Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 1999-01-01
Wersja aktualna od 1999-01-01
obowiązujący
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
z dnia 12 maja 1998 r.
w sprawie szczegółowego trybu likwidacji pracowniczych funduszy emerytalnych, którymi zarządzanie nie zostało przejęte przez inne pracownicze towarzystwa emerytalne, a w szczególności sposobu i terminu składania przez członków funduszy dyspozycji dotyczących sposobu wykorzystania środków zgromadzonych na ich rachunkach
Na podstawie art. 78 ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych (Dz. U. Nr 139, poz. 934) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Zarząd w dniu rozpoczęcia likwidacji] 1. W dniu rozpoczęcia likwidacji pracowniczego funduszu emerytalnego zarząd nad tym funduszem przejmuje likwidator.
2. Likwidator reprezentuje pracowniczy fundusz emerytalny wobec osób trzecich.
§ 2.[Bilans otwarcia likwidacji, program likwidacji i sprawozdanie z przebiegu likwidacji] 1. Likwidator przedstawia do zatwierdzenia Urzędowi Nadzoru nad Funduszami Emerytalnymi bilans otwarcia likwidacji pracowniczego funduszu emerytalnego, sporządzony na dzień rozpoczęcia likwidacji, oraz program likwidacji tego funduszu.
2. Likwidator w terminie do 15 dnia każdego miesiąca składa Urzędowi Nadzoru nad Funduszami Emerytalnymi sprawozdanie z przebiegu likwidacji w poprzednim miesiącu.
§ 3.[Zawiadomienie o rozpoczęciu likwidacji akcjonariuszy] 1. O rozpoczęciu likwidacji pracowniczego funduszu emerytalnego likwidator zawiadamia akcjonariuszy pracowniczego towarzystwa emerytalnego zarządzającego tym funduszem, w sposób określony w statucie towarzystwa.
2. Informacja o rozpoczęciu likwidacji pracowniczego funduszu emerytalnego jest ogłaszana niezwłocznie w dzienniku o zasięgu krajowym, a jeżeli działalność funduszu nie wykracza poza granice regionu - może zostać ogłoszona w dzienniku o zasięgu regionalnym.
§ 4.[Obowiązek pisemnego zawiadomienia pracownika o likwidacji] Pracodawca jest zobowiązany, na zasadach określonych w art. 34 ust. 4 ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o pracowniczych programach emerytalnych (Dz. U. Nr 139, poz. 932), do pisemnego zawiadomienia pracownika o likwidacji pracowniczego funduszu emerytalnego i konieczności dokonania przez pracownika dyspozycji dotyczącej środków zgromadzonych na jego rachunku, wraz z pouczeniem go o sposobie postępowania wynikającym z niniejszego rozporządzenia, a także do przekazania informacji o możliwych sposobach rozdysponowania środków określonych w art. 76 ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych (Dz. U. Nr 139, poz. 934) oraz do przekazania informacji o miejscu i terminie publikacji ogłoszenia, o którym mowa w § 3 ust. 2.
§ 5.[Wyznaczenie terminu dla likwidatora] 1. Po rozpoczęciu likwidacji pracowniczego funduszu emerytalnego Urząd Nadzoru nad Funduszami Emerytalnymi wyznacza termin, przed upływem którego likwidator jest zobowiązany do:
1) zbycia aktywów mających postać niepieniężną,
2) ściągnięcia należności,
3) zaspokojenia wierzycieli.
2. Zbywanie aktywów funduszu powinno odbywać się z należytym uwzględnieniem interesów członków pracowniczego funduszu emerytalnego.
§ 6.[Wymagania dla wyznaczonego terminu] 1. Wyznaczony przez Urząd Nadzoru nad Funduszami Emerytalnymi termin, o którym mowa w § 5 ust. 1, powinien przypadać na ostatni dzień roboczy miesiąca bądź dzień określony w statucie pracowniczego funduszu emerytalnego jako dzień wyceny.
2. W dniu, w którym upływa termin, o którym mowa w § 5 ust. 1, pracowniczy fundusz emerytalny określa wartość jednostki rozrachunkowej oraz wartość jednostek rozrachunkowych przypadających na poszczególnych członków funduszu.
§ 7.[Dyspozycja dotycząca sposobu wykorzystania środków zgromadzonych na rachunku] 1. Członek likwidowanego pracowniczego funduszu emerytalnego dokonuje dyspozycji dotyczącej sposobu wykorzystania środków zgromadzonych na jego rachunku, w terminie 2 miesięcy od daty ogłoszenia informacji o rozpoczęciu likwidacji, o której mowa w § 3 ust. 2.
2. Dyspozycja jest składana likwidatorowi pracowniczego funduszu emerytalnego w formie pisemnej:
1) za pośrednictwem pracodawcy, jeśli jest on akcjonariuszem pracowniczego towarzystwa emerytalnego, o którym mowa w § 3 ust. 1,
2) bezpośrednio - w przypadku innym niż określony w pkt 1.
3. Dyspozycja powinna zawierać imię i nazwisko, adres zamieszkania, podpis członka likwidowanego pracowniczego funduszu emerytalnego oraz:
1) nazwę pracowniczego funduszu emerytalnego, zakładu ubezpieczeń na życie, otwartego funduszu inwestycyjnego albo specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego - w przypadku gdy środki zostaną rozdysponowane w sposób określony w art. 76 ust. 1 pkt 3 ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych,
2) numer rachunku bankowego albo adres, na który należy przekazać jednorazową wypłatę - w przypadku gdy środki zostaną rozdysponowane w sposób określony w art. 76 ust. 1 pkt 4 ustawy, o której mowa w pkt 1.
§ 8.[Termin rozdysponowania środków zgromadzonych na rachunku członka] Likwidator dokonuje rozdysponowania środków zgromadzonych na rachunku członka, zgodnie z jego dyspozycją, najpóźniej w terminie jednego miesiąca, licząc od dnia upływu wyznaczonego przez Urząd Nadzoru nad Funduszami Emerytalnymi terminu, o którym mowa w § 5 ust. 1.
§ 9.[Wypowiedzenie pracowniczej umowy emerytalnej] 1. Jeżeli uczestnik pracowniczego programu emerytalnego prowadzonego w formie pracowniczego funduszu emerytalnego złoży w trakcie likwidacji pracowniczego funduszu emerytalnego wypowiedzenie pracowniczej umowy emerytalnej i przekaże dyspozycję co do sposobu rozdysponowania środków zgromadzonych na jego rachunku, fundusz wykona tę dyspozycję po upływie terminu, o którym mowa w § 5 ust. 1.
2. W przypadku gdy uczestnik pracowniczego programu emerytalnego wypowie pracowniczą umowę emerytalną i zażąda zwrotu środków, o których mowa w art. 31 ust. 3 ustawy o pracowniczych programach emerytalnych, zwrot środków następuje po upływie terminu, o którym mowa w § 5 ust. 1.
3. W przypadkach, o których mowa w ust. 1 i 2, stosuje się odpowiednio przepis § 8.
§ 10.[Zakończenie postępowania likwidacyjnego] Po zakończeniu postępowania likwidacyjnego likwidator przedstawia Urzędowi Nadzoru nad Funduszami Emerytalnymi sprawozdanie z przeprowadzonej likwidacji oraz przedstawia do zatwierdzenia sprawozdanie finansowe sporządzone na dzień zakończenia likwidacji.
§ 11.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1999 r.
Prezes Rady Ministrów: J. Buzek