Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Dziennik Ustaw rok 1999 nr 2 poz. 8
Wersja archiwalna od 1999-01-29 do 2000-07-19
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Ustaw rok 1999 nr 2 poz. 8
Wersja archiwalna od 1999-01-29 do 2000-07-19
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA KULTURY I SZTUKI

z dnia 24 listopada 1998 r.

w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych

Na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 1 w związku z art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329, Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943 oraz z 1998 r. Nr 117, poz. 759) zarządza się, co następuje:

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1.[Ramowe plany nauczania dla publicznych szkół i placówek artystycznych] Ustala się ramowe plany nauczania dla publicznych szkół i placówek artystycznych:

1) szkoły muzycznej I stopnia – w załączniku nr 1:

a) sześcioletniego cyklu nauczania w tabeli nr 1,

b) czteroletniego cyklu nauczania w tabeli nr 2,

2) podstawowej szkoły muzyczne – w załączniku nr 2 w tabeli nr 3,

3) podstawowej szkoły muzycznej o kierunku chóralnym – w załączniku nr 3 w tabeli nr 4,

4) szkoły muzycznej II stopnia – w załączniku nr 4:

a) wydziału instrumentalnego w tabeli nr 5,

b) wydziału rytmiki w tabeli nr 6,

c) wydziału wokalnego w tabeli nr 7,

d) wydziału teoretyczno-pedagogicznego w tabeli nr 8,

5) liceum muzycznego – w załączniku nr 5:

a) przedmiotów ogólnokształcących na wszystkich wydziałach w tabeli nr 9,

b) przedmiotów muzycznych wydziału instrumentalnego w tabeli nr 10,

c) przedmiotów muzycznych wydziału rytmiki w tabeli nr 11,

d) przedmiotów muzycznych wydziału teoretyczno-pedagogicznego w tabeli nr 12,

e) przedmiotów muzycznych wydziału lutnictwa w tabeli nr 13,

6) wojskowego liceum muzycznego – w załączniku nr 6 w tabeli nr 14,

7) liceum sztuk plastycznych – w załączniku nr 7 w tabeli nr 15,

8) szkoły baletowej – w załączniku nr 8 w tabeli nr 16,

9) policealnego studium cyrkowego – w załączniku nr 9 w tabeli nr 17,

10) policealnego studium zawodowego wokalno-baletowego – w załączniku nr 10 w tabeli nr 18,

11) policealnego studium zawodowego wokalno-aktorskiego – w załączniku nr 11 w tabeli nr 19,

12) policealnego studium zawodowego piosenkarskiego – w załączniku nr 12 w tabeli nr 20,

13) policealnego studium zawodowego rytmiki w załączniku nr 13 w tabeli nr 21,

14) policealnego studium zawodowego plastycznego i policealnego studium zawodowego techniki teatralno-filmowej – w załączniku nr 14 w tabeli nr 22,

15) pomaturalnego studium kształcenia animatorów kultury i bibliotekarzy – zawód bibliotekarz w załączniku nr 15:

a) studium stacjonarnego – w tabeli nr 23,

b) studium zaocznego – w tabeli nr 24,

c) specjalizacji: biblioterapia – w tabeli nr 25,

16) pomaturalnego studium kształcenia animatorów kultury i bibliotekarzy – w załączniku nr 16:

a) animatora kultury – w tabeli nr 26,

b) animatora społeczności lokalnych – w tabeli nr 27,

17) ogniska artystycznego – w załączniku nr 17:

a) specjalności muzycznej – w tabeli nr 28,

b) specjalności plastycznej – w tabeli nr 29,

c) specjalności baletowej – w tabeli nr 30.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2.[Zajęcia pozalekcyjne i nadobowiązkowe] 1. Ramowe plany nauczania określają liczbę godzin lekcyjnych poszczególnych przedmiotów, grup przedmiotów i godzin będących w dyspozycji dyrektora szkoły, które szkoły obowiązane są realizować.

2. W szkołach mogą być prowadzone zajęcia pozalekcyjne i nadobowiązkowe, w tym koła zainteresowań i dodatkowa nauka języków obcych, w wymiarze stosownym do posiadanych środków finansowych.

3. Jeżeli zajęcia, o których mowa w ust. 2, mają być finansowane z rachunku środków specjalnych szkoły, wymiar tych zajęć ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z radą szkoły.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3.[Plan nauczania] 1. Na podstawie ramowego planu nauczania dyrektor szkoły opracowuje plan nauczania.

2. Plan nauczania stanowi podstawę opracowania arkusza organizacji szkoły, o którym mowa w przepisach o ramowym statucie szkół i placówek artystycznych.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 4.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Minister Kultury i Sztuki: J. Wnuk-Nazarowa

Załączniki do rozporządzenia Ministra Kultury i Sztuki
z dnia 24 listopada 1998 r. (poz. 8)

Załącznik nr 1

RAMOWY PLAN NAUCZANIA

SZKOŁA MUZYCZNA I STOPNIA

SZEŚCIOLETNI CYKL NAUCZANIA

Tabela nr 1

infoRgrafika

Objaśnienia do tabeli nr 1

Poz. 1 i 2 Zajęcia prowadzone są indywidualnie.

Poz. 3–5 Zajęcia prowadzone są grupowo dla 10–16 uczniów.

Poz. 6 Chór, orkiestra lub zespoły instrumentalne – według zaawansowania uczniów i specjalności. Liczbę zespołów oraz grup chóru ustala dyrektor szkoły na podstawie programu nauczania. Zajęcia chóru, orkiestry lub zespołów instrumentalnych mogą być prowadzone nadobowiązkowo w klasach programowo niższych.

Poz. 10 Zajęcia z improwizacji z elementami kompozycji przeznaczone są głównie dla uczniów klas fortepianu.

Poz. 11 Nauka akompaniamentu i czytanie a vista prowadzone są indywidualnie i przeznaczone głównie dla uczniów klas fortepianu.

Do zajęć instrumentu głównego zalicza się również zajęcia z akompaniatorem: w klasach I–V po 15 minut oraz w klasie VI 30 minut tygodniowo na jednego ucznia. Godziny rozliczane są w okresie semestru. Zaleca się prowadzenie zajęć z akompaniatorem pod kierunkiem nauczyciela instrumentu głównego.

Zajęcia nie obowiązują uczniów klas fortepianu, akordeonu i gitary. Zasady i organizację zajęć z akompaniatorem ustala nauczyciel instrumentu głównego w porozumieniu z dyrektorem szkoły.

RAMOWY PLAN NAUCZANIA

SZKOŁA MUZYCZNA I STOPNIA

CZTEROLETNI CYKL NAUCZANIA

Tabela nr 2

infoRgrafika

Objaśnienia do tabeli nr 2

Poz. 1 i 2 Zajęcia prowadzone są indywidualnie.

Poz. 3 i 4 Zajęcia prowadzone są grupowo dla 10–16 uczniów.

Poz. 5 Chór, orkiestra lub zespoły instrumentalne – według zaawansowania uczniów i specjalności. Liczbę zespołów oraz grup chóru ustala dyrektor szkoły na podstawie programu nauczania. Zajęcia chóru, orkiestry lub zespołów instrumentalnych mogą być prowadzone nadobowiązkowo w klasie pierwszej.

Poz. 8 Zajęcia z improwizacji z elementami kompozycji przeznaczone są głównie dla uczniów klas fortepianu.

Poz. 9 Nauka akompaniamentu i czytanie a vista prowadzone są indywidualnie i przeznaczone głównie dla uczniów klas fortepianu. Do zajęć instrumentu głównego zalicza się również zajęcia z akompaniatorem: w klasach I–III po 15 minut, a w klasie IV – 30 minut tygodniowo na jednego ucznia. Godziny rozliczane są w okresie semestru. Zaleca się prowadzenie zajęć z akompaniatorem pod kierunkiem nauczyciela instrumentu głównego. Zajęcia nie obowiązują uczniów klas fortepianu, akordeonu i gitary. Zasady i organizację zajęć z akompaniatorem ustala nauczyciel instrumentu głównego w porozumieniu z dyrektorem szkoły.

Załącznik nr 2

RAMOWY PLAN NAUCZANIA

PODSTAWOWA SZKOŁA MUZYCZNA

Tabela nr 3

infoRgrafika

infoRgrafika

Objaśnienia do tabeli nr 3

Przedmioty muzyczne:

Poz. 1 i 2 Zajęcia prowadzone są indywidualnie.

Poz. 3–7 Zajęcia prowadzone są grupowo dla 10–16 uczniów.

Poz. 8 Chór, orkiestra lub zespoły instrumentalne – według zaawansowania uczniów i specjalności. Liczbę zespołów oraz grup chóru ustala dyrektor szkoły na podstawie programu nauczania. Zajęcia chóru, orkiestry lub zespołów instrumentalnych mogą być prowadzone nadobowiązkowo w klasach programowo niższych.

Do zajęć instrumentu głównego zalicza się również zajęcia z akompaniatorem: w klasach I–V po 15 minut oraz w klasach VI–VIII – 30 minut tygodniowo na jednego ucznia. Godziny rozliczane są w okresie semestru. Zaleca się prowadzenie zajęć z akompaniatorem pod kierunkiem nauczyciela przedmiotu głównego. Zajęcia nie obowiązują uczniów klas fortepianu, akordeonu i gitary. Zasady i organizację zajęć z akompaniatorem ustala nauczyciel przedmiotu głównego w porozumieniu z dyrektorem szkoły.

Zajęcia z improwizacji z elementami kompozycji przeznaczone są głównie dla uczniów klas fortepianu. Nauka akompaniamentu i czytanie a vista prowadzone są indywidualnie i przeznaczone głównie dla uczniów klas fortepianu.

Przedmioty ogólnokształcące

1. Na podstawie ramowego planu dyrektor opracowuje plan nauczania szkoły, który powinien uwzględniać wymiar godzin nauczania religii/etyki/ oraz zajęcia czytelnicze-informacyjne w rocznym wymiarze 2 lub 3 godzin.

2. W planie nauczania, o którym mowa w pkt 1., można przesunąć nauczanie poszczególnych przedmiotów w całości lub w części do innej klasy niż wskazana w ramowym planie nauczania, pod warunkiem nielikwidowania tych przedmiotów i niezmniejszania ich obowiązkowego wymiaru. Można również wprowadzić łączne (blokowe) nauczanie przedmiotów pokrewnych, pod warunkiem zapewnienia realizacji obowiązkowego programu nauczania każdego z tych przedmiotów.

3. Wybór języka obcego pozostawia się do decyzji dyrektora szkoły w porozumieniu z radą pedagogiczną.

4. Jeżeli chodzi o godziny przeznaczone na realizację grup przedmiotów, dodatkową godzinę można przeznaczyć w całości na nauczanie jednego przedmiotu z grupy lub w pierwszym semestrze na nauczanie jednego, a w drugim semestrze – drugiego przedmiotu z grupy.

5. Dopuszcza się możliwość podziału na grupy przy realizacji przedmiotów wymagających prowadzenia ćwiczeń laboratoryjnych

– języki obce,

– biologia z higieną,

– fizyka,

– chemia.

6. Podziału na grupy nie powinno się stosować w oddziałach liczących mniej niż 30 uczniów, a na zajęciach z języka obcego – 26 uczniów.

7. Zajęcia wychowania fizycznego prowadzone są w grupach liczących nie mniej niż 15 i nie więcej niż 30 uczniów, oddzielnie z chłopcami i dziewczętami.

W przypadku małej liczby uczniów należy tworzyć grupy międzyklasowe.

8. Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze mogą być organizowane w miarę potrzeb dla uczniów, którzy mają zaległości w opanowaniu treści programowych z przedmiotów ogólnokształcących.

Załącznik nr 3

RAMOWY PLAN NAUCZANIA

PODSTAWOWA SZKOŁA MUZYCZNA

KIERUNEK CHÓRALNY

Tabela nr 4

infoRgrafika

infoRgrafika

Objaśnienia do tabeli nr 4

Przedmioty muzyczne:

Poz. 1 Zajęcia prowadzone są zbiorowo – klasami.

Poz. 2–6 Zajęcia prowadzone są grupowo dla 10 – 16 uczniów.

Poz. 7 Kwartet wokalny w składzie: sopran I i II, alt I i II.

Poz. 8 i 9 Zajęcia prowadzone są indywidualnie.

Poz. 10 Indywidualnie instrumenty orkiestrowe. Przedmiot realizują uczniowie, którzy wykazują predyspozycje do dalszego kształcenia muzycznego.

Przedmioty ogólnokształcące

1. Na podstawie ramowego planu dyrektor opracowuje plan nauczania szkoły, który powinien uwzględniać wymiar godzin nauczania religii/etyki/ oraz zajęcia czytelniczo-informacyjne w rocznym wymiarze 2 lub 3 godzin.

2. W planie nauczania, o którym mowa w pkt 1, można przesunąć nauczanie poszczególnych przedmiotów w całości lub w części do innej klasy niż wskazana w ramowym planie nauczania, pod warunkiem nielikwidowania tych przedmiotów i niezmniejszania ich obowiązkowego wymiaru; można również wprowadzić łączne (blokowe) nauczanie przedmiotów pokrewnych, pod warunkiem zapewnienia realizacji obowiązkowego programu nauczania każdego z tych przedmiotów.

3. Wybór języka obcego pozostawia się do decyzji dyrektora szkoły w porozumieniu z radą pedagogiczną.

4. Jeżeli chodzi o godziny przeznaczone na realizację grup przedmiotów, dodatkową godzinę można przeznaczyć w całości na nauczanie jednego przedmiotu z grupy lub w I semestrze na nauczanie jednego, a w II semestrze – drugiego przedmiotu z grupy.

5. Godziny będące w dyspozycji dyrektora szkoły można przeznaczyć na uzupełnienie treści kształcenia w zakresie przedmiotów uwzględnionych w planie nauczania.

6. Dopuszcza się możliwość podziału na grupy przy realizacji przedmiotów wymagających prowadzenia ćwiczeń laboratoryjnych

– języki obce,

– biologia z higieną,

– fizyka,

– chemia.

7. Podziału na grupy nie powinno się stosować w oddziałach liczących mniej niż 30 uczniów, a na zajęciach z języka obcego – 26 uczniów.

8. Zajęcia wychowania fizycznego prowadzone są w grupach liczących nie mniej niż 15 i nie więcej niż 30 uczniów. W przypadku małej liczby uczniów należy tworzyć grupy międzyklasowe.

9. Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze mogą być organizowane w miarę potrzeb dla uczniów, którzy mają zaległości w opanowaniu treści programowych z przedmiotów ogólnokształcących.

Załącznik nr 4

RAMOWY PLAN NAUCZANIA

SZKOŁA MUZYCZNA II STOPNIA

WYDZIAŁ INSTRUMENTALNY

Zawód: muzyk – instrumentalista

Tabela nr 5

infoRgrafika

infoRgrafika

Objaśnienia do tabeli nr 5

Poz. 1 Zajęcia prowadzone są indywidualnie.

Poz. 2 Zajęcia prowadzone są indywidualnie. Obowiązkowy instrument dla wszystkich uczniów klas instrumentalnych, z wyjątkiem klasy fortepianu. Dla absolwentów klasy fortepianu szkoły muzycznej I stopnia i podstawowej szkoły muzycznej zajęcia prowadzone są przez 4 lata po 2/3 jednostki lekcyjnej.

Poz. 3 Zajęcia prowadzone są indywidualnie. Nie obowiązuje uczniów klas fortepianu, organów, akordeonu, harfy i gitary klasycznej.

„x” oznacza:

– wymiar czasu dla uczniów klas skrzypiec, altówki i wiolonczeli:

– w klasach I i II – 30 minut (2/3 jednostki lekcyjnej),

– w klasach III, IV i V – 45 minut (jednostka lekcyjna),

– w klasie VI – do 90 minut (do 2 jednostek lekcyjnych),

– wymiar czasu dla uczniów klas instrumentów dętych, kontrabasu i perkusji:

– w klasach I i II – 15 minut (1/3 jednostki lekcyjnej),

– w klasach III i IV – 30 minut (2/3 jednostki lekcyjnej),

– w klasach V i VI – 45 minut (jednostka lekcyjna).

Godziny rozliczane są w skali roku szkolnego.

Poz. 4 Zajęcia prowadzone są indywidualnie. Obowiązkowy przedmiot dla uczniów klas fortepianu, organów, akordeonu i gitary klasycznej, z wykorzystaniem zajęć instrumentu dodatkowego, emisji głosu i różnego typu zespołów muzycznych.

Poz. 5 Zajęcia prowadzone są indywidualnie. Przedmiot obowiązkowy tylko dla uczniów klas organów.

Poz. 6 Realizacja przez 4 lata w ciągu cyklu nauczania. Uczniowie klasy fortepianu, organów, akordeonu i gitary klasycznej mogą realizować zajęcia łącznie z nauką akompaniamentu.

Poz. 7 Realizacja przez 3 lata w ciągu cyklu nauczania.

Poz. 8 Zajęcia prowadzone są grupowo dla 10–12 osób.

Poz. 9, 11, 12 i 13 Zajęcia prowadzone są grupowo dla 12–16 osób.

Poz. 10 Zajęcia prowadzone są grupowo dla 10–12 osób. Przedmiot obejmuje również ćwiczenia.

Poz. 14 i 15 Zajęcia prowadzone są indywidualnie.

Poz. 16 Zajęcia prowadzone są zbiorowo – klasami, według specjalności instrumentalnych. Wymiar 2 lub 3 jednostek lekcyjnych określa program nauczania według specjalności instrumentalnych.

Poz. 17 i 18 Zajęcia prowadzone są w grupach do 6 osób.

Poz. 19 Przedmiot może być realizowany łącznie z przedmiotem „formy muzyczne”.

Poz. 20 Zajęcia prowadzone są indywidualnie.

Poz. 21 Zajęcia prowadzone są grupowo dla 3 lub 4 osób, w VI klasie indywidualnie.

Poz. 22 i 23 Zajęcia prowadzone są w grupach do 5 osób.

Poz. 24 Zajęcia prowadzone są indywidualnie.

Poz. 25 W I semestrze zajęcia prowadzone są po 2 osoby, w II – indywidualnie.

Poz. 26 Zajęcia prowadzone są w grupach do 6 osób.

Poz. 27 Zajęcia prowadzone są po 2 osoby.

Poz. 28–30 Zajęcia prowadzone są zbiorowo.

Przedmioty nadobowiązkowe mogą być realizowane w różnym czasie cyklu nauczania, a przydział godzin może być zmieniony według potrzeb.

RAMOWY PLAN NAUCZANIA

SZKOŁA MUZYCZNA II STOPNIA

WYDZIAŁ RYTMIKI

Zawód: muzyk – nauczyciel rytmiki

Tabela nr 6

infoRgrafika

infoRgrafika

Objaśnienia do tabeli nr 6

Poz. 1 Zajęcia prowadzone są zbiorowo.

Poz. 2 Zajęcia prowadzone są indywidualnie. Dodatkowa jednostka lekcyjna przewidziana jest w klasie III na realizowanie gry a vista, a w IV klasie – na naukę akompaniamentu.

Poz. 3 Zajęcia prowadzone są dla 1–3 osób. Uczniowie, którzy rozpoczynają naukę improwizacji w klasie III, mają po 2 jednostki lekcyjne.

Poz. 4 Zajęcia prowadzone są zbiorowo.

Poz. 5 W I semestrze zajęcia prowadzone są grupowo, w następnych semestrach indywidualnie.

Poz. 6 Realizacja przez 3 lata w cyklu nauczania.

Poz. 7 Zajęcia prowadzone są grupowo dla 10–12 osób.

Poz. 8 i 10–12 Zajęcia prowadzone są grupowo dla 12–16 osób.

Poz. 9 Zajęcia prowadzone są grupowo dla 10–12 osób. Przedmiot obejmuje również ćwiczenia.

Poz. 13 i 14 Zajęcia prowadzone są grupowo – klasami.

Poz. 15 i 16 Zajęcia prowadzone są zbiorowo.

Poz. 18 i 20 Zajęcia prowadzone są indywidualnie.

Poz. 21 Zajęcia prowadzone są w grupach do 6 osób.

Poz. 23 Zajęcia prowadzone są grupowo, w VI klasie – indywidualnie.

Poz. 24 Zajęcia prowadzone są po 2 osoby

Poz. 25 Zajęcia prowadzone są zbiorowo.

Praktyka zawodowa w łącznym wymiarze 25 jednostek lekcyjnych dla każdego ucznia od II semestru klasy przedostatniej do końca I semestru klasy programowo najwyższej. Przedmioty nadobowiązkowe mogą być realizowane w różnym czasie cyklu nauczania, a przydział godzin może być zmieniony według potrzeb.

RAMOWY PLAN NAUCZANIA

SZKOŁA MUZYCZNA II STOPNIA

WYDZIAŁ WOKALNY

Zawód: muzyk – wokalista

Tabela nr 7

infoRgrafika

Objaśnienia do tabeli nr 7

Poz. 1–3 Zajęcia prowadzone są indywidualnie.

Poz. 4 i 5 Zajęcia prowadzone są grupowo dla 3 lub 4 osób.

Poz. 6–8 Zajęcia prowadzone są zbiorowo.

Poz. 9 i 11 Zajęcia prowadzone są grupowo dla 10–12 osób.

Poz. 10 Zajęcia prowadzone są grupowo dla 10–16 osób.

Poz. 12 i 13 Zajęcia prowadzone są grupowo dla 12–16 osób.

Poz. 14–16 Zajęcia prowadzone są indywidualnie.

Poz. 17 Zajęcia prowadzone są w grupach do 5 osób.

Poz. 19 Zajęcia prowadzone są po 2 osoby.

Poz. 20 Zajęcia prowadzone są zbiorowo.

Poz. 21 Zajęcia prowadzone są w grupach językowych (włoski, niemiecki, francuski i angielski); „x” oznacza godzinę w tygodniu dla konsultanta jednego języka.

Przedmioty nadobowiązkowe mogą być realizowane w różnym czasie cyklu nauczania, a przydział godzin może być zmieniony według potrzeb.

RAMOWY PLAN NAUCZANIA

SZKOŁA MUZYCZNA II STOPNIA

WYDZIAŁ TEORETYCZNO-PEDAGOGICZNY

Zawód: muzyk – nauczyciel

Specjalność: – nauczanie przedmiotów teoretycznych

– prowadzenie zespołów muzycznych

Tabela nr 8

infoRgrafika

infoRgrafika

Objaśnienia do tabeli nr 8

Poz. 1 Zajęcia prowadzone są indywidualnie. Podstawowy instrument dla wszystkich uczniów wydziału.

Poz. 2 Zajęcia prowadzone są indywidualnie.

Poz. 3 i 4 Zajęcia prowadzone są grupowo dla 10–12 osób.

Poz. 5 i 6 Zajęcia prowadzone są grupowo dla 12–16 osób.

Poz. 7 Zajęcia prowadzone są w grupach do 4 osób.

Poz. 8 W I semestrze zajęcia prowadzone są po 2 osoby, w II – indywidualnie.

Poz. 9 Zespół kameralny – zajęcia prowadzone są zbiorowo.

Nauka akompaniamentu – indywidualnie.

Poz. 11 Zajęcia prowadzone są grupowo dla 3 lub 4 osób, w klasie IV indywidualnie.

Poz. 12 Zajęcia prowadzone są indywidualnie.

Poz. 13 Zajęcia prowadzone są grupowo dla 3 lub 4 osób. Pozycje 11 i 13 mogą być łączone.

Poz. 14 Zajęcia prowadzone są w grupach do 6 osób.

Poz. 15 i 16 Zajęcia prowadzone są zbiorowo.

Praktyka zawodowa w łącznym wymiarze 25 jednostek lekcyjnych dla każdego ucznia od II semestru klasy przedostatniej do końca I semestru klasy programowo najwyższej. Na konsultacje dyplomowej pracy teoretycznej należy przeznaczyć 5 godzin dla ucznia.

Przedmioty nadobowiązkowe mogą być realizowane w różnym czasie cyklu nauczania, a przydział godzin może być zmieniony według potrzeb.

Załącznik nr 5

RAMOWY PLAN NAUCZANIA

LICEUM MUZYCZNE

WYDZIAŁ INSTRUMENTALNY, RYTMIKI

TEORETYCZNO-PEDAGOGICZNY I LUTNICTWA

PRZEDMIOTY OGÓLNOKSZTAŁCĄCE

Tabela nr 9

infoRgrafika

Objaśnienia do tabeli nr 9

1. Na podstawie ramowego planu dyrektor opracowuje plan nauczania szkoły, który powinien uwzględniać wymiar godzin nauczania religii /etyki/ oraz zajęcia czytelniczo-informacyjne w rocznym wymiarze 2 lub 3 godzin.

2. W planie nauczania, o którym mowa w pkt 1, można przesunąć nauczanie poszczególnych przedmiotów w całości lub w części do innej klasy niż wskazana w ramowym planie nauczania, pod warunkiem nielikwidowania tych przedmiotów i niezmniejszania ich obowiązkowego wymiaru; można również wprowadzić łączne (blokowe) nauczanie przedmiotów pokrewnych, pod warunkiem zapewnienia realizacji obowiązkowego programu nauczania każdego z tych przedmiotów.

3. Godziny do dyspozycji dyrektora przeznacza się na realizację zajęć objętych regulaminem egzaminu dojrzałości – części pisemnej, po 2 godz. na każdy przedmiot – matematyka i historia.

4. Dopuszcza się możliwość podziału na grupy przy realizacji przedmiotów wymagających prowadzenia ćwiczeń laboratoryjnych:

– języki obce,

– biologia z higieną,

– fizyka,

– chemia.

5. Podziału na grupy nie powinno się stosować w oddziałach liczących mniej niż 30 uczniów, a na zajęciach z języków obcych – 26 uczniów.

6. Zajęcia wychowania fizycznego prowadzone są w grupach liczących nie mniej niż 15 i nie więcej niż 30 uczniów, oddzielnie z chłopcami i dziewczętami.

W przypadku małej liczby uczniów należy tworzyć grupy międzyklasowe.

RAMOWY PLAN NAUCZANIA

LICEUM MUZYCZNE

WYDZIAŁ INSTRUMENTALNY

PRZEDMIOTY MUZYCZNE

Zawód: muzyk – instrumentalista

Tabela nr 10

infoRgrafika

infoRgrafika

Objaśnienia do tabeli nr 10

Poz. 1 Zajęcia prowadzone są indywidualnie.

Poz. 2 Zajęcia prowadzone są indywidualnie. Obowiązkowy instrument dla wszystkich uczniów klas instrumentalnych, z wyjątkiem klasy fortepianu. Dla absolwentów klasy fortepianu szkoły muzycznej I stopnia i podstawowej szkoły muzycznej zajęcia prowadzone są przez 2 lata po 2/3 jednostki lekcyjnej.

Poz. 3 Zajęcia prowadzone są indywidualnie. Nie obowiązuje uczniów klas: fortepianu, organów, akordeonu, harfy i gitary klasycznej, „x” oznacza:

– wymiar czasu dla uczniów klas skrzypiec, altówki i wiolonczeli:

– w klasach I–III – 45 minut lekcji (jednostka lekcyjna),

– w klasie IV – do 90 minut (do 2 jednostek lekcyjnych),

– wymiar czasu dla uczniów klas instrumentów dętych, kontrabasu i perkusji:

– w klasach I i II – 30 minut (2/3 jednostki lekcyjnej),

– w klasach III i IV – 45 minut (jednostka lekcyjna).

Godziny rozliczane są w skali roku szkolnego.

Poz. 4. Indywidualnie. Obowiązkowy przedmiot dla uczniów klas fortepianu, organów, akordeonu i gitary klasycznej, z wykorzystaniem zajęć z instrumentu dodatkowego, emisji głosu i różnego typu zespołów muzycznych.

Poz. 5 Zajęcia prowadzone są indywidualnie. Przedmiot obowiązkowy tylko dla uczniów klas organów.

Poz. 6 Realizacja przez 3 lata w ciągu cyklu nauczania. Uczniowie klasy fortepianu, organów, akordeonu i gitary klasycznej mogą realizować zajęcia łącznie z nauką akompaniamentu.

Poz. 7 Realizacja przez 3 lata w ciągu cyklu nauczania.

Poz. 8 Zajęcia prowadzone są grupowo dla 10–12 osób.

Poz. 9 Zajęcia prowadzone są grupowo dla 10–12 osób. Przedmiot obejmuje również ćwiczenia.

Poz. 10 i 11 Zajęcia prowadzone są grupowo dla 12–16 osób.

Poz. 12 i 13 Zajęcia prowadzone są indywidualnie.

Poz. 14 Zajęcia prowadzone są zbiorowo – klasami, według specjalności instrumentalnych. Wymiar 2 lub 3 jednostek lekcyjnych określa program nauczania według specjalności instrumentalnych.

Poz. 15 i 16 Zajęcia prowadzone są w grupach do 6 osób.

Poz. 17 Przedmiot może być realizowany łącznie z przedmiotem „formy muzyczne”.

Poz. 18 Zajęcia prowadzone są indywidualnie.

Poz. 19 Zajęcia prowadzone są w grupach dla 3 lub 4 osób, w IV klasie – indywidualnie.

Poz. 20 i 21 Zajęcia prowadzone są w grupach do 5 osób.

Poz. 22 Zajęcia prowadzone są indywidualnie.

Poz. 23 W I semestrze zajęcia prowadzone są po 2 osoby, w II – indywidualnie.

Poz. 24 Zajęcia prowadzone są w grupach do 6 osób.

Poz. 25 Zajęcia prowadzone są po 2 osoby.

Poz. 26–28 Zajęcia prowadzone są zbiorowo.

Przedmioty nadobowiązkowe mogą być realizowane w różnym czasie cyklu nauczania, a przydział godzin może być zmieniony według potrzeb.

RAMOWY PLAN NAUCZANIA

LICEUM MUZYCZNE

WYDZIAŁ RYTMIKI

PRZEDMIOTY MUZYCZNE

Zawód: muzyk – nauczyciel rytmiki

Tabela nr 11

infoRgrafika

infoRgrafika

Objaśnienia do tabeli nr 11

Poz. 1 Zajęcia prowadzone są zbiorowo.

Poz. 2 Zajęcia prowadzone są indywidualnie. Dodatkowa jednostka lekcyjna przewidziana jest w klasie III na realizowanie gry a vista, a w IV klasie – na naukę akompaniamentu.

Poz. 3 Zajęcia prowadzone są dla 1–3 osób. Uczniowie, którzy rozpoczynają naukę improwizacji w klasie III, mają po 2 jednostki lekcyjne.

Poz. 4 Zajęcia prowadzone są zbiorowo.

Poz. 5 W I semestrze zajęcia prowadzone są po 2 osoby, w następnych semestrach indywidualnie.

Poz. 6 Przedmiot jest realizowany przez 1 rok w cyklu nauczania.

Poz. 7 Zajęcia prowadzone są grupowo dla 10 – 12 osób.

Poz. 8 Zajęcia prowadzone są grupowo dla 10 – 12 osób. Przedmiot obejmuje również ćwiczenia.

Poz. 9 i 10 Zajęcia prowadzone są grupowo dla 12 – 16 osób.

Poz. 11 i 12 Zajęcia prowadzone są grupowo – klasami.

Poz. 13 i 14 Zajęcia prowadzone są zbiorowo.

Poz. 16 i 18 Zajęcia prowadzone są indywidualnie.

Poz. 19 i 21 Zajęcia prowadzone są w grupach do 6 osób.

Poz. 22 Zajęcia prowadzone są po 2 osoby.

Praktyka zawodowa w łącznym wymiarze 25 jednostek lekcyjnych dla każdego ucznia od II semestru klasy przedostatniej do końca I semestru klasy programowo najwyższej. Przedmioty nadobowiązkowe mogą być realizowane w różnym czasie cyklu nauczania, a przydział godzin może być zmieniony według potrzeb.

RAMOWY PLAN NAUCZANIA

LICEUM MUZYCZNE

WYDZIAŁ TEORETYCZNO-PEDAGOGICZNY

Zawód: muzyk – nauczyciel

Specjalność: – nauczanie przedmiotów teoretycznych

– prowadzenie zespołów muzycznych

Tabela nr 12

infoRgrafika

infoRgrafika

Objaśnienia do tabeli nr 12

Poz. 1 Zajęcia prowadzone są indywidualnie. Podstawowy instrument dla wszystkich uczniów wydziału.

Poz. 2 Zajęcia prowadzone są indywidualnie.

Poz. 3 i 4 Zajęcia prowadzone są grupowo dla 10 – 12 osób.

Poz. 5 i 6 Zajęcia prowadzone są grupowo dla 12 – 16 osób.

Poz. 7 Zajęcia prowadzone są w grupach do 4 osób.

Poz. 8 W I semestrze zajęcia prowadzone są po 2 osoby, w II – indywidualnie.

Poz. 9 Zespół kameralny – zajęcia prowadzone są zbiorowo, a nauka akompaniamentu – indywidualnie.

Poz. 11 Zajęcia prowadzone są grupowo dla 3 lub 4 osób, w klasie IV – indywidualnie.

Poz. 12 Zajęcia prowadzone są indywidualnie.

Poz. 13 Zajęcia prowadzone są grupowo dla 3 lub 4 osób. Pozycje 11 i 13 mogą być łączone.

Poz. 14 Zajęcia prowadzone są w grupach do 6 osób.

Poz. 15 i 16 Zajęcia prowadzone są zbiorowo.

Praktyka zawodowa w łącznym wymiarze 25 jednostek lekcyjnych dla każdego ucznia od II semestru klasy przedostatniej do końca I semestru klasy programowo najwyższej.

Na konsultacje dyplomowej pracy teoretycznej należy przeznaczyć 5 godzin dla ucznia.

Przedmioty nadobowiązkowe mogą być realizowane w różnym czasie cyklu nauczania, a przydział godzin może być zmieniony według potrzeb.

RAMOWY PLAN NAUCZANIA

LICEUM MUZYCZNE

WYDZIAŁ LUTNICTWA

PRZEDMIOTY MUZYCZNE

Zawód: muzyk – lutnik

Tabela nr 13

infoRgrafika

Objaśnienia do tabeli nr 13

Poz. 1 i 2 Zajęcia prowadzone są grupowo dla 3 lub 4 osób.

Poz. 3 Zajęcia prowadzone są w grupach międzyklasowych.

Poz. 4 Zajęcia prowadzone są grupowo dla 3 lub 4 osób.

Poz. 5 i 6 Zajęcia prowadzone są w grupach do 6 osób.

Poz. 7 Zajęcia prowadzone są indywidualnie.

Poz. 8 i 9 Zajęcia prowadzone są grupowo dla 10 – 12 osób.

Poz. 10 i 11 Zajęcia prowadzone są grupowo dla 12 – 16 osób.

Poz. 12 Zajęcia prowadzone są zbiorowo.

Załącznik nr 6

RAMOWY PLAN NAUCZANIA

WOJSKOWE LICEUM MUZYCZNE

Tabela 14

infoRgrafika

infoRgrafika

Objaśnienia do tabeli nr 14

Przedmioty muzyczne

Poz. 1 – 3 Zajęcia prowadzone są indywidualnie.

Poz. 4 Zajęcia prowadzone są zbiorowo – klasami

Poz. 5 i 6 Zajęcia prowadzone są zbiorowo – rocznikami (plutonami).

Poz. 7–13 Zajęcia prowadzone są grupowo dla 5 – 12 osób.

Przedmioty ogólnokształcące

1. Na podstawie ramowego planu dyrektor opracowuje plan nauczania szkoły, który powinien uwzględniać wymiar godzin nauczania religii/etyki/ oraz zajęcia czytelniczo-informacyjne w rocznym wymiarze 2 lub 3 godzin.

2. W planie nauczania, o którym mowa w pkt 1., można przesunąć nauczanie poszczególnych przedmiotów w całości lub w części do innej klasy niż wskazana w ramowym planie nauczania, pod warunkiem nielikwidowania tych przedmiotów i niezmniejszania ich obowiązkowego wymiaru; można również wprowadzić łączne (blokowe) nauczanie przedmiotów pokrewnych, pod warunkiem zapewnienia realizacji obowiązkowego programu nauczania każdego z tych przedmiotów.

3. Godziny do dyspozycji dyrektora przeznacza się na realizację zajęć objętych regulaminem egzaminu dojrzałości – części pisemnej, po 2 godziny na każdy z przedmiotów – matematyka i historia.

4. Dopuszcza się możliwość podziału na grupy przy realizacji przedmiotów wymagających prowadzenia ćwiczeń laboratoryjnych:

– języki obce,

– biologia z higieną,

– fizyka,

– chemia.

5. Podziału na grupy nie powinno się stosować w oddziałach liczących mniej niż 30 uczniów, a na zajęciach z języków obcych – 26 uczniów.

6. Zajęcia wychowania fizycznego prowadzone są w grupach liczących nie mniej niż 15 i nie więcej niż 30 uczniów.

W przypadku małej liczby uczniów należy tworzyć grupy międzyklasowe.

Załącznik nr 7

RAMOWY PLAN NAUCZANIA

LICEUM SZTUK PLASTYCZNYCH

Zawód: plastyk

Specjalność: – formy użytkowe

– wystawiennictwo

– techniki graficzne

– techniki konserwatorskie

– fotografia artystyczna

Tabela nr 15

infoRgrafika

infoRgrafika

Objaśnienia do tabeli nr 15

Przedmioty artystyczne

Poz. 5 Przedmiot „fotografia”

– dla specjalności „techniki konserwatorskie – godziny przeznaczone na przedmiot „fotografia dokumentalna”,

– dla specjalności „fotografia artystyczna” – godziny przeznaczone na przedmiot „wiedza o fotografii”.

Poz. 7 Przedmiot „rysunek zawodowy” nie dotyczy specjalności „fotografia artystyczna”.

Poz. 9 Dotyczy specjalności „techniki konserwatorskie”.

Poz. 10 W uzasadnionych przypadkach przedmiot prowadzony jest wspólnie przez nauczyciela plastyka i nauczyciela praktycznej nauki zawodu.

Poz. 11 Do dyspozycji dyrektora w pięcioletnim cyklu nauczania przeznacza się dodatkowe 2 (dwie) godziny na przedmioty artystyczne lub zawodowe, jeżeli wystąpi taka konieczność.

Dopuszcza się możliwość nauczania przedmiotów artystycznych z zastosowaniem podziału na grupy.

Praktyka zawodowa w klasie III i IV po 4 tygodnie w miarę potrzeb nauczania specjalizacji.

Przedmioty ogólnokształcące

1. Na podstawie ramowego planu dyrektor opracowuje plan nauczania szkoły, który powinien uwzględniać wymiar godzin nauczania religii/etyki/ oraz zajęcia czytelniczo-informacyjne w rocznym wymiarze 2 lub 3 godzin.

2. W planie nauczania, o którym mowa w pkt 1, można przesunąć nauczanie poszczególnych przedmiotów w całości lub w części do innej klasy niż wskazana w ramowym planie nauczania, pod warunkiem nielikwidowania tych przedmiotów i niezmniejszania ich obowiązkowego wymiaru; można również wprowadzić łączne (blokowe) nauczanie przedmiotów pokrewnych, pod warunkiem zapewnienia realizacji obowiązkowego programu nauczania każdego z tych przedmiotów.

3. Godziny będące w dyspozycji dyrektora szkoły można przeznaczyć w klasach I–IV na uzupełnienie treści kształcenia w zakresie przedmiotów uwzględnionych w planie nauczania lub na wprowadzenie do planu nauczania przedmiotu ważnego dla wszechstronnego przygotowania uczniów (np. muzyka).

W klasie V przeznacza się na realizację zajęć z przedmiotów objętych regulaminem egzaminu dojrzałości – części pisemnej, po 2 godziny na każdy z przedmiotów – matematyka i historia.

4. Dopuszcza się możliwość podziału na grupy przy realizacji przedmiotów wymagających prowadzenia ćwiczeń laboratoryjnych:

– języki obce,

– biologia z anatomią,

– fizyka,

– chemia.

5. Podziału na grupy nie powinno się stosować w oddziałach liczących mniej niż 30 uczniów, a na zajęciach z języków obcych – 26 uczniów.

6. Zajęcia wychowania fizycznego prowadzone są w grupach liczących nie mniej niż 15 i nie więcej niż 30 uczniów, oddzielnie z chłopcami i dziewczętami.

W przypadku małej liczby uczniów należy tworzyć grupy międzyklasowe.

Załącznik nr 8

RAMOWY PLAN NAUCZANIA

SZKOŁA BALETOWA

Zawód: tancerz

Tabela nr 16

infoRgrafika

infoRgrafika

Objaśnienia do tabeli nr 16

Przedmioty artystyczne

1. Plan nauczania określa liczbę godzin lekcyjnych dla poszczególnych przedmiotów, grupy przedmiotów oraz godziny będące w dyspozycji dyrektora szkoły.

2. W klasach, w których podano łączną liczbę godzin w poz. 1, 2, 3, 4 i 5, przedmioty i wymiar godzin, stosownie do potrzeb szkoły i indywidualnych uzdolnień uczniów, ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z radą pedagogiczną.

3. Przedmioty wymienione w poz. 8, 10, 11, 12 i 16, dla których podano łączną liczbę godzin, realizowane są w klasach i wymiarach godzin ustalonych przez dyrekcję szkoły w porozumieniu z radą pedagogiczną.

4. Godziny będące w dyspozycji dyrektora szkoły mogą być przeznaczone na uzupełnienie treści kształcenia w zakresie przedmiotów uwzględnionych w planie nauczania, lub na wprowadzenie do planu nauczania przedmiotu ważnego dla przygotowania zawodowego uczniów. Przydział godzin dla poszczególnych klas pozostawia się do dyspozycji dyrektora.

5. Przedmioty wymienione w poz. 1, 2, 3, 4 i 6 prowadzi się w grupach do 15 uczniów.

6. Lekcje tańca klasycznego odbywają się oddzielnie dla chłopców i oddzielnie dla dziewcząt.

7. W ramach przedmiotu „taniec współczesny” mogą być realizowane różne rodzaje techniki, łącznie z jazzową.

8. Przedmiot „zasady charakteryzacji” może być prowadzony w jednym semestrze w obowiązującym wymiarze godzin.

9. W ramach przedmiotu „techniki uzupełniające” może być prowadzona akrobatyka, technika barre au sol i zajęcia przygotowujące do partnerowania dla chłopców i ćwiczenia na palcach dla dziewcząt – w oddzielnych grupach.

10. Nauczanie przedmiotów nadobowiązkowych może być prowadzone pod warunkiem posiadania przez szkołę środków finansowych oraz możliwości organizacyjnych i kadrowych.

11. Nauka gry na fortepianie odbywa się indywidualnie dwa razy w tygodniu po 30 minut.

12. W zakresie tańca klasycznego, charakterystycznego i współczesnego dla uczniów z dowolnie wybranych klas prowadzony jest repertuar szkolny w wymiarze do 32 godzin tygodniowo.

13. Repertuar szkolny, przedmioty wymienione w poz. 1, 2, 3, 4 i 5 oraz ćwiczenia na palcach dla grupy dziewcząt prowadzone są z akompaniamentem. Jeżeli zajęcia z repertuaru szkolnego są prowadzone przy użyciu nagrań z taśmy magnetofonowej, do zajęć tych nie przewiduje się akompaniamentu fortepianowego.

14. Dla nauczycieli przygotowujących indywidualne układy taneczne wchodzące w zakres egzaminu z przygotowania zawodowego w klasie programowo najwyższej oraz w miarę potrzeby dla akompaniatorów przewiduje się po jednej godzinie tygodniowo dla ucznia w okresie trzech miesięcy przed tym egzaminem.

15. Na opiekę nad praktykami scenicznymi uczniów przeznacza się do 20 godzin tygodniowo.

Przedmioty ogólnokształcące

16. Na podstawie ramowego planu dyrektor opracowuje plan nauczania szkoły, który powinien uwzględniać wymiar godzin nauczania religii/etyki/ oraz zajęcia czytelniczo-informacyjne w rocznym wymiarze 2 lub 3 godzin.

17. W planie nauczania, o którym mowa w pkt 16, można przesunąć nauczanie poszczególnych przedmiotów w całości lub w części do innej klasy niż wskazana w ramowym planie nauczania, pod warunkiem nielikwidowania tych przedmiotów i niezmniejszania ich obowiązkowego wymiaru; można również wprowadzić łączne (blokowe) nauczanie przedmiotów pokrewnych, pod warunkiem zapewnienia realizacji obowiązkowego programu nauczania każdego z tych przedmiotów.

18. Jeżeli chodzi o godziny przeznaczone na realizacje grup przedmiotów, dodatkową godzinę można przeznaczyć w całości na nauczanie jednego przedmiotu z grupy lub w I semestrze na nauczanie jednego, a w II semestrze – drugiego przedmiotu z grupy.

19. Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły przeznacza się na realizację zajęć objętych regulaminem egzaminu dojrzałości – części pisemnej, po 2 godziny na każdy z przedmiotów – matematyka i historia.

20. Dopuszcza się możliwość podziału na grupy przy realizacji przedmiotów wymagających prowadzenia ćwiczeń laboratoryjnych:

– języki obce,

– biologia,

– fizyka,

– chemia.

21. Podziału na grupy nie powinno się stosować w oddziałach liczących mniej niż 30 uczniów, a na zajęciach z języków obcych – 26 uczniów.

22. Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze mogą być organizowane w miarę potrzeb dla uczniów, którzy mają zaległości w opanowaniu treści programowych z przedmiotów ogólnokształcących oraz ewentualne uzupełnienie treści kształcenia w związku z wprowadzeniem do realizacji nowego planu i programów nauczania.

Załącznik nr 9

RAMOWY PLAN NAUCZANIA

POLICEALNE STUDIUM CYRKOWE

Zawód: aktor cyrkowy

Tabela nr 17

infoRgrafika

Objaśnienia do tabeli nr 17

Poz. 3, 5, 6 i 7 Zajęcia prowadzone są zbiorowo.

Poz. 14 i 15 Zajęcia prowadzone są grupowo dla 2–6 osób lub indywidualnie.

Poz.16 Godziny przeznaczone na choreografię, język obcy, podstawy psychologii, socjologii i organizacji rynku pracy oraz na reżyserię numeru.

Pozostałe pozycje – zajęcia prowadzone są grupowo dla 2 – 6 osób w zależności od przedmiotu i specyfiki numeru.

Załącznik nr 10

RAMOWY PLAN NAUCZANIA

POLICEALNE STUDIUM ZAWODOWE

WOKALNO-BALETOWE

Zawód: aktor scen muzycznych

Tabela nr 18

infoRgrafika

Objaśnienia do tabeli nr 18

Poz. 1 – 3 Zajęcia prowadzone są w grupach do 15 osób.

Poz. 14 – 16 Zajęcia prowadzone są indywidualnie.

W ramach przedmiotu wymienionego w poz. 3 mogą być realizowane różne rodzaje technik, łącznie z jazzową i stepem.

Przedmioty wymienione w poz. 1 – 4 prowadzone są z akompaniamentem.

Praktyki sceniczne realizowane są zgodnie z planem i wymiarem godzin ustalonym przez dyrektora szkoły.

Załącznik nr 11

RAMOWY PLAN NAUCZANIA

POLICEALNE STUDIUM ZAWODOWE

WOKALNO-AKTORSKIE

Zawód: – aktor scen muzycznych

Tabela nr 19

infoRgrafika

Objaśnienia do tabeli nr 19

Poz. 1 – 3 i 22 Zajęcia prowadzone są indywidualnie.

Poz. 4 – 7 i 17 – 19 Zajęcia prowadzone są grupowo dla 6 – 8 osób.

W ramach przedmiotu wymienionego w poz. 9 mogą być realizowane różne rodzaje technik, łącznie z jazzową.

Przedmioty wymienione w poz. 8 – 10 prowadzone są z akompaniamentem.

Praktyki sceniczne realizowane są zgodnie z planem i wymiarem godzin ustalonym przez dyrektora szkoły.

Załącznik nr 12

RAMOWY PLAN NAUCZANIA

POLICEALNE STUDIUM ZAWODOWE PIOSENKARSKIE

Zawód: muzyk – wokalista

Specjalność: piosenkarz

Tabela nr 20

infoRgrafika

Objaśnienia do tabeli nr 20

Poz. 1 i 5 Zajęcia prowadzone są indywidualnie.

Poz. 2 Zajęcia prowadzone są po 2 osoby.

Poz. 3 Zajęcia prowadzone są grupowo dla 3 lub 4 osób

Poz. 4 Zajęcia prowadzone są grupowo dla 2 lub 3 osób.

Poz. 6 Zajęcia prowadzone są grupowo dla 10 – 12 osób.

Poz. 7 i 8 Zajęcia prowadzone są grupowo dla 12 – 16 osób.

Poz. 9, 10 i 15 Zajęcia prowadzone są w grupach do 6 osób.

Poz. 12 – 14 Zajęcia prowadzone są zbiorowo.

Poz. 18 Zajęcia prowadzone są indywidualnie.

Załącznik nr 13

RAMOWY PLAN NAUCZANIA

POLICEALNE STUDIUM ZAWODOWE RYTMIKI

Zawód: muzyk – nauczyciel rytmiki

Tabela nr 21

infoRgrafika

Objaśnienia do tabeli nr 21

Poz. 1 i 4 Zajęcia prowadzone są w grupach do 10 osób.

Poz. 2 Zajęcia prowadzone są indywidualnie.

Poz. 3 Zajęcia prowadzone są po 2 osoby.

Poz. 5 W I roku zajęcia prowadzone są indywidualnie, w II roku – zbiorowo.

Poz. 6 Zajęcia prowadzone są w grupach dla 10 – 12 osób.

Poz. 7 Zajęcia prowadzone są po 2 osoby.

Poz. 8, 11 i 12 Zajęcia prowadzone są grupowo dla 12 – 16 osób.

Poz. 9, 10 i 14 –16 Zajęcia prowadzone są zbiorowo.

Poz. 13 Zajęcia prowadzone są po 2 lub 3 osoby.

Załącznik nr 14

RAMOWY PLAN NAUCZANIA

POLICEALNE STUDIUM ZAWODOWE PLASTYCZNE

POLICEALNE STUDIUM ZAWODOWE TECHNIKI TEATRALNO-FILMOWEJ

Zawód: plastyk

Zawód: plastyk

Specjalność: techniki konserwatorskie

Specjalność: techniczna realizacja widowisk

Tabela nr 22

infoRgrafika

Objaśnienia do tabeli nr 22

Poz. 1 Przedmiot „historia sztuki” jest poszerzony o wiedzę z zakresu specjalności.

Poz. 3 Dotyczy specjalności „techniczna realizacja widowisk”.

Poz. 4 Dotyczy specjalności „techniki konserwatorskie”.

Poz. 6 Przedmiot jest poszerzony o materiałoznawstwo stosownie do potrzeb specjalności.

Poz. 7 Dotyczy specjalności „techniki konserwatorskie”.

Poz. 8 W uzasadnionych przypadkach przedmiot jest prowadzony wspólnie przez nauczyciela plastyka i nauczyciela praktycznej nauki zawodu.

Poz. 11 Do dyspozycji dyrektora w dwuletnim cyklu nauczania przeznacza się dodatkowe 2 godziny na przedmioty artystyczne lub wspomagające, jeżeli wystąpi taka konieczność (np. na chemię).

Dopuszcza się możliwość nauczania przedmiotów artystycznych z zastosowaniem podziału na grupy.

Zajęcia wychowania fizycznego zaleca się prowadzić oddzielnie z chłopcami i dziewczętami. W przypadku małej liczby uczniów należy tworzyć grupy międzyklasowe.

Praktyka zawodowa po pierwszym roku trwa 4 tygodnie w miarę potrzeb nauczanej specjalności.

Załącznik nr 15

RAMOWY PLAN NAUCZANIA

POMATURALNE STUDIUM KSZTAŁCENIA ANIMATORÓW KULTURY I BIBLIOTEKARZY

Zawód: bibliotekarz

Studium stacjonarne

Tabela nr 23

infoRgrafika

infoRgrafika

RAMOWY PLAN NAUCZANIA

POMATURALNE STUDIUM KSZTAŁCENIA

ANIMATORÓW KULTURY I BIBLIOTEKARZY

Zawód: bibliotekarz

Studium zaoczne

Tabela nr 24

infoRgrafika

Objaśnienia do tabeli nr 23 i 24

1. Plany nauczania dla zawodu bibliotekarz określają zestaw obowiązkowych przedmiotów zawodowych i ogólnych oraz propozycje nadobowiązkowych zajęć lekcyjnych (do wyboru przez szkoły).

2. Plany nauczania mają charakter ramowy; na podstawie planów dyrektor szkoły opracowuje szczegółowy arkusz zawierający organizację prac danego ośrodka szkolnego. Wymiary godzin poszczególnych przedmiotów ustalone w planie nauczania dla cyklu kształcenia (w formie stacjonarnej) dzielone są odpowiednio na lata nauki.

3. Oddział (klasę) można dzielić na grupy na zajęciach, dla których z treści programu nauczania wynika konieczność:

– prowadzenia zajęć laboratoryjnych – „Technologie informacyjne”, „Komputeryzacja biblioteki”, „Języki obce”;

– ćwiczeń z przedmiotów zawodowych – „Warsztaty czytelnicze”, „Źródła informacji. Działalność informacyjna”, „Gromadzenie i udostępnianie zbiorów”, „Opracowanie zbiorów”.

4. Podział na grupy stosuje się w oddziałach liczących więcej niż 30 słuchaczy, a na zajęciach z języków obcych – 26 słuchaczy, przy czym liczba zajęć prowadzonych w grupach nie, powinna przekraczać 50% wymiaru godzin lekcyjnych przeznaczonych na realizację danego przedmiotu, oprócz języków obcych, z których zajęcia w grupach mogą być prowadzone w szerszym zakresie.

5. Zakres dzielenia oddziału (klasy) na grupy uzależniony jest od warunków finansowych, lokalowych i kadrowych szkoły.

6. Zajęcia wychowania fizycznego prowadzone są w grupach liczących nie mniej niż 15 i nie więcej niż 30 słuchaczy (oddzielnie wg płci). W przypadku małej liczby słuchaczy należy tworzyć grupy międzyklasowe.

7. Przedmioty nadobowiązkowe realizuje studium w oparciu o specyfikę nauczania, własne możliwości kadrowe i finansowe – w różnym czasie cyklu nauczania. Tematyka i liczba godzin na poszczególne przedmioty nadobowiązkowe ustalana jest przez dyrektora szkoły.

RAMOWY PLAN NAUCZANIA

POMATURALNE STUDIUM KSZTAŁCENIA

ANIMATORÓW KULTURY I BIBLIOTEKARZY

Zawód: bibliotekarz

Specjalizacja: biblioterapia

Tabela nr 25

infoRgrafika

Załącznik nr 16

RAMOWY PLAN NAUCZANIA

POMATURALNE STUDIUM KSZTAŁCENIA

ANIMATORÓW KULTURY I BIBLIOTEKARZY

Zawód: animator kultury

Tabela nr 26

infoRgrafika

ZAJĘCIA FAKULTATYWNE

PLAN NAUCZANIA ANIMACJI WYSPECJALIZOWANEJ

infoRgrafika

infoRgrafika

RAMOWY PLAN NAUCZANIA

POMATURALNE STUDIUM KSZTAŁCENIA

ANIMATORÓW KULTURY I BIBLIOTEKARZY

Zawód: animator kultury

Specjalizacja: animator społeczności lokalnych

Tabela nr 27

infoRgrafika

Załącznik nr 17

RAMOWY PLAN NAUCZANIA

OGNISKO ARTYSTYCZNE

Specjalność muzyczna

Tabela nr 28

DZIAŁ DZIECIĘCY

infoRgrafika

DZIAŁ MŁODZIEŻOWY

infoRgrafika

Przydział godzin na poszczególne przedmioty ustala dyrektor ogniska artystycznego.

RAMOWY PLAN NAUCZANIA

OGNISKO ARTYSTYCZNE

Specjalność plastyczna

Tabela nr 29

DZIAŁ DZIECIĘCY

infoRgrafika

DZIAŁ MŁODZIEŻOWY

infoRgrafika

Przydział godzin na poszczególne przedmioty ustala dyrektor ogniska artystycznego.

RAMOWY PLAN NAUCZANIA

OGNISKO ARTYSTYCZNE

Specjalność baletowa

Tabela nr 30

DZIAŁ DZIECIĘCY

infoRgrafika

DZIAŁ MŁODZIEŻOWY

infoRgrafika

Przydział godzin na poszczególne przedmioty ustala dyrektor ogniska artystycznego.

Poz. 1 W dziale dziecięcym oraz poz. 1 i 2 w dziale młodzieżowym z akompaniamentem.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00