Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Dziennik Ustaw rok 1997 nr 91 poz. 562
Wersja archiwalna od 1997-08-21 do 2002-02-13
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Ustaw rok 1997 nr 91 poz. 562
Wersja archiwalna od 1997-08-21 do 2002-02-13
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE PREZESA RADY MINISTRÓW

z dnia 1 sierpnia 1997 r.

w sprawie nadania statutu Agencji Mienia Wojskowego.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 30 maja 1996r, o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego (Dz. U. Nr 90, poz. 405 i Nr 156, poz. 775 oraz z 1997 r. Nr 80, poz. 509) zarządza się, co następuje:

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1. Agencji Mienia Wojskowego nadaje się statut stanowiący załącznik do rozporządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Prezes Rady Ministrów: W. Cimoszewicz

Załącznik do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 1 sierpnia 1997 r. (poz. 562)

STATUT AGENCJI MIENIA WOJSKOWEGO

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

§ 1. Agencja Mienia Wojskowego, zwana dalej „Agencją”, działa na podstawie ustawy z dnia 30 maja 1996 r. o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego (Dz. U. Nr 90, poz. 405 i Nr 156, poz. 775 oraz z 1997 r. Nr 80, poz. 509), zwanej dalej „ustawą”, oraz niniejszego statutu.

§ 2. 1. Agencja jest państwową osobą prawną, wykonującą prawa własności i inne prawa majątkowe na rzecz Skarbu Państwa w stosunku do mienia określonego w art. 1 pkt 1 i 2 oraz art. 2 ustawy.

2. Siedzibą Agencji jest Warszawa.

§ 3. Agencja realizuje zadania określone w ustawie w stosunku do mienia:

1) Skarbu Państwa będącego w zarządzie lub użytkowaniu jednostek organizacyjnych podporządkowanych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych, nie wykorzystywanego przez te jednostki do realizacji ich zadań i przekazanego Agencji,

2) pozostałego po likwidacji lub przekształceniu państwowych osób prawnych, dla których organem założycielskim lub organem nadzoru był Minister Obrony Narodowej,

3) Skarbu Państwa będącego w zarządzie tub użytkowaniu jednostek organizacyjnych podporządkowanych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych, przekazanego Agencji na przechowanie lub jej użyczonego,

4) stanowiącego własność Agencji.

§ 4. 1. Zadania określone w ustawie Agencja realizuje w ramach samodzielnej gospodarki finansowej, kierując się zasadą racjonalnego gospodarowania. Odpowiedzialność za gospodarkę finansową Agencji ponosi Prezes Agencji.

2. Agencja w ramach środków, o których mowa w art. 29 ust. 3 ustawy, może pełnić rolę inwestora w stosunku do inwestycji Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie upoważnienia Ministra Skarbu Państwa udzielonego w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej.

§ 5. Agencja tworzy fundusze: statutowy, zasobu, rezerwowy oraz inne fundusze na podstawie przepisów ogólnych.

Rozdział 2

Prezes Agencji

§ 6. 1. Prezes Agencji jest organem Agencji, powoływanym i odwoływanym stosownie do art. 11 ustawy, który kieruje jej działalnością, reprezentuje ją na zewnątrz i ponosi odpowiedzialność za realizację zadań Agencji.

2. Prezes Agencji realizuje w szczególności zadania określone w art. 14 ust. 1–3 ustawy.

3. Prezes Agencji jest uprawniony do samodzielnego dokonywania czynności prawnych w imieniu Agencji albo może udzielać innym osobom pełnomocnictw do dokonywania określonych czynności.

§ 7. 1. Prezes Agencji działa przy pomocy trzech zastępców, głównego księgowego Agencji, dyrektorów zespołów i innych komórek organizacyjnych oraz samodzielnych stanowisk pracy w Biurze Agencji, a także dyrektorów oddziałów terenowych Biura Agencji, którzy są przed nim odpowiedzialni za całość spraw objętych ich zakresem działania.

2. W razie nieobecności Prezesa Agencji lub czasowej niemożności wykonywania przez niego czynności służbowych, działalnością Agencji kieruje i reprezentuje ją na zewnątrz, wyznaczony przez Prezesa Agencji, jeden z jego zastępców, w zakresie powierzonych mu kompetencji.

§ 8. 1. Zastępcy Prezesa Agencji są powoływani i odwoływani przez Ministra Skarbu Państwa, w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej, na wniosek Prezesa Agencji.

2. Głównego księgowego Agencji, dyrektorów zespołów i innych komórek organizacyjnych w Biurze Agencji oraz dyrektorów oddziałów terenowych Biura Agencji zatrudnia Prezes Agencji.

3. Na stanowiska służbowe w Agencji mogą być wyznaczani żołnierze zawodowi, o których mowa w art. 17 ust. 4 ustawy, na zasadach określonych w przepisach o służbie wojskowej oraz uposażeniu żołnierzy zawodowych wyznaczonych na stanowiska służbowe w jednostkach organizacyjnych poza resortem obrony narodowej.

4. Prezes Agencji jest przełożonym wszystkich pracowników Agencji.

§ 9. Prezes Agencji może powoływać stałe i doraźne zespoły problemowe, składające się z pracowników Agencji, jak również zatrudniać inne osoby w charakterze doradców i ekspertów.

Rozdział 3

Rada Nadzorcza Agencji

§ 10. 1. Rada Nadzorcza Agencji, zwana dalej „Radą”, jest organem Agencji.

2. Skład Rady, tryb powoływania i odwoływania Przewodniczącego i członków Rady oraz okres kadencji określa art. 15 ustawy.

3. Rada sprawuje nadzór nad działalnością Agencji. W szczególności do obowiązków Rady w tym zakresie należy:

1) opiniowanie rocznego planu finansowego i rocznego sprawozdania finansowego Agencji,

2) nadzorowanie gospodarki finansowej Agencji.

4. Rada wykonuje obowiązki określone w art. 16 ust. 2 pkt 2 i w ust. 3, 4 i 6 ustawy.

5. Radą kieruje Przewodniczący Rady i reprezentuje ją na zewnątrz.

§ 11. 1. Rada wybiera ze swojego składu i odwołuje zastępcę Przewodniczącego Rady oraz sekretarza Rady.

2. Tryb wyboru i odwołania osób, o których mowa w ust. 1, określa regulamin Rady.

§ 12. Mandaty członków Rady wygasają:

1) z dniem przyjęcia rocznego sprawozdania finansowego Agencji za ostatni rok ich działania,

2) w razie śmierci,

3) w razie odwołania.

§ 13. 1. Rada obraduje na posiedzeniach zwoływanych nie rzadziej niż raz w miesiącu.

2. Posiedzenia Rady zwołuje Przewodniczący Rady z własnej inicjatywy lub na wniosek Prezesa Agencji albo co najmniej dwóch członków Rady.

3. W razie nieobecności Przewodniczącego Rady, posiedzenia Rady zwołuje zastępca Przewodniczącego Rady.

4. Dla ważności uchwał Rady jest wymagane zaproszenie wszystkich członków Rady.

5. Obradom przewodniczy Przewodniczący Rady lub jego zastępca, a w wypadku ich nieobecności, wyznaczony przez Przewodniczącego członek Rady.

6. Rada podejmuje uchwały zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy członków Rady. W razie równego podziału głosów, decyduje głos osoby przewodniczącej posiedzeniu Rady.

7. W posiedzeniach Rady, oprócz jej członków, mogą uczestniczyć inne osoby zaproszone przez Przewodniczącego Rady, w tym także Prezes Agencji.

8. Członkowie Rady uczestniczą osobiście w posiedzeniach Rady.

§ 14. Szczegółowy tryb pracy Rady określa regulamin Rady uchwalony przez Radę i zatwierdzony przez Ministra Skarbu Państwa w uzgodnieniu z Ministrem Obrony Narodowej.

§ 15. Obsługę prac Rady zapewnia Biuro Agencji.

Rozdział 4

Biuro Agencji

§ 16. 1. Biuro Agencji, zwane dalej „Biurem”, jest aparatem wykonawczym Prezesa Agencji.

2. Zadaniem Biura jest w szczególności:

1) koordynowanie działalności jednostek organizacyjnych Agencji,

2) sprawowanie nadzoru, przez swoich przedstawicieli w zarządach i radach nadzorczych, nad działalnością spółek, w których Agencja posiada udziały,

3) prowadzenie zbiorczej ewidencji mienia Agencji,

4) prowadzenie rozliczeń finansowych oddziałów terenowych Biura,

5) przygotowywanie projektów rocznych planów finansowych oraz sporządzanie rocznych sprawozdań finansowych i sprawozdań z działalności Agencji.

§ 17. 1. W skład Biura wchodzą, w szczególności, trzy piony: ekonomiczno-finansowy, zagospodarowania mienia oraz organizacyjno-administracyjny, którymi kierują zastępcy Prezesa Agencji, a także oddziały terenowe Biura, o których mowa w rozdziale 5.

2. W skład pionów wyszczególnionych w ust. 1 wchodzą zespoły i inne komórki organizacyjne, którymi kierują odpowiednio dyrektorzy i kierownicy, oraz samodzielne stanowiska pracy.

§ 18. 1. Regulamin organizacyjny Biura wprowadza Prezes Agencji, w formie zarządzenia, po zasięgnięciu opinii Rady.

2. Regulamin określa w szczególności:

1) organizację wewnętrzną Biura,

2) oddziały terenowe Biura i ich terytorialny zasięg,

3) zakres zadań pionów, zespołów i innych komórek organizacyjnych, a także samodzielnych stanowisk pracy.

Rozdział 5

Oddział terenowy Biura Agencji

§ 19. 1. Prezes Agencji tworzy i likwiduje oddział terenowy Biura Agencji, zwany dalej „oddziałem”.

2. Organizację wewnętrzną oddziału oraz zakres jego działania, z uwzględnieniem komórek organizacyjnych oraz samodzielnych stanowisk pracy, określa regulamin organizacyjny oddziału, ustalany przez dyrektora oddziału i zatwierdzany przez Prezesa Agencji.

§ 20. Do zadań oddziału należy w szczególności:

1) przejmowanie mienia według harmonogramu ustalanego przez Prezesa Agencji, zgodnie z planem przekazywania tego mienia na dany rok kalendarzowy, o którym mowa w art. 18 ust. 3 ustawy,

2) uporządkowanie stanu prawnego przejętego mienia,

3) prowadzenie ewidencji mienia,

4) utrzymywanie i ochrona mienia do czasu jego zagospodarowania,

5) gospodarowanie mieniem,

6) prowadzenie gospodarki finansowej,

7) przygotowywanie danych do rocznego planu finansowego oraz rocznego sprawozdania finansowego i sprawozdania z działalności Agencji.

§ 21. Oddziałem kieruje dyrektor, stosownie do zakresu działania określonego w regulaminach, o których mowa w § 18 i § 19 ust. 2, oraz w zakresie pełnomocnictw udzielonych mu przez Prezesa Agencji.

§ 22. 1. Dyrektor oddziału podlega Prezesowi Agencji.

2. Dyrektor oddziału może tworzyć i likwidować filie oddziału lub samodzielne stanowiska pracy, po uzyskaniu zgody Prezesa Agencji.

3. Dyrektor oddziału jest przełożonym pracowników zatrudnionych w oddziale.

§ 23. Działalność oddziału nadzoruje Prezes Agencji przy pomocy swoich zastępców oraz dyrektorów zespołów Biura w zakresie określonym przez Prezesa Agencji.

Rozdział 6

Udzielanie pełnomocnictw

§ 24. Prezes Agencji może udzielać swoim zastępcom, głównemu księgowemu Agencji, dyrektorom zespołów, a także dyrektorom oddziałów, z zastrzeżeniem § 25, pełnomocnictw ogólnych i szczególnych do dokonywania czynności prawnych w imieniu Agencji.

§ 25. Szczególne pełnomocnictwo jest wymagane do dokonywania następujących czynności prawnych:

1) zagospodarowania uzbrojenia, materiałów wybuchowych i amunicji,

2) zbycia mienia oraz przekazania nieruchomości w użytkowanie wieczyste, o wartości stanowiącej równowartość 20 000 ECU lub więcej w złotych polskich,

3) dokonania czynności, o których mowa w art. 23 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy, na okres dłuższy niż 3 lata,

4) wniesienia mienia do spółki,

5) nieodpłatnego przekazania mienia,

6) zaciągania kredytów.

§ 26. W sprawach nie uregulowanych w statucie do udzielenia pełnomocnictw stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego.

Rozdział 7

System kontroli wewnętrznej

§ 27. 1. Za zorganizowanie i prawidłowe działanie kontroli wewnętrznej oraz wykorzystanie wyników kontroli jest odpowiedzialny Prezes Agencji.

2. Czynności kontrolne w zakresie swojego działania wykonują z urzędu także zastępcy Prezesa, główny księgowy Agencji, dyrektorzy zespołów Biura oraz dyrektorzy oddziałów.

3. W Biurze tworzy się zespół kontroli wewnętrznej.

4. W zależności od potrzeb Prezes Agencji oraz dyrektorzy oddziałów mogą powoływać zespoły kontrolne spośród pracowników odpowiednio Biura lub oddziału.

§ 28. Kontroli wewnętrznej podlegają zespoły i inne komórki organizacyjne Agencji.

§ 29. Kontrola wewnętrzna polega na:

1) kontroli bieżącej, polegającej na badaniu czynności w toku ich wykonywania, w celu oceny prawidłowości ich realizacji, w szczególności z punktu widzenia legalności i gospodarności; kontrola obejmuje również badanie rzeczywistego stanu rzeczowych i pieniężnych składników majątkowych oraz prawidłowości ich zabezpieczenia przed kradzieżą, zniszczeniem, uszkodzeniem i innymi szkodami,

2) kontroli wynikowej, obejmującej badanie stanu faktycznego i dokumentów odzwierciedlających czynności już dokonane.

§ 30. Podstawą do podjęcia czynności kontrolnych, o których mowa w § 27 ust. 4, przez pracowników Agencji jest imienne upoważnienie udzielone na piśmie odpowiednio przez Prezesa Agencji lub dyrektora oddziału.

§ 31. 1. Kontrolujący podlega wyłączeniu od udziału w kontroli, jeżeli wyniki kontroli mogą dotyczyć jego praw lub obowiązków albo praw i obowiązków jego małżonka, krewnych i powinowatych bądź osób związanych z nimi z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, a także innych osób bliskich.

2. Czynności kontrolne nie mogą być podjęte przed rozstrzygnięciem przez Prezesa Agencji sprawy wyłączenia od udziału w kontroli osób, o których mowa w ust. 1.

§ 32. Pracownicy Agencji są obowiązani do udzielania kontrolującemu niezbędnych wyjaśnień i pomocy oraz udostępniania dokumentów dotyczących przedmiotu kontroli.

§ 33. Wyniki kontroli stanowią podstawę podjęcia przez Prezesa Agencji czynności w celu zapobieżenia powstawaniu nieprawidłowości oraz usunięcia uchybień stwierdzonych w toku kontroli.

§ 34. W razie ujawnienia w toku kontroli czynu mającego znamiona przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym Prezesa Agencji lub dyrektora oddziału, jak również zabezpiecza dokumenty i przedmioty mogące stanowić dowód przestępstwa.

§ 35. Kontrola mienia, o którym mowa w § 3, znajdującego się w posiadaniu osób trzecich odbywa się zgodnie z odrębnymi przepisami oraz postanowieniami umów.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00