Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 1996-11-22 do 1998-04-05
Wersja archiwalna od 1996-11-22 do 1998-04-05
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
z dnia 14 października 1996 r.
w sprawie opłat drogowych.
Na podstawie art. 13 ust. 4 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. Nr 14, poz. 60, z 1988 r. Nr 19, poz. 132, z 1989 r. Nr 35, poz. 192, z 1990 r. Nr 34, poz. 198, z 1991 r. Nr 75, poz. 332, z 1993 r. Nr 47, poz. 212 i z 1994 r. Nr 127, poz. 627) zarządza się, co następuje:
§ 1.Rozporządzenie określa szczegółowe zasady wprowadzania opłat drogowych i ich wysokości za przejazdy po drogach publicznych pojazdów samochodowych o gabarytach, ciężarze i naciskach osi przekraczających dopuszczalne normy.
§ 2.1. Opłaty za przejazdy po drogach publicznych pojazdów samochodowych zarejestrowanych w kraju, z przyczepami lub bez przyczep, o wymiarach, masie całkowitej i naciskach osi przekraczających dopuszczalne normy określone w przepisach o ruchu drogowym, zwanych dalej „pojazdami nienormatywnymi”, ustala się jako iloczyn liczby kilometrów przebiegu i współczynników przeliczeniowych, które wynoszą:
Lp. | Wyszczególnienie parametrów | Stawka opłaty w zł za jeden km | |
1 | 2 | 3 | |
1 | Za przekroczenie dopuszczalnej łącznej długości pojazdu z ładunkiem, za każdy rozpoczęty metr długości ponad dopuszczalną długość | 0,15 | |
2 | Za przekroczenie łącznej wysokości pojazdu z ładunkiem: |
| |
a) do 4,50 m | 0,15 | ||
b) za każde rozpoczęte 10 cm ponad 4,50 m | 0,20 | ||
3 | Za przekroczenie dopuszczalnej szerokości łącznej pojazdu z ładunkiem: |
| |
a) do 3,20 m włącznie | 0,20 | ||
b) ponad 3,20 m do 4,50 m włącznie | 0,45 | ||
c) za każdy rozpoczęty metr ponad 4,50 m | 0,30 | ||
4 | Za przekroczenie na drogach, gdzie dopuszczony jest ruch pojazdów o naciskach osi do 80,00 kN: |
| |
a) nacisku osi pojedynczej: |
| ||
0,20 | |||
0,75 | |||
1,50 | |||
3,00 | |||
– za każde rozpoczęte 8,00 kN (10%) powyżej 112,00 kN dodatkowo | 1,50 | ||
b) nacisku osi wielokrotnej przy rozstawie osi do 1,20 m: |
| ||
0,20 | |||
0,75 | |||
1,50 | |||
3,00 | |||
– za każde rozpoczęte 6,00 kN (10%) powyżej 80,50 kN dodatkowo | 1,50 | ||
c) nacisku osi wielokrotnej przy rozstawie osi od 1,20 m do 1,30 m: |
| ||
0,20 | |||
0,75 | |||
1,50 | |||
3,00 | |||
– za każde rozpoczęte 6,50 kN (10%) powyżej 91,00 kN dodatkowo | 1,50 | ||
d) nacisku osi wielokrotnej przy rozstawie osi od 1,30 m do 2,00 m: |
| ||
0,20 | |||
0,75 | |||
1,50 | |||
3,00 | |||
– za każde rozpoczęte 7,00 kN (10%) powyżej 101,50 kN dodatkowo | 1,50 | ||
5 | Za przekroczenie na drogach, gdzie dopuszczony jest ruch pojazdów o naciskach osi do 100,00 kN: |
| |
a) nacisku osi pojedynczej: |
| ||
0,20 | |||
0,75 | |||
1,50 | |||
3,00 | |||
– za każde rozpoczęte 10,00 kN (10%) powyżej 140,00 kN dodatkowo | 1,50 | ||
b) nacisku osi wielokrotnej przy rozstawie osi do 1,10 m: |
| ||
0,20 | |||
0,75 | |||
1,50 | |||
3,00 | |||
– za każde rozpoczęte 6,00 kN (10%) powyżej 80,50 kN dodatkowo | 1,50 | ||
c) nacisku osi wielokrotnej przy rozstawie osi od 1,10 m do 1,20 m: |
| ||
0,20 | |||
0,75 | |||
1,50 | |||
3,00 | |||
– za każde rozpoczęte 6,50 kN (10%) powyżej 91,00 kN dodatkowo | 1,50 | ||
d) nacisku osi wielokrotnej przy rozstawie osi od 1,20 m do 1,30 m: |
| ||
0,20 | |||
0,75 | |||
1,50 | |||
3,00 | |||
– za każde rozpoczęte 7,00 kN (10%) powyżej 101,50 kN dodatkowo | 1,50 | ||
e) nacisku osi wielokrotnej przy rozstawie osi od 1,30 m do 2,00 m: |
| ||
0,20 | |||
0,75 | |||
1,50 | |||
3,00 | |||
– za każde rozpoczęte 8,00 kN (10%) powyżej 112,00 kN dodatkowo | 1,50 | ||
6 | Za przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej: |
| |
pojazdu pojedynczego: | pojazdu członowego lub zespołu pojazdów składającego się z pojazdu silnikowego i przyczepy: |
| |
a) do 5,00 t włącznie | a) do 10,00 t włącznie | 0,40 | |
b) ponad 5,00 t do 10,00 t włącznie | b) ponad 10,00 t do 24,00 t włącznie | 0,90 | |
c) ponad 10,00 t do 15,00 t włącznie | c) ponad 24,00 t do 40,00 t włącznie | 1,80 | |
d) za każde rozpoczęte 5,00 t ponad 15,00 t dodatkowo | d) za każde rozpoczęte 10,00 t ponad 40,00 t dodatkowo | 0,75. |
2. W przypadku przekroczenia więcej niż jednego parametru, opłatę ustala się za każde przekroczenie oddzielnie.
3. Jeżeli przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi występują na kilku osiach pojazdu, opłatę ustala się od każdego przekroczenia oddzielnie.
§ 3.Opłaty, o których mowa w § 2, ustala i pobiera organ administracji państwowej, który wydał zezwolenie na przejazd pojazdu, lub upoważniona przez niego jednostka.
§ 4.1. W przypadku stwierdzenia, że przejazd pojazdu nienormatywnego odbywa się bez zezwolenia lub niezgodnie z warunkami podanymi w zezwoleniu, pobiera się opłaty w wysokości:
Lp. | Wyszczególnienie parametrów | Stawka opłaty w zł | |
1 | 2 | 3 | |
1 | Za przekroczenie dopuszczalnej łącznej długości pojazdu z ładunkiem za każdy rozpoczęty metr długości ponad dopuszczalną długość | 225 | |
2 | Za przekroczenie łącznej wysokości pojazdu z ładunkiem: |
| |
a) do 4,50 m | 525 | ||
b) za każde rozpoczęte 10 cm ponad 4,50 m | 600 | ||
3 | Za przekroczenie dopuszczalnej szerokości łącznej pojazdu z ładunkiem: |
| |
a) do 3,20 m włącznie | 600 | ||
b) ponad 3,20 m do 4,50 m włącznie | 825 | ||
c) za każdy rozpoczęty metr ponad 4,50 m | 675 | ||
4 | Za przekroczenie na drogach, gdzie dopuszczony jest ruch pojazdów o naciskach osi do 80,00 kN: |
| |
a) nacisku osi pojedynczej: |
| ||
600 | |||
1650 | |||
3300 | |||
6750 | |||
– za każde rozpoczęte 8,00 kN (10%) powyżej 112,00 kN dodatkowo | 3300 | ||
b) nacisku osi wielokrotnej przy rozstawie osi do 1,20 m: |
| ||
600 | |||
1650 | |||
3300 | |||
6750 | |||
– za każde rozpoczęte 6,00 kN (10%) powyżej 80,50 kN dodatkowo | 3300 | ||
c) nacisku osi wielokrotnej przy rozstawie osi od 1,20 m do 1,30 m: |
| ||
600 | |||
1650 | |||
3300 | |||
6750 | |||
– za każde rozpoczęte 6,50 kN (10%) powyżej 91,00 kN dodatkowo | 3300 | ||
d) nacisku osi wielokrotnej przy rozstawie osi od 1,30 m do 2,00 m: |
| ||
600 | |||
1650 | |||
3300 | |||
6750 | |||
– za każde rozpoczęte 7,00 kN (10%) powyżej 101,50 kN dodatkowo | 3300 | ||
5 | Za przekroczenie na drogach, gdzie dopuszczony jest ruch pojazdów o naciskach osi do 100,00 kN: |
| |
a) nacisku osi pojedynczej: |
| ||
600 | |||
1650 | |||
3300 | |||
6750 | |||
– za każde rozpoczęte 10,00 kN (10%) powyżej 140,00 kN dodatkowo | 3300 | ||
b) nacisku osi wielokrotnej przy rozstawie osi do 1,10 m: |
| ||
600 | |||
1650 | |||
3300 | |||
6750 | |||
– za każde rozpoczęte 6,00 kN (10%) powyżej 80,50 kN dodatkowo | 3300 | ||
c) nacisku osi wielokrotnej przy rozstawie osi od 1,10 m do 1,20 m: |
| ||
600 | |||
1650 | |||
3300 | |||
6750 | |||
– za każde rozpoczęte 6,50 kN (10%) powyżej 91,00 kN dodatkowo | 3300 | ||
d) nacisku osi wielokrotnej przy rozstawie osi od 1,20 do 1,30 m: |
| ||
600 | |||
1650 | |||
3300 | |||
6750 | |||
– za każde rozpoczęte 7,00 kN (10%) powyżej 101,50 kN dodatkowo | 3300 | ||
e) nacisku osi wielokrotnej przy rozstawie osi od 1,30 m do 2,00 m: |
| ||
600 | |||
1650 | |||
3300 | |||
6750 | |||
– za każde rozpoczęte 8,00 kN (10%) powyżej 112,00 kN dodatkowo | 3300 | ||
6 | Za przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej: |
| |
pojazdu pojedynczego: | pojazdu członowego lub zespołu pojazdów składającego się z pojazdu silnikowego i przyczepy: |
| |
a) do 5,00 t włącznie | a) do 10,00 t włącznie | 825 | |
b) ponad 5,00 t do 10,00 t włącznie | b) ponad 10,00 t do 24,00 t włącznie | 2100 | |
c) ponad 10,00 t do 15,00 t włącznie | c) ponad 24,00 t do 40,00 t włącznie | 4050 | |
d) za każde rozpoczęte 5,00 t ponad 15,00 t dodatkowo | d) za każde rozpoczęte 10,00 t ponad 40,00 t dodatkowo | 1650 | |
7 | Za przejazd niezgodnie z pozostałymi warunkami podanymi w zezwoleniu | 750 |
2. Opłaty, o których mowa w ust. 1, ustala i pobiera zarząd drogi, na którego terenie dokonano kontroli pojazdu nienormatywnego, za każde przekroczenie parametrów oddzielnie, bez względu na długość przejechanej trasy.
§ 5.Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 marca 1990 r. w sprawie opłat drogowych (Dz. U. Nr 18, poz. 104 i z 1991 r. Nr 20, poz. 84).
§ 6.Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.
Prezes Rady Ministrów: W. Cimoszewicz