Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 1998-04-22 do 1999-01-01
Wersja archiwalna od 1998-04-22 do 1999-01-01
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW
z dnia 10 kwietnia 1998 r.
w sprawie zasad i terminów sporządzania sprawozdawczości budżetowej gmin.
Na podstawie art. 51 ustawy z dnia 5 stycznia 1991 r. - Prawo budżetowe (Dz. U. z 1993 r. Nr 72, poz. 344, z 1994 r. Nr 76, poz. 344, Nr 121, poz. 591 i Nr 133, poz. 685, z 1995 r. Nr 78 poz. 390, Nr 124, poz. 601 i Nr 132, poz. 640, z 1996 r. Nr 89, poz. 402, Nr 106, poz. 496, Nr 132, poz. 621 i Nr 139, poz. 647 oraz z 1997 r. Nr 54, poz. 348, Nr 79, poz. 484, Nr 121, poz. 770, Nr 123, poz. 775 i 778, Nr 133, poz. 883, Nr 137, poz. 926, Nr 141, poz. 943 i Nr 158, poz. 1042) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Zarząd gminy sporządza i przekazuje w 2 egzemplarzach do właściwej terytorialnie regionalnej izby obrachunkowej kwartalne sprawozdania z wykonania budżetu gminy, zwane dalej „sprawozdaniami”, w terminie do ostatniego dnia miesiąca następującego po upływie kwartału, za który sporządzane jest sprawozdanie.
2. Regionalna izba obrachunkowa kontroluje sprawozdania pod względem rachunkowym i formalnym oraz przekazuje oryginały sprawozdań do Departamentu Finansów Samorządu Terytorialnego Ministerstwa Finansów w terminie 14 dni od dnia ich otrzymania.
3. Sprawozdania sporządza się w kwotach narastających od początku roku według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do rozporządzenia.
4. Sprawozdania sporządzają i przekazują również organy wykonawcze miejskich stref usług publicznych i Związku Komunalnego m. st. Warszawy.
5. Szczegółowe zasady sporządzania sprawozdań określa instrukcja w sprawie sporządzania kwartalnych sprawozdań z wykonania budżetów gmin, stanowiąca załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§ 2. Traci moc zarządzenie nr 22 Ministra Finansów z dnia 29 marca 1996 r. w sprawie sporządzania kwartalnych sprawozdań z wykonania budżetów gmin (Dz. Urz. Min. Fin. Nr 9, poz. 38 oraz z 1997 r. Nr 19, poz. 79).
§ 3. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia i ma zastosowanie do sprawozdań sporządzanych za okresy sprawozdawcze poczynając od I kwartału 1998 r.
Minister Finansów: w z. J. Bauc
Załączniki do rozporządzenia Ministra Finansów
z dnia 10 kwietnia 1998 r. (poz. 313)
Załącznik nr 1
WZÓR KWARTALNEGO SPRAWOZDANIA Z WYKONANIA BUDŻETU GMINY
Załącznik nr 2
INSTRUKCJA
W SPRAWIE SPORZĄDZANIA KWARTALNYCH SPRAWOZDAŃ Z WYKONANIA BUDŻETÓW GMIN
§ 1. Sprawozdania kwartalne, o których mowa w § 1 ust. 1 rozporządzenia, zwane dalej sprawozdaniami, sporządzane są według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§ 2. 1. Sprawozdania sporządza się w kwotach zaokrąglonych do pełnych złotych (bez znaku po przecinku).
2. Sprawozdania należy sporządzać w sposób czytelny i trwały. Podpisy na sprawozdaniu składa się odręcznie.
3. Sprawozdania powinny być sporządzane rzetelnie i prawidłowo pod względem merytorycznym i rachunkowym.
§ 3. 1. Dane w sprawozdaniach wykazuje się narastająco od początku roku do końca okresu sprawozdawczego.
2. W kolumnie „Plan według uchwały rady gminy” wykazuje się dane planowane w kwotach wynikających z planu po ewentualnych zmianach.
3. Wykazane przez gminy w sprawozdaniach kwoty dotacji celowych, otrzymanych z budżetu państwa na zadania zlecone i powierzone gminie oraz na zadania własne gminy, powinny być zgodne z danymi o dotacjach przekazanych przez dysponentów części budżetu państwa, z zastrzeżeniem ust. 4.
4. W sprawozdaniach za IV kwartał gminy wykazują wysokość otrzymanych dotacji po potrąceniu zwrotów dokonanych do dnia 20 stycznia roku następującego po roku, za który sporządzane jest sprawozdanie.
5. Subwencje wykazane w sprawozdaniach powinny być zgodne z ostatnim zawiadomieniem Ministra Finansów o wysokości kwoty subwencji ustalonej dla gminy.
6. W kolumnie 4 sprawozdania „Wykonanie”, w części A „Dochody”, należy wykazać wszystkie wpływy za dany okres sprawozdawczy, łącznie z wpływami „w drodze”, tj. z uwzględnieniem § 3 ust. 3 oraz § 4.
7. Nadwyżka budżetowa, kredyt i pożyczka nie mogą być ujmowane po stronie dochodów budżetu gminy, natomiast mogą stanowić jedno ze źródeł sfinansowania niedoboru budżetowego w danym roku. Spłata kredytów i pożyczek nie jest wydatkiem budżetu.
§ 4. 1. W sprawozdaniach sporządzanych przez zarządy gmin za I, III i IV kwartał, w rubryce „Wykonanie”, dane dotyczące dochodów pobieranych przez urzędy skarbowe i przekazywanych na rzecz budżetów gminy powinny być zgodne z danymi wykazywanymi w sporządzanych przez urzędy skarbowe dla danej gminy sprawozdaniach jednostkowych Rb-25 o podatkowych i niepodatkowych dochodach budżetowych, w rubryce „Wykonanie od początku roku”.
2. W sprawozdaniach sporządzanych przez zarządy gmin za II kwartał, w rubryce „Wykonanie”, dane dotyczące dochodów pobieranych przez urzędy skarbowe i przekazywanych na rzecz budżetu gminy powinny być zgodne z danymi wykazywanymi w sporządzanych przez urzędy skarbowe sprawozdaniach jednostkowych Rb-27 w rubryce „Wykonanie”, a dane dotyczące udziałów gmin we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych i jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej, mających siedzibę na terenie gminy, stanowiących dochód budżetu państwa - powinny być zgodne z danymi wykazywanymi w rubryce „Należności” sprawozdań sporządzanych dla danej gminy przez urzędy skarbowe.
3. Dane ze sprawozdań z rubryki 4 „Wykonanie”, dotyczące dochodów z tytułu udziałów gmin we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych, przekazanych z centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa na rachunki właściwych budżetów gmin, powinny być zgodne z przelewami otrzymanymi z rachunku centralnego - łącznie z przelewem otrzymanym w miesiącu następnym po upływie okresu sprawozdawczego - za okres, którego sprawozdanie dotyczy.
§ 5. 1. W części B „Wydatki” przez wydatki majątkowe rozumie się wydatki inwestycyjne oraz udziały w spółkach.
2. W pozycji „Wynagrodzenia” należy wykazać dane o wydatkach z tytułu wynagrodzeń objętych § 11-15 oraz § 17 wydatków według klasyfikacji stanowiącej rozdział V załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 kwietnia 1991 r. w sprawie klasyfikacji dochodów i wydatków budżetowych oraz innych przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 39, poz. 169, Nr 60, poz. 257, Nr 69, poz. 297 i Nr 81, poz. 356, z 1992 r. Nr 22, poz. 91 i Nr 103, poz. 523, z 1993 r. Nr 42, poz. 194, Nr 59, poz. 276 i Nr 109, poz. 489, z 1994 r. Nr 9, poz. 33 i Nr 66, poz. 286, z 1995 r. Nr 29, poz. 148 i Nr 153, poz. 783, z 1996 r. Nr 37, poz. 162 i Nr 116, poz. 556 oraz z 1997 r. Nr 22, poz. 116, Nr 100, poz. 626 i Nr 151, poz. 999).
3. W pozycji „Pochodne od wynagrodzeń” należy wykazać składki na ubezpieczenia społeczne oraz składki na Fundusz Pracy (tj. § 41 i 42 wydatków według klasyfikacji, o której mowa w ust. 2).
§ 6. 1. W kolumnie 5 sprawozdania „Skutki obniżenia górnych stawek podatków obliczone za okres sprawozdawczy” powinny być wykazane kwoty stanowiące różnicę pomiędzy dochodami, jakie gmina mogłaby uzyskać stosując górne stawki podatkowe, a dochodami, jakie gmina uzyskała stosując niższe stawki uchwalone przez radę gminy.
2. W przypadku zastosowania przez gminę obniżenia górnej stawki (np. w podatku od nieruchomości) różnica pomiędzy stawką górną a przyjętą w uchwale przez radę gminy, przemnożona przez podstawę opodatkowania, powinna być wykazana w kolumnie 5 sprawozdania narastająco, tj. odpowiednio: w sprawozdaniu za I kwartał - skutki dotyczące I kwartału, w sprawozdaniu za II kwartał - skutki dotyczące I i II kwartału, w sprawozdaniu za III kwartał - skutki dotyczące I, II i III kwartału, a w sprawozdaniu za IV kwartał powinny być wykazane skutki całoroczne.
§ 7. 1. W kolumnie 6 sprawozdania „Skutki udzielonych przez gminę: ulg, odroczeń, umorzeń ...” powinny być wykazane kwoty dotyczące skutków udzielonych przez gminę za okres sprawozdawczy: ulg, odroczeń, umorzeń, zwolnień, zaniechania poboru podatków i opłat stanowiących dochód budżetu gminy (bez ulg i zwolnień ustawowych). Wykazywane w tej kolumnie skutki ulg powinny wynikać z decyzji właściwych organów gminy, w zakresie zarówno bieżących, jak i zaległych należności, z zastrzeżeniem ust. 2. Wykazane kwoty powinny być zgodne z rejestrami przypisów i odpisów.
2. W kolumnie 6 nie należy wykazywać skutków finansowych, wynikających z ugody zawartej w bankowym postępowaniu ugodowym, a także będących wynikiem decyzji podjętych przez samorządowe kolegium odwoławcze jako organ II instancji.