Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 1997-03-11 do 2003-09-06
Wersja archiwalna od 1997-03-11 do 2003-09-06
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
z dnia 18 lutego 1997 r.
w sprawie szczegółowych zasad i trybu przeprowadzania kontroli przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów.
Na podstawie art. 30 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o organizacji i trybie pracy Rady Ministrów oraz o zakresie działania ministrów (Dz. U. Nr 106, poz. 492 i Nr 156, poz. 775) zarządza się, co następuje:
§ 1.Rozporządzenie określa szczegółowe zasady i tryb przeprowadzania przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów, z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów, kontroli realizacji zadań wskazanych w zakresie określonym ustawami przez Radę Ministrów i Prezesa Rady Ministrów.
§ 2.Przeprowadzenie kontroli ma na celu ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności jednostek kontrolowanych, rzetelne jego udokumentowanie i dokonanie oceny kontrolowanej działalności pod względem legalności, gospodarności, celowości i rzetelności.
§ 3.Do realizacji celu, o którym mowa w i 2:
1) kierownicy jednostek kontrolowanych mają obowiązek przedstawiać, na żądanie kontrolującego, wszelkie dokumenty i materiały niezbędne do przygotowania i przeprowadzenia kontroli, z zachowaniem przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej,
2) kontrolujący ma prawo do:
a) swobodnego wstępu do obiektów i pomieszczeń jednostek kontrolowanych,
b) wglądu do wszelkich dokumentów i innych materiałów dowodowych, związanych z działalnością jednostek kontrolowanych, z zachowaniem przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej,
c) przeprowadzenia oględzin obiektów i składników majątkowych oraz przebiegu określonych czynności,
d) żądania od pracowników jednostek kontrolowanych ustnych i pisemnych wyjaśnień,
e) korzystania z pomocy biegłych i specjalistów,
f) zabezpieczania materiałów dowodowych,
g) zasięgania, w związku z prowadzoną kontrolą, informacji w nie kontrolowanych jednostkach administracji rządowej.
§ 4.1. Pracownicy Kancelarii Prezesa Rady Ministrów przeprowadzają kontrolę na podstawie legitymacji służbowej oraz imiennego upoważnienia, wydanego i podpisanego przez Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów lub osoby upoważnione do działania w jego imieniu w trybie określonym w § 5 ust. 2 statutu Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, stanowiącego załącznik do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 1996 r. w sprawie nadania statutu Kancelarii Prezesa Rady Ministrów (Dz. U. Nr 157, poz. 796), określającego przedmiot kontroli oraz jednostkę kontrolowaną.
2. Do kontroli spraw, przy których zachodzi konieczność zapoznania się z wiadomościami oznaczonymi jako tajne lub tajne specjalnego znaczenia, kontrolujący, poza legitymacją służbową, powinien posiadać odrębne upoważnienie wydane i podpisane przez Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, z zachowaniem przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 1982 r. o ochronie tajemnicy państwowej i służbowej (Dz. U. Nr 40, poz. 271, z 1989 r. Nr 34, poz. 178, z 1990 r. Nr 34, poz. 198 i z 1996 r. Nr 106, poz. 496).
§ 5.1. Kontrolujący podlega wyłączeniu od udziału w kontroli, jeżeli wyniki kontroli mogą dotyczyć jego roszczeń, praw lub obowiązków albo roszczeń, praw lub obowiązków jego małżonka lub osoby pozostającej z nim faktycznie we wspólnym pożyciu, krewnych i powinowatych do drugiego stopnia bądź osób związanych z nim z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli.
2. Kontrolujący może być wyłączony również w razie stwierdzenia innych przyczyn, które mogą mieć wpływ na bezstronność jego postępowania,
3. O wyłączeniu decyduje dyrektor komórki kontrolnej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
§ 6.1. Kontrola jest przeprowadzana w jednostce kontrolowanej w czasie wykonywania jej zadań, a jeżeli tego wymaga dobro kontroli - również w dniach wolnych od pracy i poza godzinami pracy.
2. Kontrola lub poszczególne jej czynności mogą być przeprowadzone, w miarę potrzeby, również w siedzibie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
§ 7.1. Kontrolujący jest upoważniony do swobodnego poruszania się na terenie jednostki kontrolowanej, bez obowiązku uzyskiwania przepustki.
2. Kontrolujący podlega przepisom o bezpieczeństwie i higienie pracy oraz przepisom o postępowaniu z materiałami i dokumentami ustawowo chronionymi, obowiązującym w jednostce kontrolowanej.
3. Kierownik jednostki kontrolowanej zapewnia kontrolującemu warunki i środki niezbędne do sprawnego przeprowadzenia kontroli. Dotyczy to w szczególności niezwłocznego przedstawiania kontrolującemu dokumentów i materiałów, terminowego udzielania wyjaśnień przez pracowników oraz udostępniania urządzeń technicznych i środków transportowych.
§ 8.1. Kontrolujący dokonuje ustaleń stanu faktycznego na podstawie zebranych w toku kontroli dowodów.
2. Dowodami są w szczególności: dokumenty, zabezpieczone rzeczy, wyniki oględzin, jak również pisemne wyjaśnienia i oświadczenia.
3. Kontrolujący może żądać od kierownika jednostki kontrolowanej sporządzenia niezbędnych do kontroli odpisów lub wyciągów z dokumentów, jak również zestawień i obliczeń opartych na dokumentach.
4. Zgodność odpisów i wyciągów oraz zestawień i obliczeń potwierdza kierownik komórki organizacyjnej, której one dotyczą.
§ 9.1. W razie potrzeby ustalenia stanu obiektu lub innych składników majątkowych, kontrolujący może przeprowadzać oględziny.
2. Oględziny przeprowadza się w obecności kierownika komórki organizacyjnej, odpowiedzialnego za przedmiot lub czynności poddane oględzinom, a w razie jego nieobecności - pracownika wyznaczonego przez kierownika jednostki kontrolowanej.
3. Z przebiegu i wyniku oględzin sporządza się niezwłocznie protokół, który podpisuje kontroler i osoba wymieniona w ust. 2.
§ 10.1. Pracownicy jednostki kontrolowanej są zobowiązani udzielać, w wyznaczonym terminie, wyjaśnień ustnych lub pisemnych w sprawach dotyczących przedmiotu kontroli. Z ustnych wyjaśnień kontrolujący sporządza, w razie potrzeby, protokół.
2. Kontrolujący może zwracać się również o wyjaśnienia do byłych pracowników jednostki kontrolowanej.
3. Odmowa udzielenia wyjaśnień przez pracowników jednostki kontrolowanej może nastąpić jedynie w wypadkach, gdy wyjaśnienia mają dotyczyć faktów i okoliczności, których ujawnienie mogłoby narazić na odpowiedzialność karną lub majątkową wezwanego do złożenia wyjaśnień, a także: jego małżonka lub osoby pozostającej z nim faktycznie we wspólnym pożyciu, krewnych i powinowatych do drugiego stopnia bądź osób związanych z nim z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli.
4. Każdy może złożyć kontrolującemu ustne lub pisemne oświadczenie dotyczące przedmiotu kontroli.
5. Kontrolujący nie może odmówić przyjęcia oświadczenia, jeżeli ma ono związek z przedmiotem kontroli.
§ 11.Kontrolujący informuje kierownika jednostki kontrolowanej o ustaleniach wskazujących na ujawnione nieprawidłowości i uchybienia w działalności tej jednostki.
§ 12.W razie ujawnienia w toku kontroli okoliczności wskazujących na popełnienie przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia na piśmie kierownika komórki kontrolnej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, który zawiadamia organ powołany do ścigania przestępstw.
§ 13.1. W szczególnie uzasadnionych okolicznościach kontrolujący może zwołać w toku kontroli naradę z pracownikami jednostki kontrolowanej w celu omówienia kwestii związanych z przeprowadzaną kontrolą.
2. O planowanym zwołaniu narady kontrolujący uprzedza kierownika jednostki kontrolowanej, uzgadniając z nim czas i miejsce narady.
§ 14.1. Wyniki przeprowadzonej kontroli kontrolujący przedstawia w protokole kontroli.
2. Protokół kontroli zawiera opis stanu faktycznego stwierdzonego w toku kontroli działalności jednostki kontrolowanej, w tym ustalonych nieprawidłowości, z uwzględnieniem przyczyn powstania, zakresu i skutków tych nieprawidłowości oraz osób za nie odpowiedzialnych.
3. Ponadto protokół kontroli powinien zawierać:
1) zastrzeżenie, że służy wyłącznie do użytku służbowego,
2) nazwę jednostki kontrolowanej w pełnym jej brzmieniu i adres oraz imię i nazwisko kierownika jednostki kontrolowanej, a w miarę potrzeby także kierowników kontrolowanych komórek organizacyjnych oraz daty objęcia przez nich stanowisk,
3) datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli, z wymienieniem przerw w kontroli,
4) imiona i nazwiska kontrolujących,
5) określenie przedmiotu kontroli i okresu objętego kontrolą,
6) opis załączników stanowiących część składową protokołu,
7) wzmiankę o poinformowaniu kierownika jednostki kontrolowanej o prawie zgłaszania zastrzeżeń i składania wyjaśnień do protokołu, o których mowa w § 15 i 17 ust. 2.
§ 15.1. Protokół kontroli podpisują kontrolujący i kierownik jednostki kontrolowanej, a w razie jego nieobecności - osoba pełniąca jego obowiązki,
2. Kierownikowi jednostki kontrolowanej lub osobie pełniącej jego obowiązki przysługuje prawo zgłoszenia, przed podpisaniem protokołu kontroli, umotywowanych zastrzeżeń co do ustaleń zawartych w protokole.
3. Zastrzeżenia należy zgłosić na piśmie do kierownika komórki kontrolnej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w terminie 7 dni od dnia otrzymania protokołu kontroli.
4. W razie zgłoszenia zastrzeżeń, o których mowa w ust. 2, kontrolujący jest obowiązany dokonać ich analizy i, w miarę potrzeby, podjąć dodatkowe czynności kontrolne, a w wypadku stwierdzenia zasadności zastrzeżeń - zmienić lub uzupełnić odpowiednią część protokołu kontroli.
5. W razie nieuwzględnienia zastrzeżeń w całości lub w części, kontrolujący przekazuje na piśmie swoje stanowisko zgłaszającemu zastrzeżenia.
§ 16.1. Kierownik jednostki kontrolowanej lub osoba pełniąca jego obowiązki może odmówić podpisania protokołu kontroli, składając, w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania, wyjaśnienie tej odmowy.
2. O odmowie podpisania protokołu kontroli i złożeniu wyjaśnienia kontrolujący czyni wzmiankę w protokole.
3. Odmowa podpisania protokołu przez osobę wymienioną w ust. 1 nie stanowi przeszkody do podpisania protokołu przez kontrolującego i realizacji ustaleń kontroli.
§ 17.1. Po zakończeniu postępowania kontrolnego w jednostce kontrolowanej komórka kontrolna Kancelarii Prezesa Rady Ministrów sporządza informację o wynikach i ustaleniach kontroli, wraz z wnioskami, przekazując ją Szefowi Kancelarii Prezesa Rady Ministrów oraz kierownikowi jednostki kontrolowanej.
2. Kontrolujący może zwrócić się do kierownika jednostki kontrolowanej lub do osoby pełniącej jego obowiązki o złożenie, w wyznaczonym terminie, dodatkowych wyjaśnień na piśmie, niezbędnych do sporządzenia informacji o wynikach i ustaleniach kontroli.
§ 18.1. Kancelaria Prezesa Rady Ministrów może również przeprowadzać kontrolę realizacji zadań, o których mowa w § 1, przy zastosowaniu trybu uproszczonego.
2. Do kontroli, o której mowa w ust. 1, stosuje się przepisy rozporządzenia, z wyjątkiem § 14-16.
3. Tryb uproszczony może być stosowany w szczególności w razie potrzeby:
1) przeprowadzenia wielu krótkich kontroli w celu sporządzenia odpowiedniej informacji dla Rady Ministrów i Prezesa Rady Ministrów,
2) zbadania określonych spraw wynikających ze skarg i wniosków oraz listów obywateli,
3) przeprowadzenia badań metodą analizy dokumentów i innych materiałów otrzymanych z jednostek podlegających kontroli.
4. Z kontroli, o której mowa w ust. 1, sporządza się sprawozdanie, które podpisuje kontrolujący. Do sprawozdania załącza się dowody związane z jego treścią.
5. Kontrolujący niezwłocznie informuje pisemnie kierownika jednostki kontrolowanej o wynikach przeprowadzonej kontroli.
§ 19.Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Prezes Rady Ministrów: W. Cimoszewicz