Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 1995-06-08 do 2001-05-30
Wersja archiwalna od 1995-06-08 do 2001-05-30
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia 12 maja 1 995 r.
w sprawie szczegółowych zasad postępowania przetargowego na udzielenie koncesji na budowę i eksploatację autostrad płatnych.
Na podstawie art. 53 w związku z art. 47 ust. 1 ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych (Dz. U. Nr 127, poz. 627) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Szczegółowe zasady kwalifikacji wstępnej
§ 1. 1. Ogłoszenie o zaproszeniu do udziału w kwalifikacji wstępnej następuje, z zastrzeżeniem ust. 2, po udzieleniu wskazań lokalizacyjnych.
2. W wypadkach gdy nie zachodzi potrzeba wykupu gruntów lub zakres wykupu jest nieznaczny i nie ma wpływu na rozpoczęcie budowy autostrady, Prezes Agencji Budowy i Eksploatacji Autostrad, zwanej dalej „Agencją”, może wystąpić z wnioskiem o wcześniejsze rozpoczęcie postępowania przetargowego.
§ 2. Specyfikacja warunków kwalifikacji wstępnej powinna być udostępniona do odpłatnego nabycia w Agencji z dniem ukazania się w prasie ogłoszenia o zaproszeniu do kwalifikacji wstępnej.
§ 3. 1. Określony w ogłoszeniu termin złożenia dokumentacji do kwalifikacji wstępnej nie może być krótszy niż 45 dni od dnia ogłoszenia.
2. Po upływie terminu, o którym mowa w ust. 1, Agencja sporządza listę uczestników kwalifikacji wstępnej.
§ 4. 1. W specyfikacji warunków kwalifikacji wstępnej określa się dokumenty i dane, które przystępujący do kwalifikacji wstępnej są obowiązani złożyć, a w szczególności:
1) odpis z rejestru handlowego,
2) umowę (statut) spółki,
3) sprawozdanie finansowe za ostatni rok lub za cały okres działalności,
4) opinię banku o wiarygodności finansowej,
5) informację o zakresie i formach działalności gospodarczej prowadzonej przez uczestnika kwalifikacji wstępnej,
6) propozycję finansowania budowy i kosztów eksploatacji autostrady,
7) oświadczenie o tym, czy wspólnicy (akcjonariusze) uczestniczą w innych spółkach ubiegających się o udzielenie koncesji na ten sam odcinek,
8) wstępną koncepcję zagospodarowania terenu,
9) informację o kwalifikacjach osób odpowiedzialnych w spółce za budowę i eksploatację autostrady,
10) proponowany zakres zatrudnienia wykonawców polskich oraz stosowania materiałów i wyrobów produkcji krajowej.
2. Specyfikacja warunków kwalifikacji wstępnej powinna zawierać również:
1) maksymalną ocenę punktową kryteriów oceny dokumentacji do kwalifikacji wstępnej,
2) formularze – załączniki do specyfikacji warunków kwalifikacji wstępnej.
§ 5. 1. Uczestnicy kwalifikacji wstępnej przekazują Agencji, za poświadczeniem odbioru, dokumentację w zalakowanych opakowaniach.
2. Na opakowaniu należy umieścić również oznaczenie autostrady i napis: „dokumentacja do kwalifikacji wstępnej”.
3. Agencja przechowuje opakowania z dokumentacją do kwalifikacji wstępnej do chwili ich otwarcia przez komisję przetargową, zwaną dalej „komisją”.
§ 6. Komisja dokonuje oceny złożonej dokumentacji do kwalifikacji wstępnej z uwzględnieniem następujących kryteriów:
1) doświadczenia spółki lub jej wspólników (akcjonariuszy) w organizacji finansowania budowy i eksploatacji autostrad płatnych lub przedsięwzięć o podobnym charakterze,
2) wiarygodności finansowej spółki oraz jej wspólników (akcjonariuszy),
3) zdolności finansowania budowy autostrady,
4) określonych w § 4 ust. 1 pkt 8–10.
§ 7. Kwalifikacja wstępna może być przeprowadzona w razie zgłoszenia się co najmniej 3 uczestników.
§ 8. W razie stwierdzenia, że wspólnicy (akcjonariusze) spółki uczestniczą w innych spółkach ubiegających się o udzielenie koncesji na budowę i eksploatację tej samej autostrady lub tego samego odcinka autostrady, komisja zaprzestaje dalszej oceny dokumentacji tej spółki.
§ 9. Jeżeli żaden z uczestników kwalifikacji wstępnej nie spełnia wymagań określonych w ustawie z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych (Dz. U. Nr 127, poz. 627) oraz w niniejszym rozporządzeniu, komisja zawiadamia o tym Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej, Prezesa Agencji i uczestników kwalifikacji wstępnej.
Rozdział 2
Tryb pracy komisji przetargowej
§ 10. 1. Komisja uchwala regulamin swej pracy i wykonuje swoje czynności na posiedzeniach.
2. Komisja podejmuje uchwały większością głosów w obecności co najmniej 2/3 jej składu.
3. Członkowie komisji są obowiązani do złożenia pisemnego oświadczenia o przestrzeganiu przepisów o tajemnicy państwowej i służbowej.
§ 11. Na pierwszym posiedzeniu komisji, zwołanym po upływie terminu wyznaczonego do składania dokumentacji do kwalifikacji wstępnej, komisja dokonuje niezbędnych czynności, a w szczególności sprawdza:
1) nienaruszalność opakowań i ich zawartość,
2) kompletność wymaganej dokumentacji, a w razie negatywnego wyniku, ustala termin do jej uzupełnienia,
3) wniesienie wymaganej opłaty za specyfikację warunków kwalifikacji wstępnej oraz sporządza listę uczestników tej kwalifikacji.
§ 12. 1. Komisja decyduje o minimalnej liczbie punktów uprawniających do zakwalifikowania spółki do przetargu.
2. Poszczególni członkowie komisji dokonują punktowej oceny dokumentacji, o której mowa w § 4 ust. 2 pkt 1.
§ 13. Komisja przekazuje Radzie do Spraw Autostrad wyniki kwalifikacji wstępnej wraz ze stosownym protokołem.
§ 14. Listę wybranych oferentów ogłasza się w siedzibie Agencji oraz przesyła uczestnikom kwalifikacji wstępnej w terminie określonym w ogłoszeniu.
Rozdział 3
Szczegółowe zasady przetargu ograniczonego
§ 15. 1. Agencja zaprasza oferentów do przetargu ograniczonego, zwanego dalej „przetargiem”, po przygotowaniu informacji o warunkach przetargu i ustaleniu opłaty.
2. Pisemne zaproszenie do przetargu powinno określać w szczególności:
1) termin i miejsce składania ofert oraz nabycia informacji o warunkach przetargu,
2) wysokość i tryb uiszczenia opłaty za informację.
3. Informacja o warunkach przetargu powinna zawierać ocenę punktową kryteriów oceny ofert.
§ 16. Termin na przygotowanie ofert powinien wynieść co najmniej 4 miesiące od dnia wysłania listem poleconym zaproszenia do przetargu.
§ 17. Oferta powinna zawierać w szczególności:
1) prognozę ruchu,
2) studium wykonalności,
3) termin rozpoczęcia i zakończenia budowy,
4) okres eksploatacji autostrady i stawki opłat w chwili rozpoczęcia eksploatacji,
5) plan organizacyjny budowy i eksploatacji autostrady,
6) proponowany zakres zatrudnienia wykonawców polskich oraz stosowania materiałów i wyrobów produkcji krajowej,
7) warunki, wysokość kosztów i zakres zabezpieczeń dotyczących ochrony środowiska, ochrony gruntów rolnych i leśnych, dóbr kultury oraz obiektów archeologicznych,
8) zasady zagospodarowania miejsc obsługi podróżnych, pojazdów i przesyłek,
9) koncepcję systemu nadzoru i kontroli ruchu drogowego oraz służb ratowniczych,
10) przewidywaną wysokość kosztów budowy autostrady, w tym dotyczących miejsc obsługi podróżnych, pojazdów i przesyłek,
11) szczegółowy plan finansowania autostrady, z wyszczególnieniem środków własnych, kredytów, pożyczek,
12) zakres akceptowanych istotnych warunków koncesji i umowy koncesyjnej przedstawionych w informacji o warunkach przetargu.
§ 18. Komisja w trakcie przeprowadzania przetargu ocenia dane określone w art. 49 ustawy o autostradach płatnych, a ponadto:
1) strukturę organizacyjną spółki oraz jej kapitału zakładowego (akcyjnego),
2) przewidywane środki własne, kredyty, pożyczki, poręczenia spłaty ze środków budżetu państwa i inne środki,
3) proponowany system opłat, ich wysokość w chwili rozpoczęcia eksploatacji oraz sposób ich pobierania,
4) wiarygodność opracowanej przez oferenta prognozy ruchu,
5) proponowany przez oferenta okres obowiązywania koncesji, w tym daty rozpoczęcia i zakończenia budowy i eksploatacji autostrady,
6) warunki, wysokość kosztów i zakres zabezpieczeń dotyczących ochrony środowiska, ochrony gruntów rolnych i leśnych, dóbr kultury oraz obiektów archeologicznych,
7) system organizacji eksploatacji autostrady,
8) zakres akceptowanych istotnych warunków koncesji i umowy koncesyjnej przedstawionych w informacji o warunkach przetargu,
9) koncepcję systemu nadzoru i kontroli ruchu drogowego oraz służb ratowniczych,
10) doświadczenie spółki lub jej wspólników (akcjonariuszy) w organizacji finansowania budowy i eksploatacji autostrad płatnych lub przedsięwzięć o podobnym charakterze,
11) inne dane wynikające z oferty.
§ 19. Komisja dokonuje wyboru oferty najkorzystniejszej na podstawie oceny punktowej.
§ 20. Jeżeli żadna z ofert nie odpowiada wymaganiom określonym w ustawie oraz niniejszym rozporządzeniu, komisja może uznać bezskuteczność przetargu.
§ 21. Z wyników przetargu sporządza się protokół, który podpisują obecni członkowie komisji.
§ 22. 1. Protokół postępowania przetargowego powinien zawierać w szczególności:
1) oznaczenie czasu i miejsca postępowania przetargowego,
2) imiona i nazwiska członków komisji,
3) liczbę uczestników kwalifikacji wstępnej,
4) liczbę wybranych oferentów wraz z uzasadnieniem wyboru,
5) wskazanie ofert nie rozpatrywanych wraz z uzasadnieniem,
6) wskazanie oferty najkorzystniejszej wraz z uzasadnieniem lub uzasadnienie uznania przetargu za bezskuteczny.
7) kolejność oferentów ustaloną w postępowaniu.
2. Do protokołu, o którym mowa w ust. 1, należy dołączyć protokoły wyników kwalifikacji wstępnej, przetargu oraz opinię Rady do Spraw Autostrad.
3. Po zakończeniu postępowania przetargowego protokół może być udostępniony do wglądu uczestnikom postępowania przetargowego.
§ 23. Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się również wtedy, gdy w drodze kwalifikacji wstępnej wybrany został tylko jeden oferent.
§ 24. Do trybu postępowania komisji w toku przetargu stosuje się odpowiednio przepis § 11.
Rozdział 4
Przepisy końcowe
§ 25. Przepisy rozporządzenia stosuje się odpowiednio do postępowania przetargowego dotyczącego udzielenia koncesji wyłącznie na eksploatację autostrady lub jej odcinka.
§ 26. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Transportu i Gospodarki Morskiej: B. Liberadzki