Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 1998-10-07 do 2004-10-28
Wersja archiwalna od 1998-10-07 do 2004-10-28
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 7 września 1998 r.
w sprawie zasad i trybu umarzania dowodów zawarcia umowy rachunku oszczędnościowego.
Na podstawie art. 61 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (Dz. U. Nr 140, poz. 939) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Imienny dokument potwierdzający zawarcie umowy rachunku oszczędnościowego, zwany dalej „dowodem", może być umorzony w razie utraty wskutek zniszczenia, zaginięcia lub bezprawnego zaboru.
2. Umorzenie utraconego dowodu może nastąpić, na wniosek posiadacza rachunku, jego pełnomocnika lub przedstawiciela ustawowego, zwanego dalej „osobą zainteresowaną".
§ 2. O umorzeniu rozstrzyga oddział banku prowadzący rachunek.
§ 3. 1. Wniosek o umorzenie utraconego dowodu może być złożony w każdej placówce banku, z którym zawarta została umowa rachunku oszczędnościowego, potwierdzona tym dowodem.
2. Wniosek powinien zawierać:
1) imię i nazwisko posiadacza lub posiadaczy rachunku, datę i miejsce urodzenia, imiona rodziców oraz adres,
2) określenie numeru i symboli dowodu, a w razie niemożności ich określenia - nazwę placówki banku, w której dowód został wystawiony,
3) dokładne lub przybliżone określenie stanu wkładu oszczędnościowego,
4) wskazanie okoliczności utraty dowodu i wskazanie ewentualnych środków dowodowych na tę okoliczność.
3. Jeżeli osoba zainteresowana nie może określić danych, o których mowa w ust. 2 pkt 2 i 3, powinna złożyć we wniosku odpowiednie oświadczenie w celu uzupełnienia tych danych przez bank.
4. Jeżeli wniosek dotyczy rachunku, którego posiadacz lub posiadacze udzielili stałego pełnomocnictwa do dysponowania tym rachunkiem, do wniosku należy dołączyć oświadczenie pełnomocnika, że dowód nie znajduje się w jego posiadaniu. W razie złożenia wniosku przez pełnomocnika, powinien on dołączyć do wniosku analogiczne oświadczenie posiadacza lub posiadaczy rachunku.
5. W razie gdy posiadacz rachunku ma dwóch przedstawicieli ustawowych, a wniosek składa jeden z nich, powinien on dołączyć do wniosku oświadczenie drugiego przedstawiciela, że dowód nie znajduje się w jego posiadaniu.
6. Bank odstąpi od wymaganych oświadczeń, o których mowa w ust. 4 i 5, jeżeli uzyskanie takich oświadczeń nie jest możliwe.
7. W razie gdy utrata dowodu nastąpiła łącznie z utratą dokumentu stwierdzającego tożsamość, wnioskodawca powinien dołączyć do wniosku oświadczenie o zgłoszeniu do właściwego organu faktu utraty tego dokumentu.
§ 4. 1. Placówka banku, o której mowa w § 3 ust. 1, przesyła wniosek wraz z dokumentami do oddziału banku prowadzącego rachunek.
2. Oddział, o którym mowa w ust. 1:
1) sprawdza wymienione we wniosku dane dotyczące utraconego dowodu,
2) dokonuje zastrzeżenia wypłat,
3) wywiesza w swoim lokalu, przeznaczonym do obsługi klientów, w widocznym miejscu, ogłoszenie o toczącym się postępowaniu o umorzenie dowodu, a w uzasadnionych przypadkach kieruje ogłoszenie do innych oddziałów tego banku.
3. Ogłoszenie powinno zawierać:
1) dane o posiadaczu lub posiadaczach rachunku oraz oznaczenie utraconego dowodu,
2) informację, że osoby, które roszczą sobie prawa do utraconego dowodu z tytułu przelewu na ich rzecz wierzytelności z tego dowodu, mogą zgłaszać swoje prawa,
3) wezwanie osób, w których posiadaniu znajduje się utracony dowód, do złożenia go w dowolnej placówce banku,
4) wskazanie 30-dniowego terminu do zgłoszenia praw (pkt 2), ewentualnie innych zastrzeżeń i złożenia dowodu (pkt 3), licząc od dnia ogłoszenia,
5) zastrzeżenie, że niezgłoszenie praw do utraconego dowodu i niezłożenie go w placówce banku w wyznaczonym terminie, określonym w ogłoszeniu, może spowodować umorzenie dowodu.
§ 5. 1. Jeżeli w terminie, o którym mowa w § 4 ust. 3 pkt 4:
1) osoba zainteresowana odnajdzie dowód - powinna zawiadomić o tym właściwy oddział banku,
2) osoba trzecia złoży dowód i nie zgłosi na piśmie zastrzeżeń co do wydania go posiadaczowi rachunku - właściwy oddział banku wydaje go posiadaczowi rachunku lub wystawia nowy dowód,
3) właściwy oddział banku ustali w inny sposób, że dowód znajduje się w czyimkolwiek posiadaniu - zawiadamia o tym osobę zainteresowaną.
2. Jeżeli osoba trzecia w terminie przewidzianym w § 4 ust. 3 pkt 4 zgłosi swoje prawo do utraconego i nie odnalezionego dowodu z tytułu pisemnego przelewu wierzytelności z tego dowodu, właściwy oddział banku zawiadamia o tym osobę zainteresowaną, wstrzymując załatwienie wniosku.
3. Po upływie terminu określonego w § 4 ust. 3 pkt 4, jeżeli utracony dowód nie odnalazł się i ze strony osób trzecich nie zostały zgłoszone prawa do tego dowodu, oddział banku prowadzący rachunek rozstrzyga o umorzeniu dowodu.
§ 6. W razie umorzenia utraconego dowodu, właściwy oddział banku wystawia na żądanie osoby, na której rzecz nastąpiło umorzenie - nowy dowód.
§ 7. Oddział banku prowadzący rachunek odmawia umorzenia dowodu, jeżeli brak podstaw do rozstrzygnięcia o jego umorzeniu.
§ 8. Do postępowań wszczętych i nie zakończonych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia stosuje się przepisy niniejszego rozporządzenia.
§ 9. Przewidziany w rozporządzeniu tryb umarzania dowodów nie wyłącza postępowania sądowego, określonego w przepisach o umarzaniu utraconych dokumentów.
§ 10. Wysokość oraz zasady ponoszenia opłat i kosztów postępowania w sprawach objętych rozporządzeniem regulują odrębne przepisy.
§ 11. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Sprawiedliwości: w z. J. Niemcewicz