Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Dziennik Ustaw rok 1996 nr 138 poz. 641
Wersja archiwalna od 1996-12-15 do 2004-05-01
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Ustaw rok 1996 nr 138 poz. 641
Wersja archiwalna od 1996-12-15 do 2004-05-01
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE PREZESA RADY MINISTRÓW

z dnia 21 listopada 1996 r.

w sprawie nadania statutu Agencji Rynku Rolnego.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 1990 r. o utworzeniu Agencji Rynku Rolnego (Dz. U. Nr 39, poz. 223 i z 1996 r. Nr 34, poz. 146) zarządza się, co następuje:

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1.Agencji Rynku Rolnego nadaje się statut stanowiący załącznik do rozporządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2. Traci moc zarządzenie nr 91 Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 lipca 1992 r. w sprawie nadania statutu Agencji Rynku Rolnego.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3.Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Prezes Rady Ministrów: W. Cimoszewicz

Załącznik do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 21 listopada 1996 r. (poz. 641)

STATUT AGENCJI RYNKU ROLNEGO

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

§ 1. Agencja Rynku Rolnego, zwana dalej „Agencją”, działa na podstawie ustawy z dnia 7 czerwca 1990 r. o utworzeniu Agencji Rynku Rolnego (Dz. U. Nr 39, poz. 223 i z 1996 r. Nr 34, poz. 146), zwanej dalej „ustawą”, oraz niniejszego statutu.

Rozdział 2

Struktura organizacyjna Agencji

§ 2. 1. W skład Agencji wchodzi Biuro Agencji, zwane dalej „Centralą”, oraz oddziały terenowe.

2. Organem wykonawczym i zarządzającym Agencji jest Prezes Agencji.

3. Organem opiniodawczym i doradczym Prezesa Agencji jest Rada Agencji.

§ 3. 1. Prezes Agencji kieruje Agencją przy pomocy dwóch zastępców Prezesa, głównego księgowego, dyrektorów biur Centrali i dyrektorów oddziałów terenowych.

2. Dyrektorzy oddziałów terenowych kierują pracami tych oddziałów w granicach pełnomocnictw udzielonych przez Prezesa Agencji.

3. Prezes Agencji może upoważnić zastępcę Prezesa do podejmowania decyzji w sprawach określonych przez Prezesa.

4. Szczegółową organizację wewnętrzną oraz podział zadań w Agencji, w ramach określonych statutem, określa Prezes Agencji.

§ 4. 1. Prezes Agencji zatrudnia swoich zastępców, dyrektorów i zastępców dyrektorów biur w Centrali oraz dyrektorów oddziałów terenowych, a na ich wniosek – zastępców dyrektorów oddziałów terenowych i głównych księgowych w oddziałach terenowych.

2. Prezes Agencji jest pracodawcą, w rozumieniu przepisów prawa pracy, w stosunku do pracowników Centrali oraz dyrektorów oddziałów terenowych.

3. Dyrektor oddziału terenowego jest pracodawcą, w rozumieniu przepisów prawa pracy, w stosunku do pracowników zatrudnionych w oddziale terenowym.

§ 5. 1. Centrala sprawuje techniczno-organizacyjną obsługę Prezesa Agencji.

2. W skład Centrali wchodzą następujące komórki organizacyjne:

1) Biuro Prezydialno-Organizacyjne,

2) Biuro Interwencji i Regulacji Rynkowej,

3) Biuro Rezerw Państwowych,

4) Biuro Informacji Rynkowej,

5) Biuro do Spraw Spółek Kapitałowych,

6) Biuro Finansowo-Księgowe,

7) Zespół do Spraw Informatyki,

8) Zespół Kontroli Wewnętrznej,

9) Zespół Analiz i Strategii,

10) Zespół do Spraw Integracji Europejskiej i Współpracy z Zagranicą.

§ 6. Do realizacji określonych zadań Prezes Agencji może powoływać zespoły problemowe, określając ich nazwę, skład osobowy, zakres i tryb działania.

Rozdział 3

Zadania oraz zasady działania Rady Agencji

§ 7. 1. Do zadań Rady Agencji należy opiniowanie:

1) projektu rocznego programu działań interwencyjnych Agencji,

2) propozycji rocznego planu finansowego Agencji, propozycji wysokości cen minimalnych oraz cen interwencyjnego zakupu,

3) półrocznych i rocznych sprawozdań oraz sprawozdań finansowych z działalności Agencji,

4) innych spraw przedstawionych przez Prezesa Agencji.

2. Obsługę techniczno-biurową Rady zapewnia Centrala.

§ 8. 1. Przewodniczący Rady Agencji, w uzgodnieniu z Prezesem Agencji, zwołuje posiedzenia Rady co najmniej raz na kwartał.

2. W posiedzeniach Rady uczestniczy Prezes Agencji oraz osoby zaproszone przez Przewodniczącego Rady w porozumieniu z Prezesem Agencji.

3. Rada Agencji wybiera Przewodniczącego Rady i dwóch zastępców Przewodniczącego Rady.

4. Opinie, uchwały i stanowiska Rady Agencji podejmowane są zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej 11 członków Rady, w głosowaniu jawnym, z wyjątkiem uchwał o wyborze Przewodniczącego Rady i jego zastępców, które są podejmowane w głosowaniu tajnym.

5. Szczegółowy tryb pracy Rady określa regulamin.

§ 9. 1. Za udział w posiedzeniach Rady ustala się ryczałt w wysokości: 80% dla Przewodniczącego Rady Agencji, 70% dla zastępcy Przewodniczącego Rady Agencji i 60% dla członków Rady Agencji przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, w kwartale poprzedzającym wypłatę.

2. Ryczałt, o którym mowa w ust. 1, wypłacany jest w dniu posiedzenia Rady Agencji.

Rozdział 4

Zasady tworzenia oddziałów terenowych

§ 10. 1. Oddziały terenowe tworzy się co najmniej dla czterech województw.

2. Siedzibą oddziału terenowego jest jedno z miast wojewódzkich objęte zasięgiem działania oddziału terenowego.

3. Oddziały terenowe obejmują zasięgiem swojego działania następujące województwa:

1) z siedzibą w Warszawie – województwa: warszawskie, ciechanowskie, łódzkie, ostrołęckie, piotrkowskie, płockie, radomskie, siedleckie i skierniewickie,

2) z siedzibą w Olsztynie – województwa: olsztyńskie, białostockie, elbląskie, gdańskie, łomżyńskie i suwalskie,

3) z siedzibą w Lublinie – województwa: lubelskie, bialskopodlaskie, chełmskie, kieleckie, krośnieńskie, przemyskie, rzeszowskie, tarnobrzeskie i zamojskie,

4) z siedzibą w Katowicach – województwa: katowickie, bielskie, częstochowskie, krakowskie, nowosądeckie, opolskie i tarnowskie,

5) z siedzibą we Wrocławiu – województwa: wrocławskie, jeleniogórskie, legnickie i wałbrzyskie,

6) z siedzibą w Poznaniu – województwa: poznańskie, bydgoskie, kaliskie, konińskie, leszczyńskie, pilskie, sieradzkie, toruńskie i włocławskie,

7) z siedzibą w Szczecinie – województwa: szczecińskie, gorzowskie, koszalińskie, słupskie i zielonogórskie.

Rozdział 5

Zasady udzielania pełnomocnictw

§ 11. 1. Zastępcy Prezesa działają w granicach pełnomocnictw udzielonych przez Prezesa Agencji.

2. Dyrektorzy oddziałów terenowych działają na podstawie udzielanych im przez Prezesa Agencji pełnomocnictw ogólnych do dokonywania czynności prawnych w zakresie zwykłego zarządu.

3. Dyrektorom biur w Centrali Prezes Agencji może udzielić pełnomocnictw ogólnych do dokonywania czynności prawnych w zakresie zwykłego zarządu bądź pełnomocnictw do dokonywania czynności określonego rodzaju.

4. Udzielenie szczególnego pełnomocnictwa jest konieczne w sprawach przekraczających zakres zwykłego zarządu:

1) zakupu i sprzedaży środków trwałych,

2) wnoszenia kapitału do spółek prawa handlowego,

3) udzielania poręczeń,

4) udzielania zaliczek pieniężnych na zakup produktów rolnych i żywnościowych oraz na ich przechowywanie,

5) zaciągania innych zobowiązań finansowych ponad kwoty określone przez Prezesa Agencji w pełnomocnictwie ogólnym.

§ 12. Pełnomocnictwo powinno być udzielone na piśmie, z tym że jeżeli dla ważności czynności prawnej potrzebna jest szczególna forma, pełnomocnictwo do dokonania tej czynności powinno być udzielone w tej formie.

§ 13. W pełnomocnictwie udzielonym zastępcom Prezesa lub dyrektorom oddziałów terenowych Prezes Agencji może zawrzeć postanowienie zezwalające na ustanowienie przez nich dalszych pełnomocnictw do dokonywania poszczególnych czynności prawnych w granicach umocowania.

Rozdział 6

Szczegółowe zasady gospodarki finansowej

§ 14. 1. Agencja prowadzi gospodarkę finansową i ewidencję księgową zgodnie z art. 9 ustawy – odrębnie dla gospodarki państwowymi rezerwami gospodarczymi i dla działalności interwencyjnej na rynku produktów rolnych i żywnościowych, zgodnie z zasadami określonymi w przepisach o rachunkowości, obowiązującymi osoby prawne, i zasadami racjonalnej gospodarki oraz rachunku ekonomicznego.

2. Środki finansowe uzyskiwane z przychodów, o których mowa w art. 9 ust. 3 ustawy, Agencja przeznacza na finansowanie zadań określonych w art. 4 ustawy i na funkcjonowanie Agencji, w tym na finansowanie inwestycji.

3. Środki finansowe na wykonywanie zadań, o których mowa w art. 4 ustawy, mogą być uzupełniane kredytami bankowymi i pożyczkami, po uzyskaniu zgody Ministra Finansów. Środki finansowe mogą być także uzupełniane przychodami z działalności gospodarczej, kapitałów pieniężnych, darowizn i innych wpływów.

§ 15. 1. W ramach gospodarki finansowej Agencja tworzy następujące fundusze:

1) fundusz statutowy,

2) fundusz z tytułu aktualizacji wartości środków trwałych,

3) zakładowy fundusz świadczeń socjalnych.

2. Na fundusz statutowy składa się majątek posiadany przez Agencję według stanu na dzień 4 kwietnia 1996 r. Po uwzględnieniu wyniku finansowego za okres od dnia 1 stycznia 1996 r. do dnia 4 kwietnia 1996 r., w stosunku do stanu na dzień 31 grudnia 1995 r., wartość tego funduszu wynosi 1 156 273 tys. zł.

3. Fundusz statutowy określony w ust. 2 zwiększa się o:

1) wygospodarowany zysk bilansowy Agencji z poprzedniego roku,

2) równowartość przekazanych Agencji magazynów zbożowych, w drodze darowizny, przez przedsiębiorstwa przemysłu zbożowo-młynarskiego „Polskie Zakłady Zbożowe” lub ich następców prawnych, w kwocie określonej w akcie notarialnym,

3) równowartość otrzymanych nieodpłatnie składników majątkowych na realizację innych zadań statutowych Agencji.

4. Fundusz statutowy określony w ust. 2 zmniejsza się o:

1) stratę bilansową z poprzedniego roku,

2) równowartość nieodpłatnie przekazanych składników majątkowych na podstawie decyzji i orzeczeń właściwych organów.

5. Fundusz z tytułu aktualizacji wartości środków trwałych tworzy się zgodnie z przepisami o rachunkowości.

§ 16. 1. Roczny plan finansowy Agencji obejmuje w szczególności:

1) planowane przychody w podziale na rodzaje,

2) wydatki w podziale na realizację poszczególnych zadań statutowych określonych w ustawie,

3) poszczególne rodzaje kosztów funkcjonowania Agencji, z wyodrębnieniem środków na wynagrodzenia pracowników Centrali i oddziałów terenowych,

4) planowany stan zatrudnienia w Centrali i oddziałach terenowych.

2. Roczny plan finansowy sporządza się odrębnie dla gospodarki państwowymi rezerwami gospodarczymi i odrębnie dla działalności interwencyjnej na rynku produktów rolnych.

3. Plan finansowy może obejmować opis rocznego planu finansowego.

§ 17. 1. Agencja pokrywa koszty działalności i zobowiązania z posiadanych środków i uzyskiwanych przychodów.

2. Różnica między sumą przychodów a kosztami ich uzyskania stanowi wynik finansowy Agencji.

3. Strata bilansowa Agencji pokrywana jest z funduszu statutowego. Strata bilansowa powinna być ujęta w planie finansowym następnego roku obrachunkowego.

4. Roczne sprawozdanie finansowe Agencji zatwierdza Minister Finansów zgodnie z przepisami określonymi w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. Nr 121, poz. 591).

§ 18. 1. Wynagrodzenia pracowników Agencji obciążają koszty jej działalności.

2. Zasady wynagradzania pracowników Agencji określa Prezes Agencji w zakładowym regulaminie wynagrodzeń, uzgodnionym z Ministrem Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej oraz Ministrem Finansów.

§ 19. 1. Zakładowy plan kont określa Prezes Agencji.

2. Zakładowy plan kont powinien zapewnić przede wszystkim wyodrębnienie danych w zakresie gospodarki państwowymi rezerwami gospodarczymi oraz działalności interwencyjnej na rynku produktów rolnych i żywnościowych, zgodnie z § 14 ust. 1 statutu.

Rozdział 7

System kontroli wewnętrznej

§ 20. 1. Kontrolę wewnętrzną Agencji wykonuje Zespół Kontroli Wewnętrznej, podległy bezpośrednio Prezesowi Agencji.

2. Kontroli wewnętrznej podlegają komórki organizacyjne Centrali i oddziałów terenowych; kontrolę kancelarii tajnych określają odrębne przepisy.

3. Kontrola prowadzona jest w ramach rocznych planów kontroli oraz na polecenie Prezesa Agencji.

4. Kierownicy i pracownicy kontrolowanych komórek organizacyjnych są obowiązani do udzielania prowadzącemu kontrolę niezbędnych wyjaśnień i pomocy oraz do udostępniania dokumentów.

5. Prowadzący kontrolę podlega wyłączeniu z udziału w kontroli, jeżeli wyniki kontroli mogą dotyczyć jego praw lub obowiązków albo praw lub obowiązków jego małżonka, krewnych i powinowatych bądź osób z nim związanych z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, a także innych osób bliskich.

6. Prowadzący kontrolę może być wyłączony z udziału w kontroli w razie zaistnienia innych przyczyn, które mogą mieć wpływ na jego bezstronność co do wyników kontroli.

7. O przyczynach wyłączenia osoba zainteresowana zawiadamia Prezesa Agencji.

8. Decyzje w sprawach wyłączenia prowadzącego kontrolę z udziału w kontroli wewnętrznej podejmuje Prezes Agencji.

9. Prowadzący kontrolę przedstawia pisemny protokół kontroli wraz z zaleceniami pokontrolnymi Prezesowi Agencji.

Rozdział 8

Procedury działalności interwencyjnej

§ 21. 1. Agencja prowadzi działalność interwencyjną w formie zakupów i sprzedaży produktów rolnych oraz ich przetworów na rynku krajowym i zagranicznym.

2. Listę produktów rolnych oraz ich przetworów, na które są ustalane ceny interwencyjnego zakupu i sprzedaży, określa roczny program działań interwencyjnych.

§ 22. 1. Ceny interwencyjnego zakupu produktów rolnych oraz ich przetworów, określone w rocznym programie działań interwencyjnych, ustala Prezes Agencji, z uwzględnieniem cen minimalnych i cen rynkowych, po zasięgnięciu opinii Rady Agencji.

2. Prezes Agencji, ustalając wysokość cen interwencyjnego zakupu, o których mowa w ust. 1, określa terminy obowiązywania ceny oraz wymogi jakościowe i ilość produktów.

§ 23. 1. Interwencyjny zakup produktów rolnych oraz ich przetworów dokonywany jest wówczas, gdy ich przeciętne ceny rynkowe w ciągu kolejnych dwóch tygodni pozostają na poziomie 90% ceny interwencyjnego zakupu.

2. Interwencyjny zakup prowadzony jest w następujących okresach:

1) od dnia 15 lipca do dnia 30 października – pszenicy i żyta,

2) od dnia 1 maja do dnia 30 października – masła,

3) od dnia 1 czerwca do dnia 30 września – odtłuszczonego mleka w proszku,

4) pozostałych produktów i ich przetworów – w okresach występowania nadwyżek rynkowych.

§ 24. 1. Agencja realizuje zadania interwencyjne za pośrednictwem podmiotów gospodarczych.

2. Podmioty gospodarcze, o których mowa w ust. 1, wybierane są w drodze przetargów, po spełnieniu określonych przez Agencję w dokumentacji przetargowej wymogów technicznych, finansowych i organizacyjnych, z zastrzeżeniem ust. 3.

3. Wybór podmiotów gospodarczych, o których mowa w ust. 1, nie wymaga stosowania procedur przetargowych w sytuacjach uzasadnionych potrzebą podjęcia niezwłocznych działań interwencyjnych uzgodnionych z Ministrem Finansów oraz Ministrem Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.

§ 25. 1. Interwencyjne ceny sprzedaży produktów oraz ich przetworów Prezes Agencji ustala w wysokości zapewniającej stabilizację cen na rynku rolno-żywnościowym.

2. Interwencyjne ceny sprzedaży, o których mowa w ust. 1, nie mogą być wyższe od ceny rynkowej.

§ 26. 1. Agencja dokonuje interwencyjnej sprzedaży zapasów produktów rolnych lub ich przetworów w razie spadku podaży na te produkty oraz ich przetwory w ciągu kolejnych dwóch tygodni, powodującej wzrost przeciętnej ceny rynkowej danego produktu lub przetworu w stosunku do ceny interwencyjnego zakupu co najmniej o 10%.

2. Agencja dokonuje interwencyjnej sprzedaży produktów i ich przetworów, o których mowa w ust. 1, w drodze przetargów.

Rozdział 9

Procedury ustalania ceny minimalnej

§ 27. 1. Cenę minimalną, w rozumieniu ustawy, ustala się w oparciu o aktualny i przewidywany poziom cen rynkowych, z uwzględnieniem przeciętnych kosztów produkcji i możliwości finansowych Agencji.

2. Cena minimalna stanowi podstawę do ustalania ceny interwencyjnego zakupu, o której mowa w § 22 ust. 1.

3. Ceny minimalne mogą być ustalane na podstawowe produkty rolne określone w rocznym programie działań interwencyjnych.

§ 28. 1. Propozycje w zakresie wysokości cen minimalnych oraz okresu ich obowiązywania opracowuje zespół powołany przez Prezesa Agencji.

2. W skład zespołu, o którym mowa w ust. 1, Prezes Agencji powołuje po jednym przedstawicielu: Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, Ministra Finansów, Agencji, Federacji Konsumentów, poszczególnych związków zawodowych rolników, organizacji producentów przetwórstwa rolno-spożywczego; pracami zespołu kieruje przedstawiciel Agencji.

3. Propozycje, o których mowa w ust. 1, są opiniowane przez Radę Agencji.

§ 29. Propozycje wysokości cen minimalnych Prezes Agencji przedstawia Radzie Ministrów do zatwierdzenia, w ramach rocznego programu działań interwencyjnych.

Rozdział 10

Zasady udziału Agencji Rynku Rolnego w spółkach prawa handlowego

§ 30. 1. Agencja może nabywać i obejmować, za zgodą Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej oraz Ministra Finansów, udziały lub akcje w spółkach prawa handlowego, jeżeli jest to niezbędne do realizacji jej zadań ustawowych, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. Agencja może obejmować udziały lub akcje w spółkach prawa handlowego w zamian za wierzytelności, jeżeli nie można ich wyegzekwować w inny sposób.

3. Prawa i obowiązki udziałowca lub akcjonariusza, w imieniu Agencji, wykonuje Prezes lub osoba przez niego upoważniona.

4. Prezes Agencji wyznacza przedstawicieli do składu rad nadzorczych spółek z udziałem Agencji spośród pracowników Agencji lub innych osób.

5. Wyznaczeni przedstawiciele, o których mowa w ust. 4, powinni posiadać wiedzę i doświadczenie z zakresu zarządzania lub zagadnień prawno-finansowych funkcjonowania spółek.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00