Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 1995-03-13 do 1997-07-12
Wersja archiwalna od 1995-03-13 do 1997-07-12
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 13 lutego 1995 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie organizacji i zasad pobytu nieletnich w zakładach poprawczych.
Na podstawie art. 95 § 2 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz. U. Nr 35, poz. 228 i z 1992 r. Nr 24, poz. 101) zarządza się, co następuje:
§ 1. W rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości z dnia 7 maja 1983 r. w sprawie organizacji i zasad pobytu nieletnich w zakładach poprawczych (Dz. U. Nr 26, poz. 126 i z 1992 r. Nr 97, poz. 483) wprowadza się następujące zmiany:
1) po § 17 dodaje się § 17a w brzmieniu:
„§ 17a. 1. Wychowanek otrzymuje na własne wydatki kwoty pieniężne zwane «kieszonkowym», wypłacane ze środków przeznaczonych na utrzymanie zakładu.
2. Kwoty przeznaczone na wypłatę kieszonkowego nalicza się miesięcznie na wychowanka w wysokości 6% najniższego wynagrodzenia pracowników, określonego przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej na podstawie Kodeksu pracy.
3. Wysokość kieszonkowego wynosi miesięcznie 2,5% najniższego wynagrodzenia pracowników, określonego w ust. 2.
4. W przypadkach uzasadnionych trudną sytuacją materialną nieletniego, względami osobistymi lub wychowawczymi kieszonkowe może być wypłacane w innej wysokości niż określona w ust. 3, nie większej jednak niż 10% najniższego wynagrodzenia pracowników określonego w ust. 2.
5. Wysokość kieszonkowego ustala indywidualnie dla wychowanka dyrektor zakładu.
6. W przypadku ucieczki nieletniego z zakładu lub nie usprawiedliwionej nieobecności, spowodowanej niezgłoszeniem się w ustalonym terminie z urlopu lub przepustki, nieletni traci prawo do kieszonkowego przez okres trzech miesięcy.”;
2) w § 53:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Dyrektora zakładu powołuje i odwołuje Minister Sprawiedliwości.”,
b) dodaje się nowe ust. 2 i 3 w brzmieniu:
„2. Powołanie może być poprzedzone konkursem ogłoszonym przez Ministra Sprawiedliwości. Regulamin konkursu na dyrektorów zakładów poprawczych stanowi załącznik do rozporządzenia.
3. Do powoływania i odwoływania dyrektora zakładu poprawczego mają zastosowanie przepisy art. 68–72 Kodeksu pracy.”,
c) dotychczasowe ust. 2 i 3 oznacza się odpowiednio jako ust. 4 i 5;
3) załącznik do rozporządzenia otrzymuje brzmienie ustalone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Sprawiedliwości: W. Cimoszewicz
Załącznik do rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości
z dnia 13 lutego 1995 r. (poz. 98)
REGULAMIN KONKURSU NA DYREKTORÓW ZAKŁADÓW POPRAWCZYCH
§ 1. Konkurs na stanowisko dyrektora zakładu poprawczego zarządza Minister Sprawiedliwości, zwany dalej „organizatorem konkursu”.
§ 2. Konkurs na stanowisko dyrektora zakładu poprawczego, zwanego dalej „zakładem”, organizuje się przez:
1) ogłoszenie konkursu w danym zakładzie, innych placówkach wychowawczo-resocjalizacyjnych, w kuratorium oświaty, wyższych uczelniach, środkach masowego przekazu,
2) ustalenie terminu zgłoszenia kandydatów,
3) określenie terminu i miejsca posiedzenia komisji konkursowej,
4) podanie wymagań, jakim powinni odpowiadać kandydaci.
§ 3. Organizator konkursu powołuje komisję konkursową w składzie:
1) przedstawiciel Ministra Sprawiedliwości jako przewodniczący,
2) przedstawiciel kuratora oświaty,
3) dwaj przedstawiciele rady pedagogicznej zakładu,
4) dwaj przedstawiciele nadzoru pedagogicznego Ministra Sprawiedliwości,
5) po jednym przedstawicielu zakładowych organizacji związkowych działających w placówce.
Pracami komisji kieruje jej przewodniczący.
§ 4. Ustala się następujące wymagania wobec kandydata na stanowisko dyrektora:
1) minimum 5-letni staż pracy pedagogicznej w pełnym wymiarze zajęć,
2) posiadanie kwalifikacji nauczycielskich określonych w odrębnych przepisach,
3) do udziału w konkursie nie mogą być dopuszczone osoby, wobec których zostało wszczęte postępowanie dyscyplinarne lub które w okresie ostatnich trzech lat przed ogłoszeniem konkursu zostały ukarane karami dyscyplinarnymi, a także odwołane z funkcji kierowniczych w związku z nieprawidłową realizacją powierzonych im zadań.
§ 5. Kandydat na dyrektora składa organizatorowi konkursu następujące dokumenty:
1) pisemnie opracowany model placówki resocjalizacyjnej,
2) kwestionariusz osobowy ze zdjęciem,
3) życiorys uwzględniający przebieg pracy pedagogicznej i osiągnięcia zawodowe,
4) odpisy dyplomów potwierdzających kwalifikacje pedagogiczne i osiągnięcia zawodowe,
5) opinie zakładu pracy z ostatnich 3 lat,
6) zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia.
§ 6. Organizator konkursu, na prośbę kandydata, umożliwia mu zapoznanie się z działalnością zakładu.
§ 7. Konkurs przeprowadza się również w przypadku zgłoszenia się jednego kandydata.
§ 8. Pierwsze posiedzenie komisji konkursowej powinno nastąpić nie później niż 14 dnia od daty zamknięcia listy przyjmowania zgłoszeń kandydatów na dyrektora zakładu.
§ 9. Konkurs przebiega w dwóch etapach:
1) pierwszy etap – sprawdzenie warunków formalnych oraz wstępna ocena merytoryczna złożonej oferty; o dopuszczeniu kandydata do drugiego etapu decyduje komisja w głosowaniu jawnym; w przypadku równej liczby głosów o przejściu kandydata do drugiego etapu decyduje przewodniczący komisji,
2) drugi etap – rozmowa z kandydatem na temat funkcjonowania i rozwoju zakładu, zainteresowań zawodowych i dotychczasowych osiągnięć.
§ 10. Na posiedzeniu końcowym komisja konkursowa wyłania w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosów, kandydata na stanowisko dyrektora.
§ 11. Jeżeli w pierwszej turze głosowania żaden z kandydatów nie uzyskał bezwzględnej większości głosów, do drugiej tury głosowania przechodzą dwaj kandydaci, którzy uzyskali największą liczbę głosów. W przypadku uzyskania ponownie równej liczby głosów, przewodniczący komisji przedstawia obu kandydatów organizatorowi konkursu.
§ 12. Komisja bezpośrednio po zakończeniu konkursu informuje zainteresowanych o jego wyniku.
§ 13. Z przebiegu konkursu sporządza się protokół, który po zakończeniu pracy komisji podpisują jej członkowie.
§ 14. 1. Kandydat może w ciągu 3 dni od dnia ogłoszenia wyników konkursu wnieść sprzeciw od decyzji komisji do organizatora konkursu.
2. O uwzględnieniu lub odrzuceniu sprzeciwu decyduje organizator konkursu. Nieodrzucenie sprzeciwu w ciągu 21 dni od daty wniesienia jest równoznaczne z jego uwzględnieniem.
3. Decyzja organu rozpatrującego sprzeciw jest ostateczna.
§ 15. Przewodniczący komisji konkursowej przekazuje organizatorowi konkursu wyniki konkursu i dokumentację z jego przebiegu, wraz z wnioskiem o powierzenie funkcji dyrektora zakładu.