Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2000-01-25 do 2001-09-01
Wersja archiwalna od 2000-01-25 do 2001-09-01
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 15 lutego 1999 r.
w sprawie ramowych statutów publicznej sześcioletniej szkoły podstawowej, publicznego gimnazjum oraz publicznego przedszkola
(ostatnia zmiana: Dz.U. z 2000 r., Nr 2, poz. 20)
Na podstawie art. 60 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943 oraz z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Ramowy statut] [1] 1. Określa się ramowy statut:
1) publicznej sześcioletniej szkoły podstawowej, stanowiący załącznik nr 1 do rozporządzenia,
2) publicznego gimnazjum, stanowiący załącznik nr 2 do rozporządzenia,
3) [2] publicznego przedszkola, stanowiący załącznik nr 3 do rozporządzenia.
2. [3] Ramowe statuty, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, stosuje się w szkołach dla dzieci i młodzieży, ogólnodostępnych, integracyjnych i specjalnych, oraz w szkołach dla dorosłych.
3. [4] Ramowy statut, o którym mowa w ust.1 pkt 3, stosuje się w przedszkolach ogólnodostępnych, integracyjnych i specjalnych.
§ 2.[Statut sześcioletniej szkoły podstawowej w roku szkolnym 1999/2000] W roku szkolnym 1999/2000 postanowienia statutu sześcioletniej szkoły podstawowej odnoszą się do ósmych klas dotychczasowych szkół podstawowych działających w sześcioletnich szkołach podstawowych albo przy gimnazjach lub innych typach szkół jako filie sześcioletnich szkół podstawowych.
§ 3.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 1999 r.
Załączniki do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 15 lutego 1999 r. (poz. 131)
Załącznik nr 1
RAMOWY STATUT PUBLICZNEJ SZEŚCIOLETNIEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ [5]
§ 1. 1. Statut publicznej sześcioletniej szkoły podstawowej dla dzieci i młodzieży, zwanej dalej „szkołą”, określa nazwę szkoły. Nazwa szkoły zawiera:
1) określenie „Szkoła Podstawowa”, a w przypadku szkoły specjalnej, integracyjnej oraz ogólnodostępnej z oddziałami integracyjnymi – odpowiednio określenie „Szkoła Podstawowa Specjalna”, „Szkoła Podstawowa Integracyjna” oraz „Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi,
2) ustalony przez organ prowadzący numer porządkowy szkoły, wyrażony cyfrą arabską, jeżeli w danej miejscowości jest więcej niż jedna szkoła podstawowa,
3) imię szkoły, jeśli imię takie nadano,
4) oznaczenie siedziby szkoły,
5) ewentualne określenie innego niż polski języka nauczania w szkołach z językiem nauczania mniejszości narodowych lub grup etnicznych oraz w szkołach dwujęzycznych dla mniejszości narodowych lub grup etnicznych,
6) w przypadku szkoły specjalnej – określenie rodzaju niepełnosprawności uczniów.
2. W przypadku szkoły filialnej nazwa szkoły zawiera nazwę szkoły, której szkoła filialna jest organizacyjnie podporządkowania, oraz określenie „Szkoła Filialna w ...”
3. Nazwa szkoły wchodzącej w skład zespołu składa się z nazwy zespołu i nazwy tej szkoły. Nazwa szkoły specjalnej wchodzącej w skład specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego składa się z nazwy ośrodka i nazwy tej szkoły.
4. Szkole nadaje imię organ prowadzący na wniosek rady szkoły lub wspólny wniosek rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego.
5. W uzasadnionych przypadkach odrębne imię może być nadane szkole filialnej, według zasad określonych w ust. 4.
6. Nazwa jest używana w pełnym brzmieniu. Na pieczęciach może być używany skrót nazwy. Szkoły z językiem nauczania mniejszości narodowych lub grup etnicznych – oprócz nazwy w języku polskim – mogą używać nazwy w języku danej mniejszości lub grupy etnicznej.
7. W nazwie szkoły specjalnej umieszczonej na tablicy urzędowej i na sztandarze pomija się określenie „specjalna”.
8. W nazwie szkoły specjalnej umieszczonej na świadectwie oraz na pieczęciach, których odciskiem opatruje się świadectwo, z wyjątkiem szkół specjalnych dla uczniów z upośledzeniem umysłowym, pomija się określenie „specjalna” oraz określenie rodzaju niepełnosprawności uczniów.
§ 2. 1. Statut szkoły określa w szczególności:
1) cele i zadania szkoły wynikające z przepisów prawa oraz uwzględniające program wychowawczy szkoły, o którym mowa w odrębnych przepisach,
2) sposób wykonywania zadań szkoły z uwzględnieniem optymalnych warunków rozwoju ucznia, zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia,
3) zadania zespołów nauczycielskich, wymienionych w § 16,
4) szczegółowe zasady systemu oceniania w danej szkole,
5) organizację oddziałów sportowych, oddziałów integracyjnych, oddziałów specjalnych, oddziałów dwujęzycznych dla mniejszości narodowych lub grup etnicznych oraz oddziałów z językiem nauczania mniejszości narodowej lub grupy etnicznej, a także organizację nauczania języka mniejszości narodowych lub grup etnicznych, jeżeli szkoła takie oddziały lub nauczanie prowadzi,
6) organizację działalności innowacyjnej i eksperymentalnej, jeżeli szkoła taką działalność prowadzi,
7) organizację zajęć dodatkowych dla uczniów, z uwzględnieniem w szczególności ich potrzeb rozwojowych,
8) formy opieki i pomocy uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc i wsparcie,
9) organizację współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi oraz innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc dzieciom i rodzicom,
10) zasady i formy współdziałania szkoły z rodzicami (prawnymi opiekunami) w zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki.
2. Program wychowawczy szkoły, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, uchwala rada pedagogiczna po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego.
§ 3. Statut szkoły określa:
1) szczegółowe kompetencje organów szkoły, którymi są:
a) dyrektor szkoły,
b) rada pedagogiczna,
c) samorząd uczniowski,
d) rada szkoły oraz rada rodziców, jeżeli zostały utworzone,
2) zasady współdziałania organów szkoły oraz sposób rozwiązywania sporów między nimi.
§ 4. Statut szkoły określa organizację szkoły, z uwzględnieniem przepisów § 5–10.
§ 5. 1. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział.
2. Zasady tworzenia i organizacji oddziałów, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 5, z wyjątkiem oddziałów integracyjnych i oddziałów specjalnych, oraz organizacji nauczania mniejszości narodowych lub grup etnicznych określają odrębne przepisy.
2a. Liczba uczniów w oddziale szkoły integracyjnej oraz w oddziale integracyjnym w szkole ogólnodostępnej powinna wynosić od 15 do 20, w tym od 3 do 5 uczniów niepełnosprawnych.
2b. Liczba uczniów w oddziale szkoły specjalnej oraz w oddziale specjalnym w szkole ogólnodostępnej powinna wynosić:
1) w szkole (oddziale) dla uczniów niesłyszących i słabo słyszących – od 6 do 8,
2) w szkole (oddziale) dla uczniów niewidomych i słabo widzących – od 8 do 10,
3) w szkole (oddziale) dla uczniów z chorobami przewlekłymi – od 10 do 16,
4) w szkole (oddziale) dla uczniów z zaburzeniami psychicznymi –od 6 do 8,
5) w szkole (oddziale) dla uczniów z niepełnosprawnością ruchową – od 8 do 12,
6) w szkole (oddziale) dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim – od 10 do 16,
7) w szkole (oddziale) dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym – od 6 do 8,
8) w szkole (oddziale* dla uczniów z autyzmem i z niepełnosprawnościami sprzężonymi – od 2 do 4,
9) w szkole (oddziale) dla uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym, uzależnieniem lub z zaburzeniami zachowania – od 10 do 16.
2c. W przypadku gdy co najmniej u jednego ucznia w oddziale występują niepełnosprawności sprzężone, określoną w ust. 2b liczbę uczniów w oddziale można obniżyć o 2 osoby.
2d. W uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego, liczba uczniów w oddziale może być niższa od określonej w ust. 2b i 2c.
3. W szkole mogą być tworzone oddziały przedszkolne realizujące program wychowania przedszkolnego.
§ 6. 1. Oddział można dzielić na grupy na zajęciach z języków obcych i informatyki oraz na zajęciach, dla których z treści programu nauczania wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń, w tym laboratoryjnych, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a.
2. Podział na grupy jest obowiązkowy na zajęciach z języków obcych i informatyki w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów oraz podczas ćwiczeń, w tym laboratoryjnych, w oddziałach liczących powyżej 30 uczniów.
2a. W szkole specjalnej oraz w oddziale specjalnym w szkole ogólnodostępnej podział oddziału na grupy na zajęciach, o których mowa w ust. 1, jest obowiązkowy. Grupa powinna liczyć nie mniej niż 5 uczniów.
3. W przypadku oddziałów liczących odpowiednio mniej niż 24 uczniów lub mniej niż 30 uczniów podziału na grupy na zajęciach, o których mowa w ust. 2, można dokonywać za zgodą organu prowadzącego szkołę.
4. Zajęcia z wychowania fizycznego w klasach IV–VI prowadzone są w grupach liczących od 12 do 26 uczniów z zastrzeżeniem ust. 4a.
4a. Zajęcia z wychowania fizycznego w klasach IV–VI szkoły specjalnej oraz w oddziałach specjalnych w klasach IV–VI szkoły ogólnodostępnej prowadzone są w grupach, w których liczba uczniów odpowiada liczbie uczniów w oddziale szkoły specjalnej (oddziale specjalnym w szkole ogólnodostępnej), oddzielnie dla dziewcząt i chłopców. Jeżeli liczba dziewcząt lub chłopców w grupie jest mniejsza niż 5, zajęcia prowadzi się w grupach międzyoddziałowych, w tym międzyklasowych.
5. W szkołach działających w szczególnie trudnych warunkach demograficznych lub geograficznych dopuszcza się organizację nauczania w klasach łączonych.
§ 7. 1. Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
2. Czas trwania poszczególnych zajęć w klasach I–III ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć, o którym mowa w ust. 1.
§ 8. 1. Dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w szkole ze względu na czas pracy ich rodziców (prawnych opiekunów) lub organizację dojazdu do szkoły, szkoła organizuje świetlicę.
2. W świetlicy prowadzone są zajęcia w grupach wychowawczych. Liczba uczniów w grupie nie powinna przekraczać 25 z zastrzeżeniem ust. 3.
3. Liczba uczniów w grupie wychowawczej w świetlicy zorganizowanej w szkole specjalnej powinna odpowiadać liczbie uczniów określonej w § 5 ust. 2b dla oddziału szkoły specjalnej.
§ 9. Statut szkoły określa szczegółowe zadania i organizację biblioteki szkolnej oraz zadania nauczyciela bibliotekarza, zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 10. 1. Dla uczniów uczących się poza miejscem stałego zamieszkania szkoła może zorganizować internat.
2. Liczba wychowanków w grupie wychowawczej w internacie nie powinna przekraczać 30.
3. Tygodniowy wymiar zajęć opiekuńczych i wychowawczych z jedną grupą wychowawczą w internacie powinien wynosić 70 godzin zegarowych.
4. W uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego, w internacie można zatrudnić wychowawcę – opiekuna nocnego.
5. Przepisów ust. 1–4 nie stosuje się w szkole specjalnej.
§ 11. 1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora szkoły, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, o którym mowa w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania – do dnia 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacji szkoły zatwierdza organ prowadzący szkołę do dnia 30 maja danego roku.
2. W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników szkoły, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę.
§ 12. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły dyrektor szkoły, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych.
§ 13. Statut szkoły określa zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników, z uwzględnieniem przepisów § 14–17.
§ 14. 1. W szkole, która liczy co najmniej 12 oddziałów, tworzy się stanowisko wicedyrektora.
2. Dyrektor szkoły, za zgodą organu prowadzącego, może tworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze.
§ 15. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą, opiekuńczą i jest odpowiedzialny za jakość tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
§ 15a. 1. W szkołach specjalnych i w szkołach ogólnodostępnych z oddziałami specjalnymi dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym, z niepełnosprawnością ruchową, z autyzmem i niepełnosprawnościami sprzężonymi w klasach I–IV zatrudnia się pomoc nauczyciela. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się zatrudnienie pomocy nauczyciela w klasach V i VI.
2. W szkołach integracyjnych i w szkołach ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi zatrudnia się dodatkowo nauczycieli ze specjalnym przygotowaniem pedagogicznym oraz specjalistów prowadzących zajęcia rewalidacyjne. W uzasadnionych przypadkach w szkołach tych można zatrudnić pomoc nauczyciela.
§ 16. 1. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest w szczególności ustalenie zestawu programów nauczania dla danego oddziału oraz jego modyfikowanie w miarę potrzeb.
2. Nauczyciele mogą tworzyć zespoły wychowawcze, zespoły przedmiotowe lub inne zespoły problemowo-zadaniowe.
3. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powoływany przez dyrektora na wniosek zespołu.
§ 17. 1. Oddziałem opiekuje się nauczyciel wychowawca.
2. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej wskazane jest, aby wychowawca opiekował się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.
3. Formy spełniania zadań nauczyciela wychowawcy powinny być dostosowane do wieku uczniów, ich potrzeb oraz warunków środowiskowych szkoły.
§ 18. Statut szkoły określa szczegółowe zasady przyjmowania uczniów do szkoły oraz ich prawa i obowiązki, w tym:
1) rodzaje nagród i kar stosowanych wobec uczniów oraz tryb odwoływania się od kary; nie mogą być stosowane kary naruszające nietykalność i godność osobistą ucznia,
2) przypadki, w których dyrektor szkoły może wystąpić do kuratora oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły,
3) warunki pobytu w szkole zapewniające uczniom bezpieczeństwo, ochronę przed przemocą, uzależnieniami, demoralizacją oraz innymi przejawami patologii społecznej.
§ 19. 1. Szkoła używa pieczęci urzędowej, zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Szkoła filialna używa pieczęci urzędowej szkoły, której jest organizacyjnie podporządkowana.
3. Zespół szkół, a także szkoły specjalne wchodzące w skład specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego posiadają pieczęć urzędową wspólną dla wszystkich szkół wchodzących w skład zespołu lub ośrodka, zawierającą nazwę zespołu lub ośrodka.
4. Tablice i pieczęcie szkół wchodzących w skład zespołu szkół powinny zawierać nazwę zespołu i nazwę szkoły.
5. Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do szkół filialnych.
§ 20. Szkoła może posiadać własny sztandar, godło oraz ceremoniał szkolny.
§ 21. 1. Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Zasady gospodarki finansowej szkoły określają odrębne przepisy.
§ 22. Przepisy dotyczące sześcioletniej szkoły podstawowej dla dzieci i młodzieży stosuje się do sześcioletniej szkoły podstawowej dla dorosłych, zwanej dalej „szkołą dla dorosłych”, z wyjątkiem przepisów § 2 ust. 1 pkt 9 i 10 oraz ust. 2, § 5 ust. 3, § 6, § 7 ust. 2; § 8, 10 i § 18 pkt 2. Przepisy § 1 ust. 4, § 2 ust. 1 pkt 1, 5 i 7, § 3, § 5 ust. 2, § 12, 15 i 17 stosuje się odpowiednio.
§ 23. Statut szkoły dla dorosłych, określając organizację nauczania w tych szkołach, powinien ponadto uwzględniać przepisy § 24–27.
§ 24. 1. Kształcenie w szkołach dla dorosłych może być prowadzone w formie stacjonarnej lub zaocznej.
2. W szkole kształcącej w formie stacjonarnej mogą być prowadzone klasy zaoczne, a w szkole kształcącej w formie zaocznej – klasy stacjonarne.
§ 25. 1. Zajęcia ze słuchaczami w szkole dla dorosłych kształcącej w formie stacjonarnej odbywają się trzy lub cztery dni w tygodniu.
2. W szkole kształcącej w formie zaocznej:
1) konsultacje zbiorowe ze słuchaczami odbywają się we wszystkich semestrach co dwa tygodnie przez dwa dni,
2) dopuszcza się możliwość organizowania konsultacji indywidualnych w wymiarze 20% ogólnej liczby godzin w semestrze,
3) organizuje się dwie konferencje instruktażowe w czasie jednego semestru: pierwszą – wprowadzającą do pracy w semestrze i drugą – przedegzaminacyjną.
§ 26. Statut szkoły dla dorosłych określa przypadki, w których słuchacz może zostać skreślony z listy słuchaczy.
§ 27. 1. W celu wyrównania poziomu wiedzy i przygotowania kandydatów do intensywnej nauki szkoła dla dorosłych może organizować odpłatne kursy przygotowawcze i zajęcia wyrównawcze dla słuchaczy.
2. Szkoła dla dorosłych powinna umożliwić osobom przygotowującym się do egzaminów eksternistycznych uczęszczanie na wybrane przez nie zajęcia – za zgodą dyrektora szkoły.
Załącznik nr 2
RAMOWY STATUT PUBLICZNEGO GIMNAZJUM [6]
§ 1. 1. Statut publicznego gimnazjum dla dzieci i młodzieży, zwanego dalej „gimnazjum”, określa nazwę gimnazjum. Nazwa gimnazjum zawiera:
1) określenie „Gimnazjum”, a w przypadku gimnazjum specjalnego, integracyjnego oraz ogólnodostępnego z oddziałami integracyjnymi – odpowiednio określenie „Gimnazjum Specjalne”, „Gimnazjum Integracyjne” oraz „Gimnazjum z Oddziałami Integracyjnymi”,
2) ustalony przez organ prowadzący numer porządkowy gimnazjum, wyrażony cyfrą arabską, jeżeli w danej miejscowości jest więcej niż jedno gimnazjum,
3) imię gimnazjum, jeśli imię takie nadano,
4) oznaczenie siedziby gimnazjum,
5) ewentualne określenie innego niż polski języka nauczania w gimnazjach z językiem nauczania mniejszości narodowych lub grup etnicznych oraz w gimnazjach dwujęzycznych,
6) w przypadku gimnazjum specjalnego – określenie rodzaju niepełnosprawności uczniów.
2. Nazwa gimnazjum wchodzącego w skład zespołu składa się z nazwy zespołu i nazwy tego gimnazjum. Nazwa gimnazjum specjalnego wchodzącego w skład specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego składa się z nazwy ośrodka i nazwy tego gimnazjum.
3. Gimnazjum nadaje imię organ prowadzący na wniosek rady szkoły lub wspólny wniosek rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego.
4. Nazwa jest używana w pełnym brzmieniu. Na pieczęciach może być używany skrót nazwy. Gimnazja z językiem nauczania mniejszości narodowych lub grup etnicznych – oprócz nazwy w języku polskim – mogą używać nazwy w języku danej mniejszości lub grupy etnicznej.
5. W nazwie gimnazjum specjalnego umieszczonej na tablicy urzędowej i na sztandarze pomija się określenie „specjalne”.
6. W nazwie gimnazjum specjalnego umieszczonej na świadectwie oraz na pieczęciach, których odciskiem opatruje się świadectwo, z wyjątkiem gimnazjów specjalnych dla uczniów z upośledzeniem umysłowym, pomija się określenie „specjalne” oraz określenie rodzaju niepełnosprawności uczniów.
§ 2. 1. Statut gimnazjum określa w szczególności:
1) cele i zadania gimnazjum wynikające z przepisów prawa oraz uwzględniające program wychowawczy gimnazjum, o którym mowa w odrębnych przepisach,
2) sposób wykonywania zadań gimnazjum, z uwzględnieniem optymalnych warunków rozwoju ucznia, zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia,
3) zadania zespołów nauczycielskich, wymienionych w § 18,
4) szczegółowe zasady systemu oceniania,
5) organizację oddziałów sportowych, oddziałów dwujęzycznych, oddziałów przysposabiających do pracy, oddziałów integracyjnych, oddziałów specjalnych, oddziałów dwujęzycznych dla mniejszości narodowych lub grup etnicznych oraz oddziałów z językiem nauczania mniejszości narodowej lub grupy etnicznej, a także organizację nauczania języka mniejszości narodowych lub grup etnicznych, jeżeli gimnazjum takie odziały lub nauczanie prowadzi,
6) organizację działalności innowacyjnej i eksperymentalnej, jeżeli gimnazjum taką działalność prowadzi,
7) organizację zajęć dodatkowych dla uczniów, z uwzględnieniem w szczególności ich potrzeb rozwojowych,
8) formy opieki i pomocy uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc i wsparcie,
9) organizację współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi oraz innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc dzieciom i rodzicom,
10) zasady i formy współdziałania gimnazjum z rodzicami (prawnymi opiekunami) w zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki.
2. Program wychowawczy gimnazjum, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, uchwala rada pedagogiczna po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego.
§ 3. Statut gimnazjum określa:
1) szczegółowe kompetencje organów gimnazjum, którymi są:
a) dyrektor szkoły,
b) rada pedagogiczna,
c) samorząd uczniowski,
d) rada szkoły oraz rada rodziców, jeżeli zostały utworzone,
2) zasady współdziałania organów gimnazjum oraz sposób rozwiązywania sporów między nimi.
§ 4. Statut gimnazjum określa organizację gimnazjum, z uwzględnieniem przepisów § 5-12.
§ 5. 1. Podstawową jednostką organizacyjną gimnazjum jest oddział.
2. Zasady tworzenia i organizacji oddziałów, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 5 z wyjątkiem oddziałów integracyjnych i oddziałów specjalnych, oraz organizacji nauczania mniejszości narodowych lub grup etnicznych określają odrębne przepisy, z zastrzeżeniem § 8 i 9.
3. Liczba uczniów w oddziale gimnazjum integracyjnego oraz w oddziale integracyjnym w gimnazjum ogólnodostępnym powinna wynosić do 15 do 20, w tym od 3 do 5 uczniów niepełnosprawnych.
4. Liczba uczniów w oddziale gimnazjum specjalnego oraz w oddziale specjalnym w gimnazjum ogólnodostępnym powinna wynosić:
1) w gimnazjum (oddziale) dla uczniów niesłyszących i słabo słyszących – od 6 do 8,
2) w gimnazjum (oddziale) dla uczniów niewidomych i słabo widzących – od 8 do 10,
3) w gimnazjum (oddziale) dla uczniów z chorobami przewlekłymi – od 10 do 16,
4) w gimnazjum (oddziale) dla uczniów z zaburzeniami psychicznymi – od 6 do 8,
5) w gimnazjum (oddziale) dla uczniów z niepełnosprawnością ruchową – od 8 do 12,
6) w gimnazjum (oddziale) dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim – od 10 do 16,
7) w gimnazjum (oddziale) dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym – od 6 do 8,
8) w gimnazjum (oddziale) dla uczniów z autyzmem i z niepełnosprawnościami sprzężonymi – od 2 do 4,
9) w gimnazjum (oddziale) dla uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym, uzależnieniem lub z zaburzeniami zachowania – od 10 do 16.
5. W przypadku gdy co najmniej u jednego ucznia w oddziale występują niepełnosprawności sprzężone, określoną w ust. 4 liczbę uczniów w oddziale można obniżyć o 2 osoby.
6. W uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego, liczba uczniów w oddziale może być niższa od określonej w ust. 4 i 5.
§ 6. 1. Oddział można dzielić na grupy na zajęciach z języków obcych i informatyki oraz na zajęciach, dla których z treści programu nauczania wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń, w tym laboratoryjnych, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a.
2. Podział na grupy jest obowiązkowy na zajęciach z języków obcych i informatyki w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów oraz podczas ćwiczeń, w tym laboratoryjnych, w oddziałach liczących powyżej 30 uczniów.
2a. W gimnazjum specjalnym oraz w oddziale specjalnym w gimnazjum ogólnodostępnym podział oddziału na grupy na zajęciach, o których mowa w ust. 1, jest obowiązkowy. Grupa powinna liczyć nie mniej niż 5 uczniów.
3. W przypadku oddziałów liczących odpowiednio mniej niż 24 uczniów lub mniej niż 30 uczniów, podziału na grupy na zajęciach, o których mowa w ust. 2, można dokonywać za zgodę organu prowadzącego szkołę.
4. Zajęcia z wychowania fizycznego prowadzone są w grupach liczących od 12 do 26 uczniów z zastrzeżeniem ust. 5.
5. Zajęcia z wychowania fizycznego w gimnazjum specjalnym oraz w oddziale specjalnym w gimnazjum ogólnodostępnym prowadzone są w grupach, w których liczba uczniów odpowiada liczbie uczniów w oddziale gimnazjum specjalnego (oddziale specjalnym w gimnazjum ogólnodostępnym), oddzielnie dla dziewcząt i chłopców. Jeżeli liczba dziewcząt lub chłopców w grupie jest mniejsza niż 5, zajęcia prowadzi się w grupach międzyoddziałowych, w tym międzyklasowych.
§ 7. Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
§ 8. 1. Oddziały klas dwujęzycznych mogą być tworzone w gimnazjum posiadającym odpowiednie warunki kadrowe i lokalowe, za zgodą organu prowadzącego szkołę.
2. Przez oddział dwujęzyczny rozumie się oddział, w którym nauczanie jest prowadzone w dwóch językach: polskim i drugim języku nauczania.
3. Nauczanie dwujęzyczne może być realizowane w zakresie obowiązkowych zajęć edukacyjnych, z wyjątkiem języka polskiego, historii i geografii Polski oraz drugiego języka obcego. Proporcje zajęć prowadzonych z danego przedmiotu w języku polskim i obcym ustala nauczyciel przedmiotu, uwzględniając stopień opanowania przez uczniów drugiego języka nauczania, a także wymagania kształcenia dwujęzycznego i dwukulturowego.
§ 9. 1. Oddziały przysposabiające do pracy mogą być tworzone dla uczniów, którzy po rocznym uczęszczaniu do gimnazjum i ukończeniu 15 roku życia nie rokują ukończenia gimnazjum w normalnym trybie.
2. Po zapoznaniu się z sytuacją i możliwościami ucznia dyrektor szkoły, na podstawie uchwały rady pedagogicznej, za zgodą rodziców (prawnych opiekunów), przyjmuje ucznia do oddziału przysposabiającego do pracy, uwzględniając opinię lekarską oraz opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej.
3. W oddziałach przysposabiających do pracy kształcenie ogólne realizuje się zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego w formach dostosowanych do potrzeb i możliwości uczniów.
4. Program przysposobienia do pracy opracowuje nauczyciel, z uwzględnieniem wybranych treści kształcenia zawartych w podstawie programowej kształcenia w określonym zawodzie.
5. Przysposobienie do pracy może być organizowane w gimnazjum albo poza gimnazjum na podstawie umowy zawartej przez dyrektora szkoły ze szkołą zawodową, placówką kształcenia ustawicznego lub przedsiębiorcą.
§ 10. 1. Dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w gimnazjum ze względu na czas pracy ich rodziców (prawnych opiekunów) lub organizację dojazdu do szkoły, gimnazjum organizuje świetlicę.
2. W świetlicy prowadzone są zajęcia w grupach wychowawczych. Liczba uczniów w grupie nie powinna przekraczać 25 z zastrzeżeniem ust. 3.
3. Liczba uczniów w grupie wychowawczej w świetlicy zorganizowanej w gimnazjum specjalnym powinna odpowiadać liczbie uczniów określonej w § 5 ust. 3 dla oddziału gimnazjum specjalnego.
§ 11. Statut gimnazjum określa szczegółowe zadania i organizację biblioteki szkolnej oraz zadania nauczyciela bibliotekarza, zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 12. 1. Dla uczniów uczących się poza miejscem stałego zamieszkania gimnazjum może zorganizować internat.
2. Liczba wychowanków w grupie wychowawczej w internacie nie powinna przekraczać 30.
3. Tygodniowy wymiar zajęć opiekuńczych i wychowawczych z jedną grupą wychowawczą w internacie powinien wynosić 70 godzin zegarowych.
4. W uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego, w internacie można zatrudnić wychowawcę – opiekuna nocnego.
5. Przepisów ust. 1–4 nie stosuje się w gimnazjum specjalnym.
§ 13. 1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji gimnazjum opracowany przez dyrektora szkoły, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, o którym mowa w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania – do dnia 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacji gimnazjum zatwierdza organ prowadzący szkołę do dnia 30 maja danego roku.
2. W arkuszu organizacji gimnazjum zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników szkoły, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę.
§ 14. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji gimnazjum dyrektor szkoły, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych.
§ 15. Statut gimnazjum określa zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników, z uwzględnieniem przepisów § 16–19.
§ 16. 1. W gimnazjum, które liczy co najmniej 12 oddziałów, tworzy się stanowisko wicedyrektora.
2. Dyrektor szkoły, za zgodą organu prowadzącego, może tworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze.
§ 17. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą, opiekuńczą i jest odpowiedzialny za jakość tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
§ 17a. W uzasadnionych przypadkach w gimnazjach specjalnych i w gimnazjach ogólnodostępnych z oddziałami specjalnymi dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym, z niepełnosprawnością ruchową, z autyzmem i niepełnosprawnościami sprzężonymi dopuszcza się zatrudnienie pomocy nauczyciela.
§ 18. 1. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest w szczególności ustalenie zestawu programów nauczania dla danego oddziału oraz jego modyfikowanie w miarę potrzeb.
2. Nauczyciele mogą tworzyć zespoły wychowawcze, zespoły przedmiotowe lub inne zespoły problemowo-zadaniowe.
3. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powoływany przez dyrektora na wniosek zespołu.
§ 19. 1. Oddziałem opiekuje się nauczyciel wychowawca.
2. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej wskazane jest, aby wychowawca opiekował się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.
3. Formy spełniania zadań nauczyciela wychowawcy powinny być dostosowane do wieku uczniów, ich potrzeb oraz warunków środowiskowych szkoły.
§ 20. Statut gimnazjum określa szczegółowe zasady przyjmowania uczniów do gimnazjum oraz ich prawa i obowiązki, w tym:
1) rodzaje nagród i kar stosowanych wobec uczniów oraz tryb odwoływania się od kary; nie mogą być stosowane kary naruszające nietykalność i godność osobistą ucznia,
2) przypadki, w których dyrektor szkoły może wystąpić do kuratora oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innego gimnazjum,
3) warunki pobytu w szkole zapewniające uczniom bezpieczeństwo, ochronę przed przemocą, uzależnieniami, demoralizacją oraz innymi przejawami patologii społecznej.
§ 21. 1. Gimnazjum używa pieczęci urzędowej, zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Zespół szkół, a także szkoły specjalne wchodzące w skład specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego posiadają pieczęć urzędową wspólną dla wszystkich szkół wchodzących w skład zespołu lub ośrodka, zawierającą nazwę zespołu lub ośrodka.
3. Tablice i pieczęcie gimnazjum wchodzącego w skład zespołu szkół powinny zawierać nazwę zespołu i nazwę gimnazjum.
§ 22. Gimnazjum może posiadać własny sztandar, godło oraz ceremoniał szkolny.
§ 23. 1. Gimnazjum prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Zasady gospodarki finansowej gimnazjum określają odrębne przepisy.
§ 24. Przepisy dotyczące gimnazjum dla dzieci i młodzieży stosuje się do gimnazjum dla dorosłych; z wyjątkiem przepisów § 2 ust. 1 pkt 9 i 10 oraz ust. 2, § 6, 8, 9, 10, 12 i § 20 pkt 2. Przepisy § 1 ust. 1 pkt 5 i ust. 3, § 2 ust. 1 pkt 1,5 i 7, § 3, § 5 ust. 2, § 14, 17 i 19 stosuje się odpowiednio.
§ 25. Statut gimnazjum dla dorosłych, określając organizację nauczania w tych gimnazjach, powinien ponadto uwzględniać przepisy § 26–29.
§ 26. 1. Kształcenie w gimnazjach dla dorosłych może być prowadzone w formie stacjonarnej lub zaocznej.
2. W gimnazjum kształcącym w formie stacjonarnej mogą być prowadzone klasy zaoczne, a w gimnazjum kształcącym w formie zaocznej – klasy stacjonarne.
§ 27. 1. Zajęcia ze słuchaczami w gimnazjum dla dorosłych kształcącym w formie stacjonarnej odbywają się trzy lub cztery dni w tygodniu.
2. W gimnazjum kształcącym w formie zaocznej:
1) konsultacje zbiorowe ze słuchaczami odbywają się we wszystkich semestrach co dwa tygodnie przez dwa dni,
2) dopuszcza się możliwość organizowania konsultacji indywidualnych w wymiarze 20% ogólnej liczby godzin w semestrze,
3) organizuje się dwie konferencje instruktażowe w czasie jednego semestru: pierwszą – wprowadzającą do pracy w semestrze i drugą – przedegzaminacyjną.
§ 28. Statut gimnazjum dla dorosłych określa przypadki, w których słuchacz może zostać skreślony z listy słuchaczy.
§ 29. 1. W celu wyrównania poziomu wiedzy i przygotowania kandydatów do intensywnej nauki gimnazjum dla dorosłych może organizować odpłatne kursy przygotowawcze i zajęcia wyrównawcze dla słuchaczy.
2. Gimnazjum dla dorosłych powinno umożliwić osobom przygotowującym się do egzaminów eksternistycznych uczęszczanie na wybrane przez nie zajęcia za zgodą dyrektora szkoły.
Załącznik nr 3
RAMOWY STATUT PUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA [7]
§ 1. 1. Statut publicznego przedszkola, zwanego dalej „przedszkolem”, określa nazwę przedszkola. Nazwa przedszkola zawiera:
1) określenie „Przedszkole”, a w przypadku przedszkola specjalnego, integracyjnego oraz ogólnodostępnego z oddziałami integracyjnymi – odpowiednio określenie „Przedszkole Specjalne”, „Przedszkole Integracyjne” oraz „Przedszkole z Oddziałami Integracyjnymi”,
2) ustalony przez organ prowadzący numer porządkowy przedszkola, wyrażony cyfrą arabską, jeżeli w danej miejscowości jest więcej niż jedno przedszkole,
3) imię przedszkola, jeżeli imię takie nadano,
4) oznaczenie siedziby przedszkola,
5) w przypadku przedszkola specjalnego – określenie rodzaju niepełnosprawności dzieci,
6) ewentualne określenie innego niż polski języka nauczania w przedszkolach dla mniejszości narodowych i grup etnicznych oraz w przedszkolach dwujęzycznych dla mniejszości narodowych lub grup etnicznych.
2. W przypadku filii przedszkola specjalnego nazwa filii zawiera określenie „Filia” oraz nazwę przedszkola specjalnego, któremu filia jest organizacyjnie podporządkowana.
3. Nazwa przedszkola wchodzącego w skład zespołu szkół lub specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego składa się z nazwy zespołu lub ośrodka i nazwy tego przedszkola.
4. Przedszkolu nadaje imię organ prowadzący na wniosek rady przedszkola lub rady pedagogicznej.
5. Nazwa jest używana w pełnym brzmieniu. Na pieczęciach może być używany skrót nazwy. Przedszkola z językiem nauczania mniejszości narodowych lub grup etnicznych – oprócz nazwy w języku polskim – mogą używać nazwy w języku danej mniejszości narodowej lub grupy etnicznej.
6. W nazwie przedszkola specjalnego umieszczonej na tablicy urzędowej pomija się określenie „specjalne”.
§ 2. 1. Statut przedszkola określa:
1) cele i zadania przedszkola wynikające z przepisów prawa, w szczególności w zakresie:
a) udzielania dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
b) organizowania opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi,
c) umożliwiania dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej,
2) sposób realizacji zadań przedszkola, z uwzględnieniem wspomagania indywidualnego rozwoju dziecka oraz wspomagania rodziny w wychowaniu dziecka i przygotowaniu go do nauki w szkole, a w przypadku dzieci niepełnosprawnych – ze szczególnym uwzględnieniem stopnia i rodzaju niepełnosprawności,
3) sposób sprawowania opieki nad dziećmi w czasie zajęć w przedszkolu oraz w czasie zajęć poza przedszkolem,
4) szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola przez rodziców (prawnych opiekunów) lub upoważnioną przez nich osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. W przedszkolu specjalnym funkcjonującym w specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym dzieci są przyprowadzane i odbierane z przedszkola przez wychowawcę grupy wychowawczej internatu ośrodka.
§ 3. Statut przedszkola określa:
1) szczegółowe kompetencje organów przedszkola, którymi są:
a) dyrektor przedszkola,
b) rada pedagogiczna,
c) rada przedszkola oraz rada rodziców – jeżeli zostały utworzone,
2) tryb wyboru członków rady przedszkola,
3) zasady współdziałania organów przedszkola, zapewniające w szczególności właściwe wykonywanie kompetencji tych organów określonych w przepisach prawa i w statucie przedszkola oraz zapewniające bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami przedszkola,
4) sposób rozwiązywania sporów między organami przedszkola.
§ 4. Statut przedszkola określa organizację przedszkola, z uwzględnieniem § 5–7.
§ 5. 1. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień, stopnia i rodzaju niepełnosprawności.
2. Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25, z zastrzeżeniem ust. 3–6.
3. Liczba dzieci w oddziale przedszkola integracyjnego oraz w oddziale integracyjnym w przedszkolu ogólnodostępnym powinna wynosić od 15 do 20, w tym od 3 do 5 dzieci niepełnosprawnych.
4. Liczba dzieci w oddziale przedszkola specjalnego oraz w oddziale specjalnym w przedszkolu ogólnodostępnym powinna wynosić:
1) w przedszkolu (oddziale) dla dzieci niesłyszących i słabo słyszących – od 6 do 8,
2) w przedszkolu (oddziale) dla dzieci niewidomych i słabo widzących – od 6 do 10,
3) w przedszkolu (oddziale) dla dzieci z chorobami przewlekłymi – od 10 do 16,
4) w przedszkolu (oddziale) dla dzieci z zaburzeniami psychicznymi – od 6 do 8,
5) w przedszkolu (oddziale) dla dzieci z niepełnosprawnością ruchową – od 8 do 12,
6) w przedszkolu (oddziale) dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym – od 6 do 10,
7) w przedszkolu (oddziale) dla dzieci z autyzmem i z niepełnosprawnościami sprzężonymi – od 2 do 4.
5. W uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego, liczba dzieci w oddziale może być niższa od określonej w ust. 4.
6. Zasady tworzenia oddziałów w przedszkolach organizujących zajęcia dla mniejszości narodowych lub grup etnicznych określają odrębne przepisy.
§ 6. 1. Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie programu wychowania przedszkolnego.
2. Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
3. Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo, w szczególności zajęć umuzykalniających, nauki języka obcego, nauki religii i zajęć rewalidacyjnych, powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosić:
1) z dziećmi w wieku 3–4 lat – około 15 minut,
2) z dziećmi w wieku 5–6 lat – około 30 minut.
4. W przedszkolu mogą być organizowane zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim, na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
5. Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w przedszkolu określają odrębne przepisy.
§ 7. 1. Przedszkole może być jedno- lub wielooddziałowe.
2. W uzasadnionych przypadkach poszczególne oddziały, nie więcej jednak niż 6 oddziałów, mogą być zlokalizowane w różnych miejscach, jeżeli organ prowadzący zapewni dyrektorowi przedszkola warunki sprawowania bezpośredniego nadzoru nad tymi oddziałami.
§ 8. 1. Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora przedszkola. Arkusz organizacji przedszkola zatwierdza organ prowadzący.
2. W arkuszu organizacji przedszkola określa się w szczególności:
1) czas pracy poszczególnych oddziałów,
2) liczbę pracowników przedszkola, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze,
3) ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole.
§ 9. 1. Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora przedszkola na wniosek rady pedagogicznej, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny, zasady określonej w § 5 ust. 3 oraz oczekiwań rodziców (prawnych opiekunów).
2. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel (nauczyciele), któremu powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustala dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
§ 10. 1. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący zgodnie z ust. 2 pkt 2.
2. Statut przedszkola określa:
1) dzienny czas pracy przedszkola ustalony przez organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola i rady przedszkola, w tym czas przeznaczony na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego, nie krótszy niż 5 godzin dziennie,
2) terminy przerw w pracy przedszkola ustalone przez organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola i rady przedszkola,
3) dodatkowe informacje o organizacji pracy przedszkola,
4) zasady odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu i odpłatności za korzystanie z wyżywienia przez pracowników, ustalone przez organ prowadzący.
§ 11. Statut przedszkola określa zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników, z uwzględnieniem przepisów § 12–15.
§ 12. 1. W przedszkolu:
1) liczącym co najmniej 6 oddziałów lub
2) posiadającym oddziały zlokalizowane w różnych miejscach albo
3) w którym co najmniej 2 oddziały pracują dłużej niż 10 godzin dziennie,
może być utworzone stanowisko wicedyrektora przedszkola.
2. Dyrektor przedszkola, za zgodą organu prowadzącego, może utworzyć stanowisko wicedyrektora w innych przypadkach niż określone w ust. 1, a także, za zgodą organu prowadzącego, może tworzyć inne stanowiska kierownicze.
§ 13. 1. Dyrektor przedszkola powierza poszczególne oddziały opiece jednego lub dwu nauczycieli zależnie od czasu pracy oddziału lub realizowanych zadań oraz z uwzględnieniem propozycji rodziców (prawnych opiekunów).
2. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej i dydaktycznej wskazane jest, aby nauczyciel (nauczyciele) opiekował się danym oddziałem przez cały okres uczęszczania dzieci do przedszkola.
§ 14. 1. W przedszkolu integracyjnym i w przedszkolu ogólnodostępnym z oddziałami integracyjnymi zatrudnia się dodatkowo nauczycieli ze specjalnym przygotowaniem pedagogicznym oraz specjalistów prowadzących zajęcia rewalidacyjne.
2. W przedszkolu specjalnym dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym, z niepełnosprawnością ruchową, z autyzmem i z niepełnosprawnościami sprzężonymi zatrudnia się pomoc nauczyciela.
§ 15. 1. Statut przedszkola określa szczegółowo zakres zadań nauczycieli związanych z:
1) współdziałaniem z rodzicami (prawnymi opiekunami) w sprawach wychowania i nauczania dzieci, z uwzględnieniem prawa rodziców (prawnych opiekunów) do znajomości zadań wynikających w szczególności z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju,
2) planowaniem i prowadzeniem pracy wychowawczo-dydaktycznej oraz odpowiedzialnością za jej jakość,
3) prowadzeniem obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowaniem tych obserwacji,
4) współpracą ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną, opiekę zdrowotną i inną.
2. Statut przedszkola ponadto określa formy współdziałania, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, oraz częstotliwość organizowania stałych spotkań z rodzicami (prawnymi opiekunami).
§ 16. 1. Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 3 do 6 lat, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Dziecko, któremu odroczono rozpoczęcie spełniania obowiązku szkolnego, może uczęszczać do przedszkola do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym kończy 10 lat.
3. Statut przedszkola określa szczegółowe zasady przyjmowania dzieci do przedszkola oraz ich prawa i obowiązki, w tym:
1) warunki pobytu w przedszkolu zapewniające dzieciom bezpieczeństwo, ochronę przed przemocą, ochronę i poszanowanie ich godności osobistej oraz życzliwe i podmiotowe traktowanie,
2) przypadki, w których dyrektor przedszkola może skreślić dziecko z listy wychowanków.
§ 17. 1. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Zasady gospodarki finansowej przedszkola określają odrębne przepisy.
[1] Tytuł rozporządzenia w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 grudnia 1999 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowego statutu publicznej sześcioletniej szkoły podstawowej i publicznego gimnazjum (Dz.U. Nr 2, poz. 20). Zmiana weszła w życie 25 stycznia 2000 r.
[2] § 1 ust. 1 pkt 3 dodany przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 grudnia 1999 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowego statutu publicznej sześcioletniej szkoły podstawowej i publicznego gimnazjum (Dz.U. Nr 2, poz. 20). Zmiana weszła w życie 25 stycznia 2000 r.
[3] § 1 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 grudnia 1999 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowego statutu publicznej sześcioletniej szkoły podstawowej i publicznego gimnazjum (Dz.U. Nr 2, poz. 20). Zmiana weszła w życie 25 stycznia 2000 r.
[4] § 1 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 grudnia 1999 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowego statutu publicznej sześcioletniej szkoły podstawowej i publicznego gimnazjum (Dz.U. Nr 2, poz. 20). Zmiana weszła w życie 25 stycznia 2000 r.
[5] Załącznik nr 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 grudnia 1999 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowego statutu publicznej sześcioletniej szkoły podstawowej i publicznego gimnazjum (Dz.U. Nr 2, poz. 20). Zmiana weszła w życie 25 stycznia 2000 r.
[6] Załącznik nr 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 grudnia 1999 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowego statutu publicznej sześcioletniej szkoły podstawowej i publicznego gimnazjum (Dz.U. Nr 2, poz. 20). Zmiana weszła w życie 25 stycznia 2000 r.
[7] Załącznik nr 3 dodany przez § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 grudnia 1999 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowego statutu publicznej sześcioletniej szkoły podstawowej i publicznego gimnazjum (Dz.U. Nr 2, poz. 20). Zmiana weszła w życie 25 stycznia 2000 r.