Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 1996-08-31 do 2004-05-30
Wersja archiwalna od 1996-08-31 do 2004-05-30
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia 31 lipca 1996 r.
w sprawie nadawania nazw statkom morskim.
Na podstawie art. 15 § 3 ustawy z dnia 1 grudnia 1961 r. – Kodeks morski (Dz. U. z 1986 r. Nr 22, poz. 112, z 1989 r. Nr 35, poz. 192, z 1991 r. Nr 16, poz. 73 i z 1996 r. Nr 6, poz. 39) zarządza się, co następuje:
§ 1.Rozporządzenie określa:
1) organy właściwe do zatwierdzania nazw statków morskich,
2) sposób oznaczania statków morskich,
3) tryb postępowania w sprawach, o których mowa w pkt 1.
§ 2.Przepisy rozporządzenia stosuje się do:
1) statków handlowych,
2) statków morskich używanych wyłącznie do celów naukowo-badawczych lub sportowych,
3) statków pełniących specjalną służbę państwową.
§ 3.1. Statki rybackie, niezależnie od nazwy, powinny być oznaczone oznaką rybacką w sposób określony w odrębnych przepisach.
2. Dla statków rybackich o pojemności poniżej 300 ton rejestrowych oznaka rybacka zastępuje oznaczenie nazwy i portu macierzystego.
§ 4.Organami właściwymi do zatwierdzania, na wniosek właściciela, nazw statków są:
1) dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni – z wyjątkiem statków używanych wyłącznie do celów sportowych oraz statków, których nazwa składa się z elementów określonych w § 5 ust. 1 pkt 2 lit. e),
2) dyrektor urzędu morskiego właściwego dla siedziby właściciela– w odniesieniu do statków, których nazwa składa się z elementów określonych w § 5 ust. 1 pkt 2 lit. e),
3) Zarząd Główny Polskiego Związku Żeglarskiego – w odniesieniu do statków używanych wyłącznie do celów sportowych.
§ 5.1. Przy zatwierdzaniu nazwy statku organy, o których mowa w § 4, biorą pod uwagę w szczególności następujące okoliczności:
1) nazwa statku powinna być zrozumiała, godna polskiej bandery statku oraz odpowiednia do charakteru i wielkości statku,
2) nazwami statku mogą być między innymi:
a) imiona i nazwiska osób zasłużonych dla gospodarki, kultury i nauki polskiej,
b) nazwy zdarzeń historycznych,
c) nazwy miast i regionów kraju,
d) zjawiska i nazwy fizyczne, przyrodnicze, geograficzne i astronomiczne.
e) skrót rodzaju statku, skrót nazwy właściciela oraz kolejny numer danego rodzaju statku.
2. Przed zatwierdzeniem nazwy statku właściwy organ sprawdza, czy nazwa statku podlegająca zatwierdzeniu nie została już nadana lub zastrzeżona dla innego statku.
3. Statki budowane seryjnie powinny posiadać, w ramach danej serii, nazwy o jednolitej tematyce.
§ 6.Zatwierdzenie nazwy lub odmowa zatwierdzenia nazwy następuje w formie decyzji administracyjnej.
§ 7.1. Zatwierdzone nazwy statków morskich, z zastrzeżeniem ust. 2, podlegają ewidencji w Centralnym indeksie nazw statków morskich, prowadzonym przez Urząd Morski w Gdyni.
2. Zatwierdzone nazwy statków używanych wyłącznie do celów sportowych podlegają ewidencji w indeksie nazw statków sportowych, prowadzonym przez Zarząd Główny Polskiego Związku Żeglarskiego.
3. Właściciel statku może zastrzec w Centralnym indeksie nazw statków morskich nazwy dla poszczególnych statków lub całej przewidzianej do budowy serii statków.
4. Właściciel statku jest obowiązany niezwłocznie powiadomić organy właściwe do zatwierdzania nazw statków o każdej przyczynie powodującej zmianę lub wykreślenie nazwy statku z ewidencji.
5. Ponowne nadanie nazwy wykreślonej z Centralnego indeksu nazw statków morskich może nastąpić po upływie 5 lat od daty jej wykreślenia. Wcześniejsze nadanie jest możliwe, pod warunkiem że nazwa ta zostanie uzupełniona kolejną cyfrą rzymską.
§ 8.Statki morskie będące w eksploatacji w dniu wejścia w życie rozporządzenia zachowują dotychczasową nazwę, port macierzysty oraz inne oznaczenia.
§ 9.Traci moc zarządzenie Ministra–Kierownika Urzędu Gospodarki Morskiej z dnia 31 grudnia 1984 r. w sprawie nadawania nazw statkom morskim (Monitor Polski z 1985 r. Nr 1, poz. 6).
§ 10.Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Transportu i Gospodarki Morskiej: B. Liberadzki