Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 1995-01-01
Wersja aktualna od 1995-01-01
obowiązujący
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
z dnia 6 grudnia 1994 r.
w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe
Na podstawie art. 59 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. Nr 101, poz. 444, z 1992 r. Nr 21, poz. 85 i Nr 54, poz. 254 oraz 1994 r. Nr 1, poz. 3) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1.[Ustawa o lasach] Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o ustawie bez bliższego określenia, rozumie się przez to ustawę z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. Nr 101, poz. 444 z 1992 r. Nr 21, poz. 85 i Nr 54, poz. 245 oraz z 1994 r. Nr 1 poz. 3).
§ 2.[Szczegółowe zasady gospodarki finansowej w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe] Rozporządzenie określa szczegółowe zasady gospodarki finansowej w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe, zwanym dalej „Lasami Państwowymi”, w ramach którego działają następujące jednostki organizacyjne:
1) Dyrekcja Generalna Lasów Państwowych, zwana dalej „Dyrekcją Generalną”,
2) regionalne dyrekcje Lasów Państwowych, zwane dalej „regionalnymi dyrekcjami”,
3) nadleśnictwa,
4) jednostki organizacyjne o których mowa w art. 32 ust 4 ustawy, zwane dalej „zakładami”.
§ 3.[Działalność Lasów Państwowych] Działalność Lasów Państwowych i ich jednostek organizacyjnych jest prowadzona na podstawie rachunku ekonomicznego.
§ 4.[Działalność prowadzona w Lasach Państwowych] 1. W Lasach Państwowych w ramach sprawowanego zarządu, o którym mowa w art. 4 ust. 2 ustawy, jest prowadzona działalność:
1) administracyjna w Dyrekcji Generalnej, regionalnych dyrekcjach i nadleśnictwach,
2) gospodarcza, w zakresie gospodarki leśnej w nadleśnictwach, w której wyróżnia się działalność:
a) podstawową, obejmującą urządzenie, ochronę i zagospodarowanie lasu, utrzymanie i powiększenie zasobów i upraw leśnych, pozyskiwanie - z wyjątkiem skupu - drewna, a także jego sprzedaż w stanie nie przerobionym, zwaną dalej „działalnością podstawową”,
b) uboczną, obejmującą gospodarowanie zwierzyną, pozyskiwanie - z wyjątkiem skupu - żywicy, choinek, karpiny, kory, igliwia, zwierzyny oraz płodów runa leśnego, a także sprzedaż tych produktów w stanie nie przerobionym, zwaną dalej „działalnością uboczną”,
3) dodatkowa - produkcyjna i usługowa na rzecz gospodarki leśnej, opodatkowana podatkiem dochodowym od osób prawnych, jeżeli wydatki związane z wytwarzaniem produktów lub świadczeniem usług w ramach tej działalności nie są wyższe od ich zakupu poza Lasami Państwowymi.
2. Zakłady prowadzą działalność niezbędną do realizacji zadań Lasów Państwowych w zakresie gospodarki leśnej lub działalność poza gospodarką leśną.
3. Przychody z działalności ubocznej i dodatkowej nie powinny być niższe niż koszty poniesione na ich prowadzenie.
§ 5.[Dotacje celowe] 1. Z dotacji celowych, o których mowa w art. 54 ustawy, finansowane są zadania, na które została udzielona dotacja w wysokości faktycznie poniesionych kosztów.
2. Dotacje celowe, nie wykorzystane w danym roku budżetowym, podlegają zwrotowi do budżetu państwa w części, w jakiej nie zostały wykorzystane.
§ 6.[Roczne plany finansowo-gospodarcze] 1. Podstawą gospodarki finansowej jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych są sporządzane przez nie roczne plany finansowo-gospodarcze zawierające:
1) zadania rzeczowe,
2) przychody ze sprzedaży,
3) koszty działalności,
4) wynik finansowy.
2. Plany finansowo-gospodarcze regionalnych dyrekcji, obok planu własnego, obejmują plany nadleśnictw i zakładów, zatwierdzane przez dyrektorów regionalnych dyrekcji.
3. Plan finansowo-gospodarczy Lasów Państwowych obejmuje plan Dyrekcji Generalnej i plany dyrekcji regionalnych, zatwierdzane przez Dyrektora Generalnego.
4. W planie finansowo-gospodarczym Lasów Państwowych zapewnia się środki na tworzenie, łączenie, dzielenie i likwidację nadleśnictw oraz zakładów.
§ 7.[Informacja o działalności finansowo-gospodarczej nadleśnictwa] 1. Nadleśniczy przedstawia dyrektorowi regionalnej dyrekcji informację o działalności finansowo-gospodarczej nadleśnictwa.
2. Dyrektorzy regionalnych dyrekcji przedstawiają Dyrektorowi Generalnemu zbiorcze informacje obejmujące wyniki nadzorowanych nadleśnictw i zakładów oraz wyniki własne regionalnej dyrekcji.
3. Informacja, o której mowa w ust. 1, powinna zawierać:
1) stan zasobów, w tym powierzchnie lasów, gruntów nie zabudowanych i wód,
2) wyniki finansowe,
3) wykonanie zadań w zakresie gospodarki leśnej, obejmujące w szczególności:
a) zalesienie i odnowienia,
b) pielęgnację i ochronę lasu,
c) rozmiary pozyskania i sprzedaży drewna,
4) wykonanie zadań, o których mowa w § 5.
4. Dyrektor Generalny - w związku z art. 52 ust 1 ustawy - przedstawia, w okresie do końca maja każdego roku, Ministrowi Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa sprawozdanie finansowo-gospodarcze za rok poprzedni.
Rozdział 2
Zasoby
§ 8.[Ewidencja ilościowa i wartościowa powierzonego w zarząd mienia Skarbu Państwa] 1. Jednostki organizacyjne Lasów Państwowych, o których mowa w § 2, prowadzą ewidencję ilościową i wartościową powierzonego w zarząd mienia Skarbu Państwa.
2. Wartość mienia, o którym mowa w ust. 1, ustala się, z zastrzeżeniem ust. 3, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
3. Ewidencja oraz ustalenie wartości lasów i gruntów są dokonywane według stanu określonego w planie urządzenia lasu.
§ 9.[Zasoby Lasów Państwowych] 1. Zasoby Lasów Państwowych są zwiększane o:
1) zysk bilansowy, z uwzględnieniem § 18,
2) odpisy amortyzacyjne od wartości majątku trwałego,
3) kwoty zwiększające wartość majątku trwałego, będące skutkiem ustawowego przeszacowania tego majątku,
4) dotacje celowe, o których mowa w art. 54 ustawy,
5) wartość przekazywanych Lasom Państwowym nieruchomości,
6) wartość majątku trwałego otrzymanego w wyniku realizacji inwestycji wspólnych,
7) środki z innych źródeł.
2. Zasoby Lasów Państwowych są zmniejszane o:
1) straty bilansowe,
2) umorzenia majątku trwałego,
3) kwoty zmniejszające wartość majątku trwałego, będące skutkiem ustawowego przeszacowania tego majątku,
4) wartość majątku trwałego, przekazanego:
a) w wykonaniu odrębnych przepisów prawnych,
b) w wyniku realizacji inwestycji wspólnych,
c) na rzecz jednostek użyteczności publicznej i oświatowych.
§ 10.[Zmiany w zasobach poszczególnych jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych] 1. Zasoby, o których mowa w § 8 ust. 1, w poszczególnych jednostkach organizacyjnych Lasów Państwowych mogą ulegać zmianom o wartość przekazywanego między jednostkami organizacyjnymi Lasów Państwowych mienia, na ich wniosek i za zgodą:
1) Dyrektora Generalnego - w odniesieniu do zasobów regionalnych dyrekcji oraz zasobów bezpośrednio jemu podległych zakładów,
2) dyrektora regionalnej dyrekcji - w odniesieniu do zasobów nadzorowanych nadleśnictw oraz zakładów.
2. Zasoby poszczególnych jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych mogą ulegać również zmianie w przypadkach tworzenia i likwidowania, łączenia i dzielenia jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych.
§ 11.[Dochody ze sprzedaży lasów i gruntów] Dochody ze sprzedaży lasów i gruntów, o których mowa w art. 38 ustawy, są przekazywane do budżetu państwa.
§ 12.[Amortyzacja składników majątku trwałego] 1. Składniki majątku trwałego podlegają, z zastrzeżeniem ust. 2, amortyzacji na ogólnych zasadach.
2. Dyrektor regionalnej dyrekcji może centralizować część odpisów amortyzacyjnych nadzorowanych jednostek i określać ich przeznaczenie.
§ 13.[Zbywanie środków trwałych] 1. Jednostki organizacyjne Lasów Państwowych zbywają środki trwałe w drodze publicznego przetargu.
2. Przepis ust. 1 nie dotyczy osad leśnych i budynków mieszkalnych.
Rozdział 3
Przychody i koszty działalności
§ 14.[Przychody Lasów Państwowych] 1. Przychody Lasów Państwowych, o których mowa w art. 50 ustawy, są sumą przychodów ich jednostek organizacyjnych. Źródła przychodów stanowią w szczególności wpływy:
1) ze sprzedaży:
a) drewna, produktów ubocznych lasu, runa leśnego oraz nasion, szyszek, sadzonek i choinek,
b) produktów gospodarki rolnej, łąkowej i rybackiej,
c) materiałów, towarów i zbędnych środków trwałych,
2) z wydzierżawiania lub wynajmu lasów, gruntów i innych nieruchomości, w tym z wydzierżawiania obwodów łowieckich,
3) z zagospodarowania turystycznego i wypoczynkowego lasów,
4) z operacji pieniężnych,
5) z innych źródeł.
2. Nadleśnictwa przekazują na rachunek Generalnej Dyrekcji, określaną corocznie przez Dyrektora Generalnego, część zysku z działalności dodatkowej.
§ 15.[Sprzedaż wyrobów lub usług między jednostkami organizacyjnymi Lasów Państwowych] Sprzedaż wyrobów lub usług między jednostkami organizacyjnymi Lasów Państwowych, o których mowa w § 2 pkt 1-3, jest realizowana po koszcie wykonania.
§ 16.[Zakaz nabywania produktów i usług po cenach równych lub wyższych niż oferowane przez jednostki organizacyjne Lasów Państwowych] Jednostki organizacyjne Lasów Państwowych nie mogą nabywać produktów lub usług po cenach równych lub wyższych od tych, które oferują określone jednostki organizacyjne Lasów Państwowych.
§ 17.[Koszty działalności Lasów Państwowych] Kosztami działalności Lasów Państwowych są:
1) odpis podstawowy na Fundusz Leśny,
2) wydatki na działalność, o której mowa w § 4 ust. 1 i 2,
3) podatek leśny.
Rozdział 4
Wynik finansowy
§ 18.[Wynik finansowy] 1. Wynik finansowy Lasów Państwowych stanowi sumę wyników finansowych wszystkich jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych.
2. Wynik finansowy stanowi różnicę między przychodami i kosztami działalności, skorygowaną o straty i zyski nadzwyczajne.
§ 19.[Wynik finansowy nadleśnictw] 1. Wynik finansowy nadleśnictw po pomniejszeniu:
1) o wartość nie wykonanych zadań rzeczowych z zakresu działalności podstawowej,
2) o część zysku przekazywanego na rachunek Generalnej Dyrekcji
- pozostaje w dyspozycji nadleśnictwa, z przeznaczeniem na powiększenie funduszów własnych.
2. Z dodatniego wyniku finansowego mogą być wydzielone środki, w wysokości nie przekraczającej łącznie 15%, z przeznaczeniem na:
1) nagrody dodatkowe,
2) zasilenie zakładowego funduszu świadczeń socjalnych,
3) cele społecznie użyteczne, w tym świadczenia na rzecz jednostek użyteczności publicznej i oświatowej.
3. Środki związane z niewykonaniem zadań rzeczowych, o których mowa w ust. 1 pkt 1, przechodzą na realizację tych zadań w roku następnym.
§ 20.[Zakładowe fundusze nagród i zakładowy fundusz świadczeń socjalnych] W jednostkach organizacyjnych Lasów Państwowych są tworzone zakładowe fundusze nagród i zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, obciążające koszty działalności tych jednostek.
Rozdział 5
Fundusz leśny
§ 21.[Odpis podstawowy] 1. Odpis podstawowy, o którym mowa w art. 57 ust. 1 pkt 1 ustawy, ustalany jest wskaźnikiem procentowym na dany rok w stosunku do planowanych przychodów ze sprzedaży drewna.
2. Wskaźnik, o którym mowa w ust. 1, ustalany jest na podstawie przedstawionego, w terminie do dnia 30 kwietnia każdego roku, planu finansowo-gospodarczego Lasów Państwowych.
§ 22.[Dokonywanie odpisu podstawowego przez nadleśnictwo] Nadleśnictwo dokonuje co miesiąc odpisu podstawowego na Fundusz Leśny. Odpis podstawowy stanowi iloczyn wartości przychodów ze sprzedaży drewna i ustalonego dla danego nadleśnictwa wskaźnika.
§ 23.[Wyrównywanie niedoborów środków finansowych w nadleśnictwach i regionalnych dyrekcjach] Dyrektor Generalny wyrównuje ze środków Funduszu Leśnego niedobory środków finansowych w nadleśnictwach i regionalnych dyrekcjach, wynikające ze zróżnicowanych warunków gospodarki leśnej oraz przekazywania odpisów na rachunek Dyrekcji Generalnej.
§ 24.[Niewykorzystane środki finansowe Funduszu Leśnego] Nie wykorzystane w danym roku gospodarczym środki finansowe Funduszu Leśnego przechodzą na rok następny.
Rozdział 6
Przepisy końcowe
§ 25.[Stosowanie przepisów w sprawie zasad prowadzenia rachunkowości] Do jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych stosuje się przepisy w sprawie zasad prowadzenia rachunkowości.
§ 26.[Przepisy uchylone] Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 17 grudnia 1991 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej w Lasach Państwowych (Dz. U. Nr 125, poz. 555).
§ 27.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1995 r.
Prezes Rady Ministrów: W. Pawlak