaopiniowania albo do opracowania zakresu prac Komitetu,
3) uczestniczenie w posiedzeniach Komitetu oraz sporządzanie protokołów z posiedzeń i przedstawianie ich do podpisu Przewodniczącemu Komitetu,
4) prowadzenie rejestru założeń, ustaleń, analiz, ocen, opinii, wniosków i projektów przyjętych lub opracowanych przez Komitet, a także decyzji Przewodniczącego Komitetu, oraz prowadzenie harmonogramu ich realizacji,
5) gromadzenie i przechowywanie dokumentacji Komitetu, z zachowaniem zasad ochrony informacji niejawnych,
6) zapewnienie właściwego przygotowania i sprawnej obsługi posiedzeń Komitetu,
7) sporządzanie corocznie projektu sprawozdania z działalności Komitetu i przedstawianie Przewodniczącemu Komitetu, wraz z podsumowaniem, w celu przedstawienia Radzie Ministrów oraz przekazania Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej i przewodniczącemu sejmowej Komisji do Spraw Służb Specjalnych,
8) wykonywanie innych zadań zleconych przez Komitet i Przewodniczącego Komitetu.
§ 11.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 11 marca 1999 r.
Prezes Rady Ministrów: w z. J. Tomaszewski