Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 1995-07-12 do 1997-04-02
Wersja archiwalna od 1995-07-12 do 1997-04-02
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA PRACY I POLITYKI SOCJALNEJ
z dnia 16 czerwca 1995 r.
w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia rejestracji i ewidencji bezrobotnych oraz innych osób poszukujących pracy.
Na podstawie art. 36 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz. U. z 1995 r. Nr 1, poz. 1) zarządza się, co następuje:
§ 1.1. Bezrobotny lub inna osoba poszukująca pracy zgłasza się, w celu dokonania rejestracji, do rejonowego urzędu pracy właściwego ze względu na stałe lub czasowe zameldowanie, a jeżeli nie jest zameldowana – do rejonowego urzędu pracy, na którego terenie przebywa.
2. Bezrobotny, który nie jest zameldowany lub posiada stałe zameldowanie w innej miejscowości niż miejsce czasowego zameldowania, przy dokonywaniu rejestracji składa oświadczenie, że nie jest zarejestrowany w innym rejonowym urzędzie pracy.
3. Rejonowy urząd pracy zawiadamia wojewódzki urząd pracy, na którego terenie funkcjonuje, o zarejestrowaniu bezrobotnego nie posiadającego zameldowania, podając następujące dane:
1) nazwisko i imiona,
2) datę i miejsce urodzenia,
3) adres,
4) numer ewidencyjny – PESEL,
5) datę zarejestrowania.
4. Wojewódzki urząd pracy zawiadamia inne rejonowe urzędy pracy funkcjonujące na terenie województwa oraz za pośrednictwem wojewódzkich urzędów pracy pozostałe rejonowe urzędy pracy o zarejestrowaniu we wskazanym rejonowym urzędzie pracy bezrobotnego nie posiadającego zameldowania, podając dane, o których mowa w ust. 3.
§ 2.1. Rejestracja bezrobotnego lub innej osoby poszukującej pracy następuje w dniu przedłożenia kompletu dokumentów, o których mowa w § 3 ust. 1 i 2, po wypełnieniu przez tę osobę karty rejestracyjnej oraz po poświadczeniu własnoręcznym podpisem w obecności pracownika rejonowego urzędu pracy prawdziwości danych i oświadczeń zamieszczonych przez niego w karcie rejestracyjnej.
2. Bezrobotny jest zobowiązany do niezwłocznego informowania rejonowego urzędu pracy o wszelkich zmianach danych zawartych w karcie rejestracyjnej, podanych przez bezrobotnego.
§ 3.1. Osoba rejestrująca się przedkłada do wglądu pracownikowi rejonowego urzędu pracy dokonującemu rejestracji:
1) dowód osobisty, a w przypadku osób niepełnoletnich – tymczasowy dowód osobisty lub legitymację szkolną,
2) dyplom, świadectwo ukończenia szkoły lub świadectwo szkolne albo zaświadczenie o ukończeniu kursu lub szkolenia,
3) świadectwa pracy oraz inne dokumenty niezbędne do ustalenia jej uprawnień,
4) dokument o przeciwwskazaniach do wykonywania określonych prac, jeżeli taki dokument posiada.
2. Osoba niepełnosprawna, oprócz dokumentów, o których mowa w ust. 1, przedkłada orzeczenie komisji lekarskiej do spraw inwalidztwa i zatrudnienia.
3. Rejonowy urząd pracy może sporządzać odpisy lub kserokopie z dokumentów, o których mowa w ust. 1 i 2.
4. Rejestracji nie dokonuje się w przypadku nieprzedłożenia dokumentów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 – 3 i ust. 2, lub odmowy złożenia podpisu na karcie rejestracyjnej przez osobę rejestrującą się.
5. W szczególnie uzasadnionych przypadkach kierownik rejonowego urzędu pracy może wyrazić zgodę na rejestrację osoby nie posiadającej kompletu dokumentów.
§ 4.1. Rejonowy urząd pracy wyłącza z ewidencji bezrobotnych lub innych osób poszukujących pracy osobę, która zmieniła zameldowanie albo miejsce pobytu.
2. Na wniosek osoby, o której mowa w ust. 1, rejonowy urząd pracy przesyła odpisy karty rejestracyjnej oraz innych dokumentów do rejonowego urzędu pracy właściwego ze względu na aktualne miejsce zameldowania lub pobytu tej osoby.
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 2, bezrobotny lub inna osoba poszukująca pracy obowiązana jest zgłosić się w rejonowym urzędzie pracy właściwym dla aktualnego miejsca zameldowania lub pobytu niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 7 dni od dnia zmiany zameldowania lub pobytu.
§ 5.1. Ewidencję bezrobotnych i innych osób poszukujących pracy stanowi zbiór kart rejestracyjnych z załączoną dokumentacją. Wzory kart rejestracyjnych bezrobotnych oraz innych osób poszukujących pracy stanowią załączniki nr 1 i 2 do rozporządzenia.
2. W zbiorze kart rejestracyjnych bezrobotnych wyodrębnia się podzbiory kart rejestracyjnych bezrobotnych, którym:
1) przysługuje zasiłek lub zasiłek szkoleniowy,
2) nie przysługuje zasiłek lub zasiłek szkoleniowy.
3. Rejonowy urząd pracy może dokonywać w zbiorach, o których mowa w ust. 2, dodatkowych podziałów.
§ 6.Kartę rejestracyjną bezrobotnego wyłącza się z ewidencji w przypadku utraty statusu bezrobotnego.
§ 7.1. Kartę rejestracyjną osoby poszukującej pracy wyłącza się z ewidencji w szczególności:
1) na wniosek osoby poszukującej pracy,
2) w przypadku niestawienia się w rejonowym urzędzie pracy w okresie 2 miesięcy od dnia ostatniego stawienia się.
2. O wyłączeniu z ewidencji karty rejestracyjnej osoby poszukującej pracy rejonowy urząd pracy zawiadamia na piśmie tę osobę.
§ 8.Prowadzenie ewidencji bezrobotnych i innych osób poszukujących pracy przy użyciu komputera nie zwalnia rejonowego urzędu pracy z obowiązku prowadzenia kart rejestracyjnych i innej dokumentacji dotyczącej tych osób.
§ 9.Rejonowy urząd pracy wydaje osobie zarejestrowanej jako bezrobotna zaświadczenie o okresach zarejestrowania oraz pobierania zasiłku i zasiłku szkoleniowego. Wzór zaświadczenia stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§ 10.Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Pracy i Polityki Socjalnej: L. Miller
Załączniki do rozporządzenia Ministra
Pracy i Polityki Socjalnej
z dnia 16 czerwca 1995 r. (poz. 363)
Załącznik nr 1
KARTA REJESTRACYJNA BEZROBOTNEGO
Załącznik nr 2
KARTA REJESTRACYJNA POSZUKUJĄCEGO PRACY
Załącznik nr 3
ZAŚWIADCZENIE