Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 1994-11-17 do 1999-01-01
Wersja archiwalna od 1994-11-17 do 1999-01-01
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA KULTURY I SZTUKI
z dnia 17 października 1994 r.
w sprawie określenia rodzaju, zasad tworzenia, przekształcania i likwidowania oraz zasad działania placówek doskonalenia zawodowego nauczycieli przedmiotów zawodowych szkół artystycznych.
Na podstawie art. 78 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425, z 1992 r. Nr 26, poz. 113, Nr 54, poz. 254, z 1993 r. Nr 127, poz. 585 oraz z 1994 r. Nr 1, poz. 3 i Nr 53, poz. 215) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. W celu doskonalenia zawodowego nauczycieli przedmiotów zawodowych szkół artystycznych mogą być tworzone placówki doskonalenia zawodowego nauczycieli, zwane dalej "placówkami".
2. Do zadań placówek należy w szczególności:
1) diagnozowanie stanu kwalifikacji nauczycieli i określanie potrzeb w zakresie ich doskonalenia zawodowego,
2) gromadzenie, opracowywanie i upowszechnianie informacji pedagogicznej w zakresie różnych. dziedzin sztuki, bibliotekarstwa i animacji kulturalnej,
3) organizowanie doskonalenia i dokształcania nauczycieli w zakresie pedagogiczno-metodycznym, specjalistycznym oraz doskonalenie kadry kierowniczej i pracowników sprawujących nadzór pedagogiczny,
4) organizowanie doradztwa specjalistycznego i metodycznego oraz sprawowanie opieki metodycznej nad nauczycielami rozpoczynającymi pracę,
5) upowszechnianie nowych metod, technik i środków kształcenia poprzez warsztaty, plenery, koncerty, wystawy i inne formy,
6) organizowanie współpracy i wymiany doświadczeń między szkołami oraz nauczycielami,
7) wspieranie procesu uzyskiwania przez nauczycieli stopni specjalizacji zawodowej,
8) wspieranie dokształcania i doskonalenia nauczycieli szkół polskich działających za granicą oraz ośrodków polonijnych propagujących kulturę polską,
9) organizowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli z udziałem partnerów zagranicznych,
10) inicjowanie zmian programowych w zakresie kształcenia artystycznego.
§ 2.1. Publiczne placówki o zasięgu ogólnopolskim tworzy, prowadzi, przekształca i likwiduje Minister Kultury i Sztuki.
2. Niepubliczne placówki o zasięgu ogólnopolskim, regionalnym, wojewódzkim i międzyszkolnym mogą tworzyć, prowadzić, przekształcać i likwidować osoby prawne i fizyczne.
§ 3.1. Placówkę tworzy się na podstawie aktu założycielskiego, który określa jej cel, rodzaj. nazwę, organ prowadzący, siedzibę, zakres i czas działania.
2. Organ prowadzący placówkę zapewnia jej utrzymanie oraz kadrowe i organizacyjne warunki do realizacji zadań statutowych.
§ 4.1. Osoba ubiegająca się o prowadzenie placówki niepublicznej powinna dołączyć do wniosku projekt aktu założycielskiego placówki oraz dokumenty określone w art. 82 ust. 2 pkt 1-5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.
2. Minister Kultury i Sztuki odmówi wpisania placówki do rejestru w przypadku stwierdzenia, że statut placówki jest niezgodny z prawem albo program działalności i kwalifikacje pracowników nie gwarantują należytego poziomu dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli.
3. Wpis do rejestru obejmuje dane zawarte w akcie założycielskim.
§ 5.1. Publiczna placówka podejmuje działalność w dniu określonym w akcie założycielskim.
2. Niepubliczna placówka podejmuje działalność w dniu wpisu do rejestru prowadzonego przez Ministra Kultury i Sztuki.
§ 6.1. W przypadku nierealizowania zadań statutowych albo nieprzestrzegania przepisów prawa, Minister Kultury i Sztuki wydaje dyrektorowi placówki, a w odniesieniu do placówek niepublicznych - także osobie prowadzącej placówkę polecenie usunięcia nieprawidłowości w wyznaczonym terminie.
2. W przypadku placówki niepublicznej niewykonanie polecenia, o którym mowa w ust. 1, może stanowić podstawę wykreślenia jej z rejestru prowadzonego przez Ministra Kultury i Sztuki.
§ 7.1. Działalnością placówki kieruje dyrektor.
2. Dyrektorem może być nauczyciel, który ukończył szkołę wyższą, posiada kwalifikacje pedagogiczne i co najmniej 5-letni staż pracy pedagogicznej.
3. Funkcję dyrektora placówki publicznej powierza i z tej funkcji odwołuje organ prowadzący placówkę.
4. Na zasadach określonych przez statut w placówce mogą być tworzone stanowiska wicedyrektora oraz kierowników jednostek organizacyjnych placówki.
5. Funkcje wicedyrektora i kierowników jednostek organizacyjnych placówki powierza i z tej funkcji odwołuje dyrektor placówki.
§ 8.1. W placówce działa rada programowa powoływana przez prowadzącego placówkę jako organ opiniodawczo-doradczy dyrektora placówki.
2. W skład rady programowej wchodzą:
1) dyrektor i wicedyrektor placówki,
2) kierownicy jednostek organizacyjnych placówki,
3) przedstawiciele doradców, o których mowa w § 9 ust. 3,
4) przedstawiciel organu prowadzącego,
5) inne osoby określone w statucie placówki.
3. Przewodniczący rady programowej jest wybierany zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 2/3 jej składu.
4. Do kompetencji rady programowej należy w szczególności:
1) opiniowanie ogólnych kierunków działania placówki,
2) opiniowanie planów pracy placówki,
3) opiniowanie szczegółowych planów i programów doskonalenia i dokształcania.
5. Uchwały rady programowej podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 3/5 jej członków.
§ 9.1. W placówce mogą być zatrudnieni:
1) nauczyciele konsultanci,
2) pracownicy ekonomiczni, inżynieryjno-techniczni, administracyjni i obsługi,
3) inni pracownicy, jeśli wynika to z potrzeb placówki.
2. Nauczycielem konsultantem może być osoba legitymująca się:
1) dyplomem ukończenia szkoły wyższej artystycznej i przygotowaniem pedagogicznym lub
2) dyplomem ukończenia szkoły wyższej w określonej specjalności i przygotowaniem pedagogicznym.
§ 10.Nauczyciele konsultanci oraz pracownicy, o których mowa w § 9 ust. 1 pkt 3, realizują zadania wymienione w § 1 ust. 2 w zakresie określonym w statucie placówki.
§ 11.1. Zadania wymienione w § 1 ust. 2 pkt 1, 2, 5, 7, 8 i 10 mogą być także realizowane przez nauczycieli - doradców metodycznych, zwanych dalej "doradcami".
2. Doradcami mogą być czynni nauczyciele akademiccy lub inni czynni nauczyciele posiadający kwalifikacje, o których mowa w § 9 ust. 2, oraz co najmniej 5-letni staż pracy pedagogicznej.
3. Doradcy mogą być zatrudniani na podstawie umowy o pracę lub umowy zlecenia.
§ 12.1. Doskonalenie zawodowe nauczycieli placówka prowadzi na podstawie własnych planów i programów doskonalenia, zaopiniowanych przez radę programową i zatwierdzonych przez Ministra Kultury i Sztuki.
2. Placówka prowadzi dokształcanie nauczycieli:
1) w zakresie kierunków i specjalności określonych w przepisach o szczegółowych kwalifikacjach wymaganych od nauczycieli szkół artystycznych,
2) w zakresie przygotowania pedagogicznego do nauczania przedmiotów zawodowych w szkołach artystycznych, zgodnie z posiadaną specjalizacją - po uzyskaniu zgody Ministra Kultury i Sztuki.
§ 13.1. Placówka działa na podstawie statutu.
2. Statut powinien określać w szczególności:
1) nazwę, rodzaj, cele i zadania placówki,
2) formy doskonalenia,
3) zakres zadań dyrektora i pracowników placówki,
4) szczegółową organizację oraz tryb i zasady tworzenia, znoszenia i przekształcania jednostek organizacyjnych placówki,
5) tryb uchwalania i wprowadzania zmian do statutu.
3. Statut placówce nadaje organ prowadzący placówkę.
§ 14.Placówki publiczne są jednostkami budżetowymi.
§ 15.Placówka może być połączona organizacyjnie ze szkołami i placówkami kształcenia artystycznego w zespół.
§ 16.1. Zadania placówek w zakresie dokształcania i doskonalenia nauczycieli mogą wykonywać:
1) wyższe szkoły artystyczne,
2) centra kształcenia ustawicznego,
3) publiczne i niepubliczne zakłady kształcenia nauczycieli,
4) instytucje, stowarzyszenia i inne jednostki organizacyjne, prowadzące statutową działalność w zakresie zawodowego doskonalenia.
2. Publiczne i niepubliczne zakłady kształcenia nauczycieli oraz instytucje, stowarzyszenia i inne jednostki organizacyjne wymienione w ust. 1 pkt 4 prowadzą dokształcanie i doskonalenie nauczycieli zgodnie z zasadami określonymi w § 12.
§ 17.1. Nauczyciele uczestniczący w określonej formie doskonalenia zawodowego otrzymują świadectwo według wzoru określonego w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
2. Nauczyciele uczestniczący w kursie dokształcania otrzymują:
1) świadectwo ukończenia kursu, o którym mowa w § 12 ust. 2 pkt 1, według wzoru określonego w załączniku nr 2 do rozporządzenia,
2) świadectwo ukończenia kursu pedagogicznego, o którym mowa w § 12 ust. 2 pkt 2, według wzoru określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
§ 18.W zakresie nie uregulowanym w rozporządzeniu do zasad działania placówek stosuje się przepisy dotyczące szkół artystycznych.
§ 19.Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Kultury i Sztuki: K. Dejmek
Załączniki do rozporządzenia Ministra Kultury i Sztuki
z dnia 17 października 1994 r. (poz. 556)
Załącznik nr 1
ŚWIADECTWO DOSKONALENIA ZAWODOWEGO NAUCZYCIELI
Załącznik nr 2
ŚWIADECTWO UKOŃCZENIA KURSU
Załącznik nr 3
ŚWIADECTWO UKOŃCZENIA KURSU PEDAGOGICZNEGO