Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 1997-09-10 do 2002-10-26
Wersja archiwalna od 1997-09-10 do 2002-10-26
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
z dnia 5 sierpnia 1997 r.
w sprawie określenia zakresu twórczych prac projektowych oraz trybu przeprowadzania konkursu na twórcze prace projektowe i prace z zakresu działalności twórczej w dziedzinie kultury i sztuki.
Na podstawie art. 71 ust. 2 ustawy z dnia 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych (Dz.U. Nr 76, poz. 344 i Nr 130, poz. 645 oraz z 1995 r. Nr 99, poz. 488) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. 1. Zamówienia publiczne udzielane w trybie zamówienia z wolnej ręki na podstawie art. 71 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych (Dz. U. nr 76, poz. 344 i Nr 130, poz. 645 oraz z 1995 r. Nr 99, poz. 488), zwanej dalej „ustawą”, poprzedza się konkursem organizowanym na zasadach określonych w rozporządzeniu.
2. Przepisy rozporządzenia stosuje się do zamówień na:
1) twórcze prace projektowe, przez które rozumie się spełniające cechy utworu w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. Nr 24, poz. 83 i Nr 43, poz. 170 oraz z 1997 r. Nr 43, poz. 272 i Nr 88, poz. 554):
a) architektoniczne prace projektowe,
b) urbanistyczne prace projektowe,
c) konstrukcyjno-budowlane prace projektowe,
2) prace z zakresu działalności twórczej w dziedzinie kultury i sztuki.
§ 2.1. Uczestnikami konkursu mogą być: osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, a także zespoły autorskie tworzone przez te podmioty.
2. Jeżeli przepisy szczególne wymagają posiadania uprawnień do wykonywania prac będących przedmiotem konkursu, uczestnikami konkursu mogą być wyłącznie:
1) osoby fizyczne posiadające wymagane uprawnienia,
2) osoby prawne, jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej oraz zespoły autorskie, jeżeli prace przez nie złożone zostały wykonane przez osoby posiadające wymagane uprawnienia.
§ 3.Uczestnikami konkursu nie mogą być:
1) osoby biorące udział w opracowaniu warunków konkursu,
2) osoby biorące udział w organizowaniu konkursu, w tym sekretarz organizacyjny konkursu,
3) sędziowie konkursowi,
4) osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej wykluczone z ubiegania się o udzielenie zamówienia publicznego na podstawie ustawy oraz zespoły autorskie, których członkami są takie osoby lub jednostki organizacyjne,
5) osoby pozostające w związku małżeńskim albo stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia, albo związane z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli z osobami wymienionymi w pkt 1–4,
6) osoby pozostające w takim stosunku prawnym lub faktycznym z sędziami konkursowymi, że może to budzić uzasadnione wątpliwości co do bezstronności sędziów.
§ 4.1. Organizatorem konkursu może być zamawiający lub upoważniona przez niego osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej.
2. Do obowiązków organizatora konkursu należy w szczególności:
1) opracowanie warunków konkursu,
2) powołanie sekretarza organizacyjnego konkursu,
3) powołanie sądu konkursowego i sędziego-referenta,
4) zwołanie pierwszego posiedzenia sądu konkursowego,
5) ogłoszenie konkursu,
6) zapewnienie anonimowości prac konkursowych, ogłoszenie wyników konkursu.
3. Do obowiązków zamawiającego należy:
1) określenie przedmiotu zamówienia,
2) zatwierdzenie warunków konkursu,
3) opracowanie preliminarza kosztów konkursu,
4) stwierdzenie, w wypadkach wymienionych w § 28 ust. 1, że konkurs nie doszedł do skutku,
5) unieważnienie konkursu, jeżeli został on przeprowadzony niezgodnie z obowiązującymi przepisami, a miało to wpływ na jego rozstrzygnięcie,
6) wypłacenie nagród lub zwrotu kosztów na zasadach określonych w warunkach konkursu.
§ 5.Sposób przygotowania, przeprowadzenia i rozstrzygnięcia konkursu nie może naruszać praw autorskich,
§ 6.Organizator konkursu oraz osoby biorące udział w posiedzeniach sądu konkursowego są zobowiązane do nieujawniania:
1) informacji, których ujawnienie naruszyłoby ważny interes państwa, ważny interes handlowy stron lub zasady uczciwej konkurencji,
2) informacji związanych z przebiegiem oceny prac konkursowych,
3) danych pozwalających zidentyfikować uczestników konkursu.
Rozdział 2
Forma konkursu
§ 7. Konkursy organizuje się w formie:
1) konkursu otwartego, w którym mogą uczestniczyć wszystkie osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, a także zespoły autorskie, o których mowa w § 2, zainteresowane udziałem w konkursie,
2) konkursu zamkniętego, w którym mogą uczestniczyć wyłącznie zaproszone podmioty.
§ 8.1. Konkurs jest organizowany w formie konkursu otwartego, jeżeli wartość zamówienia przekracza równowartość 100 000 ECU.
2. Konkurs otwarty może być zorganizowany jako jednoetapowy lub dwuetapowy.
3. W konkursie dwuetapowym, w pierwszym etapie, zostają wyłonione opracowania studialne odpowiadające wymaganiom określonym w warunkach konkursu. W drugim etapie ocenie podlegają uszczegółowienia prac wyłonionych w pierwszym etapie.
§ 9.1. Jeżeli wartość zamówienia jest niższa niż określona w § 8 ust. 1, konkurs może być zorganizowany w formie konkursu zamkniętego.
2. Jeżeli wartość zamówienia jest niższa niż równowartość 20 000 ECU, konkurs może być zorganizowany w formie konkursu zamkniętego – uproszczonego.
3. W konkursie zamkniętym – uproszczonym:
1) nie stosuje się przepisów § 10 ust. 3 pkt 3, § 19, 21, 22 i § 32 ust. 1,
2) uczestnicy konkursu zamiast dokumentów, o których mowa w § 26 ust. 2 pkt 3, składają oświadczenie, że posiadają wymagane uprawnienia do wykonywania prac będących przedmiotem konkursu.
Rozdział 3
Sąd konkursowy
§ 10. 1. Oceny prac konkursowych dokonuje sąd konkursowy.
2. W konkursie dwuetapowym ten sam sąd konkursowy dokonuje oceny prac konkursowych w obu etapach.
3. Do zadań sądu konkursowego należy w szczególności:
1) opiniowanie warunków konkursu,
2) ocena prac konkursowych, zgodnie z kryteriami określonymi w warunkach konkursu,
3) opracowywanie opinii o pracach konkursowych,
4) przyznanie nagród,
5) przygotowanie uzasadnienia rozstrzygnięcia konkursu,
6) zatwierdzenie protokołów posiedzeń sądu konkursowego.
§ 11.1. Sąd konkursowy składa się z osób posiadających kwalifikacje umożliwiające ocenę zgłoszonych prac.
2. Sąd konkursowy składa się z nieparzystej liczby osób.
3. Nie mniej niż połowa sędziów konkursowych powinna posiadać kwalifikacje wymagane od uczestników konkursu.
§ 12.1. Na pierwszym posiedzeniu sąd konkursowy, w głosowaniu niejawnym, wybiera spośród swoich członków przewodniczącego,
2. Do obowiązków przewodniczącego sądu konkursowego należy:
1) zwoływanie posiedzeń sądu konkursowego,
2) przewodniczenie posiedzeniom sądu konkursowego,
3) nadzorowanie przestrzegania warunków konkursu,
4) przeprowadzanie głosowania mającego na celu wyłonienie pracy zwycięskiej oraz przyznanie nagród.
§ 13.1. Sąd konkursowy podejmuje rozstrzygnięcia zwykłą większością głosów.
2. Przy równej liczbie głosów decyduje głos przewodniczącego.
§ 14.Do obowiązków sędziego-referenta należy w szczególności:
1) opracowanie odpowiedzi na pytania uczestników konkursu,
2) przedstawianie sądowi konkursowemu prac w celu ich oceny.
§ 15.1. Sekretarz organizacyjny konkursu zapewnia obsługę sądu konkursowego.
2. Do obowiązków sekretarza organizacyjnego konkursu należy w szczególności:
1) przyjmowanie pytań od uczestników konkursu,
2) rozsyłanie odpowiedzi przygotowanych przez sędziego-referenta,
3) przyjmowanie i zwrot prac konkursowych,
4) prowadzenie dokumentacji dotyczącej konkursu,
5) informowanie zamawiającego o okolicznościach wymienionych w § 28 ust. 1,
6) powiadomienie uczestników konkursu o rozstrzygnięciu konkursu.
3. Sekretarz organizacyjny konkursu uczestniczy w posiedzeniach sądu konkursowego bez prawa głosu.
§ 16.Przebieg posiedzeń sądu konkursowego jest protokołowany.
Rozdział 4
Przygotowanie konkursu
§ 17. Przed ogłoszeniem konkursu organizator konkursu jest zobowiązany:
1) opracować warunki konkursu,
2) powołać sekretarza organizacyjnego konkursu,
3) powołać sąd konkursowy i sędziego-referenta,
4) uzyskać pozytywną opinię sądu konkursowego o warunkach konkursu,
5) uzyskać zatwierdzenie przez zamawiającego warunków konkursu.
§ 18.1. Warunki konkursu powinny określać w szczególności:
1) nazwę i adres zamawiającego,
2) nazwę i adres organizatora,
3) określenie formy konkursu,
4) szczegółowe określenie przedmiotu konkursu,
5) informację o kryteriach oceny prac,
6) zakres rzeczowy i formę opracowania oraz sposób prezentacji pracy,
7) określenie wymagań, jakie muszą spełniać uczestnicy konkursu,
8) skład sądu konkursowego oraz imię i nazwisko sekretarza organizacyjnego konkursu,
9) rodzaj i wysokość nagród,
10) wskazanie miejsca i terminu składania prac,
11) sposób podania do publicznej wiadomości rozstrzygnięcia konkursu,
12) istotne dla zamawiającego postanowienia, które zostaną wprowadzone do treści umowy o zamówienie publiczne, w tym szczegółowe określenie pól eksploatacji przyszłego utworu oraz zasady wyceny prac będących przedmiotem zamówienia,
13) oświadczenie zamawiającego o związaniu warunkami konkursu,
14) informację, że konkurs odbywa się na zasadach określonych w rozporządzeniu.
2. Jeżeli jest to niezbędne dla zapewnienia konkurencji postępowania, zamawiający może przewidzieć zamiast nagród – zwrot kosztów przygotowania prac konkursowych dla uczestników, których prace odpowiadają warunkom konkursu. Wysokość zwrotu kosztów jest jednakowa dla wszystkich uprawnionych uczestników.
Rozdział 5
Ogłoszenie konkursu
§ 19. 1. Konkurs otwarty ogłasza się, zamieszczając ogłoszenie w Biuletynie Zamówień Publicznych.
2. Ogłoszenia, o których mowa w ust. 1, są wywieszane w siedzibie zamawiającego, organizatora konkursu, oraz publikowane w środkach masowego przekazu.
§ 20.Konkurs zamknięty ogłasza się, przesyłając zaproszenie co najmniej do czterech podmiotów gwarantujących konkurencję oraz profesjonalne wykonanie zamówienia.
§ 21.1. Ogłoszenie powinno zawierać w szczególności:
1) nazwę i adres zamawiającego,
2) nazwę i adres organizatora konkursu,
3) określenie przedmiotu konkursu,
4) określenie formy konkursu,
5) termin składania prac,
6) miejsce i termin udostępnienia warunków konkursu,
7) określenie wysokości nagród,
8) określenie wymagań, jakie muszą spełniać uczestnicy konkursu.
2. Zaproszenie powinno zawierać informacje wymienione w ust. 1 pkt 1–5 oraz 7 i 8, a także warunki konkursu.
§ 22.Termin składania prac nie może być krótszy niż 6 tygodni od dnia udostępnienia warunków konkursu.
§ 23.1. Przed upływem terminu do składania prac konkursowych uczestnicy konkursu mogą zwrócić się na piśmie do sekretarza konkursu o wyjaśnienie postanowień warunków konkursu.
2. Sekretarz konkursu przesyła niezwłocznie wszystkim uczestnikom konkursu wyjaśnienia opracowane przez sędziego-referenta.
Rozdział 6
Rozstrzygnięcie konkursu
§ 24. 1. Prace konkursowe doręcza się, za potwierdzeniem odbioru, sekretarzowi organizacyjnemu konkursu.
2. Prace doręczone lub wysłane po terminie określonym w warunkach konkursu lub dostarczone przez pocztę później niż 14 dni po tym terminie nie uczestniczą w konkursie.
§ 25.1. Prace konkursowe oraz dołączone do nich załączniki powinny być opakowane.
2. Praca konkursowa, wszystkie dołączone do niej załączniki oraz wszystkie opakowania muszą być oznakowane, w sposób trwały, dowolną sześciocyfrową liczbą rozpoznawczą danej pracy,
§ 26.1. Wraz z pracą konkursową uczestnik konkursu składa opakowaną i oznaczoną napisem „karta” kartę identyfikacyjną.
2. Karta identyfikacyjna zawiera:
1) nazwę i adres uczestnika konkursu,
2) liczbę rozpoznawczą danej pracy,
3) zaświadczenie lub poświadczoną notarialnie kopię zaświadczenia o posiadaniu uprawnień wymaganych od uczestnika konkursu,
4) oświadczenie uczestnika konkursu o związaniu warunkami konkursu,
5) oświadczenie uczestnika konkursu, że przysługują mu autorskie prawa majątkowe w zakresie określonym w regulaminie konkursu na podstawie § 18 ust. 1 pkt 12,
6) podpisy osób uprawnionych do składania oświadczeń w imieniu uczestnika konkursu.
§ 27.1. Po upływie terminu określonego w § 24 ust. 2 sekretarz organizacyjny konkursu, w obecności sędziego-referenta i co najmniej jeszcze jednego sędziego konkursowego, otwiera przesyłki i sporządza protokół określający liczbę nadesłanych prac konkursowych, zawartość i stan opakowań oraz zgodność liczb rozpoznawczych.
2. Protokół z otwarcia prac konkursowych podpisują wszyscy obecni przy wykonywanych czynnościach wymienionych w ust. 1.
§ 28.1. Konkurs nie dochodzi do skutku, jeżeli:
1) wpłyną mniej niż dwie prace konkursowe,
2) sąd konkursowy stwierdzi, że żadna z prac konkursowych nie spełnia wymagań określonych w warunkach konkursu.
2. Po unieważnieniu konkursu lub stwierdzeniu przez zamawiającego, że konkurs nie doszedł do skutku, sekretarz organizacyjny konkursu niezwłocznie zwraca uczestnikom konkursu ich prace.
§ 29.1. Sąd konkursowy dokonuje oceny prac konkursowych na posiedzeniach zamkniętych.
2. Sąd konkursowy ocenia prace konkursowe zgodnie z kryteriami określonymi w warunkach konkursu.
3. Po opracowaniu opinii o każdej z prac konkursowych sąd konkursowy wybiera pracę zwycięską, a następnie przyznaje nagrody oraz przygotowuje uzasadnienie rozstrzygnięcia konkursu.
§ 30.Sąd konkursowy może, o ile jest do dopuszczone warunkami konkursu, w ramach ogólnej kwoty przeznaczonej na nagrody, dokonywać zmian co do ich liczby i wysokości.
§ 31.Po przyznaniu nagród lub wybraniu pracy zwycięskiej, jeżeli nagrody nie są przyznawane, sekretarz konkursu otwiera koperty zawierające karty identyfikacyjne.
§ 32.1. Rozstrzygnięcie konkursu podaje się do publicznej wiadomości w sposób określony w warunkach konkursu.
2. Informację o rozstrzygnięciu konkursu otwartego publikuje się w Biuletynie Zamówień Publicznych.
§ 33.Sekretarz konkursu niezwłocznie po rozstrzygnięciu konkursu powiadamia o nim wszystkich uczestników konkursu.
Rozdział 7
Przepisy końcowe
§ 34. Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do konkursów ogłoszonych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia.
§ 35.Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Prezes Rady Ministrów: W. Cimoszewicz