ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ŁĄCZNOŚCI
z dnia 12 grudnia 1995 r.
w sprawie trybu otwierania niedoręczalnych listów i sposobu postępowania z nimi.
Na podstawie art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 23 listopada 1990 r. o łączności (Dz. U. z 1995 r. Nr 117, poz. 564) zarządza się, co następuje;
§ 1. 1. List, którego nie można doręczyć adresatowi ani zwrócić nadawcy z powodu braku informacji ich identyfikujących, a także oznaczenia tych danych w sposób błędny lub niepełny, uważa się za list niedoręczalny.
2. W celu uzyskania informacji identyfikującej adresata lub nadawcę listu, o którym mowa w ust. 1, dokonuje się jego otwarcia.
§ 2. 1. Otwarcia listu dokonuje komisja powoływana przez kierownika jednostki organizacyjnej, wyznaczonej przez dyrektora państwowego przedsiębiorstwa użyteczności publicznej Poczta Polska, spośród pracowników tej jednostki.
2. Otwarcie listu powinno być dokonane w sposób zapewniający jak najmniejsze uszkodzenie jego opakowania.
3. Po otwarciu listu komisja dokonuje sprawdzenia, czy na wewnętrznej stronie opakowania nie został umieszczony adres nadawcy lub adresata.
4. W razie braku adresów na wewnętrznej stronie opakowania listu, komisja dokonuje oględzin jego zawartości.
5. Czynności, o których mowa w ust. 2–4, powinny być wykonywane w taki sposób, aby zapewniły zachowanie tajemnicy korespondencji.
§ 3. W razie ustalenia przez komisję, w trakcie czynności, o których mowa w § 2, adresu nadawcy lub adresata, list – po odpowiednim zabezpieczeniu i umieszczeniu adnotacji na opakowaniu o komisyjnym otwarciu – jest doręczany przez Pocztę Polską.
§ 4. 1. Jeżeli otwarcie listu nie doprowadziło do ustalenia adresów nadawcy lub adresata, Poczta Polska zobowiązana jest do przechowania listów poleconych i listów wartościowych przez 15 miesięcy, a listów zwykłych przez 3 miesiące, licząc od dnia nadania danego listu, oczekując na ewentualne żądanie jego zwrotu.
2. Żądanie, o którym mowa w ust. 1, adresat lub nadawca powinien złożyć w placówce podmiotu, któremu zlecił wykonanie usługi. Placówka podmiotu przyjmująca żądanie przesyła je bezzwłocznie do jednostki organizacyjnej wyznaczonej przez dyrektora Poczty Polskiej.
3. Po upływie okresu, o którym mowa w ust. 1, i niezgłoszeniu żądania na zasadach określonych w ust. 2 list:
1) nie zawierający pieniędzy, dokumentów lub rzeczy mających wartość rynkową jest komisyjnie niszczony,
2) zawierający dokumenty osobiste traktowany jest zgodnie z przepisami ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz. U. z 1984 r. Nr 32, poz. 174, z 1989 r. Nr 35, poz. 192 i z 1990 r. Nr 34, poz. 198),
3) zawierający pieniądze, dokumenty lub rzeczy mające wartość rynkową traktowany jest zgodnie z przepisami dekretu z dnia 18 września 1954 r. o likwidacji nie podjętych depozytów i nie odebranych rzeczy (Dz. U. Nr 41, poz. 184 i z 1964 r. Nr 16, poz. 94) przy uwzględnieniu przepisów art. 47 ustawy o łączności.
§ 5. Rozporządzenie wchodzi wżycie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Łączności: A. Zieliński
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00