ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW
z dnia 8 grudnia 1994 r.
w sprawie wykonania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym.
Na podstawie art. 6 ust. 10, art. 21 ust. 9, art. 23 pkt 1-3, art. 24 ust. 2, art. 32 ust. 5, art. 35 ust. 4, art. 39 ust. 2, art. 47 oraz art. 50 pkt 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50, Nr 28, poz. 127, Nr 129, poz. 599 oraz z 1994 r. Nr 132, poz. 670) oraz w związku z art. 4 ust. 9 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o denominacji złotego (Dz. U. Nr 84, poz. 386) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) przypadki traktowania na równi z zakupem przyjęcia przez podatnika w odpłatne użytkowanie środków trwałych należących do osób trzecich, a także zasady zwrotu różnicy podatku z tego tytułu,
2) przypadki i warunki zwrotu podatku naliczonego przy nabyciu towarów zaliczonych do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, służących całkowicie lub częściowo czynnościom zwolnionym od podatku,
3) warunki i tryb zwrotu podatku naliczonego w formie zaliczki przed powstaniem obowiązku podatkowego w przypadku dokonania zakupów inwestycyjnych.
4) zasady wystawiania i przechowywania faktur i rachunków uproszczonych,
5) zakres usług, których świadczenie traktuje się na równi z eksportem usług,
6) przypadki sprzedaży towarów i usług w kraju, do których stosuje się stawkę 0%,
7) szczególnie przypadki powstania obowiązku podatkowego,
8) zwolnienia podatkowe.
§ 2.Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50, Nr 28, poz. 127 i Nr 129, poz. 599 oraz z 1994 r. Nr 132, poz. 670),
2) podatku - rozumie się przez to podatek od towarów i usług,
3) podatku naliczonym - rozumie się przez to sumę kwot podatku określonych w fakturach, stwierdzających nabycie towarów lub usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 15 ust. 2 ustawy, a w przypadku importu - sumę kwot podatku wynikających z dokumentów odprawy celnej,
4) podatniku - rozumie się przez to podatnika podatku od towarów i usług,
5) podmiotach - rozumie się przez to osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne,
6) zakupach inwestycyjnych - rozumie się przez to zakupy towarów lub usług zaliczanych na podstawie odrębnych przepisów do środków trwałych i wartości niematerialnych lub prawnych,
7) numerze identyfikacyjnym - rozumie się przez to numer nadawany podatnikom zarejestrowanym na podstawie art. 9 ust. 2 i art. 46 ustawy,
8) numerze tymczasowym - rozumie się przez to numer REGON lub PESEL, używane tymczasowo zamiast numeru identyfikacyjnego zgodnie z art. 9 ust. 9 ustawy,
9) sprzedaży - rozumie się przez to czynności określone w art. 2 ust. 1-3 ustawy, z wyjątkiem importu towarów,
10) sprzedawcy - rozumie się przez to podatnika dokonującego sprzedaży,
11) nabywcy - rozumie się przez to podmioty, na których rzecz dokonywana jest sprzedaż,
12) zarejestrowanym podatniku - rozumie się przez to podatnika zarejestrowanego na podstawie art. 9 oraz art. 46 ustawy.
Rozdział 2
Przyjęcie środków trwałych w odpłatne użytkowanie
§ 3. Na równi z zakupem środków trwałych traktuje się przyjęcie ich w odpłatne użytkowanie przez podatników, jeżeli zgodnie z odrębnymi przepisami, wydanymi na podstawie art. 14 ust. 5 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 1993 r. Nr 90, poz. 416 i Nr 134, poz. 646 oraz z 1994 r. Nr 43, poz. 163, Nr 90, poz. 419, Nr 113, poz. 547, Nr 123, poz. 602 i Nr 126, poz. 624) oraz art. 12 ust. 7 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 1993 r. Nr 106, poz. 482 i Nr 134, poz. 646 oraz z 1994 r. Nr 1, poz. 2, Nr 43, poz. 163, Nr 80, poz. 368, Nr 87, poz. 406, Nr 90, poz. 419, Nr 113, poz. 547, Nr 123, poz. 602 i Nr 127, poz. 627) środki te zaliczane są do składników majątku użytkownika.
§ 4.1. W przypadku przyjęcia środków trwałych w odpłatne użytkowanie, o którym mowa w § 3, ustalenie różnicy podatku oraz jej zwrot następuje według zasad przewidzianych w ustawie dla nabycia takich środków na podstawie umowy sprzedaży.
2. Do rozliczenia, o którym mowa w art. 21 ust. 6 ustawy, podatnik dołącza odpis umowy, na podstawie której przyjął środki trwałe w odpłatne użytkowanie.
§ 5.1. W przypadku przyjęcia w odpłatne użytkowanie środków trwałych z importu, które:
1) zalicza się do składników majątku użytkownika - stosuje się przepisy § 3 i 4,
2) nie zostały zaliczone do składników majątku użytkownika - obniżenie podatku należnego o podatek naliczony wynikający z dokumentu odprawy celnej dokonywane jest według zasad określonych w art. 19 ustawy.
2. Przepis ust. 1 pkt 2 stosuje się odpowiednio w przypadku przyjęcia środków trwałych z importu w nieodpłatne użytkowanie oraz do innych towarów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 grudnia 1989 r. - Prawo celne (Dz. U. z 1994 r. Nr 71, poz. 312).
Rozdział 3
Zwrot podatku naliczonego
§ 6. Zarejestrowani podatnicy wykonujący czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy mają prawo do zwrotu podatku naliczonego przy zakupie lub imporcie następujących towarów służących całkowicie lub częściowo tym czynnościom:
1) urządzenia do uboju bydła i trzody (SWW 0782-11),
2) urządzenia do przygotowywania tusz (SWW 0782-12),
3) urządzenia do uboju drobiu (SWW 0782-32),
4) urządzenia do przerobu mleka (SWW 0782-41),
5) nowe: autobusy, trolejbusy, wagony tramwajowe i wagony metra, służące do wykonywania usług komunikacji miejskiej.
§ 7.Zwrot podatku naliczonego przy nabyciu towarów wymienionych w § 6 nie przysługuje podatnikom, którzy:
1) są zwolnieni od podatku na podstawie art. 14 ust. 1, 5 i 6 ustawy lub będą zwolnieni od podatku w ciągu trzech lat od końca roku, w którym towar został nabyty,
2) nie dokonali zapłaty za towary, od których przysługuje zwrot podatku naliczonego, a w przypadku importu - nie dokonali zapłaty podatku obliczonego przez urząd celny,
3) zaliczyli do kosztów uzyskania przychodów kwotę podatku naliczonego od towarów wymienionych w § 6,
4) darowali, odprzedali, wydzierżawili, wynajęli lub oddali w nieodpłatne używanie towar objęty zwrotem podatku w ciągu trzech lat od końca miesiąca, w którym został nabyty,
5) dokonają otwarcia likwidacji, ogłoszą upadłość lub zaprzestaną działalności w terminie trzech lat od końca miesiąca, w którym towar został nabyty.
§ 8.Zwrot podatku naliczonego, o którym mowa w § 6, dotyczący zakupów związanych:
1) w całości ze sprzedażą zwolnioną od podatku - nie może być większy od kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturze dotyczącej zakupu,
2) częściowo ze sprzedażą zwolnioną od podatku - nie może być większy od kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturze, odpowiadającej procentowemu udziałowi wartości sprzedaży zwolnionej w wartości sprzedaży ogółem.
§ 9.1. Zwrot podatku naliczonego następuje na wniosek podatnika składany we właściwym urzędzie skarbowym.
2. Do wniosku o zwrot podatku naliczonego należy dołączyć kopię faktury lub dokumentu odprawy celnej, dotyczących towarów wymienionych w § 6, wraz z kopią potwierdzenia zapłaty.
3. Urząd skarbowy dokonuje zwrotu podatku naliczonego na rachunek podatnika nie później niż w ciągu 60 dni od dnia otrzymania wniosku.
§ 10.1. W przypadku zaistnienia którejkolwiek z okoliczności wymienionych w § 7 podatnik, który otrzymał zwrot podatku naliczonego na podstawie przepisów rozporządzenia, obowiązany jest zwrócić kwotę tego podatku, wraz z oprocentowaniem, w ciągu 15 dni od końca miesiąca, w którym zaistniały okoliczności uzasadniające zwrot.
2. Do oprocentowania zwrotu kwoty podatku przez podatnika stosuje się odrębne przepisy dotyczące oprocentowania zaległości podatkowych.
Rozdział 4
Zwrot podatku naliczonego w formie zaliczki
§ 11. Podmiotom, które przed powstaniem obowiązku podatkowego w podatku dokonały zakupów inwestycyjnych, przysługuje prawo do zwrotu podatku naliczonego.
§ 12.1. Zwrot podatku naliczonego przysługuje podmiotom, które:
1) złożyły zgłoszenie rejestracyjne i otrzymały numer identyfikacyjny,
2) nie podjęły czynności podlegających opodatkowaniu,
3) dokonały zakupów inwestycyjnych, których wartość wynosi co najmniej 500.000 zł,
4) w całości uregulowały należność z tytułu dokonanych zakupów inwestycyjnych, a w przypadku importu - zapłaciły podatek obliczony przez urząd celny,
5) przedstawiły fakturę, z której wynika kwota podatku naliczonego,
6) złożyły oświadczenie, że:
a) zakupy inwestycyjne będą służyć czynnościom podlegającym opodatkowaniu podatkiem,
b) po rozpoczęciu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podmiot nie wybierze zwolnienia od podatku na podstawie art. 14 ust. 6 ustawy,
c) w ciągu trzech lat następujących po upływie roku, w którym rozpoczęto wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu, podmiot nie wybierze zwolnienia od podatku na podstawie art. 14 ust. 5 ustawy,
d) nie złożą wniosku o wydanie przez właściwy urząd skarbowy decyzji w sprawie opłacania podatku dochodowego w formie karty podatkowej,
e) prowadzą ewidencję, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy, w części dotyczącej zakupów,
f) pierwsze czynności podlegające opodatkowaniu będą dokonane nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od dnia dokonania pierwszego zakupu inwestycyjnego.
2. Kwota należności, o której mowa w ust. 1 pkt 3, nie obejmuje podatku.
§ 13.1. Zwrot podatku naliczonego następuje w formie zaliczki.
2. Wypłata zaliczki dokonywana jest na wniosek podmiotu, który dokonał zakupu inwestycyjnego; do wniosku dołącza się:
1) kopię dokumentu potwierdzającego zapłacenie należności obejmującej podatek naliczony z tytułu dokonania zakupów inwestycyjnych, a w przypadku importu - kopię dokumentu potwierdzającego zapłacenie podatku obliczonego przez urząd celny,
2) oświadczenie, o którym mowa w § 12 ust. 1 pkt 6.
3. Wniosek, o którym mowa w ust. 2, rozpatruje właściwy urząd skarbowy.
§ 14.Urząd skarbowy odmówi wypłaty zaliczki, jeżeli nie zostaną spełnione warunki przewidziane w § 12 lub powstanie uzasadnione domniemanie, że przedstawione dokumenty nie uwiarygadniają związku zakupu inwestycyjnego z działalnością opodatkowaną.
§ 15.1. Zaliczka wypłacana jest w dwóch równych ratach.
2. Pierwsza rata zaliczki wypłacana jest w terminie do 30 dni po upływie kwartału, w którym złożono wniosek określony w § 13 ust. 2, a druga rata - w terminie do 30 dni, licząc od dnia wypłacenia pierwszej raty.
3. Zaliczka wypłacana jest na podany w zgłoszeniu rejestracyjnym rachunek bankowy podmiotu.
§ 16.1. Podmiot obowiązany jest do zwrotu otrzymanej zaliczki, wraz z oprocentowaniem, jeżeli:
1) nie spełni warunków deklarowanych w oświadczeniu, o którym mowa w § 12 ust. 1 pkt 6,
2) w terminie trzech lat od dnia otrzymania pierwszej raty zaliczki zakup inwestycyjny został darowany, odprzedany, wydzierżawiony, wynajęty lub oddany w nieodpłatne użytkowanie na podstawie umów o podobnym charakterze,
3) otwarto likwidację, ogłoszono upadłość lub zaprzestano działalności w terminie trzech lat od ostatniego dnia miesiąca, w którym dokonano wypłaty pierwszej raty zaliczki,
4) dokona zbycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części w terminie trzech lat od dnia otrzymania pierwszej raty zaliczki.
2. Przez pojęcie zaprzestania działalności, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, rozumie się również wstrzymanie wykonywania inwestycji w okresie dłuższym niż sześć miesięcy.
3. W przypadkach określonych w ust. 1 podmiot obowiązany jest zawiadomić właściwy urząd skarbowy i zwrócić zaliczkę, wraz z oprocentowaniem naliczonym od dnia otrzymania poszczególnych rat zaliczki, w terminie 15 dni od końca miesiąca, w którym zaistniały okoliczności uzasadniające zwrot.
4. Do oprocentowania zwracanych zaliczek stosuje się przepisy dotyczące odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych.
§ 17.Kwota podatku naliczonego, która nie została wypłacona w formie rat zaliczki, zwiększa kwotę podatku naliczonego za pierwszy okres rozliczeniowy, za który składana jest deklaracja podatkowa, o której mowa w art. 10 ust. 1 ustawy.
Rozdział 5
Faktury i rachunki uproszczone
§ 18. Faktury wystawiają podatnicy mający numer identyfikacyjny lub posługujący się numerem tymczasowym, jeżeli nie korzystają ze zwolnień określonych w art. 14 ust. 1, 5 i 6 ustawy oraz nie wykonują wyłącznie czynności wymienionych w art. 7 ust. 1 ustawy oraz czynności zwolnionych na podstawie przepisów wydanych na podstawie art. 47 ustawy.
§ 19.Do otrzymywania faktur uprawnieni są wyłącznie:
1) podatnicy, o których mowa w § 18,
2) podatnicy mający numer identyfikacyjny lub posługujący się numerem tymczasowym:
a) wykonujący wyłącznie czynności określone w art. 7 ust. 1 pkt 1 i 2 oraz o których mowa w art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy, jeżeli korzystają ze zwrotu podatku naliczonego na podstawie art. 18 ust. 3 ustawy,
b) jeżeli korzystają ze zwrotu podatku naliczonego na podstawie art. 23 pkt 2-4 ustawy,
3) nabywcy, na których rzecz dokonywana jest sprzedaż towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia,
4) nabywcy eksportowanych towarów i usług,
5) uprawnione przedstawicielstwa dyplomatyczne i urzędy konsularne oraz członkowie personelu tych przedstawicielstw i urzędów, a także inne osoby zrównane z nimi na podstawie ustaw, umów lub zwyczajów międzynarodowych.
§ 20.1. Faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży, z zastrzeżeniem § 21, zawiera co najmniej:
1) imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy,
2) numery identyfikacyjne lub numery tymczasowe sprzedawcy i nabywcy,
3) miesiąc dokonania sprzedaży, datę wystawienia i numer kolejny faktury, oznaczonej jako "faktura VAT",
4) nazwę towaru lub usługi,
5) jednostkę miary i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług,
6) cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto),
7) wartość sprzedanych towarów lub wykonanych usług bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto),
8) stawki podatku,
9) sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatkowe i zwolnionych od podatku,
10) kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług) z podziałem na poszczególne stawki podatkowe,
11) wartość sprzedaży towarów lub wykonanych usług, wraz z kwotą podatku (wartość sprzedaży brutto), z podziałem na poszczególne stawki podatkowe lub zwolnionych od podatku,
12) kwotę należności ogółem, wraz z należnym podatkiem, wyrażoną liczbowo i słownie,
13) czytelne podpisy osób uprawnionych do wystawienia i otrzymania faktury lub podpisy oraz imiona i nazwiska tych osób.
2. Na żądanie nabywcy sprzedawca jest obowiązany określić w fakturze również kwoty podatku dotyczące wartości sprzedaży poszczególnych towarów i usług wykazanych w tej fakturze.
3. Jednorazową sprzedaż towarów lub usług objętych tą samą stawką podatkową, których łączna wartość sprzedaży netto jest niższa od 5 złotych, dokumentuje się wyłącznie rachunkiem uproszczonym, z zastrzeżeniem ust. 4.
4. Przepis ust. 3 nie dotyczy sprzedaży towarów lub usług:
1) do których ma zastosowanie stawka 0%,
2) wymienionych w załączniku nr 1.
5. Kwoty wykazywane w fakturze zaokrągla się do pełnych groszy, przy czym końcówki poniżej 0,5 grosza pomija się, a końcówki 0,5 grosza i wyższe zaokrągla się do 1 grosza.
6. Podatnik, który posługuje się numerem tymczasowym, ma obowiązek uzupełnić dane, o których mowa w ust. 1 pkt 2, przez dopisanie przy tym numerze wyrazu "REGON" lub "PESEL".
7. W przypadku sprzedaży w kraju towarów lub usług objętych stawką niższą od określonej w art. 18 ust. 1 ustawy oraz towarów lub usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 1 i 2 lub przepisów wydanych na podstawie art. 47 ustawy, dane określone w ust. 1 pkt 4 obejmują również symbol towaru lub usługi, określony w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce państwowej, chyba że odrębne przepisy dotyczące danego towaru lub usługi nie powołują tego symbolu.
8. W razie sprzedaży dokonywanej na podstawie pisemnego zamówienia lub oferty, faktura nie musi zawierać danych dotyczących nabywcy, o których mowa w ust. 1 pkt 13. Fakturę wystawia się na podstawie oświadczenia nabywcy uprawnionego do otrzymania faktury, złożonego w zamówieniu lub ofercie. Oświadczenie powinno potwierdzać uprawnienie podatnika do otrzymywania faktur.
9. Faktury wystawiane nabywcom określonym w § 19 pkt 3-5 mogą nie zawierać danych określonych w § 20 ust. 1 pkt 2 i 13 dotyczących nabywcy, a podpis osoby uprawnionej do wystawiania faktur może być zastąpiony na fakturach wystawianych nabywcom określonym w §19 pkt 3 danymi umożliwiającymi identyfikację tej osoby.
§ 21.1. W przypadku gdy podatnik jest obowiązany do stosowania cen urzędowych zawierających podatek, w fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży:
1) jako cenę jednostkową wykazuje się cenę wraz z kwotą podatku (cenę brutto), a zamiast wartości sprzedaży netto wykazuje się wartość sprzedaży brutto,
2) kwota podatku jest obliczana według następującego wzoru:
KP = | WB x SP |
100 + SP |
gdzie:
KP - oznacza kwotę podatku z podziałem na poszczególne stawki podatkowe, przy czym wielkość wynikającą ze wzoru zaokrągla się według zasad określonych w § 20 ust. 5,
WB - oznacza sumę wartości sprzedaży brutto z podziałem na poszczególne stawki podatkowe,
SP - oznacza stawkę podatku od towarów i usług,
3) sumę wartości sprzedaży netto stanowi różnica między wartością sprzedaży brutto a kwotą podatku, z podziałem na poszczególne stawki podatkowe.
2. Przepis ust. 1 może być stosowany również w innych przypadkach, gdy sprzedawca stosuje jako ceny sprzedaży ceny brutto.
§ 22.Fakturę wystawia się nie później niż 7 dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem § 23 i § 24.
§ 23.1. Jeżeli sprzedawca otrzymał przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi jednorazowo lub w ratach co najmniej połowę ceny, obowiązany jest wystawić fakturę najpóźniej 7 dnia licząc od dnia otrzymania od nabywcy kwoty wynoszącej co najmniej 50% ceny towaru lub usługi.
2. Fakturę wystawia się również najpóźniej 7 dnia licząc od dnia pobrania przez sprzedawcę każdej kolejnej przedpłaty, zaliczki, zadatku lub raty, przekraczającej kwotę, o której mowa w ust. 1. Faktura powinna wówczas zawierać numery oraz daty poprzednio wystawionych faktur.
3. Jeżeli faktury, o których mowa w ust. 1 i 2, nie obejmują całej ceny, sprzedawca w ostatniej z wystawionych faktur podaje również kwotę stanowiącą różnicę między ceną a kwotą pobranych zaliczek, zadatków, przedpłat i rat.
4. Jeżeli faktury, o których mowa w ust. 1 i 2, obejmują całą cenę towaru lub usługi, sprzedawca nie wystawia faktury w terminie określonym w § 22.
§ 24.W przypadkach określonych w § 46, a także w przypadku umowy komisu fakturę wystawia się nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego; faktura nie może być jednak wystawiona wcześniej niż 30 dnia przed powstaniem tego obowiązku.
§ 25.1. W przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 15 ust. 2 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.
2. Faktura korygująca zawiera co najmniej:
1) numer kolejny oraz datę jej wystawienia,
2) dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
a) określone w § 20 ust. 1 pkt 1-3,
b) nazwę towaru lub usługi objętych rabatem,
3) kwotę i rodzaj udzielonego rabatu,
4) kwotę zmniejszenia podatku należnego,
5) czytelny podpis osoby upoważnionej do wystawienia faktury korygującej lub podpis oraz imię i nazwisko tej osoby.
3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku:
1) zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 15 ust. 2 ustawy,
2) zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, o których mowa w art. 6 ust. 8 ustawy.
4. Sprzedawca powinien posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę.
5. Nabywca otrzymujący fakturę korygującą obowiązany jest do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc, w którym tę fakturę otrzymał, lub w miesiącu następnym.
6. Przepisy § 20 ust. 4-7 stosuje się odpowiednio.
§ 26.1. Fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.
2. Faktura korygująca dotycząca podwyższenia ceny zawiera co najmniej:
1) numer kolejny oraz datę jej wystawienia,
2) dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
a) określone w § 20 ust. 1 pkt 1-3,
b) nazwę towaru lub usługi objętych podwyżką ceny,
3) kwotę podwyższenia ceny bez podatku,
4) kwotę podwyższenia podatku należnego,
5) czytelny podpis osoby upoważnionej do wystawienia faktury korygującej lub podpis oraz imię i nazwisko tej osoby.
3. Faktura korygująca wystawiana w przypadku pomyłek, o których mowa w ust. 1, zawiera dane określone w ust. 2 pkt 1, pkt 2 lit. a) i pkt 5, kwoty podane w omyłkowej wysokości oraz kwoty w wysokości prawidłowej.
4. Nabywca otrzymujący fakturę korygującą ma prawo do podwyższenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc, w którym tę fakturę otrzymał, lub w miesiącu następnym.
5. Przepisy § 20 ust. 4-7 stosuje się odpowiednio.
§ 27.Faktury korygujące, o których mowa w § 25 i § 26, muszą zawierać wyraz "KOREKTA".
§ 28.Jeżeli podatnik sprzedał towar w opakowaniu zwrotnym, pobierając kaucję, wartości opakowania nie uwzględnia się w fakturze.
§ 29.Fakturami mogą być również bilety jednorazowe, wydawane przez podatników uprawnionych do świadczenia usług polegających na przewozie osób: kolejami normalnotorowymi (KU 50101, 50201), taborem samochodowym (KU 51101), środkami transportu żeglugi śródlądowej i przybrzeżnej (KU 53101), samolotami i helikopterami (KU 54101), jeżeli zawierają następujące dane:
1) nazwę i numer identyfikacyjny sprzedawcy,
2) numer i datę wystawienia biletu,
3) odległość taryfową nie mniejszą niż 50 km,
4) kwotę należności wraz z podatkiem,
5) kwotę podatku.
§ 30.1. Za fakturę uważa się także dokument handlowy (fakturę), na podstawie którego następuje rozliczenie między stronami umowy komisu lub innej umowy o podobnym charakterze, jeżeli ich przedmiotem jest eksport oraz import towarów lub eksport usług.
2. Faktura, o której mowa w ust. 1, zawiera dane określone w § 20 oraz:
1) w przypadku gdy przedmiotem umowy jest eksport lub import towarów:
a) numer oraz datę wystawienia dokumentu odprawy celnej,
b) numer oraz datę wystawienia dokumentu handlowego (faktury) dla kontrahenta zagranicznego lub przez kontrahenta zagranicznego,
c) wartość towaru oraz usługi obliczoną po kursie walutowym zastosowanym w dokumencie odprawy celnej,
2) w przypadku gdy przedmiotem umowy jest eksport usług:
a) numer oraz datę zawarcia kontraktu zagranicznego,
b) numer oraz datę dokumentu handlowego (faktury), wystawionego kontrahentowi zagranicznemu za wykonaną usługę,
c) określenie terminu i rodzaju płatności.
3. W przypadku eksportu towarów faktura, o której mowa w ust. 1, stanowi dla komitenta podstawę do uznania sprzedaży za eksport tylko wraz z dokumentem odprawy celnej (jego kopią), potwierdzającym wywóz towaru poza granicę państwową Rzeczypospolitej Polskiej.
4. W przypadku importu towarów faktura, o której mowa w ust. 1, stanowi dla komitenta podstawę do dokonywania odliczeń kwot podatku naliczonego tylko wraz z dokumentem odprawy celnej (jego kopią), w którym te kwoty zostały obliczone przez urząd celny.
§ 31.1. Jeżeli podatnik nie jest obowiązany do wystawiania faktur na zasadach określonych w § 18, § 19 i § 20 ust. 3, to wystawia nabywcy rachunek uproszczony.
2. Podatnicy świadczący usługi, w tym również w zakresie handlu i gastronomii, wystawiają rachunki uproszczone osobom fizycznym nie prowadzącym działalności gospodarczej na ich żądanie.
§ 32.1. Rachunek uproszczony zawiera co najmniej:
1) imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy,
2) datę wystawienia i numer kolejny rachunku, oznaczonego jako "rachunek uproszczony",
3) nazwę towaru lub usługi oraz ich ceny jednostkowe,
4) jednostkę miary i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług,
5) wartość sprzedanych towarów i wykonanych usług,
6) kwotę podatku - jeżeli sprzedaż podlega opodatkowaniu, a wartość sprzedaży wraz z podatkiem jest równa lub wyższa od:
a) 5,35 zł - w przypadku towarów i usług opodatkowanych stawką 7%,
b) 6,10 zł - w przypadku towarów i usług opodatkowanych stawką 22%,
7) czytelny podpis osoby upoważnionej do wystawienia rachunku uproszczonego lub podpis oraz imię i nazwisko tej osoby.
2. Dane określone w ust. 1 pkt 1 dotyczące nabywcy będącego osobą fizyczną nie prowadzącą działalności gospodarczej umieszcza się w rachunku uproszczonym na żądanie.
3. Przepisy § 20 ust. 5 i 7, § 22, § 23 i § 24 stosuje się odpowiednio.
§ 33.1. Rachunki korygujące dotyczące rachunków uproszczonych wystawiane są w przypadkach określonych w § 25 i § 26 i zawierają co najmniej:
1) numer oraz datę wystawienia rachunku korygującego,
2) dane zawarte w rachunku uproszczonym, którego dotyczy rachunek korygujący,
3) kwotę rabatu lub kwotę podwyższenia ceny,
4) kwotę podwyższenia lub obniżenia podatku należnego, jeżeli sprzedaż podlega opodatkowaniu,
5) czytelny podpis osoby upoważnionej do wystawienia rachunku korygującego lub podpis oraz imię i nazwisko tej osoby.
2. Przepis § 20 ust. 5 stosuje się odpowiednio.
3. Rachunki korygujące muszą zawierać wyraz "KOREKTA".
§ 34.Podatnicy określeni w § 18, którzy wystawiają faktury, faktury korygujące, rachunki uproszczone oraz rachunki korygujące dotyczące rachunków uproszczonych, mogą prowadzić jednolitą numerację kolejno wystawianych faktur i rachunków.
§ 35.1. Faktury, faktury korygujące, rachunki uproszczone i rachunki korygujące dotyczące rachunków uproszczonych wystawiane są co najmniej w dwóch egzemplarzach, przy czym oryginał otrzymuje nabywca, a kopię zatrzymuje sprzedawca.
2. Oryginał faktury musi zawierać wyraz "ORYGINAŁ", a kopia faktury - wyraz "KOPIA".
3. Podstawę do obniżenia przez nabywcę kwoty podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego stanowią wyłącznie oryginały faktur lub faktur korygujących albo ich duplikaty, o których mowa w § 36.
4. W przypadku gdy:
1) sprzedaż towarów lub usług została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:
a) wystawionymi przez podmiot nie istniejący lub nie uprawniony do wystawiania faktur lub faktur korygujących,
b) w których kwota podatku wykazana na oryginale faktury lub faktury korygującej jest różna od kwoty wykazanej na kopii,
2) nabywca posiada fakturę lub fakturę korygującą nie potwierdzoną kopią u sprzedawcy,
3) wystawiono kilka oryginałów faktury lub faktury korygującej, dokumentujących tę samą sprzedaż towarów lub usług,
4) wystawiono faktury, faktury korygujące lub dokumenty odprawy celnej stwierdzające czynności, które nie zostały .dokonane, albo podające kwoty niezgodne ze stanem faktycznym,
faktury te i dokumenty odprawy celnej nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego.
5. Przepis ust. 4 stosuje się również w przypadku, gdy:
1) nie zapłacono w formie pieniężnej za pośrednictwem banku należności wynikającej z faktury (faktury korygującej) wystawionej przez zakład pracy chronionej w rozumieniu przepisów o zatrudnianiu i rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych oraz przez podatników prowadzących:
a) warsztaty szkolne szkół zawodowych, warsztaty szkolne zakładów opiekuńczo-wychowawczych i warsztaty szkoleniowe zakładów doskonalenia zawodowego,
b) warsztaty szkolne gospodarstw pomocniczych zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich,
c) przywięzienne zakłady pracy (przywięzienne przedsiębiorstwa i przywięzienne gospodarstwa pomocnicze),
2) między kupującym a sprzedającym istnieją powiązania rodzinne, o których mowa w art. 17 ust. 3 ustawy.
6. W przypadku określonym w ust. 4 pkt 1 lit. b) kwotę podatku należnego ustala się na podstawie dokumentu zawierającego wyższą kwotę podatku.
§ 36.1. Jeżeli oryginał faktury, faktury korygującej, rachunku uproszczonego lub rachunku korygującego dotyczącego rachunku uproszczonego ulegnie zniszczeniu albo zaginie, sprzedawca ponownie wystawia fakturę lub rachunek zgodnie z danymi zawartymi w kopii faktury lub rachunku.
2. Faktura lub rachunek uproszczony wystawiony ponownie musi zawierać wyraz "DUPLIKAT".
§ 37.1. Podatnicy obowiązani są przechowywać oryginały i kopie faktur, faktur korygujących, rachunków uproszczonych i rachunków korygujących dotyczących rachunków uproszczonych w okresie 5 lat. licząc od końca roku, w którym wystawiono fakturę lub rachunek.
2. Jeżeli faktura została wystawiona na podstawie oświadczenia złożonego w zamówieniu lub ofercie, obowiązek, o którym mowa w ust. 1, dotyczy także oryginału oraz kopii zamówienia lub oferty.
Rozdział 6
Sprzedaż traktowana na równi z eksportem oraz sprzedaż towarów i usług w kraju objęta stawką 0%
§ 38. Przez usługi związane bezpośrednio z eksportem towarów rozumie się:
1) usługi dotyczące towarów eksportowanych, polegające na ich pakowaniu, przewozie do miejsc formowania przesyłek zbiorowych, składowaniu, przeładunku, ważeniu, kontrolowaniu, nadzorowaniu bezpieczeństwa przewozu, a także wykonywaniu innych czynności o podobnym charakterze,
2) usługi świadczone na podstawie umowy maklerskiej, agencyjnej, zlecenia, pośrednictwa, komisu lub innych umów o podobnym charakterze, dotyczące towarów eksportowanych.
§ 39.Ustala się listę towarów i usług, stanowiącą załącznik nr 2 do rozporządzenia, do których sprzedaży lub świadczenia w kraju stosuje się stawkę 0%.
§ 40.W okresie do dnia 31 grudnia 1995 r. stawkę podatku 0% stosuje się do:
1) sprzedaży w kraju:
a) wydawnictw prasowych (SWW 2711) i wydawnictw dziełowych (SWW2712), oznaczonych stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISSN i ISBN,
b) nut i map (SWW 2713-11, 2713-12),
c) publikacji w języku Braille'a,
2) świadczenia usług polegających na drukowaniu na materiałach powierzonych wydawnictw dziełowych i wydawnictw prasowych,
3) importu następujących towarów:
a) drukowanych książek i broszur (ex PCN 4901) oraz gazet, dzienników i czasopism, ilustrowanych lub nie, zawierających materiały reklamowe (PCN 4902), oznaczonych stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN i ISSN,
b) nut drukowanych lub w rękopisie, nawet ilustrowanych lub oprawionych (PCN 4904 00 00 0),
c) map, map hydrograficznych, map morskich wszelkich rodzajów, również atlasów, map ściennych, planów topograficznych, drukowanych (ex PCN 4905).
§ 41.Stawkę podatku 0% stosuje się również do:
1) leków podstawowych i uzupełniających (bez względu na wielkość opakowania), wymienionych w wykazach ustalanych przez Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej na podstawie art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 27 września 1991 r. o zasadach odpłatności za leki i artykuły sanitarne (Dz. U. Nr 94, poz. 422 i z 1994 r. Nr 111, poz. 535) oraz leków recepturowych sporządzanych w aptece, przy których nabyciu osoba uprawniona wnosi opłatę ryczałtową,
2) leków gotowych i testów diagnostycznych (bez względu na wielkość opakowania), stosowanych w chorobach zakaźnych i przewlekłych (wrodzonych i nabytych), ustalanych przez Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy, o której mowa w pkt 1,
3) środków farmaceutycznych nie wymienionych w pkt 1 i 2, do których mają zastosowanie ceny urzędowe,
4) środków farmaceutycznych i materiałów medycznych stosowanych wyłącznie w lecznictwie zamkniętym oraz wydawanych na podstawie recepty lekarskiej dla leczenia poszpitalnego, określonych w wykazie wydanym przez Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej na podstawie odrębnych przepisów,
5) importowanych nawozów sztucznych:
a) azotowych (ex PCN 2814, ex PCN 2827, ex PCN 3102, ex PCN 3105),
b) fosforowych (ex PCN 2510, ex PCN 2835, ex PCN 3103, ex PCN 3105),
c) potasowych (ex PCN 3104, ex PCN 3105),
d) wieloskładnikowych (ex PCN 3105),
e) pozostałych (ex PCN 2522, ex PCN 2530, ex PCN 2835, ex PCN 3105, ex PCN 3823),
6) importowanych nawozów wapniowych i wapniowo--magnezowych (ex PCN 2521, ex PCN 2522),
7) importowanych składników chemicznych mieszanek paszowych (bez farmaceutycznych):
a) związków azotowych do mieszanek paszowych (ex PCN 2814, ex PCN 2836, ex PCN 3102),
b) związków fosforowych do mieszanek paszowych (ex PCN 2835, ex PCN 3103),
c) pozostałych (ex PCN 2501, ex PCN 2509, ex PCN 2833).
§ 42.Stawkę podatku 0% stosuje się do wynajmu powierzchni wystawienniczej, w związku ze świadczeniem usług związanych z organizacją wystaw i targów (KU 65101) na rzecz osób zagranicznych w rozumieniu przepisów prawa dewizowego, nie będących podatnikami podatku od towarów i usług, za które zapłata pobierana jest w walucie obcej, na podstawie faktury wystawionej przez usługodawcę.
§ 43.1. Stawkę podatku 0% stosuje się do sprzedaży towarów do wolnych obszarów celnych umiejscowionych na terenie lotniczego, morskiego lub rzecznego przejścia granicznego, przeznaczonych do odprzedaży podróżnym,
2. Stawkę podatku 0% stosuje się do usług:
1) polegających na przesyłaniu energii elektrycznej przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (tranzyt),
2) świadczonych na podstawie umowy maklerskiej, agencyjnej, zlecenia, pośrednictwa, komisu lub umów o podobnym charakterze, dotyczących towarów eksportowanych, z zastrzeżeniem ust. 3,
3) projektowania budowlanego, technologicznego i urbanistycznego (KU 37), w zakresie rzeczoznawstwa (KU 89302), adwokackich (KU 924) i notarialnych (KU 92104), z zastrzeżeniem ust. 3.
3. W przypadkach określonych w ust. 2 pkt 2 i 3 stawkę 0% stosuje się pod warunkiem, że:
1) usługa jest świadczona na rzecz osób zagranicznych w rozumieniu przepisów prawa dewizowego, nie będących podatnikami podatku od towarów i usług,'
2) podatnik posiada dowód, iż należność za wykonaną usługę została zapłacona w dewizach i przekazana na rachunek bankowy podatnika w polskim banku.
4. Jeżeli nie został spełniony warunek, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, podatnik nie wykazuje obrotu z tego tytułu za dany miesiąc. Obrót ten wykazuje się w miesiącu, w którym warunek ten został spełniony, nie później jednak niż przed upływem 3 miesięcy od daty wykonania usługi. W razie niespełnienia warunku określonego w ust. 3 pkt 2 w terminie określonym w zdaniu poprzednim, mają zastosowanie stawki właściwe dla sprzedaży tych usług w kraju.
§ 44.1. Stawkę podatku 0% stosuje się również do:
1) sprzedaży towarów nabywanych przez osoby zagraniczne w rozumieniu prawa dewizowego, nie będące podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku gdy towary te są przeznaczone do przerobu, uszlachetnienia lub przetworzenia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. a następnie do wywozu za granicę, pod warunkiem, że podatnik:
a) przekaże nabyty przez osobę zagraniczną towar do podmiotu, który dokonuje przerobu, uszlachetnienia lub przetworzenia,
b) posiada dowód, iż należność za towar została zapłacona w dewizach i przekazana na rachunek bankowy podatnika w polskim banku,
2) świadczenia usług przerobu, uszlachetnienia lub przetworzenia, wykonywanych na zlecenie osób zagranicznych w rozumieniu prawa dewizowego, nie będących podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku gdy:
a) wykonywane przez podatnika usługi dotyczą towarów wytworzonych w kraju,
b) podatnik posiada dowód, iż należność za usługę została zapłacona w dewizach i przekazana na rachunek bankowy podatnika w polskim banku,
c) posiada dokument potwierdzający wywóz za granicę towaru, którego usługa dotyczy.
2. Obowiązek podatkowy powstaje:
1) w przypadku określonym w ust. 1 pkt 1 - z chwilą otrzymania zapłaty, nie później jednak niż 40 dnia od daty wydania towaru.
2) w przypadku określonym w ust. 1 pkt 2 - z chwilą otrzymania dokumentu potwierdzającego wywóz towaru za granicę, nie później jednak niż 40 dnia od daty wykonania usługi.
3. Jeżeli towar powstały w wyniku czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 2, został zbyty na terenie kraju, podmiot który dokonał tych czynności, jest obowiązany do zapłacenia podatku według stawki właściwej dla sprzedaży tego towaru, przy czym podatek ustala się od wartości towaru obliczonej na podstawie przeciętnych cen stosowanych w danej miejscowości lub na danym rynku w dniu wykonania świadczenia, zmniejszonych o podatek od towarów i usług.
§ 45.1. Stawkę podatku 0% stosuje się do zamawianych przez Ministra Obrony Narodowej i przyjmowanych przez odbiór wojskowy towarów i usług wojskowych określonych w odrębnej liście zatwierdzonej przez Ministra Finansów.
2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do towarów wojskowych sprowadzanych z zagranicy przez Ministra Obrony Narodowej bezpośrednio lub za pośrednictwem uprawnionych jednostek obrotu.
3. Stawkę 0% stosuje się również do towarów i usług związanych z bezpieczeństwem publicznym, zamawianych przez Ministra Spraw Wewnętrznych, określonych w odrębnej liście zatwierdzonej przez Ministra Finansów.
4. Stawkę 0% stosuje się również do towarów i usług zamawianych przez Ministra Sprawiedliwości dla jednostek organizacyjnych więziennictwa, określonych w odrębnej liście zatwierdzonej przez Ministra Finansów.
Rozdział 7
Szczególne przypadki powstania obowiązku podatkowego
§ 46. 1. Obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług powstaje z chwilą:
1) upływu terminu wymagalności zapłaty, określonego w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu:
a) dostaw energii elektrycznej i cieplnej (SWW 03, KU 72101, KU 72701) oraz gazu przewodowego (SWW 0222, KU 72801),
b) świadczenia usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych (KU 59101).
2) otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30 dnia od dnia wykonania usług:
a) przewozu osób i ładunków kolejami (KU 501, KU 502, KU 503), taborem samochodowym (KU 511), statkami pełnomorskimi (KU 521), środkami transportu żeglugi śródlądowej i przybrzeżnej (KU 531), samolotami i helikopterami (KU 541),
b) spedycyjnych i przeładunkowych (KU 571),
c) portów morskich i handlowych (KU 522),
d) budowlanych lub budowlano-montażowych,
3) otrzymania zapłaty z tytułu sprzedaży:
a) wydawnictw dziełowych (SWW 2712).
b) wydawnictw prasowych (SWW 2711). z tym że jeżeli umowa sprzedaży przewiduje rozliczenie zwrotów wydawnictw prasowych, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury dokumentującej faktyczną sprzedaż,
4) otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności - z tytułu świadczenia w kraju usług najmu, dzierżawy lub usług o podobnym charakterze,
5) dokonania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30 dnia od dnia wykonania usługi - z tytułu importu usług,
6) otrzymania całości lub części za płaty - z tytułu eksportu usług,
7) wystawienia faktury lub rachunku uproszczonego, nie później jednak niż 15 dnia od dnia wykonania usługi - z tytułu usług turystyki wyjazdowej i zagranicznej turystyki przyjazdowej,
8) otrzymania całości lub części zapłaty z tytułu sprzedaży złomu stalowego i żeliwnego, złomu metali nieżelaznych, z wyłączeniem złomu metali szlachetnych:
a) niewsadowego - nie później jednak niż 20 dnia od dnia wysyłki złomu do jednostki, która zgodnie z umową dokonuje kwalifikacji jakości,
b) wsadowego - nie później jednak niż 30 dnia od dnia wysyłki złomu.
2. Przepis ust. 1 pkt 2 lit. d) stosuje się również do usług wykonywanych częściowo, których odbiór dokonywany jest na podstawie protokołów zdawczo-odbiorczych.
Rozdział 8
Zwolnienia podatkowe
§ 47. Zwalnia się od podatku od towarów i usług:
1) sprzedaż oraz inne czynności wymienione w art. 2 ustawy, z wyjątkiem importu i eksportu, jeżeli ich przedmiotem są następujące towary i usługi:
a) dzieła sztuki, przedmioty o wartości muzealnej (SWW 994), z wyłączeniem biżuterii artystycznej (SWW 9943-6), rękopisy oraz inne przedmioty kolekcjonerskie (SWW 995),
b) wydawnictwa (SWW 27) oraz usługi transportowe (KU 593), gdy są sprzedawane lub świadczone między jednostkami państwowego przedsiębiorstwa użyteczności publicznej "Poczta Polska", będącymi podatnikami zgodnie z art. 5 ust. 2 ustawy, a także gdy są sprzedawane (świadczone) przez te jednostki na rzecz Telekomunikacji Polskiej SA,
c) usługi związane z wypoczynkiem (KU 884) oraz nieodpłatne świadczenia okolicznościowe, świadczone przez zakłady pracy na rzecz pracowników i ich rodzin oraz innych osób, jeżeli usługi te finansowane są co najmniej w 30% z funduszy specjalnych tworzonych na podstawie odrębnych przepisów,
d) opakowania zwrotne, z wyjątkiem nowych opakowań sprzedawanych przez producentów i importerów,
e) woda pitna (SWW 2852) bez względu na przeznaczenie i nabywcę,
f) usługi w zakresie doradztwa rolniczego związane z uprawą roślin i hodowlą zwierząt, a także związane ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstw rolnych,
g) wysłodki (SWW 2439-2),
h) posiłki sprzedawane w barach mlecznych oraz w stołówkach i bufetach przyzakładowych, pod warunkiem że nie są to stołówki i bufety ogólnodostępne,
i) posiłki regeneracyjne i profilaktyczne,
j) usługi izb wytrzeźwień (KU 89801),
k) usługi finansowe świadczone przez przedsiębiorstwa maklerskie lub zarządzające funduszami powierniczymi, polegające na obrocie papierami wartościowymi,
I) trumny i utensylia pogrzebowe (bez względu na symbol SWW),
ł) dzierżawa gruntów przeznaczonych na cele rolnicze,
m) usługi świadczone przez gospodarstwa pomocnicze i zakłady budżetowe na rzecz jednostek budżetowych, gmin i organów, które te gospodarstwa lub zakłady powołały,
2) darowizny składników majątku trwałego na rzecz:
a) publicznych szkół i zakładów opieki zdrowotnej, zakładów kształcenia nauczycieli oraz placówek oświatowych, a także instytucji kultury i instytucji filmu,
b) zakładów pracy chronionej,
c) organów administracji rządowej i samorządowej,
d) spółdzielni mieszkaniowych, jeżeli darowizna dotyczy budynków mieszkalnych,
3) import usług telekomunikacyjnych.
Rozdział 9
Przepisy pozostałe
§ 48. 1. Podatnikom produkującym samoloty (SWW 1061), śmigłowce (SWW 1062), środki transportu wodnego (SWW 1051-1055) przysługuje zwrot różnicy podatku naliczonego nad należnym, w kwocie nie wyższej od podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych bezpośrednio z produkcją tych towarów.
2. Przepis ust. 1 nie narusza przepisu art. 21 ust. 3 ustawy.
§ 49.Usługobiorcy używającemu samochodu osobowego na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy o podobnym charakterze nie przysługuje prawo do zwrotu różnicy podatku oraz do obniżenia podatku należnego, o którym mowa w art. 21 ustawy, o kwotę podatku naliczonego od czynszu (raty) i innych odpłatności wynikających z zawartej umowy.
§ 50.1. Podatnikami podatku akcyzowego są również osoby fizyczne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby prawne posiadające importowane wyroby akcyzowe, od których nie pobrano podatku akcyzowego.
2. Obowiązek podatkowy dla podatników, o których mowa w ust. 1, powstaje z chwilą nabycia wyrobów podlegających opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.
3. Przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje się do osób fizycznych nabywających wyroby akcyzowe na własne cele konsumpcyjne.
§ 51.1. Podatnicy, którzy do dnia 31 grudnia 1994 r. byli zwolnieni od podatku, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 7 i przepisów wydanych na podstawie art. 47 ustawy, a od dnia 1 stycznia 1995 r. obowiązani są płacić podatek, mogą powiększyć podatek naliczony za okres od dnia 1 stycznia do dnia 31 marca 1995 r. o podatek naliczony wynikający z rachunków uproszczonych dokumentujących zakupy towarów posiadanych w dniu 31 grudnia 1994 r. oraz o podatek naliczony wynikający z dokumentów odprawy celnej dotyczących tych towarów, z zastrzeżeniem przepisów ust. 2-4.
2. Przepisy ust. 1 stosuje się pod warunkiem sporządzenia przez podatnika spisu z natury zapasów towarów posiadanych w dniu 31 grudnia 1994 r. W spisie wykazywana jest kwota podatku naliczonego przypadająca na poszczególne grupy towarowe objęte spisem w podziale na poszczególne stawki podatkowe.
3. Kwoty podatku, o których mowa w ust. 2, ustalane są:
1) tylko dla towarów stanowiących zapasy u podatnika w dniu 31 grudnia 1994 r. po zakończeniu sprzedaży,
2) przez pomnożenie ilości towarów ustalonych na podstawie spisu przez kwotę podatku naliczonego przypadającą na jednostkę towaru.
4. Przepisy ust. 1-3 stosuje się odpowiednio do podatku naliczonego zawartego w wyrobach gotowych, półwyrobach, półfabrykatach, produkcji w toku, a także robotach budowlano-montażowych w toku, jeżeli na podstawie ewidencji prowadzonej przez podatnika istnieje możliwość ustalenia kwoty tego podatku.
5. Podatnicy, o których mowa w ust. 1, obowiązani są poinformować właściwy urząd skarbowy o łącznej kwocie podatku naliczonego, ustalonej w wyniku spisu z natury, w terminie do dnia 31 stycznia 1995 r.
§ 52.Faktury korygujące i rachunki korygujące dotyczące rachunków uproszczonych wystawiane po dniu 31 grudnia 1994 r., a dotyczące faktur oraz rachunków uproszczonych wystawionych przed tą datą w starych złotych, wystawia się w złotych.
§ 53.1. Poczynając od dnia 1 stycznia 1995 r. kwoty podatku naliczonego wynikające z faktur stwierdzających sprzedaż towarów lub usług, a w przypadku importu kwoty podatku wynikające z dokumentów odprawy celnej stwierdzających import towarów - wystawionych przed tą datą, podlegają przeliczeniu u nabywcy (importera) według zasad określonych w art. 4 ust. 1 i art. 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o denominacji złotego (Dz. U. Nr 84, poz. 386).
2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do innych kwot, jeżeli kwoty te mogą być rozliczane po dniu 31 grudnia 1994 r. jako podatek naliczony.
§ 54.1. W okresie do dnia 31 grudnia 1995 r. stawkę podatku 0% stosuje się do:
1) usług związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w art. 51 ust. 2 ustawy:
a) budowlano-montażowych, realizowanych na podstawie umów zawartych przed dniem 2 marca 1993 r.,
b) geodezyjnych, mierniczych i dokumentacyjnych (KU 361),
c) projektowania budowlanego, technologicznego i urbanistycznego (KU 37),
2) sprzedaży lokali mieszkalnych przez podatników prowadzących działalność gospodarczą w zakresie budownictwa mieszkaniowego lub usług mieszkaniowych.
2. Przepis ust. 1 pkt 1 lit. a) stosuje się, jeżeli podatnik świadczący usługi budowlano-montażowe zawiadomił w terminie do dnia 30 lipca 1993 r. właściwy urząd skarbowy o zawarciu takich umów oraz przedłożył wykazy zawierające dane dotyczące stron umów, rodzaju i wartości transakcji oraz okresu, na jaki umowa została zawarta.
§ 55.Tracą moc:
1) rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 12 maja 1993 r. w sprawie podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 39, poz. 176, Nr 59, poz. 272 i Nr 134, poz. 652 oraz z 1994 r. Nr 47, poz. 193),
2) rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 1993 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 59, poz. 272 i Nr 134, poz. 651), z wyjątkiem § 6.
§ 56.Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1995 r., z tym że § 47 obowiązuje do dnia 31 grudnia 1995 r.
Minister Finansów: wz. K. Kalicki
Załączniki do rozporządzenia Ministra Finansów
z dnia 8 grudnia 1994 r. (poz. 688)
Załącznik nr 1
WYKAZ TOWARÓW I USŁUG, KTÓRYCH SPRZEDAŻ UPOWAŻNIA DO WYSTAWIANIA FAKTUR VAT WSZYSTKIM NABYWCOM
1. Dostawy energii elektrycznej i cieplnej (SWW 03, KU 72101, KU 72701).
2. Dostawy gazu przewodowego (SWW 0222, KU 72801).
3. Świadczenie usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych (KU 59101).
Załącznik nr 2
LISTA TOWARÓW I USŁUG OBJĘTYCH STAWKĄ PODATKU OD TOWARÓW I USŁUG W WYSOKOŚCI 0%
Poz. | Symbol Systematycznego wykazu wyrobów (Klasyfikacji usług) | Nazwa towaru (grupy towarów), nazwa usługi |
1 | 2 | 3 |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 | 082 1026-6 1031-1, -2 1039 1153-91 123 1246 1348 1369-7 1376 1431 1432 2024 2419-2 2419-3, -4 26 52301 | Maszyny, urządzenia i narzędzia, rolnicze i dla gospodarki leśnej (z wyłączeniem kosiarek ogrodowych) Przyczepy ciągnikowe rolnicze Ciągniki kołowe jednoosiowe, dwuosiowe rolnicze Zespoły i części ciągników uniwersalnych i maszyn rolniczych Aparaty dla słabo słyszących Nawozy sztuczne, składniki chemiczne mieszanek paszowych Pestycydy Preparaty weterynaryjne Wyroby medyczne i sanitarne oraz weterynaryjne z tworzyw sztucznych Wyroby gumowe medyczne i sanitarne Wapno Nawozy wapniowe i wapniowo-magnezowe Wyroby sieciowe Otręby paszowe Śruty zbożowe i roślin strączkowych Pasze przemysłowe (z wyłączeniem karmy dla psów i kotów) oraz produkty utylizacyjne Wyroby ortopedyczne, rehabilitacyjne, protetyczne i wózki inwalidzkie Roboty czerpalne i podwodne Sznurek do maszyn rolniczych (bez względu na symbol SWW) Urządzenia do zapisywania i odczytywania tekstów w alfabecie Braille'a Metale szlachetne: platyna i złoto, przeznaczone na rezerwy państwowe, oraz usługi rafinacji metali szlachetnych przeznaczonych na rezerwy państwowe Towary sprzedawane podróżnym na polskich promach pasażersko-samochodowych, obsługujących linie międzynarodowe Usługi magazynowania rezerw dla celów obronności i bezpieczeństwa, wykonywane na zlecenie Usługi związane z wyrobami ortopedycznymi i oprotezowaniem |
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00