Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 1996-06-04 do 1999-09-10
Wersja archiwalna od 1996-06-04 do 1999-09-10
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
z dnia 30 kwietnia 1996 r.
w sprawie trybu i warunków przyznawania dotacji z budżetu państwa na dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnych realizowanych w systemie robót publicznych jako zadania własne gmin zagrożonych szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym.
Na podstawie art. 37h ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz. U. z 1996 r. Nr 47, poz. 211) zarządza się, co następuje:
§ 1.Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) ustawie o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu – rozumie się przez to ustawę z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz. U. z 1996 r. Nr 47, poz. 211);
2) ustawie o finansowaniu gmin – rozumie się przez to ustawę z dnia 10 grudnia 1993 r. o finansowaniu gmin (Dz. U. Nr 129, poz. 600, z 1994 r. Nr 105, poz. 509 oraz z 1995 r. Nr 124, poz. 601 i Nr 154, poz. 794);
3) rezerwie celowej – rozumie się przez to rezerwę celową utworzoną w budżecie państwa na dany rok, przeznaczoną na dotacje na dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnych realizowanych w systemie robót publicznych jako zadania własne gmin zagrożonych szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym, określonych w odrębnym rozporządzeniu Rady Ministrów, obowiązującym w dniu 1 stycznia roku budżetowego;
4) dotacjach – rozumie się przez to dotacje z budżetu państwa przyznawane przez wojewodów w trybie określonym w rozporządzeniu;
5) robotach publicznych – rozumie się przez to roboty, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 21 ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu;
6) kosztach podlegających refundacji ze środków Funduszu Pracy – rozumie się przez to:
a) koszty poniesione na wynagrodzenia, nagrody oraz składki na ubezpieczenie społeczne bezrobotnych, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu,
b) rzeczowe koszty organizacji robót publicznych, o których mowa w art. 20 ust. 4 ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu.
§ 2.1. Minister Finansów:
1) na wniosek Ministra Pracy i Polityki Socjalnej dokonuje podziału kwoty rezerwy celowej pomiędzy województwa, w których są gminy zagrożone szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym, o których mowa w § 1 pkt 3, z zastrzeżeniem ust. 3,
2) zawiadamia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej o podjęciu decyzji w sprawie podziału kwoty rezerwy celowej, o którym mowa w pkt 1.
2. Minister Pracy i Polityki Socjalnej informuje właściwych wojewodów i dyrektorów wojewódzkich urzędów pracy o kwocie dotacji określonej dla województwa w wyniku podziału kwoty rezerwy celowej.
3. Przy podziale kwoty rezerwy celowej pomiędzy województwa 50% tej kwoty rozdziela się proporcjonalnie do liczby bezrobotnych zarejestrowanych w rejonowych urzędach pracy właściwych dla tych gmin, na koniec kwartału poprzedzającego kwartał, w którym jest dokonywany podział, a 50% – proporcjonalnie do kwot środków z Funduszu Pracy przeznaczonych w roku budżetowym dla gmin zagrożonych szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym, na finansowanie robót publicznych.
§ 3.1. Kwoty dotacji na dofinansowanie poszczególnych inwestycji infrastrukturalnych są ustalane przez wojewodę, po zasięgnięciu opinii dyrektora wojewódzkiego urzędu pracy i wojewódzkiej rady zatrudnienia.
2. Dotacja może być przyznana na dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnej będącej zadaniem własnym gminy, jeżeli taka inwestycja spełnia jednocześnie następujące warunki:
1) do inwestycji stosuje się przepisy art. 21 ustawy o finansowaniu gmin,
2) inwestycja jest zlokalizowana w gminie zagrożonej szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym,
3) inwestycja jest realizowana z udziałem bezrobotnych kierowanych do robót publicznych przez rejonowy urząd pracy,
4) inwestycja jest wykonywana w zakresie: zaopatrzenia w wodę, energię elektryczną i energię cieplną, kanalizacji i oczyszczalni ścieków komunalnych, urządzeń sanitarnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych, gminnych dróg i ulic, gazociągów i urządzeń do przetwarzania gazu oraz publicznych urządzeń sportowo-rekreacyjnych.
3. Łączna kwota dotacji i innych środków z budżetu państwa przeznaczanych na dofinansowanie w roku budżetowym inwestycji infrastrukturalnej nie może przekroczyć kwoty, którą ustala się według zasad określonych w art. 21 ust. 4–6 ustawy o finansowaniu gmin, z zastrzeżeniem ust. 4.
4. Przy ustalaniu kwoty dotacji na dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnej w roku budżetowym, w kwocie środków planowanej w budżecie gminy na ten rok na jej finansowanie, wykazywanej w części B rubryce 2 wniosku o przyznanie dotacji, nie uwzględnia się środków budżetu państwa wykazywanych w części B rubryce 7 wniosku oraz kwot środków z Funduszu Pracy na refundację kosztów wymienionych w § 1 pkt 6, które są określone w umowie zawieranej przez zarząd gminy zagrożonej szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym, zwany dalej „wnioskodawcą”, z właściwym wojewódzkim lub rejonowym urzędem pracy i wykazywane w części B rubryce 3 wniosku.
5. Wnioski o przyznanie dotacji są sporządzane przez wnioskodawców według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§ 4.1. Wnioski o przyznanie dotacji są składane przez wnioskodawców właściwym wojewodom w terminie ustalonym przez wojewodów.
2. Właściwi wojewodowie zawiadomią zarządy gmin zagrożonych szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym o terminie składania wniosków, o których mowa w ust. 1.
3. Część opisowa wniosku o przyznanie dotacji powinna zawierać w szczególności uzasadnienie potrzeby realizacji inwestycji infrastrukturalnej objętej wnioskiem oraz informacje o:
1) zakresie rzeczowym inwestycji infrastrukturalnej, wykonanym do końca miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym jest składany wniosek, jeżeli inwestycja infrastrukturalna jest w toku realizacji,
2) zakresie rzeczowym inwestycji infrastrukturalnej, planowanym do wykonania do terminu jej zakończenia, określonego w części A poz. 5 wniosku (w tym w roku budżetowym, jeżeli inwestycja infrastrukturalna jest planowana do zakończenia po tym roku),
3) stanie przygotowania inwestycji infrastrukturalnej do realizacji,
4) uwzględnieniu wymogów ochrony środowiska, związanych z realizacją inwestycji infrastrukturalnej,
5) planowanych efektach inwestycji infrastrukturalnej, innych niż określone w części A poz. 6 wniosku,
6) wnioskach o przyznanie dotacji z państwowych funduszów celowych albo z budżetu wojewody lub z innego źródła, złożonych przez wnioskodawcę, lecz nie rozpatrzonych do dnia, w którym jest składany wniosek.
4. Do wniosku o przyznanie dotacji należy załączyć:
1) kopię umowy, o której mowa w § 3 ust. 4,
2) zobowiązanie wnioskodawcy do zwrotu dotacji wraz z odsetkami w wysokości ustalonej jak od zaległości podatkowych, naliczonymi od dnia otrzymania dotacji do dnia zwrotu dotacji, w wypadkach, o których mowa w § 8 ust. 4 pkt 1 i § 9 ust. 2, oraz od dnia następującego po dniu, w którym upłynął termin określony w § 12 ust. 1, do dnia zwrotu pozostałej kwoty dotacji określonej w tym przepisie.
5. Przy sporządzaniu i rozpatrywaniu wniosków o przyznanie dotacji w pierwszej kolejności powinny być uwzględnione inwestycje infrastrukturalne, które wymagają najniższej kwoty dotacji na jednego bezrobotnego przewidzianego do zatrudnienia przy realizacji takiej inwestycji w roku budżetowym oraz stwarzają warunki do powstawania nowych miejsc pracy.
§ 5.1. Wojewoda po otrzymaniu opinii, o których mowa w § 3 ust. 1, oraz rozpatrzeniu wniosków o przyznanie dotacji, w terminie 50 dni od dnia otrzymania od Ministra Pracy i Polityki Socjalnej informacji o kwocie dotacji określonej dla województwa:
1) ustala kwoty dotacji na dofinansowanie poszczególnych inwestycji infrastrukturalnych oraz planowane terminy ich przekazywania wnioskodawcom; jeżeli dotacje mają być przekazane w ratach, wojewoda określa też wysokość rat i planowane terminy ich przekazania wnioskodawcom,
2) przekazuje Ministrowi Pracy i Polityki Socjalnej, Ministrowi Finansów oraz dyrektorowi wojewódzkiego urzędu pracy wykaz inwestycji infrastrukturalnych, które będą dofinansowane dotacją, określający w szczególności pełne nazwy inwestycji, ich wartość kosztorysową i termin realizacji, kwoty środków planowanych w budżetach gmin na finansowanie inwestycji, ustalone kwoty dotacji i planowane terminy ich przekazania wnioskodawcom oraz klasyfikację budżetową (dział, rozdział, paragraf) wydatków budżetowych, które mają być poniesione z budżetu państwa na poszczególne inwestycje,
3) występuje do Ministra Finansów z wnioskiem o dokonanie odpowiednich zmian w budżecie państwa,
4) informuje wnioskodawców o ustalonych kwotach dotacji i planowanych terminach ich przekazania.
2. Wojewoda przekazuje wnioskodawcy dotację w kwocie i terminie, które ustalił po rozpatrzeniu wniosków o przyznanie dotacji, chyba że:
1) w wypadku, o którym mowa w § 8 ust. 2 – zmieni ustalony termin przekazania dotacji,
2) w wypadku, o którym mowa w § 8 ust. 4 pkt 2 – raty nie podlegają przekazaniu wnioskodawcy.
§ 6.1. Wnioskodawca, który otrzymał dotację na dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnych, jest zobowiązany do sporządzania i przekazywania właściwemu wojewodzie oraz dyrektorowi wojewódzkiego urzędu pracy, w terminie 15 dni po upływie III i IV kwartału roku budżetowego, informacji o przebiegu realizacji i finansowania tych inwestycji, sporządzonej według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do rozporządzenia.
2. Wnioskodawca do informacji, o której mowa w ust. 1, załącza:
1) kopie protokołów końcowego odbioru inwestycji infrastrukturalnych, zakończonych w danym kwartale roku budżetowego, a po upływie IV kwartału tego roku – również kopie protokołów częściowego odbioru inwestycji infrastrukturalnych przewidzianych do zakończenia po roku budżetowym, w zakresie rzeczowym określonym w części C wniosków, planowanym do wykonania w roku budżetowym,
2) część opisową zawierającą w szczególności analizę przebiegu realizacji i finansowania każdej inwestycji infrastrukturalnej oraz dane dotyczące wykonanego zakresu rzeczowego poszczególnych inwestycji infrastrukturalnych, określonego w części C wniosków, a w części opisowej, która jest załączana do informacji sporządzonej po IV kwartale – również dane o ważniejszych efektach rzeczowych inwestycji infrastrukturalnych zakończonych w roku budżetowym i ocenę oczekiwanego wpływu tych inwestycji zwłaszcza na poprawę stanu infrastruktury technicznej i środowiska naturalnego oraz na tworzenie nowych miejsc pracy w gminie.
3. Właściwi wojewodowie, w porozumieniu z dyrektorami wojewódzkich urzędów pracy, przekazują Ministrowi Pracy i Polityki Socjalnej informacje zbiorcze sporządzone według wzoru, o którym mowa w ust. 1, na podstawie danych zawartych w informacjach otrzymanych od wnioskodawców, z zastrzeżeniem ust. 4–6.
4. Przed sporządzeniem informacji zbiorczych przekazywanych Ministrowi Pracy i Polityki Socjalnej dane zawarte w informacjach otrzymanych od wnioskodawców są weryfikowane przez wojewodów.
5. Informacje zbiorcze, o których mowa w ust. 3, sporządzone po III kwartale roku budżetowego, są przekazywane Ministrowi Pracy i Polityki Socjalnej w terminie 30 dni po upływie tego kwartału.
6. Informacje zbiorcze, o których mowa w ust. 3, sporządzone po IV kwartale roku budżetowego, są przekazywane Ministrowi Pracy i Polityki Socjalnej do dnia 31 marca roku następującego po roku budżetowym, łącznie z częścią opisową zawierającą w szczególności:
1) dane o ważniejszych efektach rzeczowych inwestycji infrastrukturalnych zakończonych w roku budżetowym i ocenę oczekiwanego wpływu tych inwestycji zwłaszcza na poprawę stanu infrastruktury technicznej i środowiska naturalnego oraz na tworzenie nowych miejsc pracy w gminach, które otrzymały dotację,
2) analizę nieprawidłowości występujących w ciągu roku budżetowego podczas realizacji i finansowania inwestycji infrastrukturalnych oraz działań podjętych w celu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości i wyników tych działań.
7. Kopie informacji zbiorczych i analizy, o których mowa w ust. 5 i 6, wojewodowie przesyłają Ministrowi Finansów.
8. Minister Pracy i Polityki Socjalnej przedstawia Radzie Ministrów, w terminie do dnia 31 maja roku następującego po roku budżetowym, informację zbiorczą o realizacji i finansowaniu inwestycji infrastrukturalnych dofinansowanych dotacją w roku budżetowym, sporządzoną na podstawie informacji i analiz otrzymanych od wojewodów, która będzie zawierała w szczególności następujące dane:
1) liczbę i wartość kosztorysową inwestycji infrastrukturalnych dofinansowanych dotacją,
2) liczbę bezrobotnych zatrudnionych przy realizacji inwestycji infrastrukturalnych dofinansowanych dotacją,
3) kwotę dotacji na dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnych, przyznaną przez wojewodów i przekazaną wnioskodawcom w roku budżetowym,
4) kwotę środków z budżetu gmin planowaną i rzeczywiście przeznaczoną w roku budżetowym na finansowanie inwestycji infrastrukturalnych,
5) kwotę środków z Funduszu Pracy wydatkowanych na finansowanie robót publicznych,
6) liczbę wnioskodawców zobowiązanych do zwrotu dotacji do budżetu wojewody w roku budżetowym i w roku następnym oraz łączne kwoty dotacji podlegających zwrotowi w tych latach.
§ 7.1. Właściwi wojewodowie kontrolują prawidłowość wykorzystania dotacji przekazanych na finansowanie inwestycji infrastrukturalnych i sporządzania informacji, o których mowa w § 6 ust. 1, oraz przestrzeganie przez wnioskodawców obowiązku zwrotu dotacji w wypadkach określonych w § 8 ust. 4 pkt 1, § 9 ust. 2, § 10 ust. 1 i § 12 ust. 1.
2. Kontrole dotyczące nieprawidłowości w realizacji robót publicznych są dokonywane przez wojewodę w porozumieniu z dyrektorem wojewódzkiego urzędu pracy.
§ 8.1. Jeżeli wojewoda w ciągu roku budżetowego, w wyniku kontroli albo na podstawie informacji otrzymanych od innego organu kontrolnego lub od wnioskodawcy, stwierdzi nieprawidłowości polegające w szczególności na:
1) wstrzymaniu lub na zaniechaniu realizacji kontynuowanej inwestycji infrastrukturalnej, nierozpoczęciu inwestycji infrastrukturalnej w planowanym terminie albo zaawansowaniu realizacji inwestycji infrastrukturalnej w stopniu zagrażającym zakończeniu inwestycji w planowanym terminie,
2) wykorzystywaniu dotacji przekazanej na dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnej niezgodnie z jej przeznaczeniem,
3) zatrudnianiu bezrobotnych przy robotach publicznych w liczbie mniejszej od określonej we wniosku o przyznanie dotacji na podstawie umowy, o której mowa w § 3 ust. 4
– podejmuje działania mające na celu wyjaśnienie przyczyn wystąpienia nieprawidłowości oraz ustala dla wnioskodawcy termin, do którego wnioskodawca jest zobowiązany usunąć nieprawidłowości i zawiadomić o tym wojewodę.
2. Wojewoda, w czasie podejmowania działań wobec wnioskodawcy, może zmienić ustalone terminy przekazania pozostałych rat dotacji.
3. W razie występowania nieprawidłowości, o której mowa w ust. 1 pkt 3, wojewoda podejmuje działania wobec wnioskodawcy w porozumieniu z dyrektorem wojewódzkiego urzędu pracy.
4. Jeżeli wnioskodawca nie usunie nieprawidłowości w ustalonym przez wojewodę terminie, o którym mowa w ust. 1:
1) dotacja przekazana na finansowanie inwestycji infrastrukturalnej podlega zwrotowi w całości przez wnioskodawcę, w ciągu 14 dni po upływie tego terminu, do budżetu wojewody,
2) wojewoda nie przekazuje wnioskodawcy pozostałych rat dotacji.
5. Wojewodowie informują bezzwłocznie Ministra Finansów, Ministra Pracy i Polityki Socjalnej oraz dyrektorów wojewódzkich urzędów pracy o wypadkach, o których mowa w ust. 1, 2 i 4, kwotach dotacji podlegających zwrotowi do budżetu wojewodów przez wnioskodawców i terminach zwrotu tych dotacji, kwotach rat dotacji nie przekazanych wnioskodawcom oraz dokonanych zmianach terminów przekazania wnioskodawcom pozostałych rat dotacji.
§ 9.1. Wojewodowie po upływie, w roku budżetowym, planowanego terminu zakończenia każdej inwestycji infrastrukturalnej oraz po dniu 31 grudnia tego roku dokonują ponownej kontroli prawidłowości wykorzystania dotacji przekazanych na dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnych.
2. Jeżeli w wyniku kontroli albo na podstawie informacji otrzymanych od innego organu kontrolnego lub od wnioskodawcy wojewoda stwierdzi wystąpienie choćby tylko jednej z następujących nieprawidłowości:
1) przeciętna liczba bezrobotnych w okresie realizacji inwestycji infrastrukturalnej w roku budżetowym, w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy, skierowanych przez rejonowy urząd pracy i zatrudnionych na podstawie umowy o pracę przy realizacji inwestycji infrastrukturalnej – była mniejsza o więcej niż 5% od liczby bezrobotnych przewidzianych do zatrudnienia, określonej w części A poz. 2 wniosku o przyznanie dotacji,
2) inwestycja infrastrukturalna planowana do zakończenia w roku budżetowym nie została zakończona do dnia 31 grudnia tego roku,
3) inwestycja infrastrukturalna przewidziana do zakończenia po roku budżetowym nie została zrealizowana w zakresie rzeczowym planowanym w części C wniosku o przyznanie dotacji do wykonania w roku budżetowym
– cała dotacja przekazana na dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnej podlega zwrotowi do budżetu wojewody, z zastrzeżeniem ust. 3.
3. W wypadkach, o których mowa w ust. 2, dotacja podlega zwrotowi przez wnioskodawcę ze środków budżetu gminy w terminie uzgodnionym z wojewodą, nie później niż do dnia 31 grudnia roku następującego po roku budżetowym.
4. Wojewodowie informują bezzwłocznie Ministra Finansów, Ministra Pracy i Polityki Socjalnej oraz dyrektorów wojewódzkich urzędów pracy o kwotach i terminach zwrotu dotacji do budżetu wojewody w wypadkach określonych w ust. 2.
§ 10.1. Wnioskodawca zwraca część dotacji w wypadku, o którym mowa w art. 21 ust. 8 ustawy o finansowaniu gmin, w kwocie określonej zgodnie z tym przepisem.
2. Przepisy § 9 ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio również do części dotacji zwracanej w wypadku, o którym mowa w ust. 1.
§ 11.1. Dotacje, które w roku budżetowym będą zwrócone przez wnioskodawców do budżetu wojewody w wypadku określonym w § 8 ust. 4 pkt 1 lub z powodu rezygnacji z ich wykorzystania w całości lub części, oraz dotacje, które nie będą przekazane wnioskodawcom w wypadku określonym w § 8 ust. 4 pkt 2, wojewoda w roku budżetowym może przeznaczyć:
1) na zwiększenie dotacji ustalonych na dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnych, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 1,
2) na dofinansowanie innych inwestycji infrastrukturalnych objętych wnioskami o przyznanie dotacji, złożonymi w terminie, o którym mowa w § 4 ust. 1.
2. W wypadkach, o których mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio również pozostałe przepisy rozporządzenia oraz odrębne przepisy określające zasady przenoszenia planowanych wydatków budżetowych.
§ 12.1. Część dotacji otrzymanej przez wnioskodawcę w roku budżetowym na dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnej, która pozostanie w dniu 31 grudnia tego roku, może być przeznaczona przez wnioskodawcę w roku następnym wyłącznie na finansowanie zobowiązań związanych z zakresem rzeczowym inwestycji infrastrukturalnej, planowanym i wykonanym w roku budżetowym, a po sfinansowaniu zobowiązań pozostała kwota dotacji podlega zwrotowi do budżetu wojewody w terminie 14 dni od dnia zakończenia finansowania zobowiązań.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli wnioskodawca jest zobowiązany do zwrotu całej dotacji do budżetu wojewody, w wypadkach określonych w § 8 ust. 4 pkt 1 i § 9 ust. 2.
§ 13.1. Dotacje zwrócone do budżetu wojewody w roku budżetowym, lecz nie przeznaczone przez wojewodę do dnia 31 grudnia tego roku na cele określone w § 11 ust. 1, zmniejszają wydatki budżetowe na rok budżetowy.
2. Dotacje zwrócone do budżetu wojewody w roku następującym po roku budżetowym podlegają przekazaniu na dochody budżetu państwa.
3. Dotacje, o których mowa w ust. 1, wpływają na rachunek bieżący, subkonto wydatków, właściwego urzędu wojewódzkiego, a dotacje, o których mowa w ust. 2 – na rachunek bieżący, subkonto dochodów, właściwego urzędu wojewódzkiego.
§ 14.Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Prezes Rady Ministrów: W. Cimoszewicz
Załączniki do rozporządzenia Rady Ministrów
z dnia 30 kwietnia 1996 r. (poz. 253)
Załącznik nr 1
Wniosek o przyznanie dotacji z budżetu państwa
na dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnej realizowanej w systemie robót publicznych jako zadanie własne gminy
Załącznik nr 2
Informacja o realizacji i finansowaniu inwestycji infrastrukturalnych wykonywanych w systemie robót publicznych
jako zadania własne gmin zagrożonych szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym, które są finansowane z udziałem dotacji z budżetu państwa