Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 1993-06-28 do 1998-09-04
Wersja archiwalna od 1993-06-28 do 1998-09-04
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH
z dnia 28 kwietnia 1993 r.
w sprawie określenia warunków i trybu oraz jednostek i zasad ich współdziałania z Policją w zakresie usuwania i blokowania pojazdów oraz pilotowania pojazdów nienormatywnych.
Na podstawie art. 8 ust. 4 ustawy z dnia 1 lutego 1983 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 1992 r. Nr 11, poz. 41 i Nr 26, poz. 114) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. W zakresie usuwania na koszt właściciela pojazdów pozostawionych w miejscu, gdzie jest to zabronione i utrudnia ruch lub w inny sposób zagraża bezpieczeństwu, albo pojazdów, które były prowadzone przez osoby znajdujące się w stanie nietrzeźwości lub w stanie po użyciu alkoholu albo podobnie działającego środka, z Policją współdziałają:
1) terenowe organy administracji rządowej,
2) straże miejskie,
3) podmioty gospodarcze wykonujące czynności usuwania pojazdów,
4) podmioty zarządzające parkingami strzeżonymi.
2. Przez czynność usunięcia pojazdu rozumie się również jego umieszczenie i parkowanie na parkingu strzeżonym.
3. W zakresie blokowania pojazdów pozostawionych w miejscu, gdzie jest to zabronione, lecz nie utrudnia to ruchu lub w inny sposób nie zagraża bezpieczeństwu, straże miejskie współdziałają z Policją.
§ 2. 1. Współdziałanie straży miejskich z Policją w zakresie określonym w § 1 polega na:
1) usuwaniu lub blokowaniu pojazdu na zlecenie Policji,
2) przekazywaniu Policji informacji o konieczności usunięcia pojazdu.
2. Straż miejska może zablokować pojazd, bez zlecenia Policji, pozostawiony w miejscu, o którym mowa w § 1 ust. 3.
§ 3. 1. Blokowanie pojazdu polega na założeniu na koło pojazdu urządzenia technicznego służącego do blokowania koła, zwanego dalej "blokadą".
2. Blokada powinna być trwale oznakowana przez umieszczenie na niej w widocznym miejscu:
1) nazwy organu zakładającego blokadę,
2) numeru ewidencyjnego blokady,
3) adresu, gdzie należy się zgłosić w celu jej zdjęcia.
3. Informację o założeniu blokady umieszcza się w miejscu widocznym; wzór formularza informacji określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§ 4. 1. Właściwy terytorialnie wojewoda w uzgodnieniu z komendantem wojewódzkim Policji:
1) na podstawie złożonych ofert dokonuje wyboru podmiotów wykonujących czynności w zakresie określonym w § 1 ust. 1 pkt 3 i 4 i zawiera z nimi stosowną umowę,
2) ustala ujednolicone opłaty za poszczególne czynności związane z usunięciem pojazdu.
2. W uzasadnionych przypadkach, w szczególności gdy podmiot, z którym zawarto umowę, nie wykonuje w sposób należyty zleconych czynności, wojewoda z własnej inicjatywy lub na wniosek komendanta wojewódzkiego Policji rozwiązuje tę umowę.
§ 5. 1. Współdziałanie z Policją podmiotów gospodarczych wykonujących czynności usuwania pojazdów polega na wykonywaniu czynności zleconych przez Policję.
2. Zleceń, o których mowa w ust. 1, dokonuje się w formie pisemnej w dwóch egzemplarzach; wzór zlecenia określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§ 6. Podmiot, który dokonał usunięcia pojazdu, obowiązany jest wystawić właścicielowi pojazdu rachunek.
§ 7. Usunięty pojazd umieszcza się na parkingu strzeżonym, wskazanym przez Policję, możliwie najbliższym miejsca popełnienia wykroczenia.
§ 8. Współdziałanie podmiotów zarządzających parkingami strzeżonymi z Policją polega na uzgodnieniu sposobu przyjęcia i warunków parkowania usuniętego pojazdu oraz sposobu wydania pojazdu.
§ 9. Pojazd z parkingu strzeżonego wydaje się właścicielowi, osobie uprawnionej lub upoważnionej przez właściciela pojazdu na podstawie zezwolenia Policji; wzór zezwolenia określa załącznik nr 3 do rozporządzenia. Formularz zezwolenia jest drukiem ścisłego zarachowania.
§ 10. 1. Pojazdów prowadzonych przez osoby znajdujące się w stanie nietrzeźwości lub w stanie po użyciu alkoholu albo podobnie działającego środka nie usuwa się, jeżeli istnieje możliwość przekazania pojazdu osobie wskazanej przez kierującego.
2. W wyjątkowych przypadkach dopuszcza się przekazanie pojazdu, o którym mowa w ust. 1, innej osobie, za jej zgodą, która ma możliwość umieszczenia go w miejscu uniemożliwiającym dostęp osób nieuprawnionych.
§ 11. W zakresie pilotowania pojazdów z ładunkiem lub bez, których wymiary, masa lub naciski osi przekraczają wielkości określone w ustawie - Prawo o ruchu drogowym, z Policją współdziałają:
1) Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych,
2) zarządy dróg,
3) podmioty posługujące się pojazdami nienormatywnymi.
§ 12. 1. Przejazd po drogach publicznych pojazdów nienormatywnych może odbywać się tylko na podstawie zezwolenia określającego warunki tego przejazdu.
2. W zezwoleniu może być określony obowiązek pilotowania pojazdów nienormatywnych.
3. Wzór zezwolenia określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
§ 13. Pilotowaniu podlegają pojazdy nienormatywne, które przekroczyły co najmniej jedną z następujących wielkości:
1) długość 25,00 m,
2) szerokość 3,20 m,
3) wysokość 4,50 m,
4) masę całkowitą 60,00 t.
§ 14. 1. Pilotowanie pojazdów, o których mowa w § 13, wykonuje się za pomocą pojazdu pilotującego.
2. Pojazdem pilotującym jest specjalnie oznakowany pojazd samochodowy wielośladowy o dopuszczalnej masie całkowitej do 2,5 t.
3. W pojeździe pilotującym powinna znajdować się osoba odpowiedzialna za bezpieczeństwo przebiegu transportu, zwana dalej "pilotem".
§ 15. 1. Pilotem może być osoba, która:
1) ukończyła 21 rok życia,
2) posiada co najmniej trzyletni staż w kierowaniu pojazdami samochodowymi wielośladowymi,
3) jest obywatelem polskim, zamieszkałym na stałe w Polsce,
4) nie była karana sądownie za przestępstwa przeciw bezpieczeństwu w ruchu drogowym.
2. W przypadku pilotowania nienormatywnych pojazdów przewoźników zagranicznych, pilot powinien posiadać umiejętności posługiwania się jednym z języków obcych, w stopniu wystarczającym do porozumienia się z kierowcami pojazdów pilotowanych.
§ 16. 1. Pojazd pilotujący powinien być wyposażony w:
1) dwa światła błyskowe barwy żółtej, widoczne ze wszystkich stron z odległości co najmniej 150 m przy dobrej przejrzystości powietrza i nie powodujące oślepiania innych uczestników ruchu,
2) tablicę z napisem "PILOT" i napisem określającym największą szerokość pojazdu pilotowanego; wzór tablicy określa załącznik nr 5 do rozporządzenia,
3) środki łączności radiowej z pojazdami pilotowanymi.
2. Tło tablicy, o której mowa w ust. 1 pkt 2, powinno być barwy białej, wykonane z materiału odblaskowego, natomiast obwódka, napisy i symbole powinny być barwy czerwonej.
3. Dopuszcza się stosowanie tablicy z napisem "PILOT" bez określenia szerokości pojazdu, jeżeli największa jego szerokość nie przekracza 3,20 m, z zachowaniem barw jak dla tablicy, o której mowa w ust. 2; wzór tablicy określa załącznik nr 6 do rozporządzenia.
§ 17. Światła, o których mowa w § 16 ust. 1 pkt 1, powinny być umieszczone na dachu pojazdu pilotującego, symetrycznie względem podłużnej osi symetrii pojazdu, w jednej linii z tablicą z napisem "PILOT".
§ 18. 1. Pojazd nienormatywny lub kolumna takich pojazdów powinna być dodatkowo odpłatnie pilotowana przez Policję, jeżeli spełniony jest co najmniej jeden z następujących warunków:
1) szerokość jezdni pozostawionej dla przeciwnego kierunku ruchu na jezdniach dwukierunkowych lub dla tego samego kierunku ruchu na jezdniach jednokierunkowych nie przekracza 3,00 m,
2) długość pojedynczego pojazdu przekracza 40,00 m,
3) łączna długość pojazdów pilotowanych przekracza 60,00 m.
2. Do pilotażu Policja używa oznakowanych wielośladowych pojazdów samochodowych.
3. Policyjny pojazd pilotujący porusza się w odległości nie mniejszej niż 40,00 m przed pojazdem pilotowanym.
4. W wyjątkowych przypadkach, od świtu do zmierzchu, dopuszcza się pilotowanie dwoma motocyklami policyjnymi wyposażonymi w sygnały uprzywilejowania.
5. W razie pilotowania pojazdów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, do pilotażu należy użyć co najmniej dwu oznakowanych samochodów Policji, przy czym jeden z nich porusza się przed pojazdem z napisem "PILOT", a drugi - na końcu kolumny.
6. Odpłatność, o której mowa w ust. 1, ustala się na zasadach określonych w rozporządzeniu Ministra Komunikacji z dnia 28 czerwca 1986 r. w sprawie zasad, organów właściwych oraz trybu ustalania kosztów związanych z określeniem tras przejazdu i przystosowaniem odcinków dróg do przewozu ładunków o masie i gabarytach przekraczających dopuszczalne normy albo przejazdu pojazdów nienormatywnych (Dz. U. Nr 27, poz. 133).
§ 19. 1. Jeżeli długość pojazdu nienormatywnego przekracza 30,00 m, z tyłu tego pojazdu należy umieścić w widocznym miejscu tablicę określającą rzeczywistą długość pojazdu, z dokładnością do 1,0 m; wzór tablicy określa załącznik nr 7 do rozporządzenia.
2. Tło tablicy powinno być barwy żółtej, wykonane z materiału odblaskowego; obwódka, napisy i symbole powinny być barwy czarnej.
§ 20. Pilot pojazdu nienormatywnego obowiązany jest do:
1) przestrzegania warunków zawartych w zezwoleniu, o którym mowa w § 12,
2) posiadania przy sobie i okazywania na żądanie Policji zezwolenia i innych dokumentów wynikających z warunków zezwolenia,
3) przebywania w czasie jazdy w pojeździe pilotującym,
4) poruszania się pojazdem pilotującym przed pojazdem pilotowanym, a w przypadku dwóch pojazdów pilotujących - przed i za pojazdem pilotowanym.
§ 21. Jeżeli przejazd pojazdu nienormatywnego może spowodować znaczne utrudnienie w ruchu lub zagrozić jego bezpieczeństwu, pilotowanie powinno odbywać się poza szczytowym natężeniem ruchu pojazdów.
§ 22. 1. O potrzebie pilotowania przez Policję pojazdu nienormatywnego należy co najmniej na siedem dni przed rozpoczęciem transportu zawiadomić:
1) komendę wojewódzką Policji, właściwą ze względu na miejsce rozpoczęcia transportu, gdy trasa przejazdu przebiega przez teren jednego lub dwóch województw,
2) Komendę Główną Policji, gdy trasa przejazdu przebiega przez więcej niż dwa województwa.
2. Policję zawiadamia podmiot wykonujący transport lub w jego imieniu upoważniony pilot.
3. Zawiadomienie powinno podawać:
1) nazwę, adres (nr telefonu, telefaksu) i numer konta bankowego podmiotu występującego o pilotaż policyjny,
2) wielkości, o których mowa w § 13,
3) liczbę pojazdów, które będą pilotowane,
4) numery rejestracyjne pojazdów pilotowanych,
5) imię i nazwisko pilota,
6) kopię zezwolenia, o którym mowa w § 12,
7) harmonogram przejazdu po wyznaczonej trasie.
§ 23. Harmonogram, o którym mowa w § 22 ust. 3 pkt 7, powinien zawierać:
1) miejsca, adresy, godziny, daty rozpoczęcia i zakończenia pilotowania,
2) godziny przejazdu transportu przez miasta i granica województw,
3) numery dróg oraz nazwy ulic w miastach, w których organem samorządu terytorialnego jest prezydent - po których będzie odbywać się pilotowanie,
4) miejsca, adresy i czas planowanych postojów.
§ 24. Planowany postój pojazdów nienormatywnych powinien odbywać się poza koroną drogi.
§ 25. W przypadku niespełnienia warunków, o których mowa w § 22 i § 23, przez podmiot wykonujący transport, Policja nie podejmuje pilotażu, a przejazd pojazdów nienormatywnych nie może się odbyć.
§ 26. Przepisów § 11-25 nie stosuje się do przejazdu pojazdów specjalnych Sił Zbrojnych i Policji.
§ 27. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Spraw Wewnętrznych: A. Milczanowski
Załączniki do rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych
z dnia 28 kwietnia 1993 r. (poz. 225)
Załącznik nr 1
INFORMACJA
Załącznik nr 2
ZLECENIE USUNIĘCIA POJAZDU
Załącznik nr 3
ZEZWOLENIE
Załącznik nr 4
ZEZWOLENIE NA PRZEJAZD JEDNORAZOWY POJAZDU NIENORMATYWNEGO
Załącznik nr 5
Załącznik nr 6
Załącznik nr 7