Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Dziennik Ustaw rok 1994 nr 33 poz. 125
Wersja archiwalna od 1994-03-16 do 1999-01-01
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Ustaw rok 1994 nr 33 poz. 125
Wersja archiwalna od 1994-03-16 do 1999-01-01
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ROLNICTWA I GOSPODARKI ŻYWNOŚCIOWEJ

z dnia 28 stycznia 1994 r.

w sprawie placówek doskonalenia zawodowego nauczycieli przedmiotów zawodowych szkół rolniczych i gospodarki żywnościowej.

Na podstawie art. 78 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425, z 1992 r. Nr 26, poz. 113 i Nr 54, poz. 254, z 1993 r. Nr 127, poz. 585 i z 1994 r. Nr 1, poz. 3) zarządza się, co następuje:

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1. Doskonalenie zawodowe nauczycieli przedmiotów zawodowych szkół rolniczych i gospodarki żywnościowej, zwanych dalej odpowiednio „nauczycielami” i „szkołami”, prowadzą publiczne placówki doskonalenia nauczycieli o ogólnopolskim zasięgu działania, zwane dalej „placówkami”.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2. 1. Do zadań placówek należy w szczególności:

1) diagnozowanie stanu kwalifikacji nauczycieli i określanie potrzeb w zakresie ich doskonalenia,

2) organizowanie i prowadzenie doskonalenia i dokształcania nauczycieli w zakresie pedagogiczno-metodycznym i specjalistycznym (kierunkowym) oraz doskonalenie kadry kierowniczej i pracowników sprawujących nadzór pedagogiczny,

3) organizowanie i prowadzenie doradztwa merytorycznego i metodycznego oraz sprawowanie opieki metodycznej nad nauczycielami rozpoczynającymi pracę,

4) gromadzenie, opracowywanie i upowszechnianie informacji pedagogicznej,

5) upowszechnianie nowych metod, technik i środków kształcenia,

6) organizowanie i koordynowanie procesu uzyskiwania przez nauczycieli stopni specjalizacji zawodowej,

7) organizowanie i koordynowanie doskonalenia nauczycieli z udziałem partnerów zagranicznych,

8) organizowanie współpracy oraz wymiany doświadczeń między nauczycielami i szkołami,

9) inicjowanie i merytoryczne wspieranie zmian programowych kształcenia zawodowego w szkołach.

2. Placówki wykonują zadania wymienione w ust. 1 w odniesieniu do nauczycieli szkół publicznych. Placówki mogą również prowadzić doskonalenie nauczycieli szkół niepublicznych na zasadach odpłatności określonych w odrębnych przepisach.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3. 1. Placówki tworzy, prowadzi, utrzymuje, przekształca i likwiduje Minister Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, zwany dalej „Ministrem”.

2. Placówkę tworzy się na podstawie aktu założycielskiego, który określa jej nazwę, siedzibę, cel działania oraz zakres zadań.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 4. Placówki są jednostkami budżetowymi.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 5. 1. Działalnością placówki kieruje dyrektor.

2. Dyrektorem może być nauczyciel legitymujący się dyplomem ukończenia studiów magisterskich na kierunku (specjalności) zgodnym (lub zbliżonym) z przedmiotami zawodowymi nauczanymi w szkole, a ponadto posiadający kwalifikacje pedagogiczne i co najmniej 7-letni staż pracy w szkole.

3. Dyrektorem może być również nauczyciel akademicki posiadający co najmniej 7-letni staż pracy w wyższej szkole rolniczej lub innej szkole wyższej, której kierunek kształcenia zbliżony jest do rodzajów przedmiotów zawodowych nauczanych w szkołach.

4. Funkcję dyrektora placówki powierza Minister na czas nieokreślony.

5. W placówce mogą być tworzone stanowiska wicedyrektorów i kierowników zakładów, pracowni lub innych równorzędnych jednostek organizacyjnych, na zasadach określonych w statucie.

6. Funkcje wicedyrektora placówki, kierownika zakładu, pracowni lub innej równorzędnej jednostki organizacyjnej placówki powierza i z tej funkcji odwołuje dyrektor placówki.

7. Dyrektor placówki jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w placówce pracowników.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 6. 1. W placówce może działać rada programowa powoływana przez Ministra, będąca organem opiniodawczo-doradczym dyrektora placówki.

2. W skład rady programowej wchodzą:

1) dyrektor i wicedyrektor placówki,

2) kierownicy pracowni lub innych równorzędnych jednostek organizacyjnych,

3) przedstawiciele nauczycieli doradców metodycznych, zwanych dalej „doradcami”,

4) przedstawiciel Ministra,

5) inne osoby określone w statucie placówki.

3. Przewodniczący rady programowej jest wybierany zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 2/3 jej członków.

4. Do kompetencji rady programowej należy:

1) opiniowanie ogólnych kierunków działania placówki,

2) opiniowanie planów pracy placówki,

3) opiniowanie szczegółowych planów i programów doskonalenia i dokształcania nauczycieli.

5. Uchwały rady programowej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 3/5 jej członków.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 7. 1. W placówce mogą być zatrudnieni:

1) nauczyciele konsultanci,

2) inni pracownicy, o ile wynika to z potrzeb placówki.

2. Zasady zatrudniania i wynagradzania pracowników placówki regulują odrębne przepisy, dotyczące nauczycieli i pracowników ekonomicznych, inżynieryjno-technicznych, administracyjnych i obsługi szkół.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 8. 1. Nauczycielem konsultantem może być osoba legitymująca się dyplomem ukończenia studiów magisterskich na kierunku zgodnym z powierzonymi zadaniami oraz przygotowaniem pedagogicznym i co najmniej 5-letnim stażem pracy pedagogicznej.

2. Nauczyciele konsultanci realizują zadania wymienione w § 2 ust. 1 w zakresie określonym w statucie placówki.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 9. W placówce nie tworzy się rady pedagogicznej.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 10. 1. Zadania wymienione w § 2 ust. 1 pkt 1, 3, 4, 5, 8 i 9 mogą być także realizowane przez doradców.

2. Obowiązki doradcy powierza dyrektor placówki nauczycielowi legitymującemu się wykształceniem wyższym i kwalifikacjami określonymi w przepisach o kwalifikacjach wymaganych od nauczycieli oraz co najmniej 5-letnim stażem pracy w szkole i co najmniej wyróżniającą oceną pracy.

3. Zadania doradcy realizowane są przez nauczyciela:

1) w ramach stosunku pracy z prawem do obniżenia wysokości obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych lub wychowawczych, nie większym jednak niż o 2/3 tego wymiaru,

2) na podstawie umowy zlecenia.

4. Powierzenie obowiązków doradcy wymaga zgody nauczyciela oraz dyrektora szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony.

5. Obowiązki doradcy, w ramach stosunku pracy, powierza się na 3 lata. Okres ten może być przedłużony.

6. Powierzając nauczycielowi obowiązki doradcy należy określić:

1) czas, na jaki powierza się obowiązki,

2) szczegółowy zakres zadań,

3) terytorialny zasięg działania,

4) sposób rozliczania się z realizacji zadań,

5) wysokość obniżenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć dydaktycznych (wychowawczych) w szkole,

6) wysokość przyznanego dodatku specjalistycznego.

7. Powierzenie obowiązków doradcy może być cofnięte przez dyrektora placówki w przypadku niewywiązywania się z powierzonych zadań lub z przyczyn organizacyjnych.

8. Koszty realizacji zadań, o których mowa w ust. 1, pokrywane są ze środków placówki. Wynagrodzenie zasadnicze i dodatki doradca otrzymuje w szkole, w której jest zatrudniony.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 11. Placówka doskonali nauczycieli na podstawie planów i programów doskonalenia zatwierdzanych przez dyrektora placówki po zasięgnięciu opinii rady programowej placówki i uzgodnieniu z Ministrem.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 12. Nauczyciele uczestniczący w doskonaleniu zawodowym otrzymują świadectwo ukończenia doskonalenia według wzoru określonego w załączniku do rozporządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 13. 1. Placówka działa na podstawie statutu nadanego przez Ministra.

2. Statut w szczególności określa:

1) nazwę, rodzaj, siedzibę, cele i zadania placówki,

2) zakres zadań dyrektora i innych osób pełniących funkcje kierownicze, nauczycieli konsultantów, doradców oraz innych pracowników placówki,

3) szczegółową organizację placówki,

4) tryb wprowadzania zmian w statucie.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 14. Nadzór pedagogiczny nad placówką sprawuje Minister, zgodnie z zasadami określonymi w przepisach o sprawowaniu nadzoru pedagogicznego nad szkołami.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 15. Doradcy metodyczni, powołani na podstawie obowiązujących dotychczas przepisów, stają się doradcami, o których mowa w rozporządzeniu, nie dłużej jednak niż do końca okresu, na jaki zostali powołani.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 16. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Minister Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej: A. Śmietanko

Załącznik do rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej
z dnia 28 stycznia 1994 r. (poz. 125)

ŚWIADECTWO UKOŃCZENIA DOSKONALENIA ZAWODOWEGO NAUCZYCIELI

infoRgrafika

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00