USTAWA
z dnia 8 sierpnia 1996 r.
o Komitecie Integracji Europejskiej
(ostatnia zmiana: Dz.U. z 2001 r., Nr 154, poz. 1800)
Art. 1. [Komitet Integracji Europejskiej] Komitet Integracji Europejskiej, zwany dalej "Komitetem", jest naczelnym organem administracji rządowej do spraw programowania i koordynowania polityki w sprawach związanych z integracją Polski z Unią Europejską oraz programowania i koordynowania działań dostosowawczych Polski do standardów europejskich, jak również koordynowania działań administracji państwowej w zakresie otrzymywanej pomocy zagranicznej.
Art. 2. [Zadania Komitetu] 1. Do zadań Komitetu należy w szczególności:
1) koordynowanie procesów adaptacyjnych i integracyjnych Polski z Unią Europejską oraz inicjowanie, organizowanie i koordynowanie działań kształtujących te procesy, zwłaszcza w sferze gospodarczej i społecznej,
2) inicjowanie i koordynowanie prac dostosowawczych w zakresie instytucji prawnych oraz opiniowanie projektów aktów prawnych co do ich zgodności z prawem Unii Europejskiej,
3) współpraca z Komisją Europejską w zakresie realizacji indywidualnego programu wymagań integracyjnych,
4) ocena przebiegu procesów dostosowawczych,
5) koordynowanie przedsięwzięć związanych z pozyskiwaniem i wykorzystywaniem środków pochodzących z pomocy zagranicznej,
6) podejmowanie działań mających na celu przygotowanie informacyjne, koncepcyjne i kadrowe dla procesów integracyjnych,
7) współdziałanie z organizacjami samorządowymi, zmierzające do udziału tych organizacji w różnych strukturach instytucjonalnych Unii Europejskiej,
8) wykonywanie zadań z zakresu obronności i bezpieczeństwa państwa, stosownie do kompetencji określonych w odrębnych przepisach,
9) wykonywanie innych zadań powierzonych przez Prezesa Rady Ministrów lub wynikających z odrębnych przepisów.
2. Komitet przedstawia Radzie Ministrów:
1) założenia programów dostosowawczych oraz integracyjnych z Unią Europejską,
2) projekty rozstrzygnięć w zakresie przeznaczania środków pochodzących z pomocy zagranicznej,
2a) [1] opinie co do zgodności projektów normatywnych aktów prawnych z prawem Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 9 pkt 3,
3) projekty aktów prawnych dotyczących działań dostosowawczych i integracyjnych,
4) sprawozdania z przebiegu realizacji programów dostosowawczych i działań integracyjnych.
Art. 3. [Delegacja] Rada Ministrów może określić, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres działania Komitetu.
Art. 4. [Skład Komitetu] 1. W skład Komitetu wchodzą:
1) Przewodniczący Komitetu,
2) Sekretarz Komitetu,
3) członkowie.
2. [2] Przewodniczący Komitetu jest członkiem Rady Ministrów.
3. Sekretarza Komitetu powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek Przewodniczącego Komitetu, z zastrzeżeniem art. 9 pkt 1.
4. Członkami Komitetu są:
1) [3] ministrowie właściwi do spraw: finansów publicznych, gospodarki, pracy, rolnictwa, Skarbu Państwa, środowiska, transportu, wewnętrznych, zagranicznych oraz zdrowia, a także Minister Sprawiedliwości,
2) nie więcej niż trzy osoby, powoływane i odwoływane przez Prezesa Rady Ministrów, z zastrzeżeniem art. 9 pkt 1, których doświadczenie lub sprawowane funkcje mogą mieć istotne znaczenie dla realizacji zadań Komitetu.
5. [4] (skreślony).
6. [5] W razie rozpatrywania przez Komitet sprawy należącej do zakresu działania innego ministra niż wymieniony w ust. 4 pkt 1, minister ten uczestniczy w posiedzeniach Komitetu z prawem głosu.
7. [6] Przewodniczący Komitetu może zapraszać do udziału w posiedzeniach Komitetu inne osoby niż określone w ust. 4 i 6.
Art. 5. [Posiedzenia Komitetu] 1. Posiedzenia Komitetu odbywają się przy obecności co najmniej połowy składu Komitetu.
2. Rozstrzygnięcia Komitetu zapadają w drodze uzgodnienia.
3. W przypadku gdy osiągnięcie uzgodnienia nie jest możliwe, projekt rozstrzygnięcia może być, z inicjatywy przewodniczącego posiedzenia, poddany głosowaniu. Rozstrzygnięcia w drodze głosowania zapadają większością głosów osób, o których mowa w art. 4 ust. 1 i 6, a w razie równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego posiedzenia.
4. Na wniosek Przewodniczącego Komitetu, członka Komitetu lub ministra, o którym mowa w art. 4 ust. 6, zgłoszony w trakcie posiedzenia, na którym rozpatrywano sprawę w zakresie, w którym przysługiwało mu prawo głosu - Prezes Rady Ministrów może wstrzymać wykonanie uchwały i skierować sprawę do rozstrzygnięcia przez Radę Ministrów.
Art. 6. [Regulamin] Szczegółowe zasady i tryb działania Komitetu określa regulamin uchwalony przez Komitet i zatwierdzony przez Radę Ministrów.
Art. 7. [Przewodniczący Komitetu] 1. Przewodniczący Komitetu kieruje jego pracą i, jeżeli inne przepisy nie stanowią inaczej, reprezentuje Komitet na zewnątrz.
2. Przewodniczący Komitetu, w celu wykonania ustaw i na podstawie udzielonych w nich upoważnień, wydaje rozporządzenia.
3. Przewodniczący Komitetu współdziała z organami państwowymi oraz organizacjami pozarządowymi w sprawach objętych zakresem działania Komitetu.
4. W razie gdy Przewodniczący Komitetu nie może czasowo wykonywać swoich zadań, zastępuje go Minister Spraw Zagranicznych, a w razie jego nieobecności - inny członek Komitetu wyznaczony przez Prezesa Rady Ministrów. W przypadku tym przepisu art. 4 ust. 5 nie stosuje się.
Art. 8. [Urząd Komitetu] 1. Komitet wykonuje swoje zadania przy pomocy urzędu Komitetu, którym kieruje Przewodniczący Komitetu, z zastrzeżeniem art. 9 pkt 2.
2. Organizację urzędu Komitetu określa statut nadany, w drodze zarządzenia [7] , przez Prezesa Rady Ministrów.
Art. 9. [Prezes Rady Ministrów] W przypadku gdy funkcję Przewodniczącego Komitetu pełni Prezes Rady Ministrów:
1) Sekretarza Komitetu oraz członków Komitetu, o których mowa w art. 4 ust. 4 pkt 2, powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów, po zasięgnięciu opinii członków Komitetu, o których mowa w art. 4 ust. 4 pkt 1,
2) urzędem Komitetu kieruje, z upoważnienia Przewodniczącego Komitetu, Sekretarz Komitetu,
3) [8] Sekretarz Komitetu sporządza opinie, o których mowa w art. 2 ust. 2 pkt 2a.
Art. 10. [Dziennik Urzędowy Komitetu Integracji Europejskiej] Komitet wydaje Dziennik Urzędowy Komitetu Integracji Europejskiej na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
Art. 11. [Wejście w życie] Ustawa wchodzi w życie w terminie i na zasadach określonych w ustawie - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące funkcjonowanie gospodarki i administracji publicznej.
[1] Art. 2 ust. 2 pkt 2a dodany przez art. 22 pkt 1 ustawy z dnia 21 grudnia 2001 r. o zmianie ustawy o organizacji i trybie pracy Rady Ministrów oraz o zakresie działania ministrów, ustawy o działach administracji rządowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. Nr 154, poz. 1800). Zmiana weszła w życie 1 stycznia 2002 r.
[2] Art. 4 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez art. 22 pkt 2 lit. a) ustawy z dnia 21 grudnia 2001 r. o zmianie ustawy o organizacji i trybie pracy Rady Ministrów oraz o zakresie działania ministrów, ustawy o działach administracji rządowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. Nr 154, poz. 1800). Zmiana weszła w życie 1 stycznia 2002 r.
[3] Art. 4 ust. 4 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez art. 22 pkt 2 lit. b) ustawy z dnia 21 grudnia 2001 r. o zmianie ustawy o organizacji i trybie pracy Rady Ministrów oraz o zakresie działania ministrów, ustawy o działach administracji rządowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. Nr 154, poz. 1800). Zmiana weszła w życie 1 stycznia 2002 r.
[4] Art. 4 ust. 5 skreślony przez art. 22 pkt 2 lit. c) ustawy z dnia 21 grudnia 2001 r. o zmianie ustawy o organizacji i trybie pracy Rady Ministrów oraz o zakresie działania ministrów, ustawy o działach administracji rządowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. Nr 154, poz. 1800). Zmiana weszła w życie 1 stycznia 2002 r.
[5] Art. 4 ust. 6 w brzmieniu ustalonym przez art. 22 pkt 2 lit. d) ustawy z dnia 21 grudnia 2001 r. o zmianie ustawy o organizacji i trybie pracy Rady Ministrów oraz o zakresie działania ministrów, ustawy o działach administracji rządowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. Nr 154, poz. 1800). Zmiana weszła w życie 1 stycznia 2002 r.
[6] Art. 4 ust. 7 w brzmieniu ustalonym przez art. 22 pkt 2 lit. e) ustawy z dnia 21 grudnia 2001 r. o zmianie ustawy o organizacji i trybie pracy Rady Ministrów oraz o zakresie działania ministrów, ustawy o działach administracji rządowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. Nr 154, poz. 1800). Zmiana weszła w życie 1 stycznia 2002 r.
[7] Art. 8 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez art. 22 pkt 4 ustawy z dnia 21 grudnia 2001 r. o zmianie ustawy o organizacji i trybie pracy Rady Ministrów oraz o zakresie działania ministrów, ustawy o działach administracji rządowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. Nr 154, poz. 1800). Zmiana weszła w życie 1 stycznia 2002 r.
[8] Art. 9 pkt 3 dodany przez art. 22 pkt 5 ustawy z dnia 21 grudnia 2001 r. o zmianie ustawy o organizacji i trybie pracy Rady Ministrów oraz o zakresie działania ministrów, ustawy o działach administracji rządowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. Nr 154, poz. 1800). Zmiana weszła w życie 1 stycznia 2002 r.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00