Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Dziennik Ustaw rok 1993 nr 52 poz. 243
Wersja archiwalna od 1993-06-23 do 2003-06-05
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Ustaw rok 1993 nr 52 poz. 243
Wersja archiwalna od 1993-06-23 do 2003-06-05
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ

z dnia 9 czerwca 1993 r.

w sprawie organizacji i zasad działania publicznych bibliotek pedagogicznych.

Na podstawie art. 60 ust. 2 i art. 71 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 oraz z 1992 r. Nr 26, poz. 113 i Nr 54, poz. 254) zarządza się, co następuje:

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa bez bliższego określenia o „ustawie”, należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 oraz z 1992 r. Nr 26, poz. 113 i Nr 54, poz. 254).

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2. 1. Biblioteka pedagogiczna służy potrzebom kształcących się i doskonalących nauczycieli, studentów oraz innych osób zainteresowanych sprawami kształcenia i wychowania.

2. Do zadań biblioteki należy w szczególności:

1) gromadzenie, opracowanie i udostępnianie zbiorów dla użytkowników wymienionych w ust. 1,

2) prowadzenie działalności informacyjno-bibliograficznej,

3) udzielanie pomocy i instruktażu metodycznego bibliotekom szkolnym,

4) współdziałanie z placówkami doskonalenia nauczycieli oraz innymi bibliotekami (np. naukowymi, publicznymi), w miarę potrzeby.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3. 1. Sieć publicznych bibliotek pedagogicznych, podporządkowanych kuratorom oświaty, tworzą biblioteki pedagogiczne obejmujące zakresem swego działania teren całego województwa i ich filie.

2. Filie biblioteki tworzy, likwiduje i przekształca organ prowadzący na wniosek dyrektora biblioteki.

3. Filia stanowi integralną część biblioteki i jest objęta jej budżetem.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 4. 1. Szczegółową organizację biblioteki określa statut biblioteki pedagogicznej. Ramowy statut biblioteki pedagogicznej stanowi załącznik do rozporządzenia.

2. Na podstawie ramowego statutu dyrektor biblioteki przygotowuje projekt statutu i przedstawia do uchwalenia radzie biblioteki. Rada biblioteki przesyła uchwalony statut właściwemu kuratorowi oświaty.

3. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio w przypadku dokonywania zmian w statucie biblioteki.

4. Jeżeli nie utworzono rady pedagogicznej i rady biblioteki, statut nadaje bibliotece organ prowadzący.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 5. 1. Działalnością biblioteki kieruje dyrektor.

2. Funkcję dyrektora biblioteki powierza i z tej funkcji odwołuje organ prowadzący bibliotekę. Kompetencje dyrektora biblioteki określa ustawa.

3. Kandydata na dyrektora biblioteki wyłania się w drodze konkursu.

4. Na wniosek dyrektora organ prowadzący bibliotekę może wyrazić zgodę na utworzenie innych stanowisk kierowniczych (np. wicedyrektora, kierownika filii, kierownika wydziału).

5. Zakres obowiązków pracowników biblioteki ustala dyrektor.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 6. 1. W bibliotece może być utworzona rada biblioteki.

2. W skład rady biblioteki wchodzą pracownicy pedagogiczni biblioteki. Tryb wyboru członków oraz zakres działalności rady biblioteki określa ustawa.

3. Jeżeli liczba pracowników biblioteki i filii przekracza 20 osób, w skład rady biblioteki mogą wchodzić kierownicy filii i kierownicy wydziałów.

4. Regulamin rady biblioteki, uchwalony przez ten organ, nie może być sprzeczny ze statutem biblioteki.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 7. 1. Biblioteka lub jej filia może być połączona organizacyjnie z wojewódzkim ośrodkiem metodycznym lub zakładem kształcenia nauczycieli w zespół.

2. Organizacja zespołu powinna zapewnić dyrektorowi biblioteki lub kierownikowi filii samodzielność w realizacji jej podstawowych zadań, a zwłaszcza wymienionych w § 2 ust. 2.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 8. Minister Edukacji Narodowej może powierzyć zadanie koordynowania działalności bibliotek pedagogicznych, o których mowa w § 3 ust. 1, jednej z bibliotek na terenie kraju.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 9. Biblioteka prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 10. Zasady sprawowania nadzoru pedagogicznego nad działalnością bibliotek określają odrębne przepisy.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 11. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Minister Edukacji Narodowej: Z. Flisowski

Załącznik do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 9 czerwca 1993 r. (poz. 243)

RAMOWY STATUT PUBLICZNEJ BIBLIOTEKI PEDAGOGICZNEJ

Nazwa biblioteki

§ 1.1. Nazwa biblioteki zawiera:

1) określenie „biblioteka pedagogiczna”,

2) imię biblioteki, jeżeli bibliotece takie nadano,

3) oznaczenie siedziby.

2. W przypadku biblioteki filialnej nazwa zawiera określenie biblioteki, której filia jest podporządkowana, np. „Biblioteka Pedagogiczna w ...................... Filia w...................”

§ 2. 1. Bibliotece nadaje imię organ prowadzący, na wniosek rady biblioteki.

2. Imię biblioteki powinno być związane z działalnością pedagogiczną.

3. Ustalona nazwa jest używana przez bibliotekę i filię w pełnym brzmieniu. Na pieczęciach i stemplach może być używany czytelny skrót nazwy.

4. W statucie biblioteki wymienia się organ prowadzący bibliotekę.

Organy biblioteki

§ 3. 1. Organami biblioteki są:

1) dyrektor biblioteki,

2) rada pedagogiczna – jeżeli zostanie utworzona,

3) rada biblioteki – jeżeli zostanie utworzona.

2. Statut biblioteki szczegółowo określa kompetencje dyrektora, rady pedagogicznej i rady biblioteki, tryb wyboru członków rady biblioteki, zasady ich współdziałania oraz sposób rozwiązywania sporów pomiędzy nimi, w szczególności przez:

1) zapewnienie każdemu z nich możliwości swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji określonych ustawą i szczegółowo w statucie biblioteki,

2) umożliwienie rozwiązywania sytuacji konfliktowych wewnątrz biblioteki,

3) zapewnienie bieżącej informacji pomiędzy filiami bibliotek o podejmowanych i planowanych działaniach lub decyzjach.

Organizacja biblioteki

§ 4. 1. Statut określa organizację biblioteki przez wskazanie wydziałów lub innych struktur organizacyjnych (np. filii, punktów bibliotecznych, banków informacji itp.).

2. Godziny pracy biblioteki, w zależności od potrzeb środowiska, powinny umożliwić dostęp do jej zbiorów w cyklu zmianowym od godz. 8.00 do godz. 20.00.

3. Na warunkach określonych regulaminem biblioteki zbiory biblioteczne są powszechnie dostępne dla czytelników, z pierwszeństwem dla osób prowadzących działalność pedagogiczną i osób przygotowujących się do zawodu nauczycielskiego.

Pracownicy biblioteki

§ 5. 1. W bibliotece zatrudnia się nauczycieli bibliotekarzy, bibliotekarzy, dokumentalistów, pracowników ekonomicznych, inżynieryjno-technicznych, administracyjnych i pracowników obsługi.

2. Zasady zatrudniania nauczycieli bibliotekarzy i innych pracowników, o których mowa w ust. 1, określają odrębne przepisy.

3. Statut biblioteki określa zakres zadań pracowników wymienionych w ust. 1.

§ 6. Biblioteka może organizować praktyki zawodowe dla studentów i słuchaczy przygotowujących się do zawodu nauczyciela bibliotekarza na podstawie pisemnego porozumienia dyrektora biblioteki zawartego ze szkołą wyższą lub zakładem kształcenia nauczycieli.

Księgozbiór biblioteki

§ 7. Statut biblioteki określa zasady tworzenia księgozbioru, wskazując rodzaje gromadzonych materiałów bibliotecznych, do których należą książki, czasopisma i inne druki oraz zapisy obrazu i dźwięku, obejmujące w szczególności:

1) literaturę z zakresu pedagogiki i nauk pokrewnych w języku polskim i w językach obcych,

2) publikacje naukowe i popularnonaukowe z różnych dziedzin wiedzy objętych programem nauczania,

3) literaturę piękną i dzieła klasyki światowej oraz książki z zestawu lektur dla ucznia (wybór).

4) piśmiennictwo z zakresu bibliotekoznawstwa i informacji naukowej,

5) programy i podręczniki szkolne,

6) materiały dotyczące problemów oświaty w rejonie.

Forma gospodarki finansowej

§ 8. Statut biblioteki określa formę gospodarki finansowej.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00