Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 1996-09-30 do 2002-05-29
Wersja archiwalna od 1996-09-30 do 2002-05-29
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
z dnia 20 sierpnia 1996 r.
w sprawie określenia szczególnych zasad udzielania zamówień publicznych ze względu na ochronę bezpieczeństwa narodowego, ochronę tajemnicy państwowej, stan klęski żywiołowej lub inny ważny interes państwa.
Na podstawie art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych (Dz. U. Nr 76, poz. 344 i Nr 130, poz. 645 oraz z 1995 r. Nr 99, poz. 488) zarządza się, co następuje:
§ 1. Zamówienia publiczne, o których mowa w art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych (Dz. U. Nr 76, poz. 344 i Nr 130, poz. 645 oraz z 1995 r. Nr 99, poz. 488), zwanej dalej „ustawą”, wynikające z realizacji umów międzynarodowych, zadań ustawowych lub statutowych zamawiającego, udzielane są na zasadach szczególnych określonych w rozporządzeniu.
§ 2. W postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, prowadzonym na zasadach szczególnych, stosuje się przepisy ustawy, z wyjątkiem przepisów:
1) dotyczących jawności protokołu postępowania i dokumentacji podstawowych czynności związanych z postępowaniem,
2) dotyczących ogłoszeń o postępowaniu i jego wynikach,
3) art. 38 ust. 2 i 3, art. 51 ust. 1 i art. 57,
4) art. 81 i art. 84 ust. 2,
5) dotyczących odwołań,
6) dotyczących wymogu zatwierdzenia przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych wyboru trybu innego niż przetarg nieograniczony.
§ 3. 1. W przypadku realizacji zamówienia publicznego za granicą, jeżeli jest to niezbędne do wykonania zamówienia, nie stosuje się przepisów ustawy:
1) dotyczących preferencji krajowych, z wyjątkiem art. 18 ust. 1 i 5,
2) dotyczących określenia przedmiotu zamówienia publicznego za pomocą Polskich Norm,
3) dotyczących obowiązku posiadania kosztorysu inwestorskiego,
4) art. 22 ust. 4,
5) art. 37,
6) dotyczących wadium,
7) innych niż wymienione w pkt 1–6, jeżeli przepisy te są niezgodne z prawem państwa, na którego terytorium realizowane jest zamówienie.
2. Jeżeli zamówienie publiczne udzielane jest na zasadach szczególnych ze względu na ochronę bezpieczeństwa narodowego lub ochronę tajemnicy państwowej, a realizacja zamówienia odbywa się za granicą, zamawiający może odstąpić od zorganizowania przetargu nieograniczonego i zorganizować przetarg ograniczony, zapraszając do udziału w przetargu taką liczbę dostawców lub wykonawców, która zapewni wybór najkorzystniejszej oferty, konkurencję oraz sprawny przebieg postępowania, nie mniej jednak niż czterech, chyba że ze względu na specjalistyczny charakter zamówienia liczba dostawców lub wykonawców mogących wykonać zamówienia jest mniejsza niż czterech.
§ 4. Udzielając zamówienia na zasadach szczególnych określonych w rozporządzeniu, zamawiający może odstąpić od stosowania art. 19 ust. 1 pkt 1 ustawy:
1) jeżeli ze względu na szczególny rodzaj dostaw, usług lub robót budowlanych można je uzyskać tylko od jednego dostawcy lub wykonawcy,
2) w odniesieniu do dostawców i wykonawców realizujących zadania Programu mobilizacji gospodarki, jeżeli jest to niezbędne do zrealizowania zamówienia.
§ 5. 1. Jeżeli zamówienie publiczne ma być finansowane z udziałem środków publicznych oraz środków zagranicznych przyznanych na podstawie umowy międzynarodowej, która przewiduje odmienne niż ustawa procedury udzielenia zamówienia, stosuje się procedury określone w tej umowie.
2. Prezes Urzędu Zamówień Publicznych, w porozumieniu z Ministrem Finansów, może, ze względu na ważny interes państwa, udzielić, na wniosek zamawiającego, zezwolenia na przeprowadzenie postępowania na zasadach szczególnych określonych w rozporządzeniu, jeżeli zamówienie ma być finansowane z udziałem środków publicznych oraz środków zagranicznych, przyznanych na innej podstawie niż umowa międzynarodowa, a otrzymanie tych środków jest uzależnione od zastosowania procedur odmiennych niż określone w ustawie.
§ 6. 1. O wszczęciu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na zasadach szczególnych rozstrzygają, w ramach swojego zakresu działania, Szef Kancelarii Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, Szef Kancelarii Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Szef Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, członkowie Rady Ministrów, Prezes Najwyższej Izby Kontroli, kierownicy centralnych organów administracji państwowej oraz wojewodowie.
2. Jeżeli w sprawie nie jest właściwy żaden z organów, o których mowa w ust. 1, o wszczęciu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na zasadach szczególnych rozstrzyga Prezes Urzędu Zamówień Publicznych.
3. Organy, o których mowa w ust. 1 i 2, rozstrzygają o wszczęciu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na zasadach szczególnych na podstawie pisemnego wniosku zamawiającego, zawierającego:
1) opis przedmiotu zamówienia,
2) uzasadnienie udzielenia zamówienia na zasadach szczególnych,
3) określenie proponowanego trybu udzielania zamówienia z uzasadnieniem.
4. Jeżeli ze względu na stan klęski żywiołowej wymagane jest natychmiastowe wykonanie zamówienia, o wszczęciu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na zasadach szczególnych rozstrzyga zamawiający, informując o tym niezwłocznie Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.
5. Informacja, o której mowa w ust. 4, powinna zawierać:
1) opis przedmiotu zamówienia,
2) wskazanie podstawy prawnej udzielenia zamówienia na zasadach szczególnych.
§ 7. 1. Zamawiający informuje o wniesieniu protestu organ właściwy do wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na zasadach szczególnych, przekazując kopię protestu.
2. Zamawiający informuje niezwłocznie o rozstrzygnięciu protestu organ, o którym mowa w ust. 1, przekazując kopię rozstrzygnięcia protestu wraz z jego pisemnym uzasadnieniem. Uzasadnienie jest niejawne dla dostawców lub wykonawców.
§ 8. Członkowie Rady Ministrów, kierownicy centralnych organów administracji państwowej oraz wojewodowie ustalą, w porozumieniu z Prezesem Urzędu Zamówień Publicznych, wewnętrzne regulaminy udzielania zamówień publicznych na zasadach szczególnych.
§ 9. Do postępowań o udzielenie zamówienia publicznego na zasadach szczególnych wszczętych i nie zakończonych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.
§ 10. Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 1994 r. w sprawie określenia szczególnych zasad udzielania zamówień publicznych ze względu na ochronę bezpieczeństwa narodowego, ochronę tajemnicy państwowej, stan klęski żywiołowej lub inny ważny interes państwa (Dz. U. Nr 140, poz. 775).
§ 11. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Prezes Rady Ministrów: W. Cimoszewicz