Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 1994-03-08 do 1999-01-01
Wersja archiwalna od 1994-03-08 do 1999-01-01
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I SZTUKI
z dnia 4 lutego 1994 r.
w sprawie organizacji i zasad działania centrów ustawicznego kształcenia dorosłych w dziedzinach artystycznych, bibliotekarstwie i animacji kulturalnej.
Na podstawie art. 68 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425, z 1992 r. Nr 26, poz. 113 i Nr 54, poz. 254, z 1993 r. Nr 127, poz. 585 i z 1994 r. Nr 1, poz. 3) zarządza się, co następuje:
§ 1.1. W celu kształcenia, dokształcania i doskonalenia osób dorosłych w dziedzinach artystycznych, bibliotekarstwie oraz animacji kulturalnej mogą być tworzone centra ustawicznego kształcenia.
2. Do zadań centrum ustawicznego kształcenia, zwanego dalej „centrum”, należy w szczególności:
1) kształcenie, dokształcanie i doskonalenie osób dorosłych w formach szkolnych i pozaszkolnych,
2) organizowanie egzaminów eksternistycznych z zakresu programów nauczania szkół artystycznych oraz w kierunkach prowadzonych przez centrum,
3) opracowywanie i wydawanie skryptów, poradników oraz materiałów metodycznych na potrzeby słuchaczy i nauczycieli,
4) doskonalenie metod pracy dydaktycznej w zakresie kształcenia dorosłych, w szczególności poprzez: warsztaty artystyczne, plenery, treningi interpersonalne, konkursy, przeglądy, przesłuchania, sesje metodyczne, konferencje przedmiotowo-metodyczne, staże,
5) udzielanie szkołom i placówkom kształcenia, dokształcania i doskonalenia pomocy metodycznej i dydaktycznej w zakresie artystycznym, bibliotekarskim oraz animacji kulturalnej,
6) współpraca ze szkołami i placówkami kształcenia, dokształcania i doskonalenia w zakresie artystycznym, bibliotekarskim oraz animacji kulturalnej – w kraju i za granicą,
7) współpraca z urzędami administracji rządowej i samorządowej oraz zakładami pracy w zakresie rekwalifikacji kadr.
§ 2.Organem prowadzącym centra ustawicznego kształcenia dorosłych w dziedzinach artystycznych, bibliotekarstwie i animacji kulturalnej jest Minister Kultury i Sztuki.
§ 3.1. Akt założycielski centrum powinien w szczególności określać zakres działania oraz jednostki organizacyjne wchodzące w jego skład.
2. Przekształcenie i likwidacja szkoły wchodzącej w skład centrum następuje w trybie określonym w odrębnych przepisach.
§ 4.Organizację centrum oraz jednostek organizacyjnych wchodzących w jego skład określa statut ustalony na podstawie niniejszego rozporządzenia oraz ramowego statutu szkół artystycznych publicznych dla dorosłych.
§ 5.1. Centrum może posiadać filie.
2. Filia centrum może w szczególności być utworzona przy szkole dla młodzieży, kształcącej w kierunkach prowadzonych przez filię, przy instytucji kultury lub przy innej jednostce organizacyjnej.
3. Filię centrum tworzy Minister Kultury i Sztuki na wniosek dyrektora centrum.
§ 6.W celu zapewnienia szkołom i innym jednostkom organizacyjnym odpowiednich warunków pracy centrum w szczególności powinno posiadać:
1) odpowiednio urządzone pomieszczenia do prowadzenia zajęć dydaktycznych (sale wykładowe, pracownie artystyczne, pracownie przedmiotowe),
2) pomieszczenia i urządzenia służące wydawaniu skryptów i innych materiałów dydaktycznych,
3) bibliotekę wspólną dla wszystkich szkół i innych jednostek centrum.
§ 7.1. Dyrektora centrum powołuje Minister Kultury i Sztuki.
2. Dyrektor kieruje działalnością centrum przy pomocy wicedyrektora.
3. Dyrektor centrum organizuje i nadzoruje całokształt pracy wszystkich szkół i innych jednostek organizacyjnych centrum oraz odpowiada za jego działalność dydaktyczno-wychowawczą, administracyjno-gospodarczą i finansową.
4. Wicedyrektora centrum powołuje Minister Kultury i Sztuki na wniosek dyrektora centrum.
5. Zakres obowiązków wicedyrektora ustala dyrektor centrum.
§ 8.1. Filią kieruje i odpowiada za całokształt jej działalności kierownik filii.
2. Funkcję kierownika filii powierza i odwołuje z tej funkcji dyrektor centrum.
3. Kierownik filii podlega bezpośrednio dyrektorowi centrum, który ustala zakres jego obowiązków.
§ 9.1. W centrum działa rada centrum, złożona z przedstawicieli rad pedagogicznych szkół oraz rad innych jednostek organizacyjnych wchodzących w jego skład.
2. Podział kompetencji pomiędzy radę centrum a rady innych jednostek organizacyjnych centrum określa statut centrum.
§ 10.1. W filiach centrum, w których istnieją szkoły, działają rady pedagogiczne.
2. Kompetencje rad pedagogicznych określają odrębne przepisy.
§ 11.1. W centrum zatrudnia się nauczycieli, innych pracowników pedagogicznych, inżynieryjno-technicznych, administracyjnych i obsługi. Zasady zatrudniania i wynagradzania tych pracowników określają odrębne przepisy.
2. W centrum zatrudnia się również:
1) doradcę zawodowego specjalizującego się w prowadzeniu poradnictwa w zakresie kształcenia dorosłych,
2) zespół doradców metodycznych, prowadzących poradnictwo dla nauczycieli i wykładowców zatrudnionych w centrum, a także w innych szkołach i placówkach kształcenia dorosłych.
§ 12.Zasady sprawowania nadzoru pedagogicznego nad działalnością centrum określają odrębne przepisy.
§ 13.1. Centrum prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z przepisami obowiązującymi jednostki budżetowe.
2. Pozaszkolne formy kształcenia, dokształcania i doskonalenia, prowadzone przez centrum, są finansowane ze środków podmiotów je zlecających. Rozliczenia dokonywane są w formie środków specjalnych jako działalność pozabudżetowa centrum.
§ 14.1. Centrum posiada pieczęć urzędową, wspólną dla wszystkich szkół i innych jednostek organizacyjnych wchodzących w jego skład.
2. W świadectwach szkolnych, indeksach i innych dokumentach wydawanych przez szkoły i inne jednostki organizacyjne wchodzące w skład centrum powinna być podana pełna nazwa szkoły (jednostki organizacyjnej); nazwa centrum umieszczona jest w pieczęci urzędowej.
§ 15.Centrum prowadzi archiwum wspólne dla wszystkich szkół i innych jednostek organizacyjnych wchodzących w jego skład.
§ 16.Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Kultury i Sztuki: K. Dejmek