Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 1998-07-25 do 2002-07-01
Wersja archiwalna od 1998-07-25 do 2002-07-01
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SKARBU PAŃSTWA
z dnia 16 czerwca 1998 r.
w sprawie nadania statutu Wojskowej Agencji Mieszkaniowej.
Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 86, poz. 433, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 oraz z 1997 r. Nr 6, poz. 31, Nr 80, poz. 506 i Nr 106, poz. 678) zarządza się, co następuje:
§ 1. Wojskowej Agencji Mieszkaniowej nadaje się statut, stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§ 2. W związku z art. 68 pkt 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o zmianie niektórych ustaw normujących funkcjonowanie gospodarki i administracji publicznej (Dz. U. Nr 106, poz. 496 i Nr 156, poz. 775) traci moc rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 23 listopada 1995 r. w sprawie nadania statutu Wojskowej Agencji Mieszkaniowej (Dz. U. Nr 136, poz. 674).
§ 3. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Skarbu Państwa: E. Wąsacz
Załącznik o rozporządzenia Ministra
Skarbu Państwa z dnia 16 czerwca
1998 r. (poz. 549)
STATUT
WOJSKOWEJ AGENCJI MIESZKANIOWEJ
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1. Wojskowa Agencja Mieszkaniowa, zwana dalej „Agencją”, działa na podstawie ustawy z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 86, poz. 433, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 oraz z 1997 r. Nr 6, poz. 31, Nr 80, poz. 506 i Nr 106, poz. 678), zwanej dalej „ustawą”, oraz niniejszego statutu.
§ 2. 1. Agencja jest państwową jednostką organizacyjną posiadającą osobowość prawną, wykonującą prawo własności i inne prawa rzeczowe na rzecz Skarbu Państwa w stosunku do gruntów, budynków i lokali mieszkalnych, określonych w art. 14 ust. 1 ustawy.
2. Siedzibą Agencji jest m. st. Warszawa.
3. Zwierzchni nadzór nad Agencją sprawuje Minister Skarbu Państwa.
§ 3. Agencja realizuje zadania własne i zlecone określone w art. 16 ustawy, prowadząc samodzielną gospodarkę finansową w ramach przychodów, o których mowa w art. 19 ust. 2 ustawy, zgodnie z przepisami zawartymi w odrębnym rozporządzeniu.
Rozdział 2
Rada Nadzorcza
§ 4. 1. Rada Nadzorcza Agencji, zwana dalej „Radą”, jest organem Agencji sprawującym nadzór nad jej działalnością.
2. Rada, w ramach nadzoru, wykonuje w szczególności obowiązki określone w art. 11 ust. 3 ustawy.
3. Skład Rady, tryb powoływania i odwoływania przewodniczącego i członków Rady oraz okres kadencji określa art. 11 ust. 1 i 2 ustawy.
4. Radą kieruje przewodniczący Rady i reprezentuje ją na zewnątrz.
§ 5. 1. Rada wybiera ze swojego składu i odwołuje zastępcę przewodniczącego Rady oraz sekretarza Rady.
2. Tryb wyboru i odwołania osób, o których mowa w ust. 1, określa regulamin Rady.
§ 6. 1. Mandaty członków Rady wygasają:
1) z dniem przyjęcia rocznego sprawozdania finansowego Agencji za ostatni rok ich działania,
2) w razie śmierci.
2. Odwołanie członka Rady przed upływem kadencji może nastąpić w trybie określonym w art. 11 ust. 2 ustawy.
3. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio w razie zrzeczenia się mandatu.
§ 7. 1. Rada obraduje na posiedzeniach zwoływanych nie rzadziej niż raz na kwartał.
2. Posiedzenia Rady zwołuje przewodniczący Rady z własnej inicjatywy lub na wniosek Prezesa Agencji albo co najmniej dwóch członków Rady.
3. W razie nieobecności przewodniczącego Rady, posiedzenia zwołuje zastępca przewodniczącego Rady.
4. Dla ważności uchwał Rady jest wymagane zaproszenie wszystkich członków Rady.
5. Rada podejmuje uchwały bezwzględną większością głosów, w obecności co najmniej połowy członków Rady.
6. Członkowie Rady uczestniczą osobiście w posiedzeniach Rady.
7. Szczegółowy tryb pracy Rady określa regulamin Rady, uchwalony przez Radę i zatwierdzony przez Ministra Skarbu Państwa w uzgodnieniu z Ministrem Obrony Narodowej.
§ 8. 1. Obsługę prac Rady zapewnia Biuro Prezesa Agencji.
2. Agencja ponosi koszty powstałe w związku z wynagrodzeniem członków Rady, określonym na podstawie przepisu art. 20 ust. 2 ustawy, a ponadto koszty podróży i zakwaterowania oraz diet, na zasadach określonych w przepisach w sprawie zasad ustalania oraz wysokości należności przysługujących pracownikom z tytułu podróży służbowych na obszarze kraju.
Rozdział 3
Prezes Agencji
§ 9. 1. Prezes Agencji jest organem Agencji, powoływanym i odwoływanym stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy, który kieruje jej działalnością, reprezentuje ją na zewnątrz i ponosi odpowiedzialność za realizację zadań Agencji.
2. Prezes Agencji realizuje w szczególności zadania określone w art. 12 ust. 2 ustawy.
3. Prezes Agencji działa przy pomocy trzech zastępców Prezesa oraz kierowników zespołów i sekcji Biura Prezesa Agencji, a także dyrektorów oddziałów rejonowych i terenowych, którzy są przed nim odpowiedzialni za całość spraw objętych ich zakresem działania.
4. W razie nieobecności Prezesa Agencji lub czasowej niemożności wykonywania przez niego czynności służbowych, działalnością Agencji kieruje i reprezentuje ją na zewnątrz, wyznaczony przez Prezesa Agencji, jeden z jego zastępców oraz ponosi odpowiedzialność w zakresie powierzonych mu kompetencji.
§ 10. 1. Zastępcy Prezesa Agencji są powoływani i odwoływani przez Ministra Skarbu Państwa w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej, na wniosek Prezesa Agencji.
2. Zakres obowiązków i kompetencji zastępców Prezesa Agencji określa Prezes Agencji w regulaminie organizacyjnym Agencji.
3. Na stanowiska służbowe w Agencji mogą być wyznaczani żołnierze zawodowi, o których mowa w art. 20 ust. 3 ustawy; żołnierzom tym przysługuje uposażenie i świadczenia przewidziane w odrębnych przepisach.
§ 11. 1. Prezes Agencji może powoływać stałe i doraźne komisje problemowe, składające się z pracowników Agencji, jak również zatrudniać inne osoby w charakterze doradców i ekspertów.
2. Prezes Agencji:
1) powołuje i odwołuje dyrektorów oddziałów rejonowych i terenowych Agencji, na zasadach określonych w art. 13 ust. 1 ustawy,
2) zatrudnia i zwalnia pracowników Biura Prezesa Agencji oraz wykonuje wobec tych pracowników inne czynności w sprawach z zakresu prawa pracy,
3) koordynuje działalność dyrektorów oddziałów rejonowych Agencji oraz kontroluje i nadzoruje pracę oddziałów rejonowych i terenowych Agencji,
4) wydaje, jako organ drugiej instancji, decyzje w sprawach odwołań od decyzji wydanych w pierwszej instancji przez dyrektora oddziału rejonowego Agencji,
5) nadaje regulamin organizacyjny Agencji, po zasięgnięciu opinii Rady,
6) wydaje zarządzenia wewnętrzne, decyzje, wytyczne regulujące tryb działania Agencji.
3. Prezes Agencji może ponadto:
1) zaciągać kredyty, w tym kredyty długoterminowe - po zasięgnięciu opinii Rady,
2) zezwalać, po zasięgnięciu opinii Rady, na bezprzetargowe wynajmowanie lokali użytkowych i wydzierżawianie gruntów podmiotom gospodarczym i innym jednostkom organizacyjnym realizującym zadania na rzecz obronności Państwa, jeżeli takie zadania będą wykonywane w tych lokalach lub na tych gruntach; stawki czynszu za najem i dzierżawę powinny odpowiadać średnim rynkowym stawkom dla danego typu działalności gospodarczej w garnizonie (miejscowości, dzielnicy),
3) zezwalać na sprzedaż nieruchomości określonych w art. 14 ust. 1 ustawy oraz lokali mieszkalnych i użytkowych w budynkach mieszkalnych w trybie przetargowym, jeżeli w danym garnizonie brak jest możliwości ich zagospodarowania w ramach Agencji.
Rozdział 4
Biuro Prezesa Agencji
§ 12. 1. Biuro Prezesa Agencji, zwane dalej „Biurem”, jest jego aparatem wykonawczym.
2. Prezes Agencji kieruje Biurem przy pomocy zastępców Prezesa Agencji.
3. W skład Biura wchodzą trzy piony: mieszkaniowy, inwestycyjno-remontowy i ekonomiczno-finansowy, którymi kierują zastępcy Prezesa Agencji, oraz dwa zespoły podległe bezpośrednio Prezesowi Agencji: organizacyjno-personalny i prawny.
4. W skład pionów wymienionych w ust. 3 wchodzą zespoły, sekcje i samodzielne stanowiska pracy. Zespołami i sekcjami kierują kierownicy.
5. Organizację wewnętrzną, zakres zadań pionów oraz zakres obowiązków i kompetencji kierowników zespołów i sekcji Biura określa Prezes Agencji w regulaminie organizacyjnym Agencji.
§ 13. Zadaniem Biura jest w szczególności:
1) koordynowanie działalności jednostek organizacyjnych Agencji,
2) opracowywanie materiałów planistycznych, analitycznych i sprawozdawczych, dotyczących realizacji zadań Agencji,
3) prowadzenie spraw w zakresie stałego i tymczasowego zakwaterowania osób uprawnionych do osobnych kwater stałych,
4) opracowywanie projektów aktów normatywnych, w tym o charakterze wewnętrznym, dotyczących działalności Agencji,
5) prowadzenie działalności kontrolnej,
6) prowadzenie spraw organizacyjnych, personalnych oraz kształcenia zawodowego,
7) realizowanie zadań związanych ze współdziałaniem Agencji z instytucjami, urzędami, osobami prawnymi i fizycznymi w zakresie zadań statutowych,
8) obsługa prac Rady.
Rozdział 5
Oddziały rejonowe i terenowe Agencji oraz ich właściwość rzeczowa i terytorialna
§ 14. 1. Tworzy się oddziały rejonowe Agencji w garnizonach: Bydgoszcz, Gdynia, Kraków, Lublin, Olsztyn, Poznań, Szczecin, Wrocław i Zielona Góra oraz dwa oddziały rejonowe Agencji w Warszawie.
2. Prezes Agencji, w uzgodnieniu z Ministrem Skarbu Państwa oraz Ministrem Obrony Narodowej, może tworzyć, przekształcać lub znosić oddziały rejonowe Agencji, określając szczegółowo zakres ich działania.
3. Organizację wewnętrzną oddziału rejonowego Agencji, z uwzględnieniem komórek organizacyjnych oraz samodzielnych stanowisk pracy, określa regulamin organizacyjny, ustalany przez dyrektora tego oddziału i zatwierdzany przez Prezesa Agencji.
§ 15. 1. Na obszarze działania oddziału rejonowego, gdzie Agencja administruje zasobem ponad 2 000 kwater, tworzy się oddziały terenowe Agencji po uzyskaniu opinii właściwych terytorialnie dowódców rodzajów Sił Zbrojnych lub okręgów wojskowych.
2. W przypadkach uzasadnionych względami terytorialnymi mogą być tworzone oddziały terenowe na obszarach, na których Agencja administruje zasobem mniejszym niż 2 000 kwater.
3. W ramach oddziału terenowego Agencji, w zależności od potrzeb, mogą być tworzone filie, rejony obsługi mieszkańców lub samodzielne stanowiska pracy.
4. Prezes Agencji tworzy oraz może przekształcać lub znosić oddziały terenowe Agencji, określając szczegółowo zakres ich działania.
5. Organizację wewnętrzną oddziału terenowego Agencji, z uwzględnieniem komórek organizacyjnych oraz samodzielnych stanowisk pracy, określa dyrektor tego oddziału w regulaminie organizacyjnym, zatwierdzonym przez dyrektora oddziału rejonowego Agencji.
§ 16. 1. Pracami oddziałów rejonowych Agencji kierują dyrektorzy tych oddziałów.
2. Pracami oddziałów terenowych Agencji kierują dyrektorzy, którzy ponoszą odpowiedzialność przed dyrektorami oddziałów rejonowych Agencji za całość spraw objętych ich zakresem działania.
3. W granicach określonych przez ustawę lub statut dyrektorzy oddziałów rejonowych i terenowych Agencji wydają decyzje administracyjne i reprezentują Agencję na zewnątrz.
§ 17. Dyrektorzy oddziału rejonowego Agencji:
1) występują z wnioskami do Prezesa Agencji o powołanie lub odwołanie dyrektorów oddziałów terenowych Agencji, po uzgodnieniu z właściwym terytorialnie dowódcą rodzaju Sił Zbrojnych lub okręgu wojskowego,
2) zatrudnia i zwalnia pracowników oddziału rejonowego oraz wykonuje wobec tych pracowników inne czynności w sprawach z zakresu prawa pracy,
3) wydaje, jako organ pierwszej instancji, decyzje w sprawach, o których mowa w § 19, z tym że dyrektor Oddziału Rejonowego Garnizonu Warszawa - również w sprawach, o których mowa w § 20 pkt 5 i 6,
4) wykonuje funkcje organu wyższego stopnia, w rozumieniu przepisów o postępowaniu administracyjnym, w stosunku do dyrektorów oddziałów terenowych Agencji, w tym wydaje, jako organ drugiej instancji, decyzje w sprawach odwołań od decyzji wydanych w pierwszej instancji przez dyrektora oddziału terenowego Agencji.
§ 18. Dyrektor oddziału terenowego Agencji:
1) zatrudnia i zwalnia pracowników oddziału terenowego oraz wykonuje wobec tych pracowników inne czynności w sprawach z zakresu prawa pracy,
2) wydaje, jako organ pierwszej instancji, decyzje w sprawach, o których mowa w § 20, a w Garnizonie Warszawa - z zastrzeżeniem spraw określonych w § 20 pkt 5 i 6.
§ 19. Do zadań oddziałów rejonowych Agencji należą zadania wynikające z ustawy, a w szczególności:
1) dokonywanie obrotu nieruchomościami w zakresie zadań Agencji, w tym:
a) zawieranie umów sprzedaży osobnych kwater stałych oraz lokali mieszkalnych i użytkowych, a także budynków, gruntów wraz z infrastrukturą techniczną i społeczną związaną z zasobem mieszkaniowym,
b) zawieranie umów kupna gruntów, budynków i lokali, a także umów najmu budynków i lokali oraz umów dzierżawy gruntów na potrzeby Agencji,
c) dokonywanie innych czynności cywilnoprawnych, dotyczących nieruchomości określonych w art. 14 ust. 1 ustawy, z wyjątkiem czynności, o których mowa w § 20 pkt 8,
2) przekazywanie gruntów i budynków właściwym organom lub osobom prawnym w wypadkach określonych w ustawie po uzyskaniu zgody Prezesa Agencji,
3) zawieranie umów i wypłacanie ekwiwalentu pieniężnego w zamian za rezygnację z kwatery,
4) realizowanie budownictwa mieszkaniowego jako inwestor bezpośredni,
5) opracowywanie planów remontów zasobu mieszkaniowego i hotelowo-internatowego,
6) prowadzenie innej działalności gospodarczej.
§ 20. Do zadań oddziałów terenowych Agencji należą zadania wynikające z ustawy, a w szczególności:
1) wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach przydziału osobnych kwater stałych,
2) zawieranie umów najmu lokali mieszkalnych z pracownikami zatrudnionymi w jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej oraz z innymi osobami nie będącymi żołnierzami zawodowymi,
3) wydawanie decyzji i wypłacanie świadczeń wynikających z prawa do osobnej kwatery stałej, z zastrzeżeniem § 19 pkt 3,
4) przekwaterowywanie osób zajmujących osobne kwatery stałe,
5) organizowanie tymczasowego zakwaterowania przez utrzymywanie i tworzenie bazy internatowej i wydzielanie kwater na to zakwaterowanie, a także współdziałanie z podmiotami gospodarczymi zajmującymi się pośrednictwem wynajmowania i zamiany mieszkań,
6) tymczasowe zakwaterowanie żołnierzy zawodowych oraz zamiejscowych pracowników jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej w internatach i kwaterach,
7) organizowanie i prowadzenie hoteli i internatów garnizonowych w miarę występujących potrzeb i możliwości,
8) prowadzenie gospodarki budynkami, lokalami użytkowymi i gruntami czasowo nie wykorzystywanymi, w tym zawieranie umów najmu, dzierżawy i użyczenia tych budynków, lokali i gruntów,
9) wykonywanie remontów i bieżącej konserwacji budynków mieszkalnych, hotelowo-internatowych oraz infrastruktury technicznej i społecznej,
10) administrowanie zasobem nieruchomości Agencji,
11) świadczenie usług na rzecz osób uprawnionych do kwatery i najemców w budynkach mieszkalnych Agencji,
12) prowadzenie innej działalności gospodarczej,
13) realizowanie zadań wynikających z art. 16 ust. 2 pkt 5 ustawy,
14) wykonywanie zadań z zakresu obrony cywilnej oraz powszechnej samoobrony ludności.
§ 21. W ramach oddziałów rejonowych i terenowych Agencji mogą być tworzone wyodrębnione jednostki gospodarcze Agencji, prowadzące działalność na podstawie pełnego rozrachunku wewnętrznego.
Rozdział 6
Udzielanie pełnomocnictw
§ 22. 1. Prezes Agencji może udzielać swoim zastępcom oraz dyrektorom oddziałów rejonowych i terenowych Agencji pełnomocnictw ogólnych i szczególnych do dokonywania wszelkich czynności w swoim imieniu.
2. Szczególne pełnomocnictwo jest wymagane do następujących czynności prawnych:
1) zbycia oraz przekazania nieruchomości w użytkowanie wieczyste o wartości stanowiącej równowartość 20 000 ECU lub więcej w złotych polskich, z wyjątkiem sprzedaży osobnych kwater stałych i lokali mieszkalnych,
2) wniesienia nieruchomości do spółki,
3) nieodpłatnego przekazania mienia,
4) zaciągania kredytów.
3. Pełnomocnictwo może upoważniać do ustanawiania innych pełnomocników spośród pracowników odpowiednio Biura albo oddziałów rejonowych lub terenowych Agencji.
§ 23. 1. Dyrektor oddziału rejonowego i terenowego Agencji może udzielać pełnomocnictw szczególnych kierownikom jednostek gospodarczych Agencji, o których mowa w § 21, do podejmowania wszelkich czynności w jego imieniu.
2. Dyrektor oddziału terenowego Agencji może udzielać pełnomocnictw szczególnych, o których mowa w ust. 1, również kierownikom filii tego oddziału.
§ 24. W sprawach nie uregulowanych w statucie do udzielania pełnomocnictw stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego.
Rozdział 7
System kontroli wewnętrznej
§ 25. Za zorganizowanie i prawidłowe działanie kontroli wewnętrznej, a także za należyte wykorzystanie wyników kontroli jest odpowiedzialny Prezes Agencji.
§ 26. 1. Czynności kontrolne w zakresie swojego działania wykonują:
1) z urzędu - Prezes Agencji i jego zastępcy oraz dyrektorzy oddziałów rejonowych i terenowych Agencji,
2) członkowie Rady oraz kierownicy zespołów i sekcji Biura, a także inni pracownicy Agencji, w razie posiadania upoważnień, o których mowa, odpowiednio, w § 28 ust. 1 i 2.
2. W zależności od potrzeb Prezes Agencji oraz dyrektorzy oddziałów rejonowych i terenowych Agencji mogą powoływać zespoły kontrolne spośród pracowników odpowiednio Biura lub oddziału.
§ 27. 1. Kontrola wewnętrzna polega na badaniu:
1) czynności w toku ich wykonywania, w celu oceny prawidłowości ich realizacji, w szczególności z punktu widzenia legalności i gospodarności,
2) rzeczywistego stanu rzeczowych i pieniężnych składników majątkowych oraz prawidłowości ich zabezpieczenia przed kradzieżą, zniszczeniem, uszkodzeniem lub innymi szkodami,
3) stanu faktycznego i dokumentów odzwierciedlających czynności już dokonane.
2. Kontroli wewnętrznej podlegają zespoły i sekcje Biura oraz oddziały rejonowe i terenowe Agencji.
§ 28. 1. Podstawą do podjęcia czynności kontrolnych przez członka Rady jest imienne upoważnienie udzielone na piśmie przez przewodniczącego Rady na podstawie uchwały Rady.
2. Podstawą do podjęcia czynności kontrolnych przez pracowników Agencji jest imienne upoważnienie, udzielone na piśmie przez Prezesa Agencji lub dyrektora oddziału rejonowego Agencji.
3. Kontrolujący podlega wyłączeniu od udziału w kontroli, jeżeli wyniki kontroli mogą dotyczyć jego praw lub obowiązków albo praw lub obowiązków jego małżonka, krewnych i powinowatych bądź osób związanych z nim z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, a także jeżeli zachodzi uzasadniona wątpliwość co do bezstronności kontrolującego. Czynności kontrolne nie mogą być podjęte przed rozstrzygnięciem przez Prezesa Agencji lub dyrektora oddziału sprawy wyłączenia tych osób od udziału w kontroli.
4. Pracownicy Agencji są obowiązani do udzielania kontrolującemu niezbędnych wyjaśnień i pomocy oraz udostępniania dokumentów dotyczących przedmiotu kontroli.
§ 29. Wyniki kontroli stanowią podstawę do podjęcia przez Prezesa Agencji oraz dyrektorów oddziałów rejonowych i terenowych Agencji czynności zmierzających do zapobieżenia powstawaniu nieprawidłowości oraz usunięcia uchybień stwierdzonych w toku kontroli.
§ 30. 1. W razie ujawnienia w toku kontroli czynu mającego znamiona przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym odpowiednio Prezesa Agencji albo dyrektora oddziału rejonowego lub terenowego Agencji, jak również zabezpiecza dokumenty i przedmioty stanowiące dowód przestępstwa.
2. Prezes Agencji oraz dyrektorzy oddziałów rejonowych i terenowych Agencji, w razie ujawnienia w toku kontroli przestępstwa ściganego z urzędu, są obowiązani niezwłocznie zawiadomić właściwe organy oraz przedsięwziąć czynności nie cierpiące zwłoki, wynikające z przepisów Kodeksu postępowania karnego.