Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Dziennik Ustaw rok 1994 nr 91 poz. 427
Wersja archiwalna od 1994-09-12 do 1999-01-01
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Ustaw rok 1994 nr 91 poz. 427
Wersja archiwalna od 1994-09-12 do 1999-01-01
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ

z dnia 16 sierpnia 1994 r.

w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli przedmiotów zawodowych szkół medycznych.

Na podstawie art. 78 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425, z 1992 r. Nr 26, poz. 113 i Nr 54, poz. 254, z 1993 r. Nr 127, poz. 585 oraz z 1994 r. Nr 1, poz. 3 i Nr 53, poz. 215) zarządza się, co następuje:

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1. 1. W celu doskonalenia zawodowego nauczycieli przedmiotów zawodowych szkół medycznych mogą być tworzone publiczne placówki doskonalenia nauczycieli, zwane dalej "placówkami".

2. Do zadań placówek należy:

1) diagnozowanie stanu kwalifikacji nauczycieli i określanie potrzeb w zakresie ich doskonalenia,

2) gromadzenie, opracowywanie i upowszechnianie informacji pedagogicznej,

3) organizowanie doskonalenia i dokształcania nauczycieli w zakresie pedagogiczno-metodycznym i specjalistycznym (kierunkowym) oraz doskonalenie kadry kierowniczej i pracowników sprawujących nadzór pedagogiczny,

4) organizowanie doradztwa merytorycznego i metodycznego oraz sprawowanie opieki metodycznej nad nauczycielami rozpoczynającymi pracę,

5) upowszechnianie nowych metod, technik i środków kształcenia,

6) organizowanie i koordynowanie procesu uzyskiwania przez nauczycieli stopni specjalizacji zawodowej,

7) organizowanie i koordynowanie dokształcania i doskonalenia nauczycieli za pomocą środków przekazu,

8) wspieranie kształcenia i doskonalenia nauczycieli polskich szkół medycznych za granicą,

9) koordynowanie doskonalenia nauczycieli z udziałem partnerów zagranicznych,

10) organizowanie współpracy oraz wymiany doświadczeń między nauczycielami i szkołami,

11) inicjowanie i merytoryczne wspieranie zmian programowych w oświacie.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2.1. Placówki tworzy, prowadzi, przekształca i likwiduje Minister Zdrowia i Opieki Społecznej.

2. Placówki prowadzą doskonalenie nauczycieli publicznych szkół medycznych oraz mogą prowadzić, na zasadach odpłatności określonych w odrębnych przepisach, doskonalenie nauczycieli niepublicznych szkół medycznych.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3.1. Placówkę tworzy się na podstawie aktu założycielskiego, który określa jej cel, rodzaj, szczegółowy zakres zadań, nazwę, organ prowadzący, siedzibę i zakres działania.

2. Organ prowadzący placówkę, zapewnia utrzymanie oraz kadrowe i organizacyjne warunki do realizacji zadań statutowych.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 4.1. Działalnością placówki kieruje dyrektor.

2. Funkcję dyrektora placówki powierza, kandydatowi wyłonionemu w drodze konkursu, oraz odwołuje z tej funkcji Minister Zdrowia i Opieki Społecznej.

3. Skład komisji konkursowej powołanej w celu wyłonienia kandydata na dyrektora placówki oraz szczegółowe wymagania kwalifikacyjne wymagane od kandydatów ustala Minister Zdrowia i Opieki Społecznej.

4. Na zasadach określonych w statucie w placówce mogą być tworzone stanowiska wicedyrektora i kierowników jednostek organizacyjnych placówki.

5. Funkcję wicedyrektora placówki i kierownika jednostki organizacyjnej placówki, powierza i z tej funkcji odwołuje dyrektor placówki.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 5.1. W placówce może działać rada programowa powołana przez Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej, będąca organem opiniodawczo-doradczym dyrektora placówki.

2. W skład rady programowej wchodzą:

1) dyrektor i wicedyrektor placówki,

2) kierownicy jednostek organizacyjnych,

3) przedstawiciele nauczycieli, doradców metodycznych, zwanych dalej "doradcami",

4) przedstawiciel Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej,

5) inne osoby określone w statucie placówki.

3. Przewodniczący rady programowej jest wybierany zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej 2/3 jej członków.

4. Do kompetencji rady programowej należy:

1) opiniowanie ogólnych kierunków działania placówki,

2) opiniowanie planów pracy placówki,

3) opiniowanie szczegółowych planów i programów doskonalenia i dokształcania.

5. Uchwały rady programowej są podejmowane zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej 3/5 jej członków.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 6.1. W placówce mogą być zatrudnieni:

1) nauczyciele konsultanci,

2) pracownicy ekonomiczni, inżynieryjno-techniczni, administracyjni i obsługi,

3) inni pracownicy, o ile to wynika z potrzeb placówki.

2. Nauczycielem konsultantem, może być wyłącznie osoba legitymująca się dyplomem ukończenia szkoły wyższej i przygotowaniem pedagogicznym.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 7.Nauczyciele konsultanci oraz pracownicy, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 3, realizują zadania wymienione w § 1 ust. 2 w zakresie określonym w statucie placówki.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 8.1. Zadania wymienione w§1 ust. 2 mogą być także realizowane przez doradców.

2. Obowiązki doradcy powierza dyrektor placówki czynnemu nauczycielowi, legitymującemu się wykształceniem wyższym i kwalifikacjami określonymi w przepisach o kwalifikacjach wymaganych od nauczycieli oraz co najmniej pięcioletnim stażem pracy w szkole medycznej lub akademii medycznej.

3. Zadania doradcy mogą być realizowane przez nauczyciela:

1) w ramach stosunku pracy z prawem do obniżenia wysokości obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktyczno-wychowawczych, nie większym jednak niż 2/3 tego wymiaru, lub

2) jako dodatkowa praca na podstawie umowy o pracę, a w uzasadnionych przypadkach, również

3) na podstawie umowy zlecenia.

4. Powierzenie obowiązków doradcy wymaga zgody nauczyciela oraz dyrektora szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony.

5. W przypadku, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, obowiązki doradcy powierza się na czas określony, nie dłuższy jednak niż 3 lata, który może być przedłużony na następny określony czas.

6. Powierzając obowiązki doradcy dyrektor placówki określa okres, na który obowiązki zostają powierzane, szczegółowy zakres zadań, wysokość wynagrodzenia oraz w przypadku, o którym mowa w ust. 3 pkt 1 - wysokość obniżenia obowiązkowego wymiaru godzin zajęć.

7. Powierzenie obowiązków doradcy może być cofnięte przez dyrektora placówki, w razie nie wywiązywania się z powierzonych zadań, lub w innych uzasadnionych przypadkach.

8. Koszty realizacji zadań, o których mowa w ust. 1, pokrywane są ze środków placówki. Wynagrodzenie zasadnicze i dodatki doradca otrzymuje w szkole, w której jest zatrudniony.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 9.1. Placówka doskonali nauczycieli na podstawie planów i programów doskonalenia, zatwierdzonych przez dyrektora placówki po zasięgnięciu opinii rady programowej placówki.

2. Placówka może dokształcać nauczycieli, nadając im kwalifikacje określone w przepisach o szczegółowych kwalifikacjach wymaganych od nauczycieli, jedynie po wyrażeniu zgody przez Ministra Edukacji Narodowej.

3. Wniosek o zgodę, na prowadzenie kursu kwalifikacyjnego, o którym mowa w ust. 2, powinien być składany za pośrednictwem Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 10.1. Placówka działa na podstawie statutu.

2. Statut powinien określać w szczególności:

1) nazwę, rodzaj, cele i zadania placówki,

2) zakres zadań dyrektora i innych osób pełniących funkcje kierownicze, nauczycieli konsultantów, doradców oraz innych pracowników placówki,

3) szczegółową organizację placówki,

4) tryb uchwalania i wprowadzania zmian w statucie.

3. Statut nadaje placówce Minister Zdrowia i Opieki Społecznej.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 11.W placówce nie tworzy się rady pedagogicznej.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 12.Placówki są jednostkami budżetowymi.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 13.Placówka może być połączona organizacyjnie ze szkołą medyczną w zespół.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 14.Zadania placówek w zakresie dokształcania i doskonalenia mogą również wykonywać akademie medyczne.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 15.1. Nauczyciele uczestniczący w doskonaleniu otrzymują świadectwa ukończenia kursu według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do rozporządzenia.

2. Nauczyciele uczestniczący w dokształcaniu zorganizowanym na podstawie § 9 ust. 2 otrzymują świadectwo ukończenia kursu według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do rozporządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 16.Doradcy metodyczni, powołani na podstawie obowiązujących przepisów, stają się doradcami, o których mowa w rozporządzeniu, nie dłużej jednak niż do końca okresu, na jaki zostali powołani.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 17.Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Minister Zdrowia i Opieki Społecznej: J. Żochowski

Załączniki do rozporządzenia Ministra
Zdrowia i Opieki Społecznej
z dnia 16 sierpnia 1994 r. (poz. 427)

Załącznik nr 1

ŚWIADECTWO UKOŃCZENIA DOSKONALENIA ZAWODOWEGO NAUCZYCIELI PRZEDMIOTÓW ZAWODOWYCH SZKÓŁ MEDYCZNYCH

infoRgrafika

infoRgrafika

Załącznik nr 2

ŚWIADECTWO UKOŃCZENIA KURSU KWALIFIKACYJNEGO

infoRgrafika

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00