Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 1996-06-12 do 1997-01-01
Wersja archiwalna od 1996-06-12 do 1997-01-01
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 15 maja 1996 r.
w sprawie algorytmu rozdziału między gminy subwencji na zadania oświatowe.
Na podstawie art. 12a ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o finansowaniu gmin (Dz. U. Nr 129, poz. 600, z 1994 r. Nr 105, poz. 509 oraz z 1995 r. Nr 124, poz. 601 i Nr 154, poz. 794) zarządza się, co następuje:
§ 1.Ustala się algorytm rozdziału między gminy subwencji na zadania oświatowe, stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§ 2.Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Edukacji Narodowej: J. J. Wiatr
Załącznik do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 15 maja 1996 r. (poz. 270)
ALGORYTM ROZDZIAŁU MIĘDZY GMINY SUBWENCJI NA ZADANIA OŚWIATOWE
1. Do ustalenia kwot subwencji na zadania oświatowe stosuje się następujący wzór algorytmu:
So = [(A1 x W1 + A2 x W2 + A3 x W3) x a/p x (Ui/26 + Uj x Pj/26)] x 12 + (Ui + Uj x Pj) x Ko
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
1) So – kwotę subwencji,
2) W1, W2, W3 – przeciętne struktury kwalifikacji zawodowych nauczycieli, określające stosunek liczby nauczycieli posiadających wykształcenie określone w odpowiednich pozycjach tabeli stawek wynagrodzenia zasadniczego (zarządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 czerwca 1995 r. w sprawie wynagradzania nauczycieli – Monitor Polski Nr 31, poz. 366 i Nr 54, poz. 588) do ogólnej liczby nauczycieli zatrudnionych w szkołach podstawowych prowadzonych przez daną gminę (analogicznie jak przy wskaźnikach A1, A2, A3),
3) A1, A2, A3 – odpowiadające ww. wskaźnikom przeciętne miesięczne kwoty środków na wynagrodzenia nauczycieli – wraz z pochodnymi i odpisami – na rozpatrywany rok budżetowy,
4) a = 27 – średnią liczbę godzin lekcyjnych w tygodniu, wynikającą z ramowego planu nauczania,
5) p = 18 – średnie tygodniowe pensum nauczycieli,
6) 26 – średnią liczbę uczniów przypadającą na jeden oddział szkolny,
7) 12 – liczbę miesięcy w roku kalendarzowym,
8) Ui, Uj – liczby uczniów szkół „miejskich” i „wiejskich” zarówno publicznych, jak i niepublicznych odpowiednio z uwzględnieniem uczniów szkół podstawowych dla dorosłych – ustalone na podstawie sprawozdań statystycznych Głównego Urzędu Statystycznego S–02 i S–03, przy czym:
a) w odniesieniu do liczby uczniów szkół „miejskich” oraz uczniów szkół niepublicznych stosuje się mnożnik przeliczeniowy 1,0,
b) w odniesieniu do liczby uczniów szkół „wiejskich” stosuje się określone w pkt 9 mnożniki przeliczeniowe zależne od przeciętnej dla danej gminy liczby uczniów przypadających na jeden oddział szkolny,
c) w odniesieniu do liczby uczniów w szkołach prowadzących: klasy (oddziały) specjalne, integracyjne, klasy (oddziały) dla mniejszości narodowych, realizujących program szkół mistrzostwa sportowego, niezależnie od mnożników przewidzianych pod lit. b), stosuje się następujące mnożniki uzupełniające w wysokości:
1,5 – do liczby uczniów, którzy zostali zakwalifikowani do kształcenia przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną lub inną poradnię specjalistyczną w klasach (oddziałach) specjalnych, integracyjnych,
1,2 – do liczby uczniów w klasach (oddziałach) dla mniejszości narodowych,
2,0 – do liczby uczniów w szkołach mistrzostwa sportowego,
1,5 – do liczby uczniów w szkołach (klasach) sportowych; zwiększenie subwencji z tego tytułu ma charakter przejściowy i odnosi się tylko do roku 1996,
9) Pj – mnożniki przeliczeniowe liczby uczniów szkół „wiejskich”, które wynoszą:
1,86 – przy przeciętnej liczebności oddziałów <15,
1,63 – przy przeciętnej liczebności oddziałów 15–17,
1,44 – przy przeciętnej liczebności oddziałów >17,
10) Ko – kalkulacyjną roczną kwotę pozostałych wydatków bieżących (wynagrodzenia pracowników nie będących nauczycielami oraz wydatki rzeczowe) – w przeliczeniu na 1 ucznia.
2. Kwoty subwencji na zadania oświatowe skalkulowane według algorytmu określonego w ust. 1 podlegają uzupełnieniu w przypadkach, gdy w szkołach podstawowych prowadzonych przez gminy zatrudnieni są nauczyciele – doradcy metodyczni. Wysokość dodatkowej subwencji dla poszczególnych gmin naliczana będzie według następującego wzoru:
0,75 x A1 x Ld x 12
gdzie Ld – oznacza liczbę nauczycieli – doradców metodycznych w gminie.
3. W 1996 r. kwota subwencji na zadania oświatowe nie może być mniejsza niż 121% i większa niż 133% wysokości środków budżetowych przekazanych na działalność szkół podstawowych w roku 1995, pomniejszonych o poniesione wydatki jednorazowe, bez uwzględnienia skutków zwiększeń, o których mowa w ust. 1 pkt 8 lit. c).