Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Dziennik Ustaw rok 1993 nr 6 poz. 31
Wersja archiwalna od 1993-02-08 do 1997-01-03
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Ustaw rok 1993 nr 6 poz. 31
Wersja archiwalna od 1993-02-08 do 1997-01-03
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ

z dnia 23 grudnia 1992 r.

w sprawie zasad organizacji kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą.

Na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 oraz z 1992 r. Nr 26, poz. 113 i Nr 54, poz. 254) zarządza się, co następuje:

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1. 1. Dla umożliwienia realizacji obowiązku szkolnego oraz kształcenia ogólnego dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą tworzy się sieć polskich szkół i punktów konsultacyjnych organizujących kształcenie w zakresie szkoły podstawowej i liceum ogólnokształcącego.

2. Szkoły i punkty konsultacyjne tworzone są przy placówkach dyplomatycznych i konsularnych Rzeczypospolitej Polskiej, zwanych dalej „placówkami dyplomatycznymi i konsularnymi”.

3. Szkoły i punkty konsultacyjne zakłada, likwiduje i przekształca Minister Edukacji Narodowej na wniosek kierowników placówek dyplomatycznych lub konsularnych.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2. 1. Niezależnie od istnienia polskiej szkoły lub punktu konsultacyjnego, dzieci, o których mowa w § 1 ust. 1, mogą wypełniać obowiązek szkolny w szkołach kraju czasowego pobytu.

2. Dzieci, o których mowa w ust. 1, oraz uczniowie szkół ponadpodstawowych kraju czasowego pobytu mogą uzupełniać wykształcenie w szkołach lub punktach konsultacyjnych, o których mowa w § 1, w zakresie określonym w § 6.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3. 1. Do szkół, o których mowa w § 1, mogą być przyjmowane w miarę wolnych miejsc także dzieci obywateli polskich stale zamieszkałych za granicą na tych samych zasadach co dzieci obywateli polskich przebywających czasowo za granicą.

2. W miarę wolnych miejsc do szkół, o których mowa w § 1, mogą być przyjmowane także dzieci obywateli obcych, na zasadach odpłatności stosowanej w szkołach publicznych danego typu w kraju zamieszkania.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 4. Kształcenie, o którym mowa w § 1 ust. 1, może odbywać się w systemie stacjonarnym lub korespondencyjnym.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 5. 1. Kształcenie dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą organizuje i koordynuje Zespół Szkół Ogólnokształcących dla Dzieci Obywateli Polskich Czasowo Przebywających za Granicą, zwany dalej „Zespołem”, podporządkowany bezpośrednio Ministrowi Edukacji Narodowej.

2. Zespół jest jednostką budżetową, której zadania są ujęte w planie i budżecie Ministerstwa Edukacji Narodowej.

3. Cele, zadania i organizację Zespołu określa statut, który stanowi załącznik do rozporządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 6. 1. Szkoły i punkty konsultacyjne realizują programy nauczania dopuszczone w systemie oświaty Rzeczypospolitej Polskiej dla danego typu szkoły.

2. Uczniowie uczęszczający do szkół kraju czasowego pobytu, a jednocześnie uzupełniający wykształcenie w zakresie przedmiotów objętych planem nauczania w szkole polskiej, kształcą się w zakresie następujących przedmiotów:

1) uczniowie szkół podstawowych:

a) w klasach I–III – języka polskiego (z możliwością uzupełniania programu matematyki i środowiska społeczno-przyrodniczego),

b) w klasach IV–VIII – języka polskiego, historii, geografii, ponadto także matematyki, jeżeli istnieje taka potrzeba ze względu na różnice programowe,

2) uczniowie liceów ogólnokształcących:

– języka polskiego, historii Polski, geografii Polski oraz matematyki, jeżeli istnieje taka potrzeba ze względu na różnice programowe.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 7. 1. W krajach, w których nie utworzono szkół przy placówkach dyplomatycznych i konsularnych – w razie potrzeby wynikającej z liczby uczniów i warunków kraju ich czasowego pobytu – mogą być organizowane punkty konsultacyjne.

2. Punkty konsultacyjne mogą być również organizowane jako filie szkół działających przy placówkach dyplomatycznych i konsularnych.

3. Punkty konsultacyjne mogą prowadzić zajęcia ze wszystkich przedmiotów wynikających z planu nauczania lub z uzupełniającego programu nauczania przedmiotów wymienionych w § 6 ust. 2.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 8. Szkoły i punkty konsultacyjne organizują księgozbiór biblioteczny.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 9. W szkołach i punktach konsultacyjnych zajęcia lekcyjne są prowadzone oddzielnie dla każdej klasy, której liczebność wynosi nie mniej niż trzech uczniów, lub w systemie klas łączonych.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 10. Uczniowie szkół i punktów konsultacyjnych otrzymują świadectwa według zasad i wzorów obowiązujących w kraju, zaopatrzone w pieczęć urzędową Zespołu i pieczęć danej szkoły lub punktu konsultacyjnego.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 11. 1. Szkołami kierują dyrektorzy szkół, a punktami konsultacyjnymi – kierownicy punktów.

2. Nadzór pedagogiczny nad szkołami i punktami konsultacyjnymi sprawuje Minister Edukacji Narodowej przy pomocy nauczycieli zatrudnionych w Ministerstwie Edukacji Narodowej na stanowiskach wymagających kwalifikacji pedagogicznych oraz nauczycieli zatrudnionych w Zespole – zgodnie z przepisami obowiązującymi w kraju w sprawie zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego.

3. Nadzór ogólny na działalnością szkoły i punktu konsultacyjnego sprawuje Zespół we współpracy z kierownikiem placówki dyplomatycznej lub konsularnej.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 12. 1. Funkcję dyrektora szkoły powierza i z tej funkcji odwołuje Minister Edukacji Narodowej lub upoważniona przez niego osoba.

2. Funkcję kierownika punktu konsultacyjnego powierza i z tej funkcji odwołuje dyrektor Zespołu w uzgodnieniu z kierownikiem placówki dyplomatycznej lub konsularnej, a w przypadku punktu konsultacyjnego będącego filią szkoły – z dyrektorem szkoły.

3. Minister Edukacji Narodowej może również w celu wyłonienia kandydata na dyrektora szkoły lub kierownika punktu konsultacyjnego nie będącego filią szkoły ogłosić konkurs na zasadach i w trybie przez siebie ustalonym, jako organ prowadzący szkołę (punkt konsultacyjny).

4. Nauczycieli do szkół i punktów konsultacyjnych kieruje z kraju Minister Edukacji Narodowej lub upoważniona przez niego osoba, a zatrudnia dyrektor Zespołu; nauczycieli szkół i punktów konsultacyjnych odwołuje dyrektor Zespołu na wniosek Ministra lub upoważnionej przez niego osoby.

5. Nauczycieli szkół i punktów konsultacyjnych nie kierowanych z kraju zatrudniają, na podstawie umowy o pracę, dyrektorzy szkół lub kierownicy punktów konsultacyjnych.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 13. 1. Wysokość wynagrodzenia oraz inne świadczenia dla dyrektorów oraz nauczycieli szkół i punktów konsultacyjnych, o których mowa w § 1, określają odrębne przepisy.

2. Okres pracy w szkołach i punktach konsultacyjnych za granicą jest zaliczany nauczycielowi do okresu zatrudnienia w Polsce na zasadach określonych w odrębnych przepisach obowiązujących w kraju.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 14. 1. Obowiązkowy wymiar zajęć dydaktyczno-wychowawczych nauczycieli w szkołach za granicą wynosi 26 godzin tygodniowo, a dla nauczycieli zatrudnionych w bibliotece lub w świetlicy – 30 godzin tygodniowo.

2. Dyrektorzy szkół prowadzą zajęcia dydaktyczne w wymiarze 10 godzin tygodniowo w szkole, w której liczba uczniów nie przekracza 100; 8 godzin tygodniowo w szkole o liczbie uczniów nie przekraczającej 200; 6 godzin tygodniowo w szkole liczącej więcej niż 200 uczniów.

3. Kierownikowi punktu konsultacyjnego z tytułu pełnienia funkcji kierowniczej przysługuje ryczałt pieniężny w wysokości stanowiącej odpowiednik wynagrodzenia za liczbę godzin przeznaczonych na realizację zadań wynikających z funkcji kierowniczej, określoną przez dyrektora Zespołu.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 15. W sprawach nie uregulowanych w rozporządzeniu w zakresie praw i obowiązków nauczycieli (dyrektorów, kierowników) zatrudnionych w szkołach i punktach konsultacyjnych, o których mowa w § 1, stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty oraz ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 16. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Minister Edukacji Narodowej: Z. Flisowski

Załącznik do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 23 grudnia 1992 r. (poz. 31)

STATUT ZESPOŁU SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH W WARSZAWIE DLA DZIECI OBYWATELI POLSKICH CZASOWO PRZEBYWAJĄCYCH ZA GRANICĄ

§ 1. 1. Zespół Szkół Ogólnokształcących dla Dzieci Obywateli Polskich Czasowo Przebywających za Granicą z siedzibą w Warszawie, zwany dalej „Zespołem”, organizuje i koordynuje kształcenie i wychowanie dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą.

2. Zespół w szczególności:

1) organizuje kształcenie korespondencyjne,

2) udziela pomocy szkołom i punktom konsultacyjnym w zakupie przez uczniów podręczników szkolnych i lektur,

3) zaopatruje szkoły i punkty konsultacyjne w programy nauczania, poradniki metodyczne, przepisy prawne, świadectwa i inne druki szkolne,

4) organizuje egzaminy.

3. Zespół podlega bezpośrednio Ministrowi Edukacji Narodowej i jest jednostką budżetową, której zadania ujęte są w planie i budżecie Ministerstwa Edukacji Narodowej.

§ 2. 1. W skład Zespołu wchodzą:

1) Szkoła Podstawowa w Warszawie – kształcąca uczniów w systemie korespondencyjnym w zakresie programu nauczania szkoły podstawowej,

2) Liceum Ogólnokształcące w Warszawie – kształcące uczniów w systemie korespondencyjnym w zakresie programu nauczania liceum ogólnokształcącego,

3) szkoły podstawowe, licea ogólnokształcące i punkty konsultacyjne, zakładane przy placówkach dyplomatycznych i konsularnych.

2. Szkoły i punkty konsultacyjne nie będące filiami szkół, o których mowa w ust. 1 pkt 3, działają na podstawie własnego statutu, uwzględniającego zadania Zespołu, potrzeby uczniów i posiadane środki finansowe.

3. Statut szkoły (punktu konsultacyjnego) opracowuje dyrektor szkoły (kierownik punktu). a uchwala rada pedagogiczna. Statut przesyła się Zespołowi oraz kierownikowi placówki dyplomatycznej lub konsularnej.

§ 3. 1. Dyrektor Zespołu jest odpowiedzialny za całokształt działalności dydaktyczno-wychowawczej i administracyjnej szkół i punktów konsultacyjnych wchodzących w skład Zespołu.

2. Do obowiązków dyrektora Zespołu w szczególności należy:

1) organizowanie szkół i punktów konsultacyjnych,

2) zatwierdzanie organizacji szkół i punktów konsultacyjnych oraz nadzorowanie ich działalności pedagogicznej i gospodarczo-administracyjnej,

3) organizowanie i udzielanie pomocy pedagogicznej nauczycielom szkół i punktów konsultacyjnych oraz rodzicom dzieci kształcących się indywidualnie,

4) zaopatrywanie szkół i punktów konsultacyjnych w pomoce naukowe, książki do bibliotek szkolnych i druki szkolne,

5) organizowanie zaopatrzenia uczniów w podręczniki szkolne,

6) opiniowanie projektów budżetów poszczególnych jednostek szkolnych, sporządzanie zbiorczych zestawień wydatków i przedkładanie do zatwierdzenia Ministrowi Edukacji Narodowej,

7) informowanie rodziców skierowanych do pracy za granicą o możliwościach kształcenia ich dzieci,

8) ustalanie zakresu obowiązków nauczycieli zatrudnionych w szkołach, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1 i 2.

§ 4. 1. Szkoły i punkty konsultacyjne, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 3, organizują nauczanie na podstawie ramowych planów nauczania określonych dla szkół publicznych w kraju i – w zależności od potrzeb uczniów – w systemie stacjonarnym lub korespondencyjnym. Nauczanie w systemie korespondencyjnym nie powinno obejmować takich przedmiotów, jak muzyka, wychowanie fizyczne, technika i elementy informatyki.

2. Szkoły stosują dopuszczone w Rzeczypospolitej Polskiej programy nauczania, podręczniki, regulaminy oceniania, klasyfikowania i promowania oraz zasady przeprowadzania egzaminów dojrzałości.

§ 5. W zakresie praw i obowiązków dyrektora Zespołu, dyrektorów szkół, kierowników punktów konsultacyjnych, nauczycieli, rad pedagogicznych i społecznych organów szkół, punktów konsultacyjnych – stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 oraz z 1992 r. Nr 26, poz. 113 i Nr 54, poz. 254) oraz ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. Nr 3, poz. 19, Nr 25, poz. 187 i Nr 31, poz. 214, z 1983 r. Nr 5, poz. 33, z 1988 r. Nr 19, poz. 132, z 1989 r. Nr 4, poz. 24 i Nr 35, poz. 192, z 1990 r. Nr 34, poz. 197 i 198, Nr 36, poz. 206 i Nr 72, poz. 423, z 1991 r. Nr 95, poz. 425 i Nr 104, poz. 450 oraz z 1992 r. Nr 53, poz. 252, Nr 54, poz. 254 i Nr 90, poz. 451).

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00