Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2000-10-26 do 2002-06-22
Wersja archiwalna od 2000-10-26 do 2002-06-22
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 15 lutego 1999 r.
w sprawie warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania i podręczników oraz zalecania środków dydaktycznych
(ostatnia zmiana: Dz.U. z 2000 r., Nr 90, poz. 1000) Pokaż wszystkie zmiany
Na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz.153 i Nr 141, poz. 943 oraz z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Zakres regulacji] [1] 1. Rozporządzenie reguluje:
1) [2] warunki i tryb dopuszczania do użytku szkolnego:
a) programów nauczania z zakresu kształcenia ogólnego dla sześcioletniej szkoły podstawowej, gimnazjum, szkół ponadgimnazjalnych i szkół ponadpodstawowych, w tym szkół specjalnych, z zastrzeżeniem ust. 2,
b) programów nauczania dla zawodów i programów nauczania dla profili kształcenia zawodowego dla szkół ponadpodstawowych, w tym szkół specjalnych, z zastrzeżeniem ust. 2,
c) programów wychowania przedszkolnego dla przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych,
d) podręczników przeznaczonych do kształcenia ogólnego i zawodowego, w tym do kształcenia specjalnego,
2) warunki i tryb zalecania do użytku szkolnego środków dydaktycznych przeznaczonych do kształcenia ogólnego i zawodowego, w tym do kształcenia specjalnego.
2. Rozporządzenie nie dotyczy dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania przeznaczonych do kształcenia dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim.
3. Warunki i tryb dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania i podręczników oraz zalecania środków dydaktycznych dla szkół artystycznych regulują odrębne przepisy.
§ 2.[Program nauczania ogólnego oraz program wychowania przedszkolnego] 1. Przez program nauczania z zakresu kształcenia ogólnego, zwany dalej „programem nauczania ogólnego”, dla sześcioletniej szkoły podstawowej, gimnazjum i szkół ponadpodstawowych należy rozumieć opis sposobu realizacji celów i zadań, ustalonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, określonej odrębnymi przepisami, zwanej dalej „podstawą programową”, lub innych zadań wspomagających realizację tych celów. Program nauczania powinien obejmować co najmniej jeden etap edukacyjny.
1a. Przez program nauczania dla zawodu lub profilu kształcenia zawodowego, zwany dalej „programem nauczania zawodowego”, należy rozumieć zbiór usystematyzowanych, zgodnie z zasadami dydaktyki, celowych układów umiejętności i treści nauczania, ujętych w podstawie programowej w danym zawodzie lub profilu kształcenia zawodowego określonej odrębnymi przepisami, wraz z wytycznymi dotyczącymi realizacji procesu kształcenia i oceniania osiągnięć edukacyjnych ucznia.
1b. [3] Przez program wychowania przedszkolnego przeznaczony dla przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych należy rozumieć opis sposobu realizacji zadań ustalonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, określonej odrębnymi przepisami, lub innych zadań, które mogą być realizowane w ramach zajęć prowadzonych dodatkowo, zwanych dalej „zajęciami dodatkowymi”, określonych odrębnymi przepisami.
2. Program nauczania ogólnego dopuszczony do użytku szkolnego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania powinien zawierać:
1) [4] dla sześcioletniej szkoły podstawowej, gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych:
a) szczegółowe cele edukacyjne - kształcenia i wychowania,
b) materiał nauczania związany z celami edukacyjnymi,
c) procedury osiągania celów,
d) opis założonych osiągnięć ucznia i propozycje metod ich oceny,
2) dla szkoły ponadpodstawowej:
a) szczegółowe cele edukacyjne – kształcenia i wychowania,
b) materiał nauczania związany z celami edukacyjnymi,
c) procedury osiągania celów.
3. Program nauczania zawodowego powinien zawierać:
1) plany nauczania dla zawodu lub profilu kształcenia zawodowego, opracowane na podstawie ramowych planów nauczania ustalonych odrębnymi przepisami,
2) programy nauczania poszczególnych przedmiotów zawodowych, bloków tematycznych, modułów lub innych układów treści, zawierające:
a) szczegółowe cele kształcenia, określające umiejętności, które powinny być opanowane przez ucznia,
b) materiał nauczania w formie haseł programowych, związany z celami kształcenia,
c) wskazania metodyczne do realizacji materiału nauczania,
d) propozycje metod sprawdzania i oceny osiągnięć edukacyjnych ucznia.
4. Program nauczania dla zawodu może uwzględniać umiejętności i treści specjalizacji w zawodzie, realizowane przez część cyklu kształcenia, w szczególności dostosowane do potrzeb rynku pracy.
5. [5] Program wychowania przedszkolnego dopuszczony do użytku szkolnego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania powinien zawierać:
1) szczegółowe cele edukacyjne,
2) tematykę materiału edukacyjnego,
3) wskazówki metodyczne.
§ 3.[Podręcznik szkolny oraz środki dydaktyczne] 1. Podręcznik szkolny przeznaczony do kształcenia ogólnego powinien zawierać systematyczną prezentację treści kształcenia ujętych w podstawie programowej, opisanych w szczególności jako przedmiot, blok przedmiotowy, kształcenie zintegrowane lub ścieżka edukacyjna, oraz wskazówki ułatwiające samodzielną pracę ucznia. Podręcznik powinien być przeznaczony dla danej klasy (klas) lub etapu edukacyjnego.
2. Za podręcznik szkolny przeznaczony do kształcenia ogólnego można uznać także książkę przeznaczoną dla ucznia wspomagającą realizację celów ustalonych w podstawie programowej, opracowaną do programu nauczania dopuszczonego do użytku szkolnego.
3. Podręcznik szkolny przeznaczony do kształcenia zawodowego powinien zawierać systematyczną prezentację wybranych, powiązanych tematycznie treści kształcenia zawartych w blokach programowych w podstawie programowej kształcenia w zawodzie lub profilu kształcenia zawodowego, ujętych w szczególności jako przedmiot, blok tematyczny lub moduł, oraz wskazówki ułatwiające samodzielną pracę ucznia.
4. Środek dydaktyczny stanowią:
1) książka przydatna do ćwiczenia określonych umiejętności, wspomagająca nauczanie albo poszerzająca wiedzę z wybranego obszaru kształcenia, określonego w ust. 1, przeznaczona dla dzieci sześcioletnich w oddziałach przedszkolnych, dla mniejszości narodowych i grup etnicznych lub do kształcenia specjalnego, zwana dalej „książką pomocniczą”,
2) inne przedmioty, przyrządy i urządzenia przydatne nauczycielowi lub uczniowi w procesie dydaktycznym, a w szczególności: tablice, mapy, fotogramy (zbiory tablic, map i fotogramów), portrety, teki tematyczne, przezrocza, foliogramy, fazogramy, programy komputerowe i multimedialne, modele, okazy, nagrania magnetofonowe i gramofonowe; filmy i nagrania na kasetach wideo, środki manipulacyjne i montażowe, gry dydaktyczne, przyrządy pomiarowe, maszyny i urządzenia przystosowane do celów dydaktycznych.
§ 4.[Wniosek o dopuszczenie do użytku szkolnego programu nauczania ogólnego i zawodowego oraz program wychowania przedszkolnego] [6] 1. Program nauczania ogólnego i zawodowego oraz program wychowania przedszkolnego dopuszcza do użytku szkolnego minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, na wniosek osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej.
2. Dopuszczenie programów nauczania zawodowego dla zawodów podstawowych dla żeglugi morskiej i śródlądowej może nastąpić po pozytywnym zaopiniowaniu przez ministra właściwego do spraw transportu w zakresie zgodności z Międzynarodową konwencją o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania im świadectw oraz pełnienia wacht, 1978, sporządzonej w Londynie dnia 7 lipca 1978 r. (Dz. U. z 1984 r. Nr 39, poz. 201 i z 1999 r. Nr 30, poz. 286).
3. Wniosek o dopuszczenie do użytku szkolnego programu nauczania ogólnego powinien określać: typ szkoły, etap edukacyjny (etapy edukacyjne), przedmiot, blok przedmiotowy lub inny rodzaj zajęć edukacyjnych, dla których program jest przeznaczony, oraz autora (współautorów) programu.
4. Do wniosku o dopuszczenie do użytku szkolnego programu nauczania ogólnego należy dołączyć trzy opinie:
1) zawierającą ocenę poprawności programu nauczania ze względu na stan wiedzy w dziedzinie, której program nauczania dotyczy, oraz ocenę zgodności materiału nauczania z zakresem treści wskazanym w podstawie programowej (opinia merytoryczna),
2) zawierającą ocenę przydatności metodycznej programu nauczania, z uwzględnieniem przepisu § 2 ust. 2 (opinia metodyczna),
3) zawierającą ocenę spójności programu nauczania z zadaniami wychowawczymi szkoły określonymi w podstawie programowej oraz zgodności z Konwencją o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności, sporządzoną w Rzymie dnia 4 listopada 1950 r. (Dz. U. z 1993 r. Nr 61, poz. 284, z 1995 r. Nr 36, poz. 175, 176 i z 1998 r. Nr 147, poz. 962) (opinia wychowawcza).
5. Wniosek o dopuszczenie do użytku szkolnego programu nauczania zawodowego powinien określać: nazwę zawodu lub profilu kształcenia zawodowego, dla którego przeznaczony jest program nauczania, typ szkoły (typy szkół) oraz autora (współautorów) programu.
6. Do wniosku, o którym mowa w ust. 5, należy dołączyć dwie recenzje o programie nauczania, zawierające szczegółową ocenę elementów programu, o których mowa w § 2 ust. 3.
7. Wniosek o dopuszczenie do użytku szkolnego programu wychowania przedszkolnego powinien określać: tytuł lub rodzaj zajęć dodatkowych, jeśli dla takich zajęć program jest przeznaczony, autora (współautorów) programu, a w przypadku programu przeznaczonego dla przedszkola specjalnego - także rodzaj i stopień niepełnosprawności dzieci.
8. Do wniosku, o którym mowa w ust. 7, należy dołączyć dwie opinie zawierające ocenę zgodności programu wychowania przedszkolnego z podstawą programową wychowania przedszkolnego, z uwzględnieniem przepisu § 2 ust. 5.
§ 5.[Lista rzeczoznawców do spraw programów kształcenia ogólnego lub rzeczoznawców do spraw programów wychowania przedszkolnego] [7] 1. Opinie, o których mowa w § 4 ust. 4 i 8, opracowują rzeczoznawcy wpisani, z zachowaniem przepisów o ochronie danych osobowych, na listę rzeczoznawców do spraw programów kształcenia ogólnego lub na listę rzeczoznawców do spraw programów wychowania przedszkolnego, ustalaną przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
2. Rzeczoznawcami, o których mowa w ust. 1, mogą być osoby posiadające wykształcenie wyższe oraz doświadczenie w pracy naukowej, metodycznej lub wychowawczej, zarekomendowane w szczególności przez instytucje lub stowarzyszenia naukowe, publiczne placówki doskonalenia nauczycieli, Centralną Komisję Egzaminacyjną, okręgowe komisje egzaminacyjne, ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
3. Listy rzeczoznawców, o których mowa w ust. 1, są powszechnie dostępne. Wyboru rzeczoznawców z odpowiedniej listy dokonuje wnioskodawca.
4. Recenzje o programie nauczania zawodowego opracowują recenzenci wskazani przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania. Recenzentami mogą być doświadczeni nauczyciele przedmiotów zawodowych, nauczyciele-konsultanci, nauczyciele - doradcy metodyczni, pracownicy naukowi lub specjaliści - praktycy z dziedziny właściwej dla danego zawodu lub profilu kształcenia zawodowego, o wysokich kwalifikacjach merytorycznych i metodycznych.
5. Koszty recenzji i opinii ponosi osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej, ubiegająca się o dopuszczenie programu nauczania ogólnego lub zawodowego oraz programu wychowania przedszkolnego do użytku szkolnego.
§ 6.[Wykaz programów nauczania ogólnego, programów nauczania zawodowego oraz programów wychowania przedszkolnego] 1. Dopuszczone do użytku szkolnego programy nauczania ogólnego wpisywane są do wykazu programów nauczania z zakresu kształcenia ogólnego dopuszczonych do użytku szkolnego, ze wskazaniem:
1) typu szkoły, przedmiotu, bloku przedmiotowego lub innego rodzaju zajęć edukacyjnych, dla których program jest przeznaczony,
2) autora (współautorów), tytułu programu, a w przypadku programu przeznaczonego do publikacji – także wydawcy,
3) numeru dopuszczenia.
1a. Dopuszczone do użytku szkolnego programy nauczania zawodowego wpisywane są do wykazów programów nauczania dla zawodów lub profili kształcenia zawodowego, ze wskazaniem:
1) nazwy zawodu lub profilu kształcenia zawodowego i typu szkoły (typów szkół),
2) autora (współautorów), a w przypadku programu przeznaczonego do publikacji – także wydawcy,
3) numeru dopuszczenia.
1b. [8] Dopuszczone do użytku w przedszkolach i oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych programy wychowania przedszkolnego wpisywane są do wykazu programów wychowania przedszkolnego, ze wskazaniem:
1) tytułu lub rodzaju zajęć dodatkowych, jeżeli dla takich zajęć program jest przeznaczony, a w przypadku programu przeznaczonego dla przedszkola specjalnego - także rodzaju i stopnia niepełnosprawności dzieci,
2) autora (współautorów) programu, a w przypadku programu przeznaczonego do publikacji - także wydawcy,
3) numeru dopuszczenia.
2. Wykazy programów nauczania ogólnego i programów nauczania zawodowego oraz programów wychowania przedszkolnego [9] ustalane są odrębnymi przepisami, z zastrzeżeniem ust. 3.
3. Wykazy programów nauczania, o których mowa w ust. 1a, ustalane są po pozytywnym zaopiniowaniu projektów wykazów przez ministrów właściwych dla zawodów, o których mowa w odrębnych przepisach.
§ 7.[Skreślenie z wykazu programu nauczania ogólnego, zawodowego oraz wychowania przedszkolnego] [10] 1. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania skreśla program nauczania ogólnego, program nauczania zawodowego lub program wychowania przedszkolnego z wykazu, o którym mowa odpowiednio w § 6 ust. 1, 1a lub 1b, na wniosek uprawnionej osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej albo z urzędu, w przypadku gdy program utracił aktualność lub przydatność dydaktyczną.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać uzasadnienie.
3. Skreślenie z wykazu programu nauczania ogólnego oraz programu wychowania przedszkolnego z urzędu następuje na podstawie dwóch opinii wydanych przez rzeczoznawców. Wyboru rzeczoznawców z odpowiedniej listy, o której mowa w § 5 ust. 1, dokonuje minister właściwy do spraw oświaty i wychowania.
4. Skreślenie z wykazu programu nauczania zawodowego z urzędu następuje na podstawie dwóch recenzji wydanych przez osoby posiadające kwalifikacje określone w § 5 ust. 4, wskazane przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
5. Koszty opinii i recenzji, o których mowa w ust. 3 i 4, są finansowane z części budżetu państwa, której dysponentem jest minister właściwy do spraw oświaty i wychowania.
§ 8.[Szkolny zestaw programów] 1. W sześcioletniej szkole podstawowej i gimnazjum program nauczania ogólnego [11] dla zajęć edukacyjnych dla danego oddziału ujętych w szkolnym planie nauczania, o którym mowa w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych, dobiera nauczyciel prowadzący te zajęcia, uwzględniając możliwości uczniów i wyposażenie szkoły.
1a. [12] W przedszkolu i w oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej program wychowania przedszkolnego dobiera nauczyciel (nauczyciele), któremu powierzono opiekę nad danym oddziałem, lub osoba prowadząca zajęcia dodatkowe, uwzględniając potrzeby i możliwości dzieci.
2. [13] Nauczyciel (osoba prowadząca zajęcia dodatkowe) może wybrać odpowiedni program nauczania ogólnego lub program wychowania przedszkolnego spośród programów wpisanych do wykazu, o którym mowa odpowiednio w § 6 ust. 1 i 1b, albo opracować własny program, samodzielnie lub z wykorzystaniem programów wpisanych do tego wykazu.
3. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale ustalają zestaw programów nauczania ogólnego [14], na który składają się programy dla poszczególnych zajęć edukacyjnych, zwany dalej „szkolnym zestawem programów”.
4. Program nauczania ogólnego [15] opracowany samodzielnie przez nauczyciela może zostać wprowadzony do szkolnego zestawu programów po uzyskaniu pozytywnej opinii nauczyciela mianowanego, posiadającego wykształcenie wyższe z dziedziny wiedzy zgodnej z zakresem treści, które program obejmuje.
4a. [16] Program wychowania przedszkolnego opracowany samodzielnie przez nauczyciela lub osobę prowadzącą zajęcia dodatkowe może zostać dopuszczony do użytku w danym przedszkolu (oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej) po uzyskaniu pozytywnej opinii nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego, posiadającego wykształcenie wyższe i kwalifikacje do pracy w przedszkolu.
5. Szkolny zestaw programów musi uwzględniać całość podstawy programowej dla danego etapu edukacyjnego.
6. Szkolny zestaw programów dopuszcza do użytku szkolnego dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady szkoły, a jeżeli nie została ona powołana – opinii rady rodziców.
6a. [17] Program wychowania przedszkolnego dopuszcza do użytku w danym przedszkolu i w oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej dyrektor tego przedszkola (szkoły) po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady rodziców.
§ 9.[Pomoc metodyczna w sprawach szkolnego zestawu programów] Kuratorzy oświaty oraz publiczne placówki doskonalenia nauczycieli są zobowiązani do udzielania szkołom i nauczycielom niezbędnej pomocy metodycznej w sprawach szkolnego zestawu programów.
§ 10.[Dopuszczenie do użytku szkolnego podręcznika szkolnego przeznaczonego do bloku przedmiotowego] 1. Warunkiem dopuszczenia podręcznika szkolnego lub zalecenia książki pomocniczej do użytku szkolnego, przeznaczonych do jednego przedmiotu, kształcenia zintegrowanego lub ścieżki edukacyjnej, jest uzyskanie czterech pozytywnych recenzji kwalifikacyjnych, zwanych dalej „recenzjami”:
1) trzech recenzji zawierających ocenę zawartości merytorycznej, w tym ocenę materiału ilustracyjnego; dwie z nich muszą zawierać również ocenę przydatności dydaktycznej odpowiednio dla danej klasy (klas) lub etapu edukacyjnego,
2) jednej recenzji zawierającej ocenę poprawności językowej podręcznika lub książki pomocniczej.
2. Warunkiem dopuszczenia do użytku szkolnego podręcznika szkolnego przeznaczonego do bloku przedmiotowego jest uzyskanie:
1) odpowiedniej do liczby przedmiotów lub dziedzin wiedzy, wchodzących w skład bloku przedmiotowego, liczby pozytywnych recenzji zawierających ocenę zawartości merytorycznej podręcznika, w tym ocenę materiału ilustracyjnego i dwóch pozytywnych recenzji zawierających ocenę jego przydatności dydaktycznej, w tym przydatności materiału ilustracyjnego,
2) jednej pozytywnej recenzji zawierającej ocenę poprawności językowej podręcznika.
3. Do dopuszczania do użytku szkolnego podręcznika szkolnego, o którym mowa w § 3 ust. 2, przepisy ust. 2 stosuje się odpowiednio.
4. Warunkiem dopuszczenia do użytku szkolnego tłumaczenia na język obcy podręcznika szkolnego, wpisanego do wykazu podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego, jest uzyskanie jednej pozytywnej recenzji zawierającej ocenę poprawności językowej przekładu i jego zgodności z wydaniem w języku polskim.
§ 11.[Warunki zalecenia do użytku szkolnego środka dydaktycznego] 1. Warunkiem zalecenia do użytku szkolnego nie będącego książką pomocniczą środka dydaktycznego przeznaczonego do jednego przedmiotu, kształcenia zintegrowanego lub ścieżki edukacyjnej jest uzyskanie dwóch pozytywnych recenzji zawierających ocenę poprawności merytorycznej i przydatności dydaktycznej dla danej klasy (klas) lub etapu edukacyjnego oraz stopnia bezpieczeństwa, jakości technicznej i estetyki wykonania.
2. Warunkiem zalecenia do użytku szkolnego środka dydaktycznego przeznaczonego do bloku przedmiotowego wymagane są dwie pozytywne recenzje zawierające ocenę w zakresie, o którym mowa w ust. 1, po jednej dla każdego z głównych przedmiotów lub każdej z głównych dziedzin wiedzy wchodzących w skład bloku przedmiotowego.
§ 12.[Żądanie przedstawienia dodatkowych recenzji] Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania może zwrócić się do wnioskodawcy o przedstawienie dodatkowych recenzji lub zlecić opracowanie dodatkowych recenzji wskazanym rzeczoznawcom.
§ 13.[Wniosek o dopuszczenie środka dydaktycznego do użytku szkolnego] 1. Podręcznik szkolny dopuszcza lub środek dydaktyczny zaleca do użytku szkolnego minister właściwy do spraw oświaty i wychowania na wniosek osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej, zwanych dalej „wnioskodawcą”. Wniosek powinien określać, dla jakiego obszaru kształcenia, poziomu nauczania i typu szkoły przeznaczony jest podręcznik szkolny lub środek dydaktyczny, a także rok wydania lub rok produkcji.
2. Do wniosku załącza się recenzje, o których mowa w § 10 i 11, uzasadnienie wyboru rzeczoznawcy, zgodnie z § 14 ust. 4 i 5, oraz oświadczenie wnioskodawcy, że nie narusza praw autorskich.
3. W przypadku środka dydaktycznego nie będącego książką pomocniczą wymagane jest również oświadczenie wnioskodawcy, że posiada on tytuł prawny do środka dydaktycznego, o którego zalecenie do użytku szkolnego wnioskuje, oraz nie narusza praw osób trzecich, w szczególności praw, autorskich.
§ 14.[Rzeczoznawca] 1. Recenzje w zakresie podręczników szkolnych i środków dydaktycznych przeznaczonych do kształcenia ogólnego oraz specjalnego opracowują rzeczoznawcy wpisani, z zachowaniem przepisów o ochronie danych osobowych, na listę rzeczoznawców ustalaną przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, z zastrzeżeniem ust. 4. Lista rzeczoznawców jest powszechnie dostępna.
2. Rzeczoznawcami, o których mowa w ust. 1, mogą być osoby posiadające wykształcenie wyższe oraz odpowiedni dorobek naukowy lub dydaktyczny, zarekomendowane w szczególności przez placówki doskonalenia nauczycieli, towarzystwa naukowe lub instytucje naukowe, w tym szkoły wyższe, jednostki badawczo-rozwojowe, placówki naukowe Polskiej Akademii Nauk.
3. Wyboru rzeczoznawców z listy, o której mowa w ust. 1, dokonuje wnioskodawca.
4. Jedna z recenzji zawierających ocenę zawartości merytorycznej podręcznika szkolnego lub książki pomocniczej, przeznaczonych do kształcenia ogólnego lub specjalnego może być opracowana przez rzeczoznawcę nie wpisanego na listę, o której mowa w ust. 1. Wnioskodawca jest zobowiązany uzasadnić dokonany wybór rzeczoznawcy.
5. Recenzje w zakresie podręczników szkolnych i środków dydaktycznych nie będących książką pomocniczą, przeznaczonych do kształcenia zawodowego, z wyjątkiem przeznaczonych do kształcenia specjalnego, zawierające ocenę odpowiednio zawartości lub poprawności merytorycznej i przydatności dydaktycznej, opracowują rzeczoznawcy wskazani przez wnioskodawcę i zatwierdzeni przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania. Wnioskodawca jest zobowiązany uzasadnić dokonany wybór rzeczoznawcy.
6. Rzeczoznawcami, o których mowa w ust. 5, mogą być nauczyciele zawodu, nauczyciele konsultanci, doradcy metodyczni i pracownicy nauki.
7. Koszty recenzji ponosi wnioskodawca.
§ 15.[Dopuszczenie podręcznika szkolnego lub zalecenie książki pomocniczej do użytku szkolnego] 1. Dopuszczenie podręcznika szkolnego lub zalecenie książki pomocniczej do użytku szkolnego może nastąpić przed ukończeniem cyklu wydawniczego, na podstawie kompletnego opracowania, zawierającego materiał ilustracyjny, i dotyczy danego wydania oraz kolejnych nie zmienionych wydań.
2. Zalecenie środka dydaktycznego nie będącego książką pomocniczą do użytku szkolnego może dotyczyć wyłącznie gotowego wyrobu i dotyczy danej oraz kolejnych nie zmienionych serii produkcyjnych. Wzorzec zalecanego środka dydaktycznego przechowuje producent.
§ 16.[Wykazy zawierające dopuszczone podręczniki szkolne i środki dydaktyczne] 1. Podręczniki szkolne i środki dydaktyczne dopuszczone lub zalecone do użytku szkolnego wpisuje się do wykazów:
1) podręczników szkolnych przeznaczonych do kształcenia ogólnego dopuszczonych do użytku szkolnego,
2) podręczników szkolnych przeznaczonych do kształcenia zawodowego dopuszczonych do użytku szkolnego,
3) podręczników szkolnych i książek pomocniczych przeznaczonych do kształcenia specjalnego dopuszczonych lub zalecanych do użytku szkolnego,
4) podręczników szkolnych i książek pomocniczych przeznaczonych do kształcenia ogólnego dla mniejszości narodowych i grup etnicznych, dopuszczonych lub zalecanych do użytku szkolnego,
5) książek pomocniczych przeznaczonych dla oddziałów przedszkolnych dla dzieci sześcioletnich, zalecanych do użytku szkolnego,
6) środków dydaktycznych przeznaczonych do kształcenia ogólnego zalecanych do użytku szkolnego,
7) środków dydaktycznych przeznaczonych do kształcenia zawodowego zalecanych do użytku szkolnego.
2. Wykazy podręczników szkolnych i środków dydaktycznych, o których mowa w ust. 1, ustalane są odrębnymi przepisami.
§ 17.[Informacje zamieszczane przez wydawcę lub producenta] 1. Wydawca podręcznika szkolnego wpisanego do wykazu, o którym mowa w § 16 ust. 1 pkt 1, zamieszcza w podręczniku adnotację: „Podręcznik dopuszczony do użytku szkolnego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania i wpisany do wykazu podręczników szkolnych przeznaczonych do kształcenia ogólnego
do nauczania .........................................................................................................................................
na poziomie ...........................................................................................................................................
na podstawie recenzji rzeczoznawców: ..................................................................................................
Numer dopuszczenia .......................................................................................................................... .”
2. Wydawca podręcznika szkolnego wpisanego do wykazu, o którym mowa w § 16 ust. 1 pkt 2, zamieszcza w podręczniku adnotację: „Podręcznik dopuszczony do użytku szkolnego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania i wpisany do wykazu podręczników szkolnych przeznaczonych do kształcenia zawodowego
do nauczania .........................................................................................................................................
na poziomie ...........................................................................................................................................
na podstawie recenzji rzeczoznawców: ..................................................................................................
Numer dopuszczenia .......................................................................................................................... .”
3. Wydawca podręcznika szkolnego wpisanego do wykazu, o którym mowa w § 16 ust. 1 pkt 3, zamieszcza w podręczniku adnotację: „Podręcznik dopuszczony do użytku szkolnego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania i wpisany do wykazu podręczników szkolnych i książek pomocniczych przeznaczonych do kształcenia specjalnego
do nauczania .........................................................................................................................................
na poziomie ...........................................................................................................................................
na podstawie recenzji rzeczoznawców: ..................................................................................................
Numer dopuszczenia .......................................................................................................................... .”
4. Wydawca podręcznika szkolnego wpisanego do wykazu, o którym mowa w § 16 ust. 1 pkt 4, zamieszcza w podręczniku adnotację: „Podręcznik dopuszczony do użytku szkolnego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania i wpisany do wykazu podręczników szkolnych i książek pomocniczych przeznaczonych do kształcenia ogólnego dla mniejszości narodowych i grup etnicznych
do nauczania .........................................................................................................................................
na poziomie ...........................................................................................................................................
na podstawie recenzji rzeczoznawców: ..................................................................................................
Numer dopuszczenia .......................................................................................................................... .”
5. Wydawca książki pomocniczej wpisanej do wykazu, o którym mowa w § 16 ust. 1 pkt 3, zamieszcza w książce adnotację: „Książka zalecana do użytku szkolnego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania i wpisana do wykazu podręczników szkolnych i książek pomocniczych przeznaczonych do kształcenia specjalnego
do nauczania .........................................................................................................................................
na poziomie ...........................................................................................................................................
na podstawie recenzji rzeczoznawców: ..................................................................................................
Numer zalecenia .................................................................................................................................. .”
6. Wydawca książki pomocniczej wpisanej do wykazu, o którym mowa w § 16 ust. 1 pkt 4, zamieszcza w książce adnotację: „Książka zalecana do użytku szkolnego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania i wpisana do wykazu podręczników szkolnych i książek pomocniczych przeznaczonych do kształcenia ogólnego dla mniejszości narodowych i grup etnicznych
do nauczania .........................................................................................................................................
na poziomie ...........................................................................................................................................
na podstawie recenzji rzeczoznawców: ..................................................................................................
Numer zalecenia ................................................................................................................................. .”
7. Wydawca książki pomocniczej wpisanej do wykazu, o którym mowa w § 16 ust. 1 pkt 5, zamieszcza w książce adnotację: „Książka zalecana do użytku szkolnego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania i wpisana do wykazu książek pomocniczych przeznaczonych dla oddziałów przedszkolnych dla dzieci sześcioletnich
na podstawie recenzji rzeczoznawców: ............................................................................................
Numer zalecenia ................................................................................................................................ .”
8. Producent środka dydaktycznego wpisanego do wykazu, o którym mowa w § 16 ust. 1 pkt 6, zamieszcza w sposób zwyczajowo przyjęty dla danej grupy wyrobów informację: „Środek dydaktyczny zalecany do użytku szkolnego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania i wpisany do wykazu środków dydaktycznych przeznaczonych do kształcenia ogólnego
do nauczania .........................................................................................................................................
na poziomie ..........................................................................................................................................
na podstawie recenzji rzeczoznawców: .................................................................................................
Numer zalecenia ................................................................................................................................. .”
9. Producent środka dydaktycznego wpisanego do wykazu, o którym mowa w § 16 ust. 1 pkt 7, zamieszcza w sposób zwyczajowo przyjęty dla danej grupy wyrobów informację: „Środek dydaktyczny zalecany do użytku szkolnego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania i wpisany do wykazu środków dydaktycznych przeznaczonych do kształcenia zawodowego
do nauczania .........................................................................................................................................
na poziomie ...........................................................................................................................................
na podstawie recenzji rzeczoznawców: ..................................................................................................
Numer zalecenia ................................................................................................................................. .”
§ 18.[Skreślenie podręcznika szkolnego lub środka dydaktycznego z wykazu] 1. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania skreśla podręcznik szkolny lub środek dydaktyczny z odpowiedniego wykazu na wniosek uprawnionej osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej albo z urzędu, w przypadku gdy podręcznik lub środek dydaktyczny utracił aktualność lub przydatność dydaktyczną.
2. Skreślenie podręcznika szkolnego lub środka dydaktycznego z wykazu z urzędu następuje na podstawie dwóch recenzji rzeczoznawców. Wyboru rzeczoznawców dokonuje oraz koszty recenzji ponosi minister właściwy do spraw oświaty i wychowania.
§ 19.[Eksperymentalne podręczniki szkolne] 1. W szkole mogą być stosowane eksperymentalnie podręczniki szkolne nie wpisane do wykazu podręczników szkolnych dopuszczonych do użytku szkolnego, jeżeli ich wprowadzenie odbywa się zgodnie z przepisami określającymi zasady i warunki prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej.
2. W procesie dydaktycznym mogą być .wykorzystywane środki dydaktyczne nie wpisane do wykazów, o których mowa w § 16 ust. 1 pkt 6 i 7, jeżeli ich stosowanie nie zagraża bezpieczeństwu oraz zdrowiu uczniów i jest odpowiednie do zakresu zadań szkoły.
§ 20.[Wpis z urzędu podręczników, książek pomocniczych, środków dydaktycznych] 1. Podręczniki szkolne, książki pomocnicze do przedmiotów ogólnokształcących i zawodowych w szkołach specjalnych, książki pomocnicze dla oddziałów przedszkolnych dla dzieci sześcioletnich oraz inne środki dydaktyczne dopuszczone lub zalecone do użytku szkolnego na podstawie dotychczasowych przepisów podlegają z urzędu wpisowi do odpowiednich wykazów, o których mowa w § 16, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
2. W wykazach, o których mowa w § 16, nie umieszcza się podręczników szkolnych dopuszczonych do użytku szkolnego przed dniem 10 marca 1999 r.:
1) od roku szkolnego 1999/2000 – podręczników dla klasy czwartej i klasy siódmej dotychczasowej szkoły podstawowej,
2) od roku szkolnego 2000/2001 – podręczników dla klasy piątej i klasy ósmej dotychczasowej szkoły podstawowej,
3) od roku szkolnego 2001/2002 – podręczników dla klas od pierwszej do trzeciej oraz podręczników dla klasy szóstej dotychczasowej szkoły podstawowej.
3. W roku szkolnym 1999/2000 dopuszcza się korzystanie z podręczników, o których mowa w ust. 2 pkt 1, jeżeli ich treść jest zgodna z podstawą programową kształcenia ogólnego i z realizowanym programem nauczania.
§ 21.[Stosowanie przepisów rozporządzenia do wniosków o dopuszczenie podręcznika szkolnego albo środka dydaktycznego] Do wniosków o dopuszczenie podręcznika szkolnego lub zalecenie książki pomocniczej albo innego środka dydaktycznego do użytku szkolnego, złożonych i nie rozpatrzonych do dnia wejścia w życie rozporządzenia, stosuje się przepisy niniejszego rozporządzenia.
§ 22.[Stosowanie przepisów do podręczników w szkołach rolniczych i gospodarki żywnościowej oraz w szkołach medycznych] Rozporządzenie stosuje się od dnia 1 kwietnia 1999 r. do podręczników szkolnych i środków dydaktycznych do kształcenia zawodowego w szkołach rolniczych i gospodarki żywnościowej oraz w szkołach medycznych.
§ 23.[Przepisy uchylone] Traci moc zarządzenie nr 6 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 1996 r. w sprawie warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego podręczników, zalecania środków dydaktycznych oraz wykazów tych podręczników i środków (Dz. Urz. MEN Nr 4, poz. 16).
§ 24.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
[1] Tytuł rozporządzenia w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania z zakresu kształcenia ogólnego oraz warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego podręczników i zalecania środków dydaktycznych (Dz.U. Nr 41, poz. 416). Zmiana weszła w życie 25 maja 1999 r.
[2] § 1 ust. 1 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 września 2000 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania i podręczników oraz zalecania środków dydaktycznych (Dz.U. Nr 90, poz. 1000). Zmiana weszła w życie 26 października 2000 r.
[3] § 2 ust. 1b dodany przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 września 2000 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania i podręczników oraz zalecania środków dydaktycznych (Dz.U. Nr 90, poz. 1000). Zmiana weszła w życie 26 października 2000 r.
[4] § 2 ust. 2 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 września 2000 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania i podręczników oraz zalecania środków dydaktycznych (Dz.U. Nr 90, poz. 1000). Zmiana weszła w życie 26 października 2000 r.
[5] § 2 ust. 5 dodany przez § 1 pkt 2 lit. c) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 września 2000 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania i podręczników oraz zalecania środków dydaktycznych (Dz.U. Nr 90, poz. 1000). Zmiana weszła w życie 26 października 2000 r.
[6] § 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 września 2000 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania i podręczników oraz zalecania środków dydaktycznych (Dz.U. Nr 90, poz. 1000). Zmiana weszła w życie 26 października 2000 r.
[7] § 5 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 września 2000 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania i podręczników oraz zalecania środków dydaktycznych (Dz.U. Nr 90, poz. 1000). Zmiana weszła w życie 26 października 2000 r.
[8] § 6 ust. 1b dodany przez § 1 pkt 5 lit. a) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 września 2000 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania i podręczników oraz zalecania środków dydaktycznych (Dz.U. Nr 90, poz. 1000). Zmiana weszła w życie 26 października 2000 r.
[9] § 6 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 lit. b) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 września 2000 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania i podręczników oraz zalecania środków dydaktycznych (Dz.U. Nr 90, poz. 1000). Zmiana weszła w życie 26 października 2000 r.
[10] § 7 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 września 2000 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania i podręczników oraz zalecania środków dydaktycznych (Dz.U. Nr 90, poz. 1000). Zmiana weszła w życie 26 października 2000 r.
[11] § 8 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 7 lit. a) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 września 2000 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania i podręczników oraz zalecania środków dydaktycznych (Dz.U. Nr 90, poz. 1000). Zmiana weszła w życie 26 października 2000 r.
[12] § 8 ust. 1a dodany przez § 1 pkt 7 lit. b) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 września 2000 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania i podręczników oraz zalecania środków dydaktycznych (Dz.U. Nr 90, poz. 1000). Zmiana weszła w życie 26 października 2000 r.
[13] § 8 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 7 lit. c) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 września 2000 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania i podręczników oraz zalecania środków dydaktycznych (Dz.U. Nr 90, poz. 1000). Zmiana weszła w życie 26 października 2000 r.
[14] § 8 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 7 lit. d) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 września 2000 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania i podręczników oraz zalecania środków dydaktycznych (Dz.U. Nr 90, poz. 1000). Zmiana weszła w życie 26 października 2000 r.
[15] § 8 ust. 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 7 lit. e) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 września 2000 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania i podręczników oraz zalecania środków dydaktycznych (Dz.U. Nr 90, poz. 1000). Zmiana weszła w życie 26 października 2000 r.
[16] § 8 ust. 4a dodany przez § 1 pkt 7 lit. f) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 września 2000 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania i podręczników oraz zalecania środków dydaktycznych (Dz.U. Nr 90, poz. 1000). Zmiana weszła w życie 26 października 2000 r.
[17] § 8 ust. 6a dodany przez § 1 pkt 7 lit. g) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 września 2000 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania i podręczników oraz zalecania środków dydaktycznych (Dz.U. Nr 90, poz. 1000). Zmiana weszła w życie 26 października 2000 r.