Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 1996-07-04 do 1999-01-01
Wersja archiwalna od 1996-07-04 do 1999-01-01
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
z dnia 13 czerwca 1996 r.
w sprawie miejskich stref usług publicznych.
Na podstawie art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 24 listopada 1995 r. o zmianie zakresu działania niektórych miast oraz o miejskich strefach usług publicznych (Dz. U. Nr 141, poz. 692) zarządza się, co następuje:
§ 1.1. Rozporządzenie określa szczegółowe zasady ustanawiania i organizacji miejskich stref usług publicznych, zasady i tryb przekazywania im zadań i kompetencji oraz niezbędnego do ich wykonywania mienia, a także zasady finansowania tych zadań.
2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o ustawie, rozumie się przez to ustawę z dnia 24 listopada 1995 r. o zmianie zakresu działania niektórych miast oraz o miejskich strefach usług publicznych (Dz. U. Nr 141, poz. 692).
§ 2.Gminy, które zamierzają utworzyć miejską strefę usług publicznych, zwaną dalej „strefą”, składają wniosek w sprawie jej utworzenia ministrowi właściwemu do spraw administracji, za pośrednictwem wojewody właściwego ze względu na siedzibę strefy.
§ 3.Do wniosku, o którym mowa w § 2, dołącza się:
1) uchwały rad zainteresowanych gmin o zamiarze utworzenia strefy,
2) opinię wojewódzkiego sejmiku samorządowego,
3) opinię wojewody właściwego ze względu na siedzibę strefy,
4) projekt statutu strefy, zawierającego postanowienie o przejęciu wszystkich zadań i kompetencji, o których mowa w art. 2–9 ustawy,
5) wykaz proponowanych do przejęcia przez strefę jednostek organizacyjnych oraz dróg niezbędnych do wykonywania zadań przejmowanych przez strefę, stanowiący nieodłączną część statutu strefy.
§ 4.Minister właściwy do spraw administracji, w terminie 60 dni od daty otrzymania od zainteresowanych gmin wniosku, o którym mowa w § 2:
1) uzgadnia obszar strefy,
2) po dokonaniu uzgodnień z właściwymi ministrami oraz wojewodą ustala wykaz jednostek organizacyjnych oraz dróg podlegających przejęciu przez strefę,
3) może zgłosić uwagi do projektu statutu strefy.
§ 5.Po uzgodnieniu obszaru strefy rady zainteresowanych gmin podejmują uchwały w sprawie:
1) utworzenia strefy,
2) przyjęcia statutu strefy i wykazu jednostek organizacyjnych oraz dróg podlegających przejęciu przez strefę, o których mowa w § 4 pkt 2.
§ 6.1. Uchwały rad gmin o utworzeniu strefy, wraz z wyciągami z protokołów z sesji rad gmin, dotyczące trybu ich podejmowania, oraz statut strefy gminy przekazują za pośrednictwem wojewody właściwego ze względu na siedzibę strefy, w terminie 30 dni od daty uzgodnienia obszaru strefy, ministrowi właściwemu do spraw administracji.
2. Decyzję o ustanowieniu strefy podejmuje minister właściwy do spraw administracji, w drodze zarządzenia.
3. Minister właściwy do spraw administracji zgłasza wniosek o zarejestrowanie strefy organowi rejestrowemu, którym jest Prezes Rady Ministrów, dołączając:
1) zarządzenie o ustanowieniu strefy,
2) uchwały rad gmin o utworzeniu strefy,
3) statut strefy.
§ 7.1. Rejestracja strefy jest równoznaczna z przekazaniem jej, z dniem 1 stycznia roku następnego po rejestracji:
1) wszystkich zadań i kompetencji, o których mowa w art. 2–9 ustawy,
2) jednostek organizacyjnych i dróg określonych w wykazie, o którym mowa w § 4 pkt 2, niezbędnych do wykonywania przejętych zadań i kompetencji.
2. Statut strefy podlega ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym.
§ 8.1. Składniki mienia jednostek, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 2, podlegają przekazaniu strefie do nieodpłatnego użytkowania, w drodze porozumienia zawartego między właściwym wojewodą a zarządem strefy, po uzgodnieniu z właściwymi organami rządowej administracji specjainej w częściach dotyczących ich właściwości.
2. Porozumienie powinno zawierać również szczegółowe określenie dróg przejmowanych przez strefę w celu wykonywania zadań, o których mowa w ustawie.
§ 9.1. W terminie określonym w § 7 strefa przejmuje, określone przepisami szczególnymi, uprawnienia i obowiązki organów prowadzących lub utrzymujących jednostki organizacyjne będące przedmiotem przekazania.
2. Dotychczas obowiązujące w przejętych przez strefę jednostkach organizacyjnych statuty, regulaminy lub inne przepisy organizacyjne mają zastosowanie do czasu wydania przez organy strefy nowych przepisów, jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej.
§ 10.Dochodami strefy są:
1) dotacje celowe na realizację zadań zleconych strefie,
2) dobrowolne świadczenia gmin i innych podmiotów,
3) inne wpływy należne strefie na podstawie obowiązujących przepisów.
§ 11.1. Dotacje celowe na finansowanie przejętych zadań ustala się dla każdej strefy, stosując zasady przyjęte do kalkulacji środków finansowych dla tego typu zadań finansowanych z budżetu państwa.
2. Dotacje celowe kalkulowane są przez właściwych ministrów i wojewodów na podstawie przewidywanego wykonania wydatków przeznaczonych na realizację przekazywanego zadania w roku poprzedzającym rok budżetowy.
3. Dotacje, o których mowa w ust. 1, ujmowane są w budżecie państwa, odrębnie dla każdej strefy, która przejęła zadania, w budżetach odpowiednich wojewodów.
§ 12.Dochody uzyskiwane w związku z realizacją zadań zleconych strefie stanowią dochód budżetu państwa.
§ 13.Obsługę bankową strefy prowadzi bank wskazany przez zgromadzenie strefy, z wyłączeniem Narodowego Banku Polskiego.
§ 14.Uchwała lub decyzja o rozwiązaniu strefy stanowi dla banku podstawę do zamknięcia rachunku oraz przekazania środków finansowych, pozostałych po dokonaniu ostatecznych rozliczeń, proporcjonalnie do struktury źródeł dochodów strefy, na dochody budżetu państwa i budżetów gmin.
§ 15.Wojewodowie lub inni kierownicy urzędów administracji rządowej podpiszą z zarządami stref porozumienia określające imienne wykazy pracowników tych urzędów, zatrudnionych przy wykonywaniu zadań podlegających przejęciu przez strefę, którzy wyrazili zgodę, aby stać się pracownikami samorządowymi strefy.
§ 16.Indywidualne sprawy z zakresu administracji publicznej, wszczęte i nie zakończone decyzją ostateczną przed dniem przejęcia zadań przez strefę, są załatwiane w toku instancji przez dotychczasowe właściwe organy lub upoważnione podmioty.
§ 17.Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Prezes Rady Ministrów: W. Cimoszewicz