Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 1997-04-29 do 2000-08-17
Wersja archiwalna od 1997-04-29 do 2000-08-17
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 24 kwietnia 1997 r.
w sprawie nadania statutu Ministerstwu Pracy i Polityki Socjalnej.
Na podstawie art. 39 ust. 5 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o organizacji i trybie pracy Rady Ministrów oraz o zakresie działania ministrów (Dz. U. Nr 106, poz. 492 i Nr 156, poz. 775) zarządza się, co następuje:
§ 1. Ministerstwu Pracy i Polityki Socjalnej nadaje się statut, stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Prezes Rady Ministrów: W. Cimoszewicz
Załącznik do rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 24 kwietnia 1997 r.
(poz. 265)
STATUT MINISTERSTWA PRACY I POLITYKI SOCJALNEJ
§ 1. Ministerstwo Pracy i Polityki Socjalnej, zwane dalej „Ministerstwem”, jest urzędem administracji rządowej obsługującym Ministra Pracy i Polityki Socjalnej, zwanego dalej „Ministrem”, działającym pod jego bezpośrednim kierownictwem.
§ 2. 1. Minister kieruje Ministerstwem przy pomocy sekretarza stanu, podsekretarzy stanu oraz dyrektora generalnego i dyrektorów komórek organizacyjnych wymienionych w § 5 ust. 1.
2. Zakres czynności osób wymienionych w ust. 1, z wyłączeniem dyrektora generalnego, ustala Minister, z zastrzeżeniem art. 37 ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o organizacji i trybie pracy Rady Ministrów oraz o zakresie działania ministrów (Dz. U. Nr 106, poz. 492 i Nr 156, poz. 775), zwanej dalej „ustawą”.
3. Minister może upoważnić osoby, o których mowa w ust. 1, a także innych pracowników Ministerstwa do podejmowania decyzji w określonych sprawach w jego imieniu.
§ 3. Minister może udzielać pełnomocnictw osobom prawnym i fizycznym do dokonywania określonych czynności cywilnoprawnych i faktycznych, w zakresie jego właściwości.
§ 4. Minister może tworzyć komisje, rady i zespoły, jako organy pomocnicze lub opiniodawczo-doradcze, o charakterze stałym lub doraźnym. Minister określa nazwę, cel powołania, zakres zadań i tryb pracy oraz skład osobowy tych organów, z zastrzeżeniem art. 7 ust. 4 pkt 5 ustawy.
§ 5. 1. W skład Ministerstwa wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1) Gabinet Polityczny Ministra,
2) Biuro Dyrektora Generalnego, a w jego ramach w szczególności wyodrębnione stanowiska:
a) do Spraw Kadr, Szkolenia i Organizacji,
b) do Spraw Prezydialnych,
3) Departament Analiz i Prognoz Ekonomicznych,
4) Departament Polityki Rynku Pracy,
5) Departament Polityki Regionalnej i Sektorowej,
6) Departament Dialogu Społecznego,
7) Biuro Pełnomocnika do Spraw Osób Niepełnosprawnych,
8) Departament Prawa Pracy,
9) Departament Pomocy Społecznej,
10) Departament Ubezpieczeń Społecznych,
11) Departament Warunków Pracy,
12) Departament Wynagrodzeń,
13) Departament Integracji Europejskiej i Współpracy z Zagranicą,
14) Biuro Prawne,
15) Biuro Kontroli, Skarg i Wniosków,
16) Biuro Administracyjno-Budżetowe, a jego ramach w szczególności:
a) Wydział Budżetowy,
b) Wydział Finansowy,
c) Stanowisko do Spraw Administracyjno-Gospodarczych,
d) Stanowisko do Spraw Inwestycji i Zamówień Publicznych.
17) Biuro Informatyki,
18) Biuro Informacji i Promocji,
19) Biuro Spraw Obronnych,
20) Sekretariat Społecznej Komisji Rewidykacyjnej.
2. Organizację wewnętrzną i szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych oraz tryb pracy Ministerstwa określa regulamin organizacyjny, nadany przez Ministra na wniosek Dyrektora Generalnego.
3. Spory kompetencyjne między komórkami organizacyjnymi Ministerstwa, o których mowa w ust. 1, rozstrzyga Minister.
§ 6. 1. Przy Ministrze działa, jako jednostka wyodrębniona. Gospodarstwo Pomocnicze.
2. Nadzór zwierzchni nad Gospodarstwem Pomocniczym sprawuje Dyrektor Generalny.
3. Organizację wewnętrzną, szczegółowy zakres zadań oraz tryb pracy Gospodarstwa Pomocniczego określają odrębne przepisy oraz regulamin wewnętrzny zatwierdzony przez Dyrektora Generalnego.
§ 7. Minister nadzoruje centralne organy administracji rządowej oraz inne organy i jednostki organizacyjne wymienione w załączniku nr 1 do statutu.
§ 8. Minister prowadzi i nadzoruje szkoły średnie zawodowe, kształcące pracowników służb socjalnych, których wykaz zawiera załącznik nr 2 do statutu.
§ 9. Minister aktualizuje wykazy, o których mowa w § 7 i 8, stosownie do zmian zachodzących po nadaniu statutu, dokonywanych na podstawie odrębnych przepisów.
Załączniki do statutu Ministerstwa Pracy
i Polityki Socjalnej
Załącznik nr 1
WYKAZ ORGANÓW I JEDNOSTEK PODLEGŁYCH I NADZOROWANYCH PRZEZ MINISTRA PRACY I POLITYKI SOCJALNEJ
1. Zakład Ubezpieczeń Społecznych
2. Krajowy Urząd Pracy
3. Ochotnicze Hufce Pracy
4. Instytut Pracy i Spraw Socjalnych
5. Centralny Instytut Ochrony Pracy
6. Główna Biblioteka Pracy i Zabezpieczenia Społecznego
7. Centrum Partnerstwa Społecznego „DIALOG”
8. Centrum Rozwoju Służb Społecznych
9. Zakład Wydawniczo-Poligraficzny.
Załącznik nr 2
WYKAZ SZKÓŁ PROWADZONYCH I NADZOROWANYCH PRZEZ MINISTRA PRACY I POLITYKI SOCJALNEJ
1. Szkoła Policealna Pracowników Służb Społecznych w Białymstoku
2. Bielska Szkoła Polityki Socjalnej w Bielsku-Białej
3. Szkoła Policealna Pracowników Służb Społecznych w Gdańsku
4. Szkoła Policealna Pracowników Służb Społecznych w Gorzowie Wielkopolskim
5. Szkoła Policealna Pracowników Służb Społecznych w Katowicach
6. Szkoła Policealna Pracowników Służb Społecznych w Krakowie
7. Szkoła Policealna Pracowników Służb Społecznych w Lublinie
8. Szkoła Policealna Pracowników Służb Społecznych w Łodzi
9. Szkoła Policealna Pracowników Służb Społecznych w Olsztynie
10. Szkoła Policealna Pracowników Służb Społecznych w Poznaniu
11. Szkoła Policealna Pracowników Służb Społecznych w Rzeszowie
12. Szkoła Policealna Pracowników Służb Społecznych w Szczecinie
13 Szkoła Policealna Pracowników Służb Społecznych w Toruniu
14. Szkoła Policealna Pracowników Służb Społecznych w Warszawie
15. Szkoła Policealna Pracowników Służb Społecznych we Wrocławiu.