ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
z dnia 29 lipca 1997 r.
w sprawie zlecania zadań państwowych jednostkom niepaństwowym oraz wykazu tych zadań.
Na podstawie art. 20 ust. 3 ustawy z dnia 5 stycznia 1991 r. – Prawo budżetowe (Dz. U. z 1993 r. Nr 72, poz. 344, z 1994 r. Nr 76, poz. 344, Nr 121, poz. 591 i Nr 133, poz. 685, z 1995 r. Nr 78, poz. 390, Nr 124, poz. 601 i Nr 132, poz. 640, z 1996 r. Nr 89, poz. 402, Nr 106, poz. 496, Nr 132, poz. 621 i Nr 139, poz. 647 oraz z 1997 r. Nr 54, poz. 348 i Nr 79, poz. 484) zarządza się, co następuje:
§ 1.1. Przepisy rozporządzenia określają wykaz zadań państwowych, które mogą być zlecone jednostkom niepaństwowym, ogólne warunki i tryb zlecania tych zadań, zasady ustalania i rozliczania dotacji z budżetu państwa, zwanych dalej „dotacjami”, przekazanych na realizowane przez jednostki niepaństwowe zadania państwowe, tryb dokonywania ocen oraz sprawowania nadzoru i kontroli realizacji zadań zleconych.
2. Przepisy rozporządzenia stosuje się do zadań państwowych wymienionych w załączniku, o którym mowa w § 2, zlecanych jednostkom niepaństwowym przez dysponentów części budżetowych w rozumieniu przepisów prawa budżetowego, zwanych dalej „dysponentami”.
3. Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do zadań państwowych zleconych jednostkom niepaństwowym, których finansowanie wynika z przepisów ustawowych.
§ 2.Ustala się wykaz zadań państwowych, które mogą być zlecone jednostkom niepaństwowym, stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§ 3.Ofertę realizacji zadania państwowego może złożyć zarówno dysponent, jak i jednostka niepaństwowa.
§ 4.1. Jednostka niepaństwowa, przyjmując ofertę dysponenta lub występując z własną ofertą realizacji zadania państwowego, składa wniosek o realizację zadania państwowego.
2. Wniosek powinien być podpisany przez osobę upoważnioną do składania oświadczeń woli w imieniu jednostki niepaństwowej.
§ 5.1. Wniosek, o którym mowa w § 4, powinien zawierać w szczególności:
1) szczegółowy zakres rzeczowy proponowanego do realizacji zadania,
2) termin i miejsce realizacji zadania,
3) kalkulację przewidywanych kosztów realizacji zadania,
4) informację o posiadanych zasobach rzeczowych i kadrowych, wskazujących na możliwość wykonania zadania, w tym o wysokości środków finansowych uzyskanych na realizację danego zadania od innych dysponentów lub z państwowych funduszy celowych.
2. Dysponent może uzależnić rozpatrzenie wniosku od złożenia w określonym terminie dodatkowych informacji lub dokumentów.
§ 6.1. Złożony przez jednostkę niepaństwową wniosek o realizację zadania państwowego powinien być rozpatrzony przez dysponenta w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku, z tym że dopuszcza się możliwość przedstawienia wnioskodawcy innych propozycji, w tym w szczególności zmiany zakresu rzeczowego zadania lub terminu jego realizacji.
2. W wypadku stwierdzenia uchybień formalnoprawnych lub innych wad wniosku, dysponent wzywa jednostkę niepaństwową do ich usunięcia w terminie 21 dni od dnia doręczenia wezwania. Wniosek nie poprawiony pozostawia się bez rozpatrzenia.
§ 7.1. Przy rozpatrywaniu wniosku o realizację zadania państwowego uwzględnia się w szczególności:
1) znaczenie zadania dla realizowanych przez dysponenta celów i zadań,
2) wysokość środków budżetowych, które są przeznaczone na dotacje dla jednostek niepaństwowych na realizowane przez te jednostki zadania państwowe,
3) ocenę przedstawionej we wniosku kalkulacji kosztów realizacji zadania, w tym w relacji do zakresu rzeczowego zadania,
4) ocenę możliwości realizacji zadania przez jednostkę niepaństwową przy uwzględnieniu informacji podanych przez tę jednostkę,
5) analizę i ocenę wykonania zadań zleconych jednostce niepaństwowej w okresie poprzednim, z uwzględnieniem, w szczególności, rzetelności i terminowości ich realizacji oraz rozliczenia otrzymanych na ten cel środków.
2. Dysponent dokonuje wyboru najbardziej korzystnej oferty realizacji zadania państwowego.
§ 8.Dysponent może wyznaczyć, działające w jego imieniu, osoby upoważnione do przyjmowania i rozpatrywania składanych wniosków oraz dokonania wyboru oferty realizacji zadania państwowego.
§ 9.Warunkiem zlecenia przez dysponenta, zwanego dalej „zleceniodawcą”, zadania państwowego oraz przekazania dotacji na jego realizację jest zawarcie pisemnej umowy z jednostką niepaństwową, reprezentowaną przez osobę, o której mowa w § 4 ust. 2, zwaną dalej „zleceniobiorcą”.
§ 10.Dysponent może wyznaczyć działające w jego imieniu osoby upoważnione do zawarcia umowy z jednostkami niepaństwowymi oraz prowadzenia nadzoru i kontroli wykonania umowy.
§ 11.Umowa, o której mowa w § 9, powinna w szczególności zawierać:
1) oznaczenie stron umowy,
2) szczegółowy zakres rzeczowy realizowanego zadania, termin i miejsce jego realizacji,
3) określenie czasu, na jaki umowa została zawarta,
4) wzory dokumentacji umożliwiającej okresową ocenę realizacji zadania, terminy oraz sposób jej przekazywania,
5) zobowiązanie zleceniobiorcy do prowadzenia dokumentacji według wymagań określonych przez zleceniodawcę, w sposób umożliwiający ocenę wykonania zadania pod względem rzeczowym i finansowym,
6) zobowiązanie zleceniobiorcy do poddania się kontroli przeprowadzanej przez zleceniodawcę lub osobę przez niego upoważnioną, w zakresie objętym umową,
7) określenie wysokości dotacji, jaką zleceniodawca przekaże zleceniobiorcy z tytułu realizacji umowy, oraz warunki i terminy jej przekazywania,
8) określenie przeznaczenia przychodów uzyskanych przy realizacji zadania, których nie można było przewidzieć przy kalkulowaniu wysokości dotacji,
9) ustalenie zasad i terminów rozliczeń,
10) ustalenie trybu i terminów przekazywania zleceniodawcy informacji o zakresie i sposobie realizacji umowy oraz ustalenie zakresu objętego stałym nadzorem zleceniodawcy,
11) warunki wypowiedzenia umowy,
12) określenie sankcji z tytułu nienależytego wykonania zleconego zadania lub wykorzystania dotacji na inne cele niż określone w umowie,
13) termin zwrotu kwoty dotacji w wypadku przeznaczenia jej na inne cele niż określone w umowie, z tym że termin ten nie może być dłuższy niż 30 dni od dnia ustalenia, że dotacja została przeznaczona na inne cele niż określone w umowie,
14) termin zwrotu kwoty dotacji w wypadku niewykonania lub częściowego niewykonania zleconego zadania.
§ 12.1. Umowę zawiera się na czas oznaczony, nie dłuższy niż okres jednego roku budżetowego, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
2. Umowa na realizację zadania inwestycyjnego, którego zakres został określony w wykazie, o którym mowa w § 2, może być zawarta na okres dłuższy niż rok, z tym że wyodrębnienia wymaga ta część zadania inwestycyjnego, której realizacja przypada na dany rok budżetowy.
3. Umowa na realizację zadania państwowego w zakresie prowadzenia domu pomocy społecznej, ośrodka wsparcia oraz organizowania i prowadzenia zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo, nauki dzieci upośledzonych ze sprzężonym kalectwem, jako formy realizacji obowiązku szkolnego, a także kształcenia za granicą w zakresie historii, kultury i języka polskiego może być zawarta na czas nie oznaczony z możliwością jej wypowiedzenia w okresie 6 miesięcy, z tym że określenie wysokości dotacji, przekazanej na realizację umowy, dokonywane jest corocznie w aneksie do umowy sporządzonym w formie pisemnej.
§ 13.Zleceniobiorca jest obowiązany do poinformowania zleceniodawcy, przed zawarciem umowy, o zamiarze zawarcia innych umów lub o innych umowach zawartych w trybie określonym w rozporządzeniu.
§ 14.Prawa i obowiązki stron umowy nie mogą być przenoszone na osoby trzecie.
§ 15.Zleceniobiorca nie może wykorzystywać środków uzyskanych na podstawie umowy na inne cele niż określone w umowie.
§ 16.1. W uzasadnionych wypadkach dopuszcza się, za zgodą stron, możliwość zmiany w ciągu roku zakresu rzeczowego oraz warunków realizacji zadania, w tym w szczególności zakresu finansowego.
2. Zmiany, o których mowa w ust. 1, wymagają sporządzenia aneksu do umowy.
§ 17.1. Wysokość dotacji z tytułu realizacji umowy, przekazywana jednostce niepaństwowej, jest ustalana w wyniku porozumienia między stronami.
2. Przy ustalaniu wysokości dotacji, o której mowa w ust. 1, natęży uwzględnić w szczególności planowane koszty bezpośrednie realizowanego zadania, powiększone o te rodzaje kosztów, których poniesienie jest niezbędne do prawidłowej realizacji zadania, oraz środki własne zleceniobiorcy i przychody uzyskane przy realizacji zadania.
§ 18.1. Zleceniodawca może uwzględnić w dotacji, o której mowa w § 17 ust. 1, kwotę środków na zakup sprzętu tylko w wypadku, gdy sprzęt ten jest niezbędny do prawidłowej realizacji zleconego zadania wymienionego w wykazie, o którym mowa w § 2.
2. W wypadku gdy kwota, o której mowa w ust. 1, przekracza sumę 15 przeciętnych wynagrodzeń miesięcznych w trzecim kwartale roku poprzedzającego zlecenie, umowa, o której mowa w § 11, powinna zawierać także:
1) uzasadnienie, że zakup sprzętu jest niezbędny do prawidłowej realizacji zadania,
2) ustalenie sposobu ewidencjonowania i użytkowania zakupionego sprzętu.
3. W wypadku gdy przewidywany okres użytkowania zakupionego sprzętu przekracza termin realizacji zadania, strony ustalą zasady wzajemnych rozliczeń w okresie, gdy jednostka niepaństwowa nie będzie realizować zadania państwowego.
4. W zasadach rozliczeń, o których mowa w ust. 3, należy uwzględnić w szczególności:
1) wartość jednostkową sprzętu,
2) przewidywany przez strony okres użytkowania sprzętu,
3) skutki zniszczenia lub utraty sprzętu, za które zleceniobiorca nie ponosi odpowiedzialności.
§ 19.1. Dotacja na realizację zadania państwowego może być udzielona na wybudowanie lub rozbudowę obiektu lub urządzenia, w zakresie określonym w wykazie, o którym mowa w § 2; obiekty te i urządzenia, na czas realizacji zadania państwowego, są przekazywane jednostce niepaństwowej w bezpłatne używanie.
2. Jeżeli budowa lub rozbudowa obiektu lub urządzenia trwale związanego z gruntem jest finansowana tylko częściowo w formie dotacji na realizację zadania państwowego albo jeżeli jest wznoszona na gruncie stanowiącym własność jednostki niepaństwowej, w rozliczeniu dotacji ustala się, proporcjonalnie do poniesionych nakładów i wartości gruntu, stosunek współwłasności obiektu lub urządzenia służącego wykonaniu zadania państwowego.
§ 20.Zleceniobiorca jest obowiązany do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej środków otrzymanych na realizację umowy oraz wydatków związanych z jej realizacją.
§ 21.1. W wypadku niewykonania lub częściowego niewykonania umowy przekazane kwoty dotacji podlegają zwrotowi w części proporcjonalnej do stopnia niewykonania umowy.
2. W wypadku wykorzystania na realizację umowy tylko części przekazanej kwoty dotacji, część nie wykorzystana dotacji podlega zwrotowi.
3. Zwrot dotacji, o którym mowa w ust. 1 i 2, następuje nie później niż do końca lutego następnego roku budżetowego na rachunek bieżący zleceniodawcy, subkonto dochody.
§ 22.Rokiem obrachunkowym jest rok budżetowy, chyba że umowa zostanie zawarta na okres krótszy.
§ 23.1. Zleceniobiorca jest obowiązany do przedstawienia zleceniodawcy rozliczenia realizacji zadania pod względem rzeczowym i finansowym, zgodnie z treścią umowy.
2. Rozliczenie, o którym mowa w ust. 1, powinno nastąpić w terminie do 30 dni po zakończeniu realizacji zadania.
3. W wypadku realizacji zadania, o którym mowa w § 12 ust. 2 i 3, którego okres realizacji jest dłuższy niż rok, zleceniobiorca jest obowiązany do przedstawienia zleceniodawcy rozliczenia tej części zadania, której realizacja przypada na dany rok budżetowy.
4. Zatwierdzenie rozliczenia przez zleceniodawcę powinno nastąpić nie później niż do końca lutego następnego roku budżetowego.
§ 24.Zleceniodawca jest obowiązany do prowadzenia nadzoru w zakresie wykonywania umowy na zasadach w niej określonych, a w szczególności w zakresie:
1) sposobu realizacji zadania zleconego,
2) gospodarowania przekazaną dotacją,
3) prowadzenia dokumentacji umożliwiającej ustalenie kosztów realizowanego zadania.
§ 25.Zleceniodawca jest obowiązany, w terminach określonych w umowie, do dokonywania okresowej oceny realizacji zadania zleconego.
§ 26.Na podstawie przekazanej dokumentacji, o której mowa w § 11 pkt 4, oraz prowadzonego nadzoru, o którym mowa w § 24, zleceniodawca dokonuje oceny:
1) stanu realizacji zleconego zadania,
2) prawidłowości wykorzystania przekazanej zleceniobiorcy dotacji na realizację zleconego zadania.
§ 27.1. W wypadku stwierdzenia nieprawidłowości w realizacji zleconego zadania, w tym, w szczególności, zmniejszenia zakresu rzeczowego, nieterminowości lub wykorzystania dotacji na inne cele niż określone w umowie, zleceniodawca przeprowadza kontrolę w zakresie objętym umową.
2. Kontrola może być przeprowadzona przez osobę upoważnioną przez zleceniodawcę.
3. Celem przeprowadzenia kontroli jest sporządzenie dla zleceniodawcy odpowiednich informacji wskazujących na konkretne nieprawidłowości i uchybienia oraz określających ich przyczyny i skutki.
§ 28.1. Na podstawie informacji, o których mowa w § 27 ust. 3, w terminie 14 dni od dnia ich otrzymania zleceniodawca przekazuje zleceniobiorcy wnioski i zalecenia zmierzające do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.
2. Zleceniobiorca, w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosków i zaleceń, o których mowa w ust. 1, zawiadamia zleceniodawcę o ich wykonaniu lub przyczynach ich niewykonania.
3. W wypadku stwierdzenia, że dotacja budżetowa przekazana na realizację zleconego zadania została wykorzystana w części lub całości przez zleceniobiorcę na inne cele niż określone w umowie, podlega w tej części lub całości zwrotowi na rachunek bieżący zleceniodawcy, subkonto dochody.
§ 29.Umowa wygasa:
1) z upływem terminu określonego w umowie,
2) w wypadku wystąpienia okoliczności, za które strony nie ponoszą odpowiedzialności, a które uniemożliwiają dalsze wykonanie umowy.
§ 30.Umowa nie może być rozwiązana przed upływem ustalonego terminu, chyba że zachodzą przyczyny określone w § 31 lub przyczyny określone w umowie.
§ 31.1. Umowa może być rozwiązana ze skutkiem natychmiastowym w wypadku nieterminowego wykonywania umowy lub nienależytego jej wykonania, a w szczególności zmniejszenia zakresu rzeczowego realizowanego zadania, wykorzystania uzyskanej dotacji na inne cele niż określone w umowie, gdy strona winna uchybień nie doprowadzi do ich usunięcia w określonym terminie.
2. Podstawę do rozwiązania umowy, z przyczyn określonych w ust. 1, stanowią wyniki kontroli wykonywania umowy, przeprowadzonej przez zleceniodawcę, oraz ocena realizacji wniosków i zaleceń pokontrolnych, o których mowa w § 28 ust. 1.
3. Umowa może być rozwiązana w wypadku nieprzekazania dotacji z tytułu realizacji zleconego zadania.
§ 32.Zleceniodawca może nie stosować przepisów § 11 pkt 5, 8 i 10 oraz § 20 i 24–26 w wypadku zlecenia zadania, na którego realizację przekazuje zleceniobiorcy kwotę dotacji w wysokości nie przekraczającej sumy 15 przeciętnych wynagrodzeń miesięcznych w trzecim kwartale roku poprzedzającego zlecenie.
§ 33.Wysokość przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego, o którym mowa w § 18 ust. 2 oraz w § 32, ustala się na podstawie obwieszczenia Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w sprawie przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w trzecim kwartale roku poprzedzającego zlecenie, ogłaszanego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”.
§ 34.Przepisy rozporządzenia stosuje się do zadań zlecanych jednostkom niepaństwowym po dniu wejścia w życie rozporządzenia.
§ 35.Tracą moc:
1) rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 listopada 1994 r. w sprawie wykazu zadań państwowych, które mogą być zlecone jednostkom niepaństwowym (Dz. U. Nr 131, poz. 657 i z 1995 r. Nr 120, poz. 579),
2) rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 lipca 1995 r. w sprawie zlecania zadań państwowych jednostkom niepaństwowym (Dz. U. Nr 87, poz. 437).
§ 36.Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Prezes Rady Ministrów: W. Cimoszewicz
Załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów
z dnia 29 lipca 1997 r. (poz. 573)
WYKAZ ZADAŃ PAŃSTWOWYCH, KTÓRE MOGĄ BYĆ ZLECONE JEDNOSTKOM NIEPAŃSTWOWYM
Lp. | Zadanie |
1 | 2 |
| W dziedzinie oświaty, wychowania oraz szkolnictwa wyższego |
1 | Organizacja konkursów, turniejów, przeglądów i olimpiad przedmiotowych |
2 | Organizowanie wypoczynku wakacyjnego dla uczniów i studentów w formie obozów leczniczo-profilaktycznych, rehabilitacyjnych, szkoleniowych, adaptacyjnych, naukowych i artystycznych, a także śródrocznych obozów, warsztatów naukowych, artystycznych i seminariów oraz wypoczynku wakacyjnego dla wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych i resocjalizacyjnych, rodzin zastępczych i dla dzieci Polonii Zagranicznej |
3 | Organizowanie i prowadzenie ruchu artystycznego dzieci i młodzieży, imprez promujących dorobek artystyczny szkół i placówek oświatowych |
4 | Realizowanie środowiskowych programów profilaktyczno-wychowawczych dla młodzieży zagrożonej uzależnieniem, niedostosowanej społecznie, z rodzin patologicznych |
5 | Organizowanie i prowadzenie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo oraz nauki dzieci upośledzonych umysłowo ze sprzężonym kalectwem jako form realizacji przez te dzieci obowiązku szkolnego |
6 | Inwestycje w zakresie budowy lub rozbudowy obiektów i wyposażenia placówek opiekuńczo-wychowawczych i resocjalizacyjnych |
7 | Dystrybucja zagranicznych książek oraz publikacji oświatowych i naukowych, przekazywanych nieodpłatnie jednostkom finansowanym w całości lub częściowo z budżetu państwa |
8 | Wydawanie publikacji naukowych studentów |
9 | Opracowywanie i wydawanie publikacji wykorzystywanych do realizacji celów dydaktyczno-wychowawczych przez nauczycieli i wychowawców |
10 | Szkolenie nieetatowej kadry stowarzyszeń, pełniącej funkcje wychowawcze |
11 | Opracowywanie środków dydaktycznych, przydatnych w działalności dydaktyczno-wychowawczej szkół i placówek oświatowo-wychowawczych oraz uczelni |
12 | Organizacja i prowadzenie doskonalenia zawodowego nauczycieli |
13 | Opracowywanie programów edukacji ustawicznej dla różnych środowisk społecznych i zawodowych |
14 | Organizowanie szkoleń, seminariów i konferencji związanych z różnymi formami edukacji ustawicznej |
15 | Kształcenie za granicą w zakresie historii, kultury i języka polskiego |
| W dziedzinie kultury i sztuki |
16 | Organizacja festiwali, konkursów, przeglądów, spotkań, plenerów, warsztatów, konferencji, kursów, seminariów, wystaw artystycznych, historycznych, muzealnych i innych imprez, mających istotne znaczenie dla polskiej kultury i sztuki oraz ich zagranicznej promocji, w tym fundowanie nagród |
1 | 2 |
17 | Wydawanie niekomercyjnych, niskonakładowych książek, czasopism, periodyków i druków ulotnych, opracowań dydaktycznych, informacyjnych, badawczych, krytycznych i przekładów literatury polskiej za granicą – w postaci drukowanej oraz innych technik zapisu obrazu i dźwięku |
18 | Zakup dóbr kultury, przedmiotów służących kultywowaniu lokalnych i regionalnych tradycji kulturalnych, tłumaczeń, partytur i praw autorskich, ekspertyz, recenzji, prac krytycznych, a także książek i czasopism dla bibliotek oraz innych dóbr niezbędnych do utrzymania polskości wśród Polonii, emigracji i Polaków za granicą |
19 | Renowacja, konserwacja, inwentaryzacja i ochrona zabytków i innych obiektów kultury materialnej |
20 | Prowadzenie kolekcji dzieł sztuki, muzealiów i instrumentów oraz zbiorów bibliotecznych, fonograficznych, fotograficznych i filmowych |
21 | Konserwacja, inwentaryzacja i ochrona kolekcji dzieł sztuki, muzealiów i instrumentów oraz zbiorów bibliotecznych, fonograficznych, fotograficznych i filmowych |
22 | Prowadzenie bibliotek oraz dokumentacji zjawisk życia kulturalnego i artystycznego, a także tworzenie systemów informacyjnych w tych zakresach |
23 | Produkcja i opracowywanie filmów dokumentalnych, oświatowych i pomocy dydaktycznych |
24 | Organizacja i prowadzenie amatorskiego ruchu artystycznego, twórczości ludowej oraz ochrona unikalnych i zanikających zawodów i umiejętności artystycznych i ich warsztatów |
25 | Organizowanie – w kraju i za granicą – imprez przeznaczonych dla Polonii, emigracji i Polaków za granicą, kultywowanie i propagowanie polskości |
26 | Działania na rzecz ochrony i propagowanie kultur mniejszości narodowych |
27 | Zapewnienie dostępu do dóbr kultury osobom niepełnosprawnym, w tym opracowywanie „druków” mówionych i brajlowskich, filmowych napisów dialogowych i tłumaczeń na język migowy |
28 | Organizacja i prowadzenie bibliotek książki mówionej i brajlowskiej dla niewidomych i słabowidzących, w tym w szczególności Centralnej Biblioteki Niewidomych Zarządu Głównego Związku Niewidomych |
29 | Bieżąca eksploatacja „Domu Literatury” w Warszawie, Domu Artystów Weteranów im. Wojciecha Bogusławskiego w Skolimowie, Krajowego Domu Twórczości Ludowej w Lublinie, Domu Pracy Twórczej w Niedzicy |
30 | Upowszechnianie, promocja i popularyzacja z zakresu kultury i sztuki oraz twórczości i wykonawstwa artystycznego w kraju i za granicą, w tym dla Polonii, emigracji i Polaków za granicą |
31 | Edukacja kulturalna dzieci i młodzieży realizowana w różnych formach |
| W dziedzinie ochrony zdrowia |
32 | Inwestycje w zakresie budowy lub rozbudowy obiektów i wyposażenia placówek opiekuńczo-leczniczych, leczniczo- i terapeutyczno-wychowawczych, pielęgnacyjno-opiekuńczych, pielęgnacyjno-wychowawczych, rehabilitacyjno-leczniczych, rehabilitacyjno-wychowawczych, wczesnej interwencji oraz hospicjów |
33 | Organizowanie turnusów rehabilitacyjnych, obozów terapeutyczno-szkoleniowych i świadczenie w tym zakresie poradnictwa, a także prowadzenie szkolenia w zakresie postępowania z osobami niepełnosprawnymi |
34 | Propagowanie honorowego krwiodawstwa |
35 | Realizowanie programów profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, resortowych programów w zakresie promocji zdrowia, profilaktyki oświatowo-zdrowotnej i środowiskowej oraz realizowanie działań opiekuńczo-wspierających w zakresie przeciwdziałania uzależnieniom |
36 | Organizacja szkolenia specjalistów medycznych, szkolenia z zakresu profilaktyki oświatowo-zdrowotnej i środowiskowej oraz rozwiązywania problemów patologii społecznej spowodowanej uzależnieniem oraz realizowanie szkolenia w zakresie ratownictwa przedmedycznego |
| W dziedzinie opieki społecznej |
37 | Prowadzenie domów pomocy społecznej |
38 | Organizacja i prowadzenie ośrodków wsparcia, w tym w szczególności schronisk, noclegowni, ośrodków opiekuńczych i ośrodków interwencji kryzysowej |
39 | Prowadzenie punktów doraźnej pomocy, punktów informacyjno-interwencyjnych dla ofiar przemocy wobec kobiet i przemocy w rodzinie oraz dla uchodźców i cudzoziemców ubiegających się o nadanie statusu uchodźcy |
1 | 2 |
40 | inwestycje w zakresie budowy lub rozbudowy obiektów i wyposażenia domów pomocy społecznej oraz ośrodków wsparcia |
41 | Realizowanie programów osłonowych i aktywizujących, w tym w szczególności w zakresie przeciwdziałania przemocy wobec kobiet i przemocy w rodzinie, bezdomności, bezrobocia, niepełnosprawności, readaptacji do warunków wolnościowych osób opuszczających jednostki penitencjarne oraz niematerialnych form pomocy w postaci poradnictwa specjalistycznego |
42 | Realizowanie programów resocjalizacyjno-terapeutycznych dla sprawców przemocy wobec kobiet i przemocy w rodzinie |
43 | Organizowanie i prowadzenie działań mających na celu opiekę nad repatriantami |
44 | Realizacja programów mających na celu adaptację, integrację i asymilację repatriantów i uchodźców ze społeczeństwem polskim |
45 | Realizacja zadań pomocy społecznej wynikających z programów mających na celu ochronę poziomu życia osób i rodzin |
| W dziedzinie kultury fizycznej i sportu |
46 | Organizacja przygotowań i uczestnictwo w regionalnych, ogólnopolskich i międzynarodowych imprezach sportowych |
47 | Organizacja przygotowań zawodników i uczestnictwa reprezentantów Polski w olimpiadach, mistrzostwach świata, Europy i imprezach równorzędnych |
48 | Organizacja szkolenia dzieci i młodzieży uzdolnionej sportowo oraz sportowców niepełnosprawnych |
49 | Promocja sportu dzieci i młodzieży |
50 | Organizacja i realizacja badań diagnostycznych i selekcyjnych zawodników |
51 | Szkolenie i doskonalenie instruktorów, trenerów, sędziów sportowych oraz organizatorów kultury fizycznej |
52 | Szkolenie w zakresie sportów lotniczych |
53 | Wydawanie niekomercyjnych opracowań promujących kulturę fizyczną |
54 | Utrzymanie i wyposażenie obiektów sportowo-rekreacyjnych oraz ich przystosowanie do potrzeb osób niepełnosprawnych |
55 | Organizacja przedsięwzięć dotyczących sportu dla wszystkich, ze szczególnym uwzględnieniem bezrobotnych, młodzieży nieprzystosowanej, osób w starszym wieku, niepełnosprawnych oraz środowisk o niskim statusie materialnym |
| W dziedzinie turystyki i wypoczynku |
56 | Promocja Polski jako kraju recepcji turystycznej oraz wydawanie niekomercyjnych opracowań promujących turystykę w Polsce |
57 | Szkolenie i doskonalenie kadr dla turystyki, w tym w szczególności organizatorów, przewodników i instruktorów turystyki, a także utrzymywanie służących temu celowi zbiorów specjalistycznych |
58 | Utrzymanie szlaków turystycznych wraz z inwestycjami sanitarnymi oraz przystosowaniem obiektów turystyki kwalifikowanej do potrzeb osób niepełnosprawnych |
59 | Ocena standardu obiektów turystycznych i poziomu świadczonych w nich usług |
60 | Ratownictwo wodne i górskie |
61 | Inwestycje w zakresie budowy lub rozbudowy obiektów i wyposażenia służącego ratowaniu życia ludzkiego w górach i na wodzie |
62 | Promocja turystyki kwalifikowanej |
63 | Opracowywanie ekspertyz dotyczących rozwoju turystyki w Polsce |
64 | Opracowywanie programów edukacyjnych związanych z rozwojem turystyki dla różnych środowisk |
| W dziedzinie ochrony konsumentów |
65 | Organizacja kursów, konferencji, seminariów i konkursów |
66 | Prowadzenie otwartego poradnictwa konsumenckiego oraz nieodpłatnej pomocy prawnej w dochodzeniu roszczeń konsumentów |
67 | Wydawanie niekomercyjnej literatury, czasopism, opracowań edukacyjnych i badawczych, broszur i ulotek |
1 | 2 |
68 | Realizacja rządowych programów w zakresie ochrony konsumentów oraz opracowywanie programów edukacji konsumenckiej dla dzieci i młodzieży |
69 | Prowadzenie badań konsumenckich towarów i usług oraz udział w pracach normalizacyjnych |
| W dziedzinie ochrony przyrody i ochrony środowiska |
70 | Konserwacja pomników przyrody |
71 | Prowadzenie inwentaryzacji przyrodniczej |
72 | Opracowywanie planów ochrony, opinii i ekspertyz |
73 | Wykonywanie zabiegów i prac ochronnych na obszarach i obiektach chronionych |
74 | Obsługa zagranicznych środków finansowych przeznaczonych na realizację zadań państwowych z zakresu ochrony środowiska |
| W zakresie bezpieczeństwa publicznego |
75 | Ochrona przeciwpożarowa |
| W dziedzinie obrony narodowej |
76 | Utrzymanie lotnisk i szkolenie lotnicze oraz spadochronowe w zakresie obronności |
77 | Popularyzacja i propagowanie spraw obronności |
78 | Szkolenie paramilitarne |
79 | Szkolenie w zakresie sportów obronnych |
| W pozostałych dziedzinach |
80 | Realizacja rządowych programów restrukturyzacyjnych |
81 | Ochrona praw dziecka, upowszechnianie Konwencji o prawach dziecka, prowadzenie punktów interwencyjnych „SOS dziecko” |
82 | Zbieranie dokumentacji czynów zbrojnych i innych form działalności niepodległościowej i upamiętnianie miejsc walk i represji |
83 | Rozpatrywanie i wstępna weryfikacja oraz opiniowanie i rekomendacja wniosków o przyznanie lub pozbawienie uprawnień kombatanckich i osób represjonowanych |
84 | Opiniowanie wniosków o przyznanie świadczenia pieniężnego przysługującego osobom deportowanym do pracy przymusowej lub osadzonym w obozach pracy |
85 | Prowadzenie wywiadów środowiskowych związanych z załatwianiem wniosków kombatanckich o przyznanie rent wyjątkowych i wniosków o skierowanie do sanatoriów oraz innych form pomocy |
86 | Prowadzenie badań demograficzno-socjologicznych w środowiskach kombatanckich i osób represjonowanych |
87 | Organizacja i udział w krajowych i międzynarodowych zjazdach i uroczystościach środowisk kombatanckich i ofiar wojny |
88 | Organizacja spotkań środowiskowych stowarzyszeń kombatanckich i osób represjonowanych |
89 | Organizowanie działalności informacyjnej, dokumentacyjnej i wydawniczej na potrzeby środowisk kombatanckich i osób represjonowanych |
90 | Wydawanie publikacji dla samorządów gminnych w zakresie gospodarki i finansów gmin |
91 | Organizowanie i prowadzenie szkoleń dla samorządu terytorialnego, związanych z przejmowaniem przez gminy nowych zadań od administracji rządowej |
92 | Prowadzenie szkoleń dla związków zawodowych, organizacji pracodawców i administracji państwowej w zakresie zbiorowych stosunków pracy i przekształceń własnościowych oraz szkoleń dla sektora małych i średnich przedsiębiorstw |
93 | Zarządzanie programami zagranicznej pomocy bezzwrotnej, w stosunku do których strona polska zobowiązała się do finansowania ze środków budżetowych kosztów administrowania tymi programami |
94 | Promocja polskich rozwiązań w polityce gospodarczej w zakresie transformacji systemowej oraz wdrażania rozwiązań mających na celu rozwój małych i średnich przedsiębiorstw |
| W zakresie usuwania skutków powodzi |
95 | Usuwanie skutków powodzi |
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00