Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Dziennik Ustaw rok 1993 nr 81 poz. 382
Wersja archiwalna od 1993-09-14 do 1997-09-05
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Ustaw rok 1993 nr 81 poz. 382
Wersja archiwalna od 1993-09-14 do 1997-09-05
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA KULTURY I SZTUKI

z dnia 16 sierpnia 1993 r.

w sprawie warunków przyjmowania uczniów do szkół i placówek artystycznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych.

Na podstawie art. 26 ust. 1 w związku z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 oraz z 1992 r. Nr 26, poz. 113 i Nr 54, poz. 254) zarządza się, co następuje:

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1. 1. Warunkiem ubiegania się kandydata o przyjęcie do klasy pierwszej:

1) podstawowej szkoły muzycznej jest ukończenie 7 lat lub w przypadku spełnienia warunków określonych w art. 16 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 oraz z 1992 r. Nr 26, poz. 113 i Nr 54, poz. 254) – 6 lat;

2) szkoły muzycznej I stopnia działu dziecięcego jest ukończenie 6 lat i nieprzekroczenie 10 roku życia;

3) szkoły muzycznej I stopnia działu młodzieżowego jest ukończenie 10 lat i nieprzekroczenie 20 roku życia;

4) szkoły baletowej jest ukończenie 9 lat i nieprzekroczenie 11 roku życia oraz posiadanie świadectwa ukończenia klasy trzeciej szkoły podstawowej;

5) liceum muzycznego jest nieprzekroczenie 16 roku życia oraz posiadanie świadectwa ukończenia szkoły podstawowej;

6) liceum sztuk plastycznych jest nieprzekroczenie 17 roku życia oraz posiadanie świadectwa ukończenia szkoły podstawowej;

7) szkoły muzycznej II stopnia jest ukończenie 13 lat i nieprzekroczenie 22 roku życia.

2. Warunkiem ubiegania się kandydata o przyjęcie na pierwszy rok nauki w artystycznej szkole policealnej, szkole bibliotekarskiej i animatorów kultury jest nieprzekroczenie 22 roku życia oraz posiadanie świadectwa ukończenia lub świadectwa dojrzałości liceum ogólnokształcącego lub szkoły równorzędnej.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2. Szkoły artystyczne prowadzą dla kandydatów poradnictwo, obejmujące w szczególności:

1) informację o zasadach przyjęć, warunkach nauki i programie kształcenia.

2) okresową działalność konsultacyjną, między innymi w formie zajęć praktycznych, akcji otwartej szkoły,

3) wstępne badania zainteresowań i uzdolnień kandydatów i na tej podstawie określanie możliwości i celowości wyboru przez kandydata danego kierunku kształcenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3. 1. Kandydaci ubiegający się o przyjęcie do szkół i placówek artystycznych składają podanie wraz ze świadectwem zdrowia bezpośrednio w wybranych szkołach, w następujących terminach:

1) w podstawowych szkołach muzycznych – od dnia 15 stycznia do dnia 31 marca,

2) w szkołach muzycznych I stopnia, w szkołach muzycznych II stopnia, w szkołach baletowych, w liceach sztuk plastycznych i w liceach muzycznych – od dnia 15 stycznia do dnia 30 kwietnia,

3) w artystycznych szkołach policealnych, szkołach bibliotekarskich i animatorów kultury – od dnia 15 stycznia do dnia 31 maja,

4) w placówkach artystycznych – od dnia 15 stycznia do dnia 31 maja.

2. Szkoła, w zależności od kierunku kształcenia, może zażądać dodatkowo przedłożenia przez kandydata opinii lekarza specjalisty lub wyników badań specjalistycznych.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 4. 1. Kwalifikacja kandydatów do liceów sztuk plastycznych, liceów muzycznych, szkół muzycznych II stopnia, artystycznych szkół policealnych oraz szkół bibliotekarskich i animatorów kultury odbywa się na podstawie egzaminu wstępnego.

2. Kwalifikacja kandydatów do podstawowych szkół muzycznych, szkół muzycznych I stopnia, szkół baletowych oraz placówek artystycznych odbywa się na podstawie badania przydatności.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 5. 1. Egzamin wstępny dla kandydatów przeprowadza się:

1) do liceów sztuk plastycznych, liceów muzycznych, szkół muzycznych II stopnia – w okresie od dnia 4 maja do dnia 10 czerwca,

2) do artystycznych szkół policealnych, szkół bibliotekarskich i animatorów kultury – w okresie od dnia 1 do dnia 30 czerwca.

2. Badania przydatności kandydatów przeprowadza się:

1) do podstawowych szkół muzycznych – w okresie od dnia 1 kwietnia do dnia 5 czerwca,

2) do szkół muzycznych I stopnia i szkół baletowych – w okresie od dnia 4 maja do dnia 5 czerwca,

3) do placówek artystycznych – w okresie od dnia 16 maja do dnia 30 czerwca.

3. Datę egzaminów wstępnych oraz badania przydatności ustala dyrektor szkoły lub placówki.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 6. 1. W celu przeprowadzenia egzaminu wstępnego lub badania przydatności kandydatów dyrektor szkoły powołuje spośród nauczycieli szkolną komisję rekrutacyjno-kwalifikacyjną, zwaną dalej „komisją”, i wyznacza jej przewodniczącego.

2. W przypadkach uzasadnionych liczbą kandydatów, a także liczbą specjalizacji kształcenia, do przeprowadzenia egzaminu wstępnego lub badania przydatności kandydatów przewodniczący komisji może powołać spośród członków komisji, o której mowa w ust. 1, zespoły kwalifikacyjne liczące co najmniej 3 osoby.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 7. 1. Z przebiegu egzaminu wstępnego lub badania przydatności komisja sporządza protokół zawierający listę kandydatów zakwalifikowanych i listę kandydatów nie zakwalifikowanych oraz uzyskane przez nich oceny.

2. Protokół, o którym mowa w ust. 1, powinien być przechowywany w szkole przez okres pełnego cyklu kształcenia, obowiązującego dla danego typu szkoły. Prace egzaminacyjne z danego roku powinny być przechowywane w szkole do końca września tego roku.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 8. 1. Egzamin wstępny do liceów sztuk plastycznych, liceów muzycznych oraz do szkół bibliotekarskich i animatorów kultury jest dwuetapowy i składa się z:

1) egzaminu kierunkowego,

2) egzaminu z przedmiotów ogólnokształcących.

2. Egzamin wstępny do szkół muzycznych II stopnia oraz do artystycznych szkół policealnych obejmuje wyłącznie egzamin kierunkowy.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 9. Egzamin kierunkowy obejmuje:

1) w liceach sztuk plastycznych:

a) sprawdzian praktyczny z rysunku, malarstwa i kompozycji przestrzennej,

b) sprawdzenie w formie pisemnej lub ustnej wiadomości z programu szkoły podstawowej „wiadomości o sztuce”,

2) w liceach muzycznych:

a) sprawdzian praktyczny z przygotowanych utworów muzycznych,

b) sprawdzian w formie pisemnej lub ustnej z kształcenia słuchu,

c) sprawdzenie w formie ustnej wiadomości o muzyce z programu szkoły muzycznej I stopnia lub podstawowej szkoły muzycznej,

3) w szkołach bibliotekarskich i animatorów kultury:

a) sprawdzian praktyczny predyspozycji animacyjnych,

b) sprawdzenie w formie ustnej zainteresowań wybraną dziedziną kultury,

4) w szkołach muzycznych II stopnia:

a) sprawdzian praktyczny z przygotowanych utworów muzycznych,

b) sprawdzian w formie pisemnej lub ustnej z kształcenia słuchu,

c) sprawdzenie w formie ustnej wiadomości o muzyce z programu szkoły muzycznej I stopnia lub podstawowej szkoły muzycznej,

5) w policealnych studiach plastycznych i studium techniki teatralno-filmowej:

a) sprawdzian praktyczny z rysunku, malarstwa i kompozycji przestrzennej,

b) sprawdzenie w formie ustnej zainteresowań wybraną dziedziną sztuki i zjawiskami kulturalnymi,

6) w policealnym studium rytmiki:

a) sprawdzian praktyczny z przygotowanych utworów muzycznych,

b) sprawdzian dyspozycji ruchowych,

c) sprawdzenie słuchu muzycznego, pamięci i wyobraźni muzycznej oraz poczucia rytmu,

7) w policealnym studium piosenkarskim:

a) sprawdzian praktyczny z co najmniej dwóch przygotowanych piosenek o zróżnicowanym charakterze,

b) sprawdzian dyspozycji aktorskich i ruchowych,

c) sprawdzenie słuchu muzycznego, pamięci i wyobraźni muzycznej oraz poczucia rytmu,

8) w policealnym studium wokalno-aktorskim i studium wokalno-baletowym:

a) sprawdzian praktyczny z co najmniej dwóch przygotowanych utworów wokalnych o zróżnicowanym charakterze,

b) sprawdzian dyspozycji aktorskich i ruchowych,

c) sprawdzenie w formie ustnej zainteresowań wybraną dziedziną sztuki,

9) w policealnym studium cyrkowym – sprawdzian praktyczny z gimnastyki, akrobatyki, ekwilibrystyki i żonglerki.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 10. O dopuszczeniu do drugiego etapu egzaminu do szkół, o których mowa w § 8 ust. 1, decyduje komisja.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 11. Egzamin z przedmiotów ogólnokształcących:

1) w liceach sztuk plastycznych i liceach muzycznych przeprowadzany jest w formie pisemnej i obejmuje:

a) język polski,

b) jeden z następujących przedmiotów do wyboru:

– matematyka,

– historia,

– język obcy nowożytny,

2) w szkołach bibliotekarskich i animatorów kultury obejmuje:

a) język polski w formie pisemnej,

b) historię Polski w formie ustnej.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 12. 1. Tematy egzaminów wstępnych ustala komisja.

2. Na egzamin pisemny przeznacza się nie więcej niż 120 minut na jeden przedmiot.

3. Czas trwania egzaminów kierunkowych ustala komisja.

4. Tematy egzaminów objęte są zasadą ochrony tajemnicy służbowej.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 13. 1. Badanie przydatności kandydatów:

1) w podstawowych szkołach muzycznych i szkołach muzycznych I stopnia polega na sprawdzeniu uzdolnień muzycznych, warunków fizycznych i predyspozycji do nauki gry na określonym instrumencie,

2) w szkołach baletowych polega na sprawdzeniu warunków fizycznych, dyspozycji ruchowych i poczucia rytmu,

3) w placówkach artystycznych polega na sprawdzeniu warunków fizycznych i predyspozycji do kształcenia w określonej dziedzinie sztuki.

2. Sposób i zakres przeprowadzania badania przydatności kandydatów ustala komisja.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 14. 1. Oceny egzaminacyjne i oceny badania przydatności ustala komisja lub zespoły kwalifikacyjne odrębnie dla każdego przedmiotu i każdej części egzaminu wstępnego lub badania przydatności według obowiązującej skali ocen.

2. Po każdej części egzaminu wstępnego lub badania przydatności komisja wpisuje do protokołu uzyskaną przez kandydata ocenę.

3. Ostateczną ocenę egzaminu wstępnego lub badania przydatności ustala komisja z uwzględnieniem ocen z poszczególnych przedmiotów i części egzaminu lub badania przydatności.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 15. 1. Komisja decyduje o przyjęciu do szkoły lub placówki na podstawie ostatecznej oceny z egzaminu wstępnego lub badania przydatności.

2. W liceach sztuk plastycznych, liceach muzycznych oraz w szkołach bibliotekarskich i animatorów kultury pierwszeństwo w przyjęciu do szkoły mają kandydaci, którzy uzyskali najwyższą ocenę z egzaminu kierunkowego i zdali egzamin z przedmiotów ogólnokształcących.

3. Komisja ogłasza listę kandydatów przyjętych do szkoły lub placówki w ciągu trzech dni po zakończeniu egzaminów wstępnych lub badania przydatności.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 16. 1. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się możliwość przechodzenia ucznia z jednej szkoły artystycznej do innej tego samego typu i kierunku kształcenia za zgodą dyrektora szkoły, do której uczeń przechodzi:

1) w ciągu roku szkolnego,

2) z końcem roku szkolnego.

2. Różnice programowe z przedmiotów objętych nauką w szkole, do której uczeń przechodzi, są uzupełniane w czasie i według zasad ustalonych przez nauczyciela.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 17. 1. Jeżeli w szkole, do której uczeń przechodzi, naucza się innego języka obcego niż ten, którego się uczył w poprzedniej szkole, a rozkład zajęć uniemożliwia uczęszczanie na zajęcia innej grupy w tej samej szkole, uczeń może:

1) uczyć się języka obowiązującego w danej klasie, wyrównując we własnym zakresie braki programowe do końca roku szkolnego albo

2) kontynuować we własnym zakresie naukę języka obcego, którego uczył się w poprzedniej szkole, albo

3) uczęszczać na zajęcia z języka obcego w innej szkole.

2. Ucznia, który kontynuuje we własnym zakresie naukę języka obcego jako przedmiotu obowiązkowego, egzaminuje i ocenia nauczyciel języka obcego z tej samej lub innej szkoły, upoważniony przez dyrektora danej szkoły.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 18. Przy przechodzeniu ucznia ze szkoły artystycznej do szkoły innego typu stosuje się przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 maja 1992 r. w sprawie warunków przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych (Dz. U. Nr 42, poz. 186 i Nr 75, poz. 371 oraz z 1993 r. Nr 76, poz. 360).

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 19. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Minister Kultury i Sztuki: J. Góral

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00