Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 1997-05-28 do 1999-04-01
Wersja archiwalna od 1997-05-28 do 1999-04-01
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA PRACY I POLITYKI SOCJALNEJ
z dnia 19 maja 1997 r.
w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych kształcących pracowników służb socjalnych.
Na podstawie art. 29 ust. 2 w związku z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496 oraz z 1997 r. Nr 28, poz. 153) zarządza się, co następuje:
§ 1.O przyjęcie do publicznej szkoły policealnej kształcącej pracowników służb socjalnych może ubiegać się kandydat, który ukończył średnią szkołę publiczną lub niepubliczną o uprawnieniach szkoły publicznej, a do publicznej szkoły pomaturalnej kształcącej pracowników służb socjalnych – kandydat, który uzyskał świadectwo dojrzałości.
§ 2.1. O przyjęciu kandydata na pierwszy semestr w szkole policealnej lub pomaturalnej decydują:
1) pozytywny wynik egzaminu wstępnego lub rozmowy kwalifikacyjnej,
2) suma punktów pochodzących z przeliczenia ocen uzyskanych na egzaminie wstępnym lub w wyniku rozmowy kwalifikacyjnej oraz na świadectwie ukończenia średniej szkoły lub na świadectwie dojrzałości z przedmiotów: wiedza o społeczeństwie, język polski, język obcy (w przypadku dwóch języków wybiera się ten, z którego kandydat uzyskał wyższą ocenę), matematyka, historia, geografia, biologia, technika lub elementy informatyki (wybiera się przedmiot, z którego kandydat uzyskał wyższą ocenę), plastyka lub muzyka (wybiera się przedmiot, z którego kandydat uzyskał wyższą ocenę) i wychowanie fizyczne,
3) punkty za ocenę przydatności do zawodu, dokonaną przez komisję, o której mowa w § 7 ust. 1; w ocenie przydatności do zawodu komisja bierze pod uwagę:
a) zainteresowanie niesieniem pomocy ludziom jej potrzebującym,
b) ogólną wiedzę w zakresie problematyki pomocy społecznej,
c) udział w akcjach na rzecz ludzi potrzebujących pomocy i działalność w organizacjach charytatywnych,
d) postawę prospołeczną.
2. Warunki, o których mowa w ust. 1, nie dotyczą osób, które szkołę średnią ukończyły za granicą. Do tych kandydatów stosuje się przepisy § 6 ust. 1 pkt 3 i § 10 ust. 1 pkt 3.
§ 3.Pierwszeństwo w przyjęciu do szkoły, w przypadku równorzędnych wyników uzyskanych w postępowaniu kwalifikacyjnym, mają:
1) sieroty i wychowankowie domów dziecka, rodzinnych domów dziecka i rodzin zastępczych,
2) kandydaci o wyjątkowych zdolnościach, którzy mieli ustalony indywidualny program lub tok nauki.
§ 4.Pierwszeństwo w przyjęciu do szkoły dla dorosłych, w przypadku równorzędnych wyników uzyskanych w postępowaniu kwalifikacyjnym, mają kandydaci zatrudnieni w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej.
§ 5.Przepisy § 3 i 4 nie naruszają uprawnień dzieci innych osób, którym na podstawie odrębnych przepisów przysługuje pierwszeństwo w przyjęciu do szkół.
§ 6.1. Na wyższy semestr w szkole przyjmuje się kandydata na podstawie:
1) wpisu w indeksie potwierdzającego ukończenie semestru niższego w szkole publicznej lub niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej kształcącej pracowników służb socjalnych oraz odpisu arkusza ocen wydanego przez szkołę, z której kandydat odszedł,
2) pozytywnych wyników egzaminu klasyfikacyjnego przeprowadzonego na zasadach określonych w przepisach dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w przypadku przyjmowania do szkoły kandydata ze szkoły niepublicznej nie posiadającej uprawnień szkoły publicznej,
3) świadectwa (zaświadczenia) wydanego przez szkołę podobnego typu za granicą i ostatniego wpisu w indeksie dokonanego w Polsce, po ustaleniu odpowiedniego semestru na podstawie sumy lat nauki szkolnej kandydata.
2. Egzamin klasyfikacyjny, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, przeprowadza się ze wszystkich przedmiotów obowiązkowych ujętych w planach nauczania semestrów niższych od semestru, na który kandydat ma być przyjęty, z wyjątkiem wychowania fizycznego.
§ 7.1. W celu przeprowadzenia rekrutacji na pierwszy semestr, z wyjątkiem przypadku, o którym mowa w § 10 ust. 4, dyrektor szkoły powołuje szkolną komisję rekrutacyjno-kwalifikacyjną, zwaną dalej „komisją”, wyznacza jej przewodniczącego i określa jego zadania.
2. Komisja przeprowadza postępowanie kwalifikacyjne zgodnie z zasadami określonymi w zarządzeniu oraz sporządza protokół tego postępowania.
§ 8.1. Egzamin wstępny do szkoły składa się:
1) z części pisemnej obejmującej wiedzę o społeczeństwie,
2) z części ustnej jako:
a) egzamin poprawkowy z wiedzy o społeczeństwie, jeżeli kandydat w części pisemnej otrzymał ocenę niedostateczną,
b) egzamin z przedmiotu wybranego przez kandydata spośród trzech przedmiotów nauczanych w liceum ogólnokształcącym ustalonych przez dyrektora szkoły w porozumieniu z radą pedagogiczną i podanych do wiadomości publicznej co najmniej na dwa miesiące przed terminem egzaminu wstępnego.
2. Na egzamin pisemny przeznacza się 90 minut efektywnego czasu pracy kandydata.
3. Komisja może zwolnić kandydata z egzaminu wstępnego na podstawie zaświadczenia o uzyskaniu pozytywnego wyniku z egzaminu wstępnego do szkoły wyższej na kierunek, na którym jest prowadzone kształcenie w zakresie pedagogiki pracy socjalnej lub pracy socjalnej.
§ 9.1. Przy ustalaniu liczby punktów za wyniki egzaminu wstępnego przyjmuje się następującą wartość ocen: celujący – 9 punktów, bardzo dobry – 7 punktów, dobry – 5 punktów, dostateczny – 3 punkty, mierny – 1 punkt, niedostateczny – 0 punktów.
2. Przy ustalaniu liczby punktów za oceny na świadectwie ukończenia szkoły średniej lub na świadectwie dojrzałości przyjmuje się następującą wartość ocen: celujący – 3 punkty, bardzo dobry – 2 punkty, dobry – 1 punkt.
3. Za ocenę przydatności do zawodu, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 3, przyznaje się do 9 punktów.
§ 10.1. Dyrektor szkoły:
1) za zgodą Ministra Pracy i Polityki Socjalnej:
a) określa liczbę uczniów, którzy mogą być przyjęci na pierwszy semestr w szkole,
b) ustala termin przyjęć do szkoły i tematy pisemnego egzaminu wstępnego,
2) decyduje o przyjęciu kandydatów na semestr programowo wyższy,
3) decyduje o przyjęciu na semestr pierwszy kandydata powracającego z zagranicy oraz w przypadku, gdy w szkole nie powołano komisji.
2. W przypadkach nie wymienionych w ust. 1 dyrektor szkoły przyjmuje kandydatów na pierwszy semestr na podstawie wniosku komisji.
3. W przypadku gdy w wyniku postępowania kwalifikacyjnego przyjęto mniejszą liczbę uczniów niż liczba miejsc, przeprowadza się dodatkowe postępowanie kwalifikacyjne.
4. Dyrektor szkoły może – za zgodą Ministra Pracy i Polityki Socjalnej – odstąpić od powołania komisji, jeżeli liczba kandydatów jest mniejsza od liczby miejsc.
5. Ponadto dyrektor szkoły:
1) może wydłużyć termin składania podań o przyjęcie do szkoły, jeżeli liczba kandydatów jest mniejsza od liczby miejsc,
2) w szczególnie uzasadnionych przypadkach – na wniosek kandydata lub jego rodziców (prawnych opiekunów) – może wyznaczyć dodatkowy termin egzaminu wstępnego lub rozmowy kwalifikacyjnej,
3) wyznacza i organizuje egzamin klasyfikacyjny, o którym mowa w § 6 ust. 1 pkt 2, jeżeli pozytywny wynik egzaminu jest warunkiem przyjęcia do szkoły,
4) zapewnia stałe i aktualne informacje dotyczące terminów składania podań, terminów egzaminów lub rozmów kwalifikacyjnych, warunków i decyzji w sprawie przyjęć, a także upowszechnia informacje dla kandydatów do szkoły,
5) przekazuje Ministrowi Pracy i Polityki Socjalnej informacje o wynikach rekrutacji na pierwszy semestr.
§ 11.Warunki i tryb przyjmowania do szkoły osób nie będących obywatelami polskimi określają odrębne przepisy.
§ 12.Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Minister Pracy i Polityki Socjalnej: T. Zieliński