Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 1994-03-16 do 1999-01-01
Wersja archiwalna od 1994-03-16 do 1999-01-01
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ROLNICTWA I GOSPODARKI ŻYWNOŚCIOWEJ
z dnia 28 stycznia 1994 r.
w sprawie placówek doskonalenia zawodowego nauczycieli przedmiotów zawodowych szkół rolniczych i gospodarki żywnościowej.
Na podstawie art. 78 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425, z 1992 r. Nr 26, poz. 113 i Nr 54, poz. 254, z 1993 r. Nr 127, poz. 585 i z 1994 r. Nr 1, poz. 3) zarządza się, co następuje:
§ 1. Doskonalenie zawodowe nauczycieli przedmiotów zawodowych szkół rolniczych i gospodarki żywnościowej, zwanych dalej odpowiednio „nauczycielami” i „szkołami”, prowadzą publiczne placówki doskonalenia nauczycieli o ogólnopolskim zasięgu działania, zwane dalej „placówkami”.
§ 2. 1. Do zadań placówek należy w szczególności:
1) diagnozowanie stanu kwalifikacji nauczycieli i określanie potrzeb w zakresie ich doskonalenia,
2) organizowanie i prowadzenie doskonalenia i dokształcania nauczycieli w zakresie pedagogiczno-metodycznym i specjalistycznym (kierunkowym) oraz doskonalenie kadry kierowniczej i pracowników sprawujących nadzór pedagogiczny,
3) organizowanie i prowadzenie doradztwa merytorycznego i metodycznego oraz sprawowanie opieki metodycznej nad nauczycielami rozpoczynającymi pracę,
4) gromadzenie, opracowywanie i upowszechnianie informacji pedagogicznej,
5) upowszechnianie nowych metod, technik i środków kształcenia,
6) organizowanie i koordynowanie procesu uzyskiwania przez nauczycieli stopni specjalizacji zawodowej,
7) organizowanie i koordynowanie doskonalenia nauczycieli z udziałem partnerów zagranicznych,
8) organizowanie współpracy oraz wymiany doświadczeń między nauczycielami i szkołami,
9) inicjowanie i merytoryczne wspieranie zmian programowych kształcenia zawodowego w szkołach.
2. Placówki wykonują zadania wymienione w ust. 1 w odniesieniu do nauczycieli szkół publicznych. Placówki mogą również prowadzić doskonalenie nauczycieli szkół niepublicznych na zasadach odpłatności określonych w odrębnych przepisach.
§ 3. 1. Placówki tworzy, prowadzi, utrzymuje, przekształca i likwiduje Minister Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, zwany dalej „Ministrem”.
2. Placówkę tworzy się na podstawie aktu założycielskiego, który określa jej nazwę, siedzibę, cel działania oraz zakres zadań.
§ 4. Placówki są jednostkami budżetowymi.
§ 5. 1. Działalnością placówki kieruje dyrektor.
2. Dyrektorem może być nauczyciel legitymujący się dyplomem ukończenia studiów magisterskich na kierunku (specjalności) zgodnym (lub zbliżonym) z przedmiotami zawodowymi nauczanymi w szkole, a ponadto posiadający kwalifikacje pedagogiczne i co najmniej 7-letni staż pracy w szkole.
3. Dyrektorem może być również nauczyciel akademicki posiadający co najmniej 7-letni staż pracy w wyższej szkole rolniczej lub innej szkole wyższej, której kierunek kształcenia zbliżony jest do rodzajów przedmiotów zawodowych nauczanych w szkołach.
4. Funkcję dyrektora placówki powierza Minister na czas nieokreślony.
5. W placówce mogą być tworzone stanowiska wicedyrektorów i kierowników zakładów, pracowni lub innych równorzędnych jednostek organizacyjnych, na zasadach określonych w statucie.
6. Funkcje wicedyrektora placówki, kierownika zakładu, pracowni lub innej równorzędnej jednostki organizacyjnej placówki powierza i z tej funkcji odwołuje dyrektor placówki.
7. Dyrektor placówki jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w placówce pracowników.
§ 6. 1. W placówce może działać rada programowa powoływana przez Ministra, będąca organem opiniodawczo-doradczym dyrektora placówki.
2. W skład rady programowej wchodzą:
1) dyrektor i wicedyrektor placówki,
2) kierownicy pracowni lub innych równorzędnych jednostek organizacyjnych,
3) przedstawiciele nauczycieli doradców metodycznych, zwanych dalej „doradcami”,
4) przedstawiciel Ministra,
5) inne osoby określone w statucie placówki.
3. Przewodniczący rady programowej jest wybierany zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 2/3 jej członków.
4. Do kompetencji rady programowej należy:
1) opiniowanie ogólnych kierunków działania placówki,
2) opiniowanie planów pracy placówki,
3) opiniowanie szczegółowych planów i programów doskonalenia i dokształcania nauczycieli.
5. Uchwały rady programowej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 3/5 jej członków.
§ 7. 1. W placówce mogą być zatrudnieni:
1) nauczyciele konsultanci,
2) inni pracownicy, o ile wynika to z potrzeb placówki.
2. Zasady zatrudniania i wynagradzania pracowników placówki regulują odrębne przepisy, dotyczące nauczycieli i pracowników ekonomicznych, inżynieryjno-technicznych, administracyjnych i obsługi szkół.
§ 8. 1. Nauczycielem konsultantem może być osoba legitymująca się dyplomem ukończenia studiów magisterskich na kierunku zgodnym z powierzonymi zadaniami oraz przygotowaniem pedagogicznym i co najmniej 5-letnim stażem pracy pedagogicznej.
2. Nauczyciele konsultanci realizują zadania wymienione w § 2 ust. 1 w zakresie określonym w statucie placówki.
§ 9. W placówce nie tworzy się rady pedagogicznej.
§ 10. 1. Zadania wymienione w § 2 ust. 1 pkt 1, 3, 4, 5, 8 i 9 mogą być także realizowane przez doradców.
2. Obowiązki doradcy powierza dyrektor placówki nauczycielowi legitymującemu się wykształceniem wyższym i kwalifikacjami określonymi w przepisach o kwalifikacjach wymaganych od nauczycieli oraz co najmniej 5-letnim stażem pracy w szkole i co najmniej wyróżniającą oceną pracy.
3. Zadania doradcy realizowane są przez nauczyciela:
1) w ramach stosunku pracy z prawem do obniżenia wysokości obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych lub wychowawczych, nie większym jednak niż o 2/3 tego wymiaru,
2) na podstawie umowy zlecenia.
4. Powierzenie obowiązków doradcy wymaga zgody nauczyciela oraz dyrektora szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony.
5. Obowiązki doradcy, w ramach stosunku pracy, powierza się na 3 lata. Okres ten może być przedłużony.
6. Powierzając nauczycielowi obowiązki doradcy należy określić:
1) czas, na jaki powierza się obowiązki,
2) szczegółowy zakres zadań,
3) terytorialny zasięg działania,
4) sposób rozliczania się z realizacji zadań,
5) wysokość obniżenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć dydaktycznych (wychowawczych) w szkole,
6) wysokość przyznanego dodatku specjalistycznego.
7. Powierzenie obowiązków doradcy może być cofnięte przez dyrektora placówki w przypadku niewywiązywania się z powierzonych zadań lub z przyczyn organizacyjnych.
8. Koszty realizacji zadań, o których mowa w ust. 1, pokrywane są ze środków placówki. Wynagrodzenie zasadnicze i dodatki doradca otrzymuje w szkole, w której jest zatrudniony.
§ 11. Placówka doskonali nauczycieli na podstawie planów i programów doskonalenia zatwierdzanych przez dyrektora placówki po zasięgnięciu opinii rady programowej placówki i uzgodnieniu z Ministrem.
§ 12. Nauczyciele uczestniczący w doskonaleniu zawodowym otrzymują świadectwo ukończenia doskonalenia według wzoru określonego w załączniku do rozporządzenia.
§ 13. 1. Placówka działa na podstawie statutu nadanego przez Ministra.
2. Statut w szczególności określa:
1) nazwę, rodzaj, siedzibę, cele i zadania placówki,
2) zakres zadań dyrektora i innych osób pełniących funkcje kierownicze, nauczycieli konsultantów, doradców oraz innych pracowników placówki,
3) szczegółową organizację placówki,
4) tryb wprowadzania zmian w statucie.
§ 14. Nadzór pedagogiczny nad placówką sprawuje Minister, zgodnie z zasadami określonymi w przepisach o sprawowaniu nadzoru pedagogicznego nad szkołami.
§ 15. Doradcy metodyczni, powołani na podstawie obowiązujących dotychczas przepisów, stają się doradcami, o których mowa w rozporządzeniu, nie dłużej jednak niż do końca okresu, na jaki zostali powołani.
§ 16. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Minister Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej: A. Śmietanko
Załącznik do rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej
z dnia 28 stycznia 1994 r. (poz. 125)
ŚWIADECTWO UKOŃCZENIA DOSKONALENIA ZAWODOWEGO NAUCZYCIELI