Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 1994-06-11 do 2001-09-01
Wersja archiwalna od 1994-06-11 do 2001-09-01
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 17 maja 1994 r.
w sprawie wynagradzania nauczycieli akademickich.
Na podstawie art. 105 ust. 7, art. 106 ust. 3, art. 108 ust. 6 i art. 116 ust. 1 oraz w związku z art. 77 ust. 1, art. 188 ust. 5 oraz art. 190 i 191 ustawy z dnia 12 września 1990 r. o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 65, poz. 385, z 1992 r. Nr 54, poz. 254 i Nr 63, poz. 314 oraz z 1994 r. Nr 1, poz. 3 i Nr 43, poz. 163) zarządza się, co następuje:
§ 1. Przepisy rozporządzenia stosuje się do nauczycieli akademickich oraz do bibliotekarzy dyplomowanych i dyplomowanych pracowników dokumentacji i informacji naukowej.
§ 2. 1. Ustala się tabele stawek miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego pracowników, o których mowa w § 1, zwanych dalej „pracownikami", stanowiące załącznik nr 1 do rozporządzenia.
2. Godzinową stawkę wynagrodzenia zasadniczego pracownika ustala się przez podzielenie miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego wynikającego z osobistego zaszeregowania przez 156 godzin.
§ 3. 1. Stawki wynagrodzenia zasadniczego ustalone w załączniku do rozporządzenia przysługują pracownikom naukowo-dydaktycznym i dydaktycznym zatrudnionym w pełnym wymiarze zajęć, a pozostałym pracownikom - zatrudnionym w pełnym wymiarze czasu pracy.
2. Do pełnego wymiaru zajęć pracowników naukowo-dydaktycznych zalicza się:
1) obowiązujące pensum dydaktyczne ustalone w godzinach obliczeniowych odpowiadających 45 minutom, do których zalicza się: wykłady, zajęcia lekcyjne, ćwiczenia, konwersatoria, proseminaria i seminaria, urządzanie ekspozycji służących do samodzielnej nauki studentów oraz inne zajęcia określone przez senat uczelni,
2) inne zajęcia dydaktyczne, do których w szczególności zalicza się: indywidualne konsultacje ze studentami, a pracowników posiadających stopień naukowy doktora habilitowanego - również z pozostałymi nauczycielami akademickimi, przeprowadzanie egzaminów lub udział w egzaminowaniu studentów, sprawdzanie i recenzowanie prac dyplomowych studentów i prac końcowych słuchaczy studiów podyplomowych, sprawdzanie prac kontrolnych, w tym również na studiach wieczorowych i zaocznych,
3) zajęcia organizacyjne niezbędne do prowadzenia dydaktyki, wynikające z rozkładu zajęć, o których mowa w art. 101 ust. 5 ustawy z dnia 12 września 1990 r. o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 65, poz. 385, z 1992 r. Nr 54, poz. 254 i Nr 63, poz. 314 oraz z 1994 r. Nr 1, poz. 3 i Nr 43, poz. 163), zwanej dalej „ustawą",
4) prace badawcze niezbędne do prowadzenia zajęć dydaktycznych i kształcenia kadr oraz inne prace badawcze finansowane ze środków uczelni.
3. Do pełnego wymiaru zajęć pracowników dydaktycznych zalicza się zajęcia wymienione w ust. 2 pkt 1, 2 i 3.
4. Pracownikom zatrudnionym w niepełnym wymiarze czasu pracy przysługują wynagrodzenie zasadnicze oraz dodatki do wynagrodzenia w wysokości proporcjonalnej do wymiaru czasu pracy wynikającego ze stosunku pracy, z zastrzeżeniem § 5 załącznika nr 6 do rozporządzenia.
§ 4. Wynagrodzenie zasadnicze pracownika naukowo-dydaktycznego składa się z:
1) wynagrodzenia za prowadzenie badań naukowych niezbędnych do prowadzenia procesu dydaktycznego, stanowiącego 25%
2) wynagrodzenia za pracę dydaktyczną i organizacyjną, stanowiącego 75%
stawki miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego, określonej w załączniku nr 1 do rozporządzenia; szczegółowy sposób realizacji tej zasady mogą określić senaty uczelni.
§ 5. 1. Wynagrodzenie zasadnicze rektora uczelni ustala właściwy minister.
2. Indywidualne wynagrodzenie zasadnicze pracowników, z zastrzeżeniem ust. 1, ustala rektor po zasięgnięciu opinii działających w uczelni związków zawodowych.
§ 6. 1. Nauczycielowi akademickiemu posiadającemu tytuł naukowy profesora lub stopień naukowy doktora habilitowanego rektor uczelni nie spełniającej wymagań określonych w art. 12 ust. 1 i 2 ustawy może podwyższyć wynagrodzenie zasadnicze do 150% górnej stawki przewidzianej dla danego stanowiska na okres nie dłuższy niż trzy lata.
2. Przepis ust. 1 stosuje się wyłącznie do nauczyciela akademickiego, który bezpośrednio przed nawiązaniem stosunku pracy w uczelni, o której mowa w ust. 1, zatrudniony był w uczelni, o której mowa w art. 12 ust. 1 i 2 ustawy, lub w innej niż uczelnia jednostce organizacyjnej.
§ 7. 1. Za godziny ponadwymiarowe, o których mowa w art. 102 ustawy, nauczyciele akademiccy otrzymują wynagrodzenie obliczone według następujących stawek:
Lp. | Stanowisko | Stawka za godzinę w złotych |
1 | Profesor zwyczajny, profesor nadzwyczajny, profesor kontraktowy | 56.000-120.000 |
2 | Docent, adiunkt posiadający stopień naukowy doktora habilitowanego | 48.000-100.000 |
3 | Adiunkt posiadający stopień naukowy doktora, starszy wykładowca | 41.000- 90.000 |
4 | Asystent, wykładowca, lektor, instruktor | 25.000-70.000 |
2. Stawki określone w ust. 1 mogą być przez rektora w uzasadnionych wypadkach podwyższone, jednak nie więcej niż o 35%.
3. Zasady wynagradzania za pracę w godzinach ponadwymiarowych określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§ 8. Nauczycielowi akademickiemu prowadzącemu zajęcia dydaktyczne w języku obcym wykładowym lub zajęcia z języka obcego będącego przedmiotem kierunkowym rektor może przyznać dodatek w wysokości do 30% wynagrodzenia zasadniczego.
§ 9. Zajęcia, za których wykonywanie przysługuje nauczycielom akademickim odrębne wynagrodzenie, oraz stawki i zasady wynagradzania za prowadzenie tych zajęć określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§ 10. 1. Pracownikom pełniącym funkcje wymienione w załączniku nr 4 do rozporządzenia przysługuje dodatek funkcyjny w wysokości określonej w tym załączniku.
2. Kategorie dodatku funkcyjnego dla rektora i prorektorów oraz wysokość dodatku funkcyjnego dla rektora ustala właściwy minister.
3. Wysokość dodatku funkcyjnego dla prorektorów ustala rektor.
4. Wysokość indywidualnego dodatku dla pozostałych pracowników ustala rektor po zasięgnięciu opinii działających w uczelni związków zawodowych.
5. Właściwy minister może ustalić dodatek funkcyjny dla rektora powyżej stawki określonej w załączniku nr 4 do rozporządzenia, jeżeli senat uczelni podejmie uchwałę o trwałym przeznaczeniu na ten cel środków finansowych pochodzących ze źródeł innych niż określone w art. 24 ust. 1 pkt 1 ustawy.
§ 11. 1. Dodatek funkcyjny przysługuje również pracownikom, którym powierzono czasowo pełnienie obowiązków kierowniczych. W tym wypadku prawo do dodatku powstaje od pierwszego dnia miesiąca kalendarzowego następującego po podjęciu pełnienia obowiązków kierowniczych i wygasa z dniem pierwszym miesiąca kalendarzowego następującego po zaprzestaniu pełnienia tych obowiązków.
2. Pracownik powołany do pełnienia funkcji kierowniczej na czas określony traci prawo do dodatku funkcyjnego z upływem tego okresu, a w razie wcześniejszego odwołania - z końcem miesiąca, w którym nastąpiło odwołanie.
3. Dodatek funkcyjny nie przysługuje w okresie zawieszenia w pełnieniu obowiązków służbowych, za okresy nieobecności w pracy, za które nie przysługuje wynagrodzenie zasadnicze, oraz od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nauczyciel akademicki zaprzestał pełnienia z innych powodów sprawowanej funkcji. W okresie niepełnienia obowiązków z powodu choroby dodatek przysługuje za okres nie przekraczający trzech miesięcy.
§ 12. Zasady zaliczania okresów pracy, od których zależy prawo do dodatku za staż pracy, określa załącznik nr 5 do rozporządzenia.
§ 13. Pracownikom przysługują dodatki za prace wykonywane w warunkach szkodliwych dla zdrowia lub uciążliwe. Wykaz prac, których wykonywanie stanowi podstawę do przyznania dodatku, z oznaczeniem stopnia szkodliwości, oraz wysokość dodatków i zasady ich wypłaty określa załącznik nr 6 do rozporządzenia.
§ 14. Nauczycielowi akademickiemu - promotorowi w przewodzie doktorskim, po zakończeniu przewodu, przysługuje jednorazowe wynagrodzenie w wysokości 60% maksymalnej stawki wynagrodzenia zasadniczego określonej w tabeli A załącznika nr 1 do rozporządzenia dla profesora zwyczajnego.
§ 15. 1. Wynagrodzenie zasadnicze, dodatek za staż pracy, dodatek funkcyjny i dodatek za prowadzenie zajęć, o których mowa w § 8, wypłacane są miesięcznie z góry.
2. Wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe oraz inne wynagrodzenia i dodatki nie wymienione w ust. 1 wypłacane są z dołu, po dokonaniu rozliczenia godzin pracy lub zadań.
§ 16. Zasady wynagradzania nauczycieli akademickich za urlop wypoczynkowy określa załącznik nr 7 do rozporządzenia.
§ 17. Osobie nie będącej obywatelem polskim, zatrudnionej w uczelni w charakterze nauczyciela akademickiego, przysługuje wynagrodzenie ustalone na zasadach określonych w rozporządzeniu, z tym że wynagrodzenie zasadnicze może być przez rektora podwyższone, nie więcej jednak niż o 50% stawki przewidzianej na danym stanowisku, a za zgodą właściwego ministra - nie więcej niż o 100% tej stawki.
§ 18. Traci moc rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 października 1990 r. w sprawie wynagradzania nauczycieli akademickich (Dz. U. Nr 75, poz. 447, z 1991 r. Nr 24, poz. 98, z 1992 r. Nr 54, poz. 261, z 1993 r. Nr 42, poz. 191 oraz z 1994 r. Nr 28, poz. 98).
§ 19. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 czerwca 1994 r.
Minister Edukacji Narodowej: A. Łuczak
Załączniki do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 17 maja 1994 r. (poz. 297)
Załącznik nr 1
TABELA A
STAWEK MIESIĘCZNEGO WYNAGRODZENIA ZASADNICZEGO NAUCZYCIELI AKADEMICKICH
Lp. | Stanowisko | Stawka miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego w tysiącach złotych |
1 | 2 | 3 |
1 | Profesor zwyczajny | 5000-9800 |
2 | Profesor nadzwyczajny posiadający tytuł naukowy | 4600-8600 |
3 | Profesor nadzwyczajny posiadający stopień doktora lub doktora habilitowanego, profesor kontraktowy | 4100-7600 |
4 | Docent, adiunkt posiadający stopień naukowy doktora habilitowanego | 3700-6400 |
5 | Adiunkt posiadający stopień naukowy doktora, starszy wykładowca posiadający stopień naukowy doktora | 3100-5500 |
6 | Starszy wykładowca nie posiadający stopnia naukowego | 2600-4800 |
7 | Asystent, wykładowca, lektor, instruktor | 2500-4600 |
TABELA B
STAWEK MIESIĘCZNEGO WYNAGRODZENIA ZASADNICZEGO BIBLIOTEKARZY DYPLOMOWANYCH I DYPLOMOWANYCH PRACOWNIKÓW DOKUMENTACJI I INFORMACJI NAUKOWEJ
Lp. | Stanowisko | Stawka miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego w tysiącach złotych |
1 | 2 | 3 |
1 | Starszy kustosz dyplomowany, starszy dokumentalista dyplomowany | 3000-6400 |
2 | Kustosz dyplomowany, dokumentalista dyplomowany | 2700-5800 |
3 | Adiunkt biblioteczny, adiunkt dokumentacji i informacji naukowej | 2400-4500 |
4 | Asystent biblioteczny, asystent dokumentacji i informacji naukowej | 2300-4100 |
Załącznik nr 2
ZASADY WYNAGRADZANIA ZA PRACĘ W GODZINACH PONADWYMIAROWYCH
1. Nauczycielowi akademickiemu przysługuje dodatkowe wynagrodzenie za zajęcia dydaktyczne wykonane ponad pensum ustalone zgodnie z ustawą o szkolnictwie wyższym.
2. Wysokość wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 1, za jedną godzinę zajęć ustala, w ramach stawek określonych w rozporządzeniu, rektor.
3. W czasie choroby lub innej nieprzewidzianej, usprawiedliwionej nieobecności nauczyciela akademickiego godziny zajęć dydaktycznych, które według planu zajęć przypadałyby na okres tej nieobecności, zalicza się, dla celów ustalenia liczby godzin zajęć dydaktycznych, jako godziny przepracowane zgodnie z planem.
4. Nauczycielowi akademickiemu, dla którego nie zaplanowano obciążenia dydaktycznego z powodu jego zatrudnienia po rozpoczęciu roku akademickiego, przewidzianej nieobecności w pracy związanej między innymi z długotrwałą chorobą, urlopem bezpłatnym lub innym zwolnieniem od pracy, odbywaniem służby wojskowej, urlopem macierzyńskim lub ustania stosunku pracy przed zakończeniem roku akademickiego, zalicza się do przepracowanych godzin zajęć dydaktycznych jedną trzydziestą ustalonego dla danego stanowiska rocznego pensum za każdy tydzień nieobecności przypadającej za okres, w którym prowadzone są w uczelni zajęcia dydaktyczne.
5. Wynagrodzenie za pracę w godzinach ponadwymiarowych wypłaca się, po rozliczeniu zajęć dydaktycznych, w zasadzie raz w roku, po zakończeniu roku akademickiego, z tym że rektor może zarządzić rozliczanie tych zajęć w krótszych okresach.
6. Wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 1, 2 i 5, oblicza się na podstawie stawek obowiązujących w ostatnim dniu okresu, którego dotyczy rozliczenie pensum; wynagrodzenie wypłacone za okresy krótsze niż rok akademicki nie podlega przeliczeniu.
Załącznik nr 3
ZASADY WYNAGRADZANIA ZA DODATKOWE ZAJĘCIA NALEŻĄCE DO OBOWIĄZKÓW NAUCZYCIELI AKADEMICKICH
§ 1. Do zajęć należących do obowiązków nauczycieli akademickich, za które przysługuje dodatkowe wynagrodzenie, zalicza się:
1) udział w pracach komisji rekrutacyjnej,
2) recenzowanie rozpraw doktorskich, recenzowanie rozpraw habilitacyjnych i opracowywanie ocen dorobku naukowego. związanych z przewodami habilitacyjnymi, oraz opracowywanie ocen całokształtu dorobku naukowo-badawczego, artystycznego lub dydaktyczno-wychowawczego kandydatów do tytułu naukowego,
3) działalność leczniczą, profilaktyczną i diagnostyczną, prowadzoną przez wydziały weterynaryjne uczelni rolniczych.
§ 2. 1. Nauczycielom akademickim biorącym udział w pracach uczelnianej komisji rekrutacyjnej przysługuje następujące wynagrodzenie w zależności od liczby kandydatów:
1) do 2000 osób - do 560.000 zł.
2) do 4000 osób - do 700.000 zł,
3) ponad 4000 osób - do 840.000 zł.
2. Rektor może ustalić wynagrodzenie ryczałtowe dla sekretarza uczelnianej komisji wyższe od stawek określonych w ust. 1, nie wyższe jednak niż o 50%.
3. Nauczycielom akademickim biorącym udział w pracach wydziałowych komisji rekrutacyjnych przysługuje wynagrodzenie w wysokości:
1) przewodniczącym - 120.000 zł za każdych 50 kandydatów.
2) sekretarzom komisji - przy liczbie kandydatów:
a) do 200 osób - do 1.000.000 zł.
b) od 201 do 400 osób - do 1.260.000 zł.
c) ponad 400 osób - do 1.560.000 zł.
3) pozostałym członkom komisji - do 50.000 zł za każdych 50 kandydatów.
4. Wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 3 pkt 1 i 3, oblicza się na podstawie liczby kandydatów, którzy przystąpili do postępowania kwalifikacyjnego, zaokrąglając ją do najbliższej wartości dzielącej się przez 50.
5. Za przeprowadzenie jednego egzaminu ustnego lub rozmowy kwalifikacyjnej każdego kandydata egzaminator otrzymuje wynagrodzenie w wysokości do 12.600 zł. Wynagrodzenie to może być wypłacone tylko jednej osobie - egzaminatorowi prowadzącemu egzamin lub rozmowę z danego przedmiotu, niezależnie od liczby członków komisji egzaminacyjnej.
6. Za sprawdzenie pracy pisemnej jednego kandydata egzaminator otrzymuje wynagrodzenie w wysokości 12.600 zł. W razie potrzeby sprawdzenia jednej pracy pisemnej przez kilku egzaminatorów, ich łączne wynagrodzenie nie może być większe od 25.200 zł.
7. Egzaminator biorący równocześnie udział w pracach uczelnianej lub wydziałowej komisji rekrutacyjnej otrzymuje tylko jedno (wyższe) z wynagrodzeń wymienionych w ust. 1-6.
8. Za przeprowadzenie wchodzącej w skład postępowania kwalifikacyjnego z wychowania fizycznego jednej próby sprawnościowej każdego kandydata komisja egzaminacyjna otrzymuje wynagrodzenie w wysokości do 12.600 zł, niezależnie od liczby jej członków.
9. Rektor może przyznać członkom komisji egzaminacyjnej, przeprowadzającym egzamin z umiejętności praktycznych, wynagrodzenie w wysokości do 12.600 zł za przeprowadzenie jednego egzaminu praktycznego każdego kandydata.
10. Wysokość wynagrodzenia członków komisji ustala rektor.
§ 3. Zasady wynagradzania za recenzowanie rozpraw doktorskich, recenzowanie rozpraw habilitacyjnych i opracowywanie ocen dorobku naukowego związanych z przewodami habilitacyjnymi oraz opracowywanie ocen całokształtu dorobku naukowo-badawczego, artystycznego lub dydaktyczno-wychowawczego kandydatów do tytułu naukowego - regulują odrębne przepisy.
§ 4. 1. Nauczycielom akademickim zatrudnionym w wydziałach weterynaryjnych uczelni rolniczych za każdą godzinę dyżuru pełnionego w ambulatoriach klinik weterynaryjnych, wykonywanego poza rozkładem zajęć dydaktycznych, organizacyjnych i naukowo-badawczych, przysługuje odrębne wynagrodzenie w wysokości godzinowej stawki wynagrodzenia zasadniczego pracownika, a za każdą godzinę dyżuru w niedziele, święta i dodatkowe dni wolne od pracy - 200% tej stawki.
2. Za usługową działalność leczniczą, profilaktyczną i diagnostyczną, prowadzoną przez wydziały weterynaryjne uczelni rolniczych na rzecz ludności lub innych podmiotów gospodarczych, nauczyciele akademiccy mogą otrzymywać dodatkowe wynagrodzenie w ramach kwoty odpisu nie przekraczającej 50% wartości wpływów uzyskanych z tytułu wykonanych usług, pomniejszonej o wartość zużytych pasz, leków i kosztów transportu, liczoną według bieżących cen. Wynagrodzenie, o którym mowa wyżej, wypłaca się niezależnie od innych składników wynagrodzenia, w tym również od dodatkowego wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 1.
3. Wysokość dodatkowego wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 1, oraz wysokość kwoty odpisu, o której mowa w ust. 2, i zasady podziału tej kwoty ustala rektor.
§ 5. 1. Kierownik studenckich praktyk zawodowych otrzymuje. z tytułu wykonywania prac administracyjnych związanych z praktykami, wynagrodzenie w wysokości ustalonej przez rektora, nie wyższe jednak niż 1.680.000 zł miesięcznie.
2. Opiekun studenckiej praktyki zawodowej otrzymuje, z tytułu pełnienia tej funkcji, dodatkowe wynagrodzenie w wysokości ustalonej przez rektora, nie wyższe jednak niż 1.260.000 zł miesięcznie.
3. Wynagrodzenia. o których mowa w ust. 1 i 2. nie przysługują, jeżeli senat uczelni obniżył nauczycielom akademickim obowiązkowy wymiar zajęć dydaktycznych z tytułu pełnienia określonych wyżej funkcji.
Załącznik nr 4
TABELA DODATKÓW FUNKCYJNYCH NAUCZYCIELI AKADEMICKICH ORAZ BIBLIOTEKARZY DYPLOMOWANYCH I DYPLOMOWANYCH PRACOWNIKÓW DOKUMENTACJI I INFORMACJI NAUKOWEJ
Lp. | Funkcja | Miesięczne stawki dodatku w tysiącach złotych |
1 | 2 | 3 |
1 | Rektor | dodatek według kategorii I |
|
| 5.400-7.000 |
|
| dodatek według kategorii II |
|
| 3.700--5.000 |
2 | Prorektor | dodatek według kategorii I |
|
| 3.000-4.500 |
|
| dodatek według kategorii !I |
|
| 2.400--3.800 |
3 | 1) Dziekan |
|
| 2) Dyrektor międzyuczelnianego instytutu (zakładu, ośrodka), dyrektor instytutu na prawach wydziału, dyrektor centrum uczelniano-przemysłowego |
|
| 3) Dyrektor biblioteki głównej |
|
| 4) Dziekan (kierownik) wydziału zamiejscowego (filii) | 800-2 800 |
4 | 1) Prodziekan |
|
| 2) Dyrektor instytutu wchodzącego w skład wydziału lub międzywydziałowego (pozawydziałowego) |
|
| 3) Zastępca dyrektora instytutu na prawach wydziału |
|
| 4) Dyrektor nauczycielskiego kolegium języków obcych |
|
| 5) Kierownik międzyuczelnianego ośrodka metodycznego |
|
| 6) Dyrektor zespołu studiów podyplomowych |
|
| 7) Kierownik ogrodu botanicznego zatrudniającego ponad 30 pracowników |
|
| 8) Kierownik uniwersytetu otwartego | 670-1.500 |
5 | 1) Zastępca dyrektora instytutu wchodzącego w skład wydziału lub międzywydziałowego (pozawydziałowego) |
|
| 2) Zastępca dyrektora międzyuczelnianego instytutu (zakładu, ośrodka), zastępca kierownika wydziału zamiejscowego (filii), zastępca dyrektora centrum uczelniano-przemysłowego |
|
| 3) Zastępca dyrektora biblioteki głównej |
|
| 4) Kierownik zakładu (ośrodka) poza wymienionym w lp. 3 |
|
| 5) Kierownik katedry (zespołu przedmiotowego) |
|
| 6) Kierownik studium doktoranckiego, podyplomowego lub innego studium specjalnego |
|
| 7) Kierownik terenowego oddziału podlegającego wydziałowi |
|
| 8) Kierownik ośrodka metodycznego |
|
| 9) Kierownik kliniki |
|
| 10) Zastępca dyrektora nauczycielskiego kolegium języków obcych (liczącego co najmniej 12 piętnastoosobowych grup studenckich) |
|
| 11) Kierownik studium praktycznej nauki języków obcych, kierownik studium nauk społecznych, kierownik studium pedagogicznego |
|
| 12) Opiekun nauczycielskiego kolegium prowadzonego poza uczelnią |
|
| 13) Zastępca kierownika międzyuczelnianego ośrodka metodycznego |
|
| 14) Kierownik ogrodu botanicznego zatrudniającego do 30 pracowników | 300-1.100 |
6 | 1) Kierownik pracowni, laboratorium, muzeum - nie wchodzących w skład instytutu, katedry, zespołu przedmiotowego lub zakładu (ośrodka) |
|
| 2) Kierownik biblioteki wydziału lub instytutu |
|
| 3) Kierownik oddziału (sekcji) w bibliotece lub ośrodku informacji naukowej |
|
| 4) Kierownik naukowo-dydaktyczny terenowego punktu konsultacyjnego dla uczestników studiów dla pracujących |
|
| 5) Zastępca kierownika studium wychowania fizycznego, kierownik zespołu lektorów |
|
| 6) Kierownik studium wiejskiego gospodarstwa domowego w uczelni rolniczej, zastępca kierownika studium praktycznej nauki języków obcych |
|
| 7) Kierownik studenckiego domu marynarza | 230-700 |
Załącznik nr 5
ZASADY ZALICZANIA OKRESÓW PRACY, OD KTÓRYCH ZALEŻY PRAWO DO DODATKU ZA STAŻ PRACY
1. Do okresów pracy, od których zależy prawo pracownika do dodatku za staż pracy, zalicza się:
1) okresy zatrudnienia, z wyjątkiem okresów wymienionych w ust. 2,
2) inne okresy pracy - na podstawie odrębnych przepisów.
2. Z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 2 i 3 do okresów pracy, od których zależy prawo do dodatku za staż pracy, nie wlicza się okresów urlopu bezpłatnego.
3. Do okresów, od których zależy prawo do dodatku za staż pracy, zalicza się, poza okresami pracy wymienionymi w ust. 1, okresy:
1) asystenckich studiów przygotowawczych, o których mowa w zarządzeniu Ministrów: Szkolnictwa Wyższego, Oświaty, Zdrowia i Opieki Społecznej oraz Przewodniczącego Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki z dnia 16 października 1964 r. w sprawie zasad i warunków tworzenia w szkołach wyższych asystenckich studiów przygotowawczych (Monitor Polski Nr 77, poz. 358),
2) pobytu za granicą wynikającego ze skierowania udzielonego na podstawie przepisów o kierowaniu za granicę pracowników uczelni w celach naukowych, dydaktycznych i szkoleniowych,
3) inne okresy zaliczane do okresu uprawniającego do dodatku za staż pracy na podstawie odrębnych przepisów.
4. Dodatek za staż pracy przysługuje pracownikowi za dni, za które otrzymuje wynagrodzenie.
5. Dodatek za staż pracy przysługuje również za dni nieobecności w pracy z powodu niezdolności do pracy wskutek choroby albo konieczności osobistego sprawowania opieki nad dzieckiem lub chorym członkiem rodziny, za które otrzymuje zasiłek z ubezpieczenia społecznego.
Załącznik nr 6
ZASADY PRZYZNAWANIA PRACOWNIKOM DODATKÓW ZA PRACE WYKONYWANE W WARUNKACH SZKODLIWYCH DLA ZDROWIA LUB UCIĄŻLIWE ORAZ WYKAZ TYCH PRAC
§ 1. Pracownikom przysługują dodatki pieniężne za prace wykonywane w warunkach szkodliwych dla zdrowia lub uciążliwe, zwane dalej „dodatkami".
§ 2. Dodatek wypłaca się miesięcznie z dołu w wysokości:
1) od 40.000 zł do 170.000 zł - przy pierwszym stopniu szkodliwości lub uciążliwości,
2) od 80.000 zł do 240.000 zł - przy drugim stopniu szkodliwości lub uciążliwości,
3) od 110.000 zł do 340.000 zł - przy trzecim stopniu szkodliwości lub uciążliwości.
§ 3. 1. Do pierwszego stopnia szkodliwości lub uciążliwości zalicza się prace wykonywane:
1) w warunkach narażenia na działanie pyłów nie wywołujących zwłóknienia tkanki płucnej,
2) w warunkach narażenia na działanie substancji toksycznych nie kumulujących się w organizmie,
3) w pomieszczeniach zamkniętych, w których ze względów technologicznych utrzymuje się stale temperatura efektywna powyżej 25°C lub poniżej 10°C,
4) w warunkach narażenia na promieniowanie ultrafioletowe (np. spawanie, stosowanie lamp w celach bakteriobójczych),
5) w mokrym środowisku o względnej wilgotności powietrza przekraczającej 80%, w błocie lub bezpośrednim kontakcie z wodą,
6) przy obsłudze elektronicznych monitorów ekranowych.
2. Do drugiego stopnia szkodliwości lub uciążliwości zalicza się prace wykonywane w warunkach:
1) narażenia na działanie pyłów wywołujących zwłóknienie tkanki płucnej.
2) narażenia na działanie substancji toksycznych kumulujących się w organizmie,
3) obniżonego lub podwyższonego ciśnienia wynikającego z procesu technologicznego (np. w kesonach, komorach ciśnieniowych),
4) narażenia na szkodliwe działanie miejscowej wibracji (np. używanie ręcznych narzędzi pneumatycznych),
5) natężenia hałasu przekraczającego dopuszczalne normy.
3. Do trzeciego stopnia szkodliwości lub uciążliwości zalicza się prace wykonywane:
1) w warunkach narażenia na działanie benzenu, benzydyny, alfa- i beta-nahyloaminy, chlorku winylu, azbestu oraz innych czynników o analogicznym jak te substancje działaniu, jeżeli zostanie to uznane przez instytut medycyny pracy,
2) w warunkach narażenia na promieniowanie jonizujące,
3) w kontakcie (styczności) z materiałem zakaźnym lub chorymi zakaźnie ludźmi lub zwierzętami,
4) w kontakcie z ludźmi chorymi psychicznie lub znacznie upośledzonymi umysłowo,
5) w warunkach narażenia na działanie pól elektromagnetycznych wysokiej częstotliwości w zakresie od 0,1 do 300 000 MHz w strefie zagrożenia,
6) pod ziemią.
§ 4. Prace określone w § 3 ust. 1 pkt 1 i 2 oraz ust. 2 pkt 1, 2 i 5 uważa się za wykonywane w warunkach szkodliwych dla zdrowia uzasadniających przyznanie dodatku, jeżeli w środowisku pracy przekroczone są najwyższe dopuszczalne stężenia i natężenia czynników szkodliwych dla zdrowia, określone w odrębnych przepisach, lub inne obowiązujące normy higienicznosanitarne.
§ 5. Dodatek przysługuje pracownikom wykonującym prace, o których mowa w § 3 ust. 1, 2 i 3 pkt 1-4 i 6, co najmniej przez 40 godzin w miesiącu, natomiast pracownikom wykonującym prace wymienione w § 3 ust. 3 pkt 5 - przez połowę dopuszczalnego czasu przebywania w strefie zagrożenia - niezależnie od wymiaru czasu pracy wynikającego ze stosunku pracy.
§ 6. Pracownikowi wykonującemu w danym miesiącu prace w warunkach o różnym stopniu szkodliwości lub uciążliwości przysługuje jeden dodatek według najwyższego stopnia szkodliwości lub uciążliwości.
§ 7. Uczelnie prowadzą ewidencję stanowisk pracy, na których zatrudnionym pracownikom przyznane zostały dodatki, oraz czasu ich pracy w warunkach szkodliwych dla zdrowia lub uciążliwej.
Załącznik nr 7
SZCZEGÓŁOWE ZASADY USTALANIA WYNAGRODZENIA NAUCZYCIELI AKADEMICKICH ZA URLOP WYPOCZYNKOWY
1. W wynagrodzeniu za urlop wypoczynkowy nauczyciela akademickiego uwzględnia się wszystkie składniki wynagrodzenia zaliczane do wynagrodzeń osobowych, z wyłączeniem składników o charakterze nieperiodycznym, takich jak nagrody jubileuszowe, inne nagrody, wynagrodzenia za recenzje, odprawy, ekwiwalenty i odszkodowania.
2. Składniki wynagrodzenia określone w stawkach miesięcznych w stałej wysokości (np. wynagrodzenie zasadnicze, dodatek funkcyjny), a także określone w procencie od tych stawek (np. dodatek za staż pracy), przysługują w wysokości należnej w miesiącu wykorzystywania urlopu.
3. Zmienne składniki wynagrodzenia, takie jak: wynagrodzenie za ponadwymiarowe zajęcia dydaktyczne, dodatki za prace wykonywane w warunkach szkodliwych dla zdrowia lub uciążliwe, wynagrodzenie za udział w pracach związanych z egzaminowaniem i doborem kandydatów na studia, dodatkowe wynagrodzenie za działalność weterynaryjną wykonywaną poza rozkładem zajęć dydaktycznych, organizacyjnych i badań naukowych - przyjmuje się do obliczenia wynagrodzenia za urlop wypoczynkowy na podstawie wynagrodzenia z okresu ostatnich dziesięciu miesięcy poprzedzających urlop, zwanego dalej „podstawą wymiaru", a jeżeli nauczyciel akademicki jest zatrudniony krócej - na podstawie przeciętnego wynagrodzenia z tego okresu.
4. Jeżeli zasady wynagradzania lub wysokość stawek wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 3, z okresu stanowiącego podstawę wymiaru uległy zmianie przed rozpoczęciem przez pracownika urlopu wypoczynkowego lub w miesiącu wykorzystywania urlopu, podstawę wymiaru przelicza się zgodnie z tymi zmianami.
5. Do obliczenia wynagrodzenia za 1 dzień urlopu, w części ustalonej na podstawie zmiennych składników, sumę kwot. o których mowa w ust. 4, dzieli się przez 303 dni, a jeżeli nauczyciel akademicki jest zatrudniony krócej niż przez 10 miesięcy - przez liczbę dni kalendarzowych przypadających w okresie jego zatrudnienia.
6. Zasady określone w ust. 1-5 stosuje się również przy obliczaniu wynagrodzenia za czas innych płatnych urlopów.