Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 1998-02-16 do 1998-12-31
Wersja archiwalna od 1998-02-16 do 1998-12-31
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 3 lutego 1998 r.
w sprawie algorytmu rozdziału między gminy subwencji na zadania oświatowe.
Na podstawie art. 12a ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o finansowaniu gmin (Dz. U. Nr 129, poz. 600, z 1994 r. Nr 105, poz. 509, z 1995 r. Nr 124, poz. 601 i Nr 154, poz. 794, z 1996 r. Nr 149, poz. 704 i Nr 156, poz. 774 oraz z 1997 r. Nr 79, poz. 484, Nr 113, poz. 734, Nr 121, poz. 770, Nr 123, poz. 780 i Nr 137, poz. 926) zarządza się, co następuje:
§ 1.Ustala się algorytm rozdziału między gminy subwencji na zadania oświatowe, stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§ 2.Traci moc rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 1996 r. w sprawie algorytmu rozdziału między gminy subwencji na zadania oświatowe (Dz. U. z 1997 r. Nr 1, poz. 2 i Nr 30, poz. 169).
§ 3.Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1998 r.
Minister Edukacji Narodowej: M. Handke
Załącznik do rozporządzenia Ministra Edukacji
Narodowej z dnia 3 lutego 1998 r. (poz. 93)
ALGORYTM ROZDZIAŁU MIĘDZY GMINY SUBWENCJI NA ZADANIA OŚWIATOWE
1. Do ustalenia kwot subwencji na zadania oświatowe stosuje się następujący wzór algorytmu:
gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:
1) So - kwota subwencji,
2) W1, W2, W3, W4, W5 - przeciętne wskaźniki struktury kwalifikacji zawodowych nauczycieli, określające stosunek liczby nauczycieli pełno- i niepełnozatrudnionych w przeliczeniu na pełne etaty, posiadających wykształcenie określone w odpowiednich pozycjach tabeli stawek wynagrodzenia zasadniczego (rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 marca 1997 r. w sprawie wynagradzania nauczycieli - Dz. U. Nr 29, poz. 160) do ogólnej liczby nauczycieli pełno- i niepełnozatrudnionych w przeliczeniu na pełne etaty w szkołach podstawowych prowadzonych przez daną gminę - ustalone na podstawie sprawozdania EN-3 (wzór formularza stanowi załącznik nr 3 do zarządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 sierpnia 1996 r. w sprawie obowiązków statystycznych w zakresie oświaty, szkolnictwa wyższego i archiwów państwowych - Monitor Polski Nr 53, poz. 484 oraz z 1997 r. Nr 52, poz. 489),
3) A1, A2, A3, A4, A5 - odpowiadające ww. wskaźnikom przeciętne miesięczne kwoty środków na wynagrodzenia nauczycieli - wraz z pochodnymi i odpisami - na rozpatrywany rok budżetowy, odrębnie dla nauczycieli zatrudnionych:
a) w szkołach na terenie wsi i w miastach liczących do 5 tys. mieszkańców,
b) w szkołach w miastach liczących powyżej 5 tys. mieszkańców; w przypadku nauczycieli - doradców metodycznych wielkość A1 uzależniona jest od położenia szkoły, w której jest on zatrudniony,
4) No = 1,605 - standardowa liczba nauczycieli przypadająca na 1 oddział szkolny,
5) 26 - średnia liczba uczniów przypadająca na 1 oddział szkolny,
6) 12 - liczba miesięcy w roku kalendarzowym,
7) Up = Ui + Um × Pm + Uj Pj, gdzie Ui, Um, Uj oznaczają liczby uczniów przeliczeniowych publicznych szkół podstawowych, odpowiednio w miastach liczących powyżej 5 tys. mieszkańców, w miastach liczących do 5 tys. mieszkańców oraz na terenie wsi, z uwzględnieniem uczniów szkół podstawowych dla dorosłych, i niepublicznych - ustalone na podstawie sprawozdań statystycznych S-02, S-03 i S-15 (wzory formularzy stanowią załączniki nr 2, 3 i 16 do zarządzenia Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 29 lipca 1997 r. w sprawie obowiązków sprawozdawczych w zakresie edukacji w 1997 r. - Monitor Polski Nr 55, poz. 522), przy czym w odniesieniu do liczby uczniów:
a) szkół podstawowych publicznych i niepublicznych położonych w miastach liczących powyżej 5 tys. mieszkańców stosuje się mnożnik przeliczeniowy 1,0,
b) szkół podstawowych publicznych i niepublicznych położonych na terenie wsi stosuje się mnożnik przeliczeniowy Pj = 1,33,
c) szkół podstawowych publicznych i niepublicznych położonych w miastach liczących do 5 tys. mieszkańców stosuje się mnożnik przeliczeniowy Pm = 1,18,
d) szkół publicznych prowadzących: klasy (oddziały) specjalne, integracyjne, klasy (oddziały) dla mniejszości narodowych, realizujących program szkół mistrzostwa sportowego i szkół sportowych, niezależnie od mnożników przewidzianych pod lit. b) i c), stosuje się następujące mnożniki uzupełniające w wysokości:
1,5 - do liczby uczniów niepełnosprawnych, którzy zostali zakwalifikowani przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną lub inną publiczną poradnię specjalistyczną do kształcenia specjalnego i realizują je w klasach (oddziałach) specjalnych,
4,0 - do liczby uczniów niepełnosprawnych, którzy zostali zakwalifikowani przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną lub inną publiczną poradnię specjalistyczną do kształcenia specjalnego i realizują je w klasach (oddziałach) integracyjnych,
1,2 - do liczby uczniów w klasach (oddziałach) dla mniejszości narodowych,
2,0 - do liczby uczniów w szkołach mistrzostwa sportowego,
1,2 - do liczby uczniów w szkołach (klasach) sportowych,
9) Ld - liczba nauczycieli - doradców metodycznych zatrudnionych w szkołach podstawowych prowadzonych przez gminę, ustalona na podstawie sprawozdania EN-3, z uwzględnieniem położenia szkoły, tj. w miastach liczących powyżej 5 tys. mieszkańców, w miastach liczących do 5 tys. mieszkańców i na terenie wsi,
10) Po = 0,375 - standardowa liczba pracowników obsługi na 1 oddział szkolny,
11) B - przeciętna miesięczna kwota środków na wynagrodzenia pracowników szkół podstawowych nie będących nauczycielami - wraz z pochodnymi i odpisami - na rozpatrywany rok budżetowy,
12) Ur - liczba uczniów w szkołach podstawowych publicznych, z uwzględnieniem uczniów szkół podstawowych dla dorosłych, i niepublicznych - ustalana na podstawie sprawozdań statystycznych S-02 i S-03,
13) Md - kalkulacyjna standardowa roczna kwota wydatków na modernizację pomocy dydaktycznych - w przeliczeniu na 1 ucznia,
14) Ro - kalkulacyjna roczna kwota pozostałych wydatków bieżących - w przeliczeniu na jednego ucznia, przy czym Up, = (Ui + Um) + Uj × Pj.
2. W 1998 r. kwota subwencji na zadania oświatowe nie może być mniejsza niż 109,5% subwencji na zadania oświatowe przekazanej gminie w 1997 r.