Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 1994-11-26 do 2001-05-05
Wersja archiwalna od 1994-11-26 do 2001-05-05
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA PRACY I POLITYKI SOCJALNEJ
z dnia 15 listopada 1994 r.
w sprawie szczegółowego trybu postępowania w sprawie rejestracji układów zbiorowych pracy oraz wzoru rejestru tych układów
Na podstawie art. 24111 § 6 Kodeksu pracy zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Postępowanie w sprawie rejestracji układów zbiorowych pracy
§ 1.[Zakres przedmiotowy] Przepisy rozporządzenia odnoszące się do układów zbiorowych pracy, zwanych dalej „układami”, stosuje się odpowiednio do:
1) protokołów dodatkowych do układów,
2) porozumień o stosowaniu układów, zwanych dalej „porozumieniami”, oraz protokołów dodatkowych do tych porozumień.
§ 2.[Wpis do rejestru] 1. Wpisu do rejestru układów dokonuje się:
1) na wniosek jednej ze stron układu, jeżeli przepisy nie stanowią inaczej,
2) z urzędu.
2. Na wniosek jednej ze stron układu:
1) dokonuje się rejestracji układu,
2) wpisuje się do rejestru układu informacje dotyczące:
a) wypowiedzenia układu,
b) rozwiązania układu,
c) podziału, połączenia, rozwiązania się (likwidacji) organizacji lub innych podmiotów, które układ zawarły,
d) rezygnacji stron układu z zawarcia nowego układu oraz daty ustania stosowania dotychczasowego układu,
e) zawieszenia stosowania układu zakładowego,
f) odstąpienia od stosowania układu przez pracodawcę w przypadku rozwiązania organizacji pracodawców lub wszystkich organizacji związkowych będących stroną tego układu,
g) ustaleń w sprawie stosowania układu po połączeniu zakładów pracy.
3. Z urzędu podlega wpisaniu do rejestru układów:
1) rozszerzenie przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej, na podstawie art. 241 Kodeksu pracy, zakresu stosowania układu ponadzakładowego,
2) ustanie stosowania układu na podstawie wymienionej w pkt 1.
§ 3.[Złożenie wniosku o rejestrację układu] Wniosek o rejestrację układu oraz o wpis do rejestru układów informacji, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 2, składa się na piśmie. W razie gdy wniosek dotyczy okoliczności wymagających stwierdzenia w formie pisemnej, do wniosku tego powinien być dołączony odpowiedni dokument.
§ 4.[Treść wniosku o rejestrację układu] 1. Wniosek o rejestrację układu powinien zawierać informacje dotyczące:
1) daty i miejsca zawarcia układu oraz daty jego wejścia w życie,
2) stron układu i ich siedzib,
3) spełnienia przez strony układu warunków wymaganych do zawarcia układu,
4) terminu mocy obowiązującej układu,
5) zakresu obowiązywania układu, w szczególności terytorialnego i podmiotowego.
2. Do wniosku o rejestrację układu załącza się co najmniej cztery zszyte lub oprawione egzemplarze układu.
3. W przypadku wniosku o rejestrację układu zakładowego wnioskodawca powinien udostępnić tekst układu ponadzakładowego obowiązującego pracodawcę.
§ 5.[Zwrot wniosku o rejestrację układu] Wniosek o rejestrację układu oraz o wpis do rejestru układów informacji, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 2, nie spełniający wymogów przewidzianych w § 3 i 4, nie podlega rozpatrzeniu. Wniosek ten podlega zwrotowi, wraz z pisemnym uzasadnieniem odmowy jego rozpatrzenia.
§ 6.[Rejestracja układu] 1. Układ rejestruje się po uprzednim zamieszczeniu przez organ rejestrujący klauzuli rejestracyjnej oraz pieczęci lakowej na oryginale układu i egzemplarzach przeznaczonych dla stron układu. Oryginał pozostaje w zbiorze układów.
2. Wzory klauzul rejestracyjnych układu oraz porozumienia określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§ 7.[Powiadomienie o wpisaniu układu do rejestru] 1. O wpisaniu układu do rejestru organ rejestrujący powiadamia na piśmie strony układu i przesyła im po jednym egzemplarzu układu. W piśmie podaje się datę dokonania wpisu.
2. W przypadku wpisania do rejestru porozumienia, organ rejestrujący powiadamia o tym na piśmie również strony tego układu.
3. O dokonaniu wpisu informacji, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 2, organ rejestrujący powiadamia strony układu.
§ 8.[Wezwanie do dokonania zmian] Wezwanie do dokonania zmian w treści układu oraz powiadomienie o możliwości zarejestrowania układu bez niektórych jego postanowień przekazuje się stronom układu na piśmie, ze wskazaniem postanowień układu niezgodnych z prawem.
§ 9.[Powiadomienie o odmowie wpisania układu do rejestru] Powiadomienie o odmowie wpisania układu do rejestru układów przekazuje się stronom układu na piśmie. Pismo powinno zawierać uzasadnienie odmowy i pouczenie o przysługujących środkach odwoławczych.
Rozdział 2
Rejestr układów i akta rejestrowe
§ 10.[Karta rejestrowa] 1. Wpisu do rejestru układów oraz porozumień dokonuje się w karcie rejestrowej. Wzory kart rejestrowych określają załączniki nr 2-5 do rozporządzenia.
2. Dla każdego układu lub porozumienia prowadzi się odrębną kartę rejestrową.
3. Oprócz karty rejestrowej prowadzi się zbiór układów i porozumień oraz akta rejestrowe.
4. Dla każdego układu lub porozumienia prowadzi się oddzielne akta rejestrowe. Obejmują one dokumenty stanowiące podstawę wpisu do rejestru i dokumenty w sprawie postępowania rejestracyjnego oraz wszelkie pisma dotyczące danego układu.
§ 11.[Zakaz wynoszenia kart rejestrowych, zbiorów układów i akt rejestrowych] Karty rejestrowe, zbiór układów oraz akta rejestrowe nie mogą być wynoszone poza miejsce ich przechowywania.
§ 12.[Przeglądanie rejestru] Każdy, kto ma w tym interes prawny, może przeglądać, pod nadzorem upoważnionego pracownika, karty rejestrowe, zbiór układów i porozumień oraz akta rejestrowe.
Rozdział 3
Przepis końcowy
§ 13.[Wejście w życie] [1] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 26 listopada 1994 r.
Załączniki do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 15 listopada 1994 r. (poz. 606)
Załącznik nr 1
Załącznik nr 2
Załącznik nr 3
Załącznik nr 4
Załącznik nr 5
[1] Rozporządzenie traci moc 5 maja 2001 r. na podstawie § 14 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 4 kwietnia 2001 r. w sprawie trybu postępowania w sprawie rejestracji układów zbiorowych pracy, prowadzenia rejestru układów i akt rejestrowych oraz wzorów klauzul rejestracyjnych i kart rejestrowych (Dz.U. Nr 34, poz. 408).